Announcement

Collapse
No announcement yet.

noen erfaring med GP spirit elite

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • noen erfaring med GP spirit elite

    Etter å ha blitt hektet på å prøve seilfly mere så ser det ut som den easyglider electric jeg har kommer til å få en hard vår Har derfor begynt å se meg om etter ett annet seilfly og falt litt for denne Siden finnes ikke
    noen som har erfaring med denne.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Dette er en rolig Termik seiler som kan brukes på hang også.
    Svigers bygger en nå og byggesettet ser veldig bra ut. Mulig jeg ville gjort noe med vingeskjøten ( to delt vinge ) men den er ok til vanlig bruk.

    Fin balsa, rette lister med god kvalitets matriale.
    Meget god byggeveiledning.

    Kan bygges med to forskjellige vinger. Enel knekk mitt på mitten, eller tre knekker.
    Last edited by Seiler`n; 18-02-06, 10:37.
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      vil det si at den ikke er noe serlig på hang? er ute etter en allround modell i omtrent denne prisklasse. så forslag til andre modeller mottas gjerne
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        joda fin på hang denne.
        litt mer anvendelig en EGèn vil jeg tro. men ikke den største farten over denne, selv om profilet er mer egnet en den gamle blue Fonix saken.

        Men hva ønsker du ut av neste model ?
        **********************
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK


        Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

        Futaba 12Fg Fasst

        Comment


        • #5
          som jeg skrev så ønsker jeg en modell som er reint seilfly (dvs uten motor i snuta) forholdsvis lett flydd, skal være "akseptabel" både til hang og termikk. evt bruke strikk på. Liker ege´n veldig godt. men som fersk på hanget så regner jeg med den er oppbrukt når sommeren kommer. også vil jeg ha ballanseror evt, flaps ikke bare høyde/side ror. pris rundt 1000-1500. synes da den spirit elite så grei ut.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Løp og kjøp !

            Da har du modellen her.
            Denne har du mulighet til Butterfly også på. Bygg den med flaps, da blir det 6 servoer i blyet.

            Ser ut som denne kommer ferdig med 3 knekk i vingen slik at du ikke får gjordt noen med det.
            Last edited by Seiler`n; 18-02-06, 13:57.
            **********************
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK


            Nan Xplorer FullCarbon X tail
            Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001
            DG 500/22 Elan under opppussing
            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

            Futaba 12Fg Fasst

            Comment


            • #7
              ja kikket på manualen til arf versjonen og vingen kommer i to deler og skal skjøtes på midten bare. er det noen ulemper med at den er sånn form
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Nei ingen ulempe.
                på Kit versonen som sviger har kan en velge om en vil bygge den med en knekk og ingen vinntipp knekk, eller 3 knekk.

                Den blir litt sprekere med 1 knekk men letter å fly slik som ARFèn er bygget.
                **********************
                Mvh
                Stig Olsen
                Lillehammer MFK


                Nan Xplorer FullCarbon X tail
                Pike Perfect X tail
                Pike Brio / Giant
                Alpina 4001
                DG 500/22 Elan under opppussing
                Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                Futaba 12Fg Fasst

                Comment


                • #9
                  høres bra ut. da tror jeg jeg årøver en sånn bare lønninga kommer inn
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har hatt en slik i byggesett-version som jeg kun fløy hang med. Likte den veldig godt. Kunne hærje rundt med den og gjøre hva som helst uten at den fant på noe tull. Det er jo et lett fly, og ikke noe reser, men syntes likevel det fikk brukbar fart. Fløy det i vind opp til 10-12 m/s, fungerte bra det. Ble selvfølgelig litt mer vinglete under landing i sterk vind. Skulle gjerne hatt en ny hvis tid og penger hadde strukket til.

                    Norwegian har den i byggesett-version til kr 698,-
                    søk på GPMA0535. Mm.. de har den vist ikke inne nå.

                    Comment


                    • #11
                      En av de aktive seilflygerne i klubben min har en sånn. Den er tydeligvis (som andre nevner) en rolig modell. Ikke spesielt rask, flyr godt og duger i lite vind med en flink pilot. OK i litt mer vind også, men kompisen min bytter raskt til en kjappere modell når det blåser friskt.
                      Vet det var problemer med at der stadig gikk med servo-gear når den ble landet med crow-mix siden flapsene fort får seg et smell hvis dem er nede... Så man må bruke MG-servoer på flapsene!
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Tar opp en gammel tråd..
                        Ble det Spirit Elite på deg, tyor? Hva er dine erfaringer isåfall?
                        Jeg driver nå og vurderer sterkt mitt første seilfly, og skal bruke høystart. I tillegg til at jeg holder kostnadene nede ved å kutte ut motor og esc, tror jeg det er en kjempemorsom utfordring å prøve å finne termikk og holde modellen i lufta etter at strikken er sluppet.
                        Har nesten bestemt meg for en spirit elite arf, er veldig fin pris på den hos elefun har jeg sett. Har da begynt å planlegge så smått, men det jeg lurer litt på er batteri.. Hvilket batteri burde jeg gå for i en slik modell?

                        Regner med å putte i 4x HS-81 og 2x HS-81MG, eller andre tilsvarende servoer.
                        edit: et spm til, hvilke webshops (i norge) finner jeg høystart? Har ennå ikke funnet noen.
                        Frank Thingelstad
                        2050 Jessheim

                        Comment


                        • #13
                          Nei det ble ikke noen på meg, ikke enda i hvertfall. Har nå drevet lengre tid for å finne meg en alround seiler, nettop uten motor/esc men det er så mye som frister hehe. du må legge ut info hvis du kjøper en.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Da er elite'n klar for maiden.
                            Gjorde ingen spesielle modifikasjoner og havnet på totalt 1214 gram. Manualen oppgir ferdig flyvekt til ca 1250-1300 gram. Likevel er 1214 gram mye for et 2-meters fly leste jeg på et forum. Men pytt pytt, vi prøver fordet. Hvis det er for tungt kan jeg evt lette den en del ved å gå for pull/pull og roroverføringer i karbon senere.

                            CG er på anbefalte 82mm, men det er etter at jeg la i 50 gram med bly i nesen.

                            Reiser på påskeferie til Elverum i morgen, men tar med meg modellen dit for maiden. Satser på å finne et stort jorde å dra den opp på, da jeg har kjøpt en dynaflight standard høystart som jeg håper gjør jobben:
                            http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXE635&P=7

                            Mitt første seilfly, dette blir spennende.
                            Attached Files
                            Last edited by TapZ; 03-04-07, 21:53.
                            Frank Thingelstad
                            2050 Jessheim

                            Comment


                            • #15
                              Da har jeg tatt maiden på elite'n. Blåste noe vannvittig, og i tillegg fikk jeg det meste fra siden, da feltet jeg var på var avlangt. Var bra nervøs når jeg slapp flyet og lot høystarten dra den oppover. Krenget sinnsykt til siden med en gang, og fikk halveis panikk. Trodde modellen skulle gå i bakken med det samme, men klarte heldigvis å korrigere med balanseroret for å få den på rett kjøl igjen. Deretter var det bare korrigering av sideror som skulle til, og litt med balanserorene innemellom. Litt av et kick å se modellen bli dratt oppover av høystarten. Regner med at jeg fikk modellen opp til rundt 100 meter eller litt i overkant når den slapp. Oppi der blåste det sinnsykt, så fikk ikke testet allverden, men ble nok en feminutters-tur. Morro å bare ligge å flyte på vinden! Hadde ikke satt opp noe expo, så den var temmelig responsiv. Farten økte fort ved stup, og loop og rolls gikk på skinner og var morro i vinden.
                              Fikk 4 turer før jeg pakket sammen igjen, vinden bare økte. Gleder meg vannvittig til varme sommerdager hvor jeg kan sette meg tilbake i en campingstol og bare nyte. Idag derimot var det ganske "hektisk" og måtte jobbe ganske fælt for å kontrollere og ikke "miste" modellen i vinden.
                              Frank Thingelstad
                              2050 Jessheim

                              Comment

                              Working...
                              X