Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rapport, som lovet:-)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rapport, som lovet:-)

    Heisann!

    Lovet en rapport på min første tur med EGE. Her er den.

    I går, onsdag 25. 01. skulle den til pers. Det har faktisk blitt så lyst at stresser man skikkelig kan man rekke en times flyging etter jobb. Som tenkt så gjort.
    Satte sammen vingene. De er for store til å ha sammensatt inne i bilen. Mye ledningskrøll inne i mellom servoene, men pga lyset hadde jeg ikke tid til å rette på dette. Flyet klatret ut meget bra. I første sving begynte glitchen, men det tok seg inn igjen og jeg fortsatte. Merket meg at flyet trengte trim til høyre og ett lkikk på HiTec Optic 6-radioen min så døde motoren... MERKELIG!!!
    Ned med dråget. Det var da jeg så de fantastiske glideegenskapene til EGE!! Utrolig! Det hang og hang og måtte presses ned, ellers hadde stripa blitt for kort. Like helt og neste tur ble preget av svinnende lys og jeg valgte en kort approach.

    Total flytid med EGE så langt: Mindre enn 2 min, men du verden så moro!!

    Hva som skjedde med motoren har jeg ingen forklaring på. Det er ferittringer på servo- og regulatorledningene og bortsett fra balanserors"klysa" er alle ledningene satt opp til punkt og prikke. Mulig at jeg i farta kom borti "lock" mekanismen på radioen (Den man bruker når man ikke vil at motoren skal starte ved test av oppsett etc) da jeg skulle trimme. Jeg må sjekke om det faktisk går an å stoppe motoren med "gassen" på, med denne knappen til lørdag.

    Mere følger!


    MVH T
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

    "Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

  • #2
    Fin rapport.

    Angående dette med at "Lock" knappen kan stenge av motoren tror jeg ikke det er det som har skjedd, Lock vil bare låse throttle i den posisjon stikka tilsvarer. F.eks på min T-Rex er det ingen problem å kjøre "governor" via radioen, kan sette throttle til kvart gass og fly rundt på maks pitch uten å være innom throttle-kurven.

    Comment


    • #3
      Originally posted by northwood
      Fin rapport.

      Angående dette med at "Lock" knappen kan stenge av motoren tror jeg ikke det er det som har skjedd, Lock vil bare låse throttle i den posisjon stikka tilsvarer. F.eks på min T-Rex er det ingen problem å kjøre "governor" via radioen, kan sette throttle til kvart gass og fly rundt på maks pitch uten å være innom throttle-kurven.
      Det er helt riktig. Lock knappen bare låser posisjonen på gass stikka, og ikke noe annet
      Gisle Ranum
      Trondheim
      "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

      Comment


      • #4
        Du sier du har ferritter på regulator-ledningene? Regner med du mener throttle-kabelen og ikke power-ledningene?
        Hva slags ESC bruker du?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          hehe

          hei du trygve er det her du driver om dagen!
          du fant ikke ut hva som skjedde med flyet etter at du dro fra meg i går?
          vi sees i morgen!
          MVH Robert H
          Robert
          Hole El-Flyforening

          Comment


          • #6
            kan jo være masse rart, utladet batteri, hvis du har li-po kan du ha feil cut-off på regulatoren, brent motor på 3S li-po (hvis du har prøvekjørt motor mye)
            Jørgen Wake Stensen
            Bodø MFK
            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

            Comment


            • #7
              He he, hang og hang ja. Sist jeg fløy EGE`n så kom jeg litt høyt inn for landing, og parkerte den over noen høye graner mens jeg ventet på at den skulle miste litt høyde. Sto og pratet litt med sidemannen uten å tenke så nøye over tingene, før han spurte om hvor høyt jeg kunne klatre med flyet. Hjelp, flyet hadde truffet ett hang for så å gå inn i noe termikk tror jeg, for det gikk fryktlig fort oppover. Brøt ut av løftet på 300m høyde tenker jeg (så den nesten ikke klart lenger), før jeg tok den ned for landing. Klatret 250m på ett minutt tenker jeg, og moro var det. Testet samme sted med en T-Hawk rett etterpå, og den også prøvede å stikke til himmels der, så løftet må ha vært ganske ok.
              Tilbake til topick, sjekk spenningen på batteri pakken din, og sjekk cut of spenningen på esc`n.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Hei alle!

                En liten oppdatering:
                Gikk over loddingen på motoren og smurte samtidig opp lager og gir. På tirsdag fikk jeg en time til overs og dro til stripa. Tok opp flyet og du verden for en herlig doning! Omtrent som å fly på fløte!

                Så begynte glitchene og problemene tårnet seg opp. Fikk landet uten skramme, men ved test etterpå kom det hvit røyk fra en MEGET varm motor. Denne er historie og jeg er grounded med EGE inntil videre.

                Mer følger!

                Vingemuttereren: Dette har jeg hørt om men aldri opplevd. Vet det vil komme og jeg er klar!

                MVH T
                Trygve M.
                Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                "Not within a thousand years will man ever fly!"
                -- Wilbur Wright, 1901.

                Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                Comment

                Working...
                X