Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elipsoid eller XL 3200?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elipsoid eller XL 3200?

    Hvilken er best til bruk på mindre flystriper; Reichard XL 3200 eller Elipsoid? XL 3200 har jo flaps og kan "crow-brakes" inn, men det er mye masse, energi og vingespenn som skal på plass. Elipsoiden er mindre og lettere, men eneste bremsemulighet er balanserorene opp. Takknemlig for synspunkter på dette. Skal bl.a. bruke flyet på stripa til BMK i Bærum (som er litt smal og kort for seilfly, særlig den ene veien pga fallende terreng).
    Og: Jeg har en del pakker med 8-cellers Sanyo 3300 Nimh som jeg bruker til min Logo 16 (konfigurasjon ====). De er vel greie å bruke i Elipsoiden (sammen med en sprek børsteløs av et aller annet slag)?
    Og: Er Elipsoiden på vei ut? Reichard har kommet med en helt tilsvarende ny modell; kalt Champion. Champion er Elipsoidens rake motsetning mht utseende; ser ikke ut i måneskinn!
    Til slutt: Hvor viktig er det å bestille rød og ikke blå vinger mht synlighet?

    Hilsen TomV

  • #2
    Du har selvsagt lest om XL`n her: (MFN) ModellflyNytt.no ?

    widowmaker har hatt Elipsoid, kanskje han kan gi noen bedre forslag enn meg som bare har fløyet storebroren...

    Kommer litt an på hva du mener med "mindre" flystripe... Ute i Røyken har vi stripe på ca 100 meter og der er bra plass til å lande XL`n selv i nedoverbakke. Jeg skal gjøre litt endringer på min og redusere balanserorsutslagene i crow-mixen siden den setter nesa mye opp og man trenger balanserorene på landingen. Litt masse er der jo, og den kan fort drifte sidelengs på landinga... Det er lite V-form på vingen så sideroret virker ikke godt på landingsleggene.
    Skal også prøve noen nye 4S TP-pakker på flyet, må bare få installert ny UBEC først (etter at slepefly er ferdig og en storseiler har fått slepekrok i nesa og Blade`n er ferdig... )

    8 celler bør holde til en god motor i Elipsoiden, men tror du får problemer med å dra opp XL med så lav spenning. Går OK med 3S LiPo.

    Vet ikke om Elipsoiden går ut, sjekk med Griffin. Han er ikke tilbake fra Skottland før mandagen forresten.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Jeg har en Elipsoid som jeg har flydd nokså lenge nå med 8 celler CP 1600 NiCd og børsteløs motor. Dette batteriet gir meg relativt bra prestasjon, og ca to oppturer pr lading.

      Min er hvit med blå vinger, og jeg har aldri hatt problemer med å se den. Den blir jo som alle fly uavhengig av farge til en svart skygge-prikk når den kommer langt unna. Nå har jeg aldri sett en med røde vinger, så jeg vet jo ikke om det er bedre...

      Hva gjelder korte striper så er i hvertfall ikke det noe problem med denne. Når du blir kjent med flyet så lander du på tvers av stripa om så. Fra flyet tar bakken, så tror jeg aldri jeg har sett det har sklidd mer enn 2x sin egen lengde avhengig av underlaget og motvinden, som regel mye mindre.
      Jeg lander min med maksimalt opp balanseror (45 grader) for brems, og bruker mest sideror for korreksjon. Nå skal det sies at elipsoid er mer responsiv på sideror enn på bal-ror i roll uansett flyfase. Jeg vet ikke hvordan dette er for storebror, men jeg kan tenke meg til at det der er mulig å mikse inn flaps sammen med balanserorene? (ikke for landing)

      Comment


      • #4
        Har ikke flydd disse modellene, men har flydd diverse seilfly de siste 10 - 12 årene..
        Jeg hadde uten tvil valgt XL3200 dette pga vingespennet og vekten. Det er ikke altid det lønner seg å ha en så lett modell som mulig.

        Med crow-brakes har du ingen problem med å lande denne på en kort bane.

        Begge er sikkert gode termikk modeller med et litt "gammelt" profil som favoriserer den som starter med termikk.
        Fin pris og et fint fly får du i begge varientene.
        **********************
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK


        Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

        Futaba 12Fg Fasst

        Comment


        • #5
          Joda Pleym, det er delvis mulig å mixe inn flapsene til å jobbe som balanseror men bare nedover! Flapsene kan ikke gå oppover fra "null" pga hengslingen i nedkant av rorene. Skal prøve å la flapsene bidra på nedror-retninga når jeg får satt min opp igjen med helt nye mixer og myyye mer drakraft Med MPX er det ingen mixe-begrensninger selvsagt... Full rapport dukker selvsagt opp under artikkel-tråden på XL`n, har dessverre ikke hatt min i lufta på en del uker pga mye hangflyging, men nu ble jeg sugen å se om jeg får mer ut av fuglen.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Takk for gode og nyttige svar! Får ta en tur til Griffin og kikke nærmere når han er tilbake.
            Hilsen TomV

            Comment

            Working...
            X