Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøpt meg Easy Glider Electric

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøpt meg Easy Glider Electric

    I dag har jeg vært på posten og hentet meg en EGE og div elektronikk. Jeg kjøpte flyet og lim fra Øgrey, mens servoer og div ble kjøpt hos Moss hobby. Jeg endte opp med servoer like de som Joo har anbefalt i artikkelen om flyet her på MFN.no. Jeg gleder meg veldig til å begynne å sette det sammen, må bare bli ferdig med eksamen i morgen først

    Jeg har kjøpt et 1900 mAh 2s LiPo batteri. Regner med at det skulle holde en stund. Det er mitt første LiPo batteri og jeg trodde kanskje at det hadde fulgt med noe info da jeg kjøpte det. Men da får jeg spørre her i stedet. Jeg har lest en god del av det som står skrevet om lading, innkjøring, lagring osv. Men det jeg ikke har funnet noe nøyaktig svar på er hvor viktig det er med en balanserer. Batteriet jeg har kjøpt er ETEC 1900 mAh 2s, som vises på bildet under. Det har jo balanseringskontakt, men må den brukes eller vil det gå fint å lade uten? Laderen min er en Simprop Intelli-Control V3.1
    Attached Files

  • #2
    gratulerer med ett kjempemorsomt fly når det gjelder lading så er det ikke noe problem å lade uten å bruke ballanserer så lenge du har en lader som er for lipo. (kjenner ikke den laderen du nevner)
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Det står på laderen at den skal kunne lade 1-5 celler Li-ioner og 1-5 celler Li-Polymer.

      Når du skriver at det går bra å lade uten ballanserer, er det da hver gang. Eller går det bare bra å lade noen ganger på stipa uten ballanserer, men så må den en tur i ballasereren når man komer hjem?

      Jeg er klar over at ballanserer brukes for å utjevne spenningen mellom cellene, men hvorfor blir denne forskjellig i første omgang. Vil ikke begge cellene bli ladet og tappet for like mye strøm?

      Også en lite spørsmål til, jeg har en Jeti Jes 030 speed controll som jeg tenkte å bruke, men hvordan fungerer cut-off funksjonen. Slutter motoren å få strøm når spenningen når nederste grense, mens radiostyringen fortsatt får strøm?

      Speed controllen har et valg om brems skal være på eller av. Hva er lurt, og hva vil det egentlig si? Hva bremses?

      Sikkert mange dumme spørsmål, men for en som kun har fløyet noen vinger og liknende ble det veldig mange nye ting på en gang.

      Comment


      • #4
        Balansereren fungerer jo ofte som ladesikkerhet også, så er greit å ha den i når man lader, men absolutt ingen nødvendighet. Jeg har balansert batteriene mine en gang, men aldri sett noe ubalanse når jeg har målt.
        Geir Amund Lindberget

        Comment


        • #5
          sitat: Når du skriver at det går bra å lade uten ballanserer, er det da hver gang. Eller går det bare bra å lade noen ganger på stipa uten ballanserer, men så må den en tur i ballasereren når man komer hjem?

          personelig har jeg alldrig brukt ballanserer enda. men har målt på batteriene mine noen ganger for å sjekke at cellene har lik spenning. problemet med uballanse tror jeg kommer speielt hvis batteriene blir ladet ut for mye.

          sitat: Også en lite spørsmål til, jeg har en Jeti Jes 030 speed controll som jeg tenkte å bruke, men hvordan fungerer cut-off funksjonen. Slutter motoren å få strøm når spenningen når nederste grense, mens radiostyringen fortsatt får strøm?

          Kenner ikke programeringen på denne. men det er slik du sier at motoren slutter å få strøm og styringen fortsetter å fungere. og hveis du slår gassen helt av så starter vel motoren igjen når di gir gass og går en liten stund til. slik at du kan få landet trygt

          sitat: Speed controllen har et valg om brems skal være på eller av. Hva er lurt, og hva vil det egentlig si? Hva bremses?

          med brems så bremses motoren når du har slått gassen helt av. dvs at propellen ikke klarer å rotere av luft strømmen. noe det lønner seg å bruke for å få klapp propellen til å klappe sammen.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Tusen takk, veldig fint å få svar på det man lurer på. Nå er flyet stort sett bygd ferdig. Mangler kunn å ballansere det helt. Men jeg trenger ikke bly i det hele tatt. Flytter bare batteriet til CG kommer rett. Flyet endte på 795 gram. Hvordan er det i forhold til dere andre?

            Comment


            • #7
              har ikke veid mitt helt nøyaktig. men regner med jeg ligger på omtrent den samme vekt. min erfaring er at det gjør ikke noe om det faktisk er litt baktungt. dvs 5-10 mm bak anbefalt merke. men det kan du jo prøve deg litt fram med etterhvert. det flyr helt greit med balansepunktet etter manualen. kom med raport når du får testet det
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              Working...
              X