Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro-seilfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektro-seilfly

    Er ute etter et bra elektro-seilfly! Bør ha balanseror og være ca. 2,5 m. Gjerne for børsteløst oppsett.

    Ikke depron-modell.... Noen anbefalinger? Hvor får en tak i slike "bra" el.seilfly i Norge? Nettbutikker?

    Eg berre spør.

  • #2
    griffin har mange seilfly:

    http://www.griffin-models.com/
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Du trenger ikke noe avanserte greier. Selv begynte jeg med Albatross 2000 og avanserte derfra. De rimeligste flyene kommer som ARF og har motor innstallert. Det er bare å skru inn servoer og elektronikk. Faktisk er Albatrossen ikke så aller verst til termikk og det tåler en støyt (egenerfart) Det har ikke balanseror, da...

      Batteriene bør være NiMh, 9,6V og fra GP. Erfaringsbasert læring her: GP lager de batterine med minst indre motstand, noe som gir mye trøkk ut på propellen. 3700mAh eller 4300mAh gir laaang flytid. Om du får tak i dem her i Norge er en annen sak... Glem LiPo, bare pes. Glem børsteløst til du er sikker på at du behersker landingene. En Speed600 børstemotor koster 200, mens en børsteløs er betydelig dyrere. Akslingen bøyer du okke som, garantert!! (Erter på meg en gjeng nå, vil jeg tro...) Et utladet NiMh-batteri kan være på vingene etter 1/2 times lading. Har du 2 pakker klader du det ene og flyr med det andre. Har du 3 pakker, kan den ene kjøles ned mellom slagene. Batterier er til for å brukes. Flytid er det viktigste. Har allerede slitt ut to stk 2000mAh pakker i vinter, men så har jeg flydd mye og ladet mye og hardt!

      I vinter kjøpte jeg en Green Sleeve ARF. Dette flyet har ikke så gode termikk-egenskaper som Albatrossen, men du verden for noen heftige acroegenskaper! Fullverdig fly til å trene bruk av balanseror med! 1050 kroner + elektronikk og batteri! Grisebillig for masse moro!

      Jeg er sikker på at du finner disse hos f. eks. Moss hobby, Home - El Fly, eller hos Martinsen hobbyservice. Ken har noen utrolig snasne fly, og ikke minst peiling på hva han snakker om! Send en mail til han. Linken finner du i innlegget til William123 rett over her. Peiling finner du ikke hos de som stort sett henger etter propellen i fly bygd av kartonger fra McDonalds eller krasjer fuel-doninger med bilmotorer. (Da fikk jeg resten av gutta etter meg... ja, ja. Liker å leve farlig)

      Lykke til... en tur i "vareheisen" og du er for evig hekta på termikk!!
      Last edited by x-pilot; 09-05-06, 09:43.
      Trygve M.
      Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

      "Not within a thousand years will man ever fly!"
      -- Wilbur Wright, 1901.

      Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

      Comment


      • #4
        Ring til Torbjørn og Kåre du og be dem hjelpe deg med å sette sammen en fin pakkeløsning, hjemmesiden er Rc-seilfly.no - Modellflysport.

        De kan absolutt anbefales når det gjelder seil og elektro.
        Arngeir Blakseth

        Comment


        • #5
          Kjøpte en Arf Champion av Griffin!

          Utrolig linje-lekker modell. Kom på ca. 3000,- med børseløs motor, regulator og bec.

          Koster, men den var meget pent bygget!

          Det koster, men jeg har alltid vært tilhenger av å kjøpe kvalitet.... Nå mangler kun servoer + lipo-batteri.

          Comment


          • #6
            Originally posted by filtvet
            Kjøpte en Arf Champion av Griffin!

            Utrolig linje-lekker modell. Kom på ca. 3000,- med børseløs motor, regulator og bec.

            Koster, men den var meget pent bygget!

            Det koster, men jeg har alltid vært tilhenger av å kjøpe kvalitet.... Nå mangler kun servoer + lipo-batteri.
            Den champion'en var nydelig.. Hvordan motor/ESC skal du bruke?

            Forresten: Jeg er nybegynner på seilfly, men har sabla lyst til å begynne med termikkflyging. Nå var jo denne modellen temmelig mye større enn hva jeg egentlig hadde sett for meg i starten, men prisen er jo så fin, så det frister veldig. Er denne, med sine 2,7m i vingespenn et dårlig valg for meg som er nybegynner?
            Frank Thingelstad
            2050 Jessheim

            Comment


            • #7
              Jeg skal ha en Mega 22/30/3 med Jeti Advance 40-3p regulator.

              Hvis du får hjelp til å lære å fly er sikker dette en like bra modell som noen. Men jeg anbefaler sterkt at du blir medlem av en klubb eller får tak i noen som kan hjelpe deg, evt Rune Nessens flyskole som tar betalt... Hvis ikke kan det bli mye krasj i starten.

              Lærte selv å fly heli av Rune Nessen og sparte nok endel kroner på det...

              Comment


              • #8
                Hei!

                Gratulrer med flott modell!! Går og tenker på den samme. Kom gjerne med dine betraktninger vedr. bygging, oppsett, flyging og gjerne bilder også!!

                Lykke til!!
                Trygve M.
                Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                "Not within a thousand years will man ever fly!"
                -- Wilbur Wright, 1901.

                Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by x-pilot
                  Hei!

                  Gratulrer med flott modell!! Går og tenker på den samme. Kom gjerne med dine betraktninger vedr. bygging, oppsett, flyging og gjerne bilder også!!

                  Lykke til!!
                  Ja, nå har jeg ihvertfall elektronikken (etter easyglider krasjet). Heldigvis overlevde regulator og motor.

                  Bygging gikk veldig greit. Det eneste som tar litt tid er å dra ledninger til balanseservoene i vingen. Det er ferdig fiske-line med løkke for dette, men det må jo loddes på kontakter i begge ender.

                  Ellers er hardware som følger med helt ok. Bra utskjæring av treverket. Dette monteres på en time. Motorspant følger med som passer motoren. Litt jobb med utfresing av kjøle inn-/uttak. Vær forsiktig så du ikke freser for mye!

                  I kroppen er det god plass til 2 standard-servoer, mens det er litt trangt med Hitec hs 85mg i vingen.

                  Blir nok en flytest til helgen! Etter krasjet med easyglider tror jeg at jeg går for en mottager-pakke i flyet!

                  Comment

                  Working...
                  X