Announcement

Collapse
No announcement yet.

mottakerbatteri eller UBEC på motorbatteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mottakerbatteri eller UBEC på motorbatteri?

    Hadde tenkt å bruke en UBEC tilkoblet motorbatteri på min Green Sleeve, men så lurer jeg litt på hvordean man vet hvordan det står til med batterinivået når man flyr. Når motoren ikke er i bruk kan det vel være vanskelig å vite når man må ned for landing?

    vurderer å bruke et separat 2s lipo till mottaker/servoer i stedet, da i kombinasjon med en UBEC. er dette å anbefale i stedet for å bruke UBEC tilkoblet motorbatteri? Tror jeg da vil ha mer kontroll over hvor lenge det er trygt å fly.

    flyet skal etter manualen settes opp med NiXX batterier så jeg tror at med lipo så vil ikke vekten bli noe særlig høyere selv om jeg bruker 2 batterier + 1 UBEC.
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    i seilfly ville jeg hvis vekt ikke er så viktig gått for separat mottaker batteri. gjerne 2S Li-Po med UBEC. ellers ville jeg gått for UBEC paralellt med drivbatteri.
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

    Comment


    • #3
      Vi er flere i klubben som flyr til dels store motorseilere, og bruker ikke separat batteri til RX. Hender vi blir dinglende på termikk i en time etter motorkutt, men det er som du sier: vi vet ikke når det går tomt... Men det er jo snakk om 4000mAh batterier i de fleste så det skal godt gkøres å klare å tømme disse med rorbruk.

      Nå skal vi bruke Picolarioene mer i disse flyene og får dermed batteristatus ned til bakken.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Bare noen tanker om dette... Jeg har hørt fra erfarne el.flygere at når man kutter motoren vil batteriene ta seg litt opp igjen. Dette henger sammen med temperatur, indre motstand og høyt uttrekk av ampere, som igjen er et resultat av design og kjemi.
        Du vil aldri klare å trekke tomt et 4000mAh NIMH batteri med bare servobruk, selv om du kjører battriet nesten tomt på oppturen. Batteriet i senderen vil sansynlig vis gå ut først. Eneste grunn til å ha eget batteri for radio/servo er pga sikkerhet. Men da kan jo dette gå fløyten også... Alt kan skje og mindre rallemikk er mindre potensiale for feil. Glem eksternt batteri, du

        PS: Moro med enda en GS-flyger! Fortell gjerne hvodan det går!
        Trygve M.
        Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

        "Not within a thousand years will man ever fly!"
        -- Wilbur Wright, 1901.

        Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

        Comment


        • #5
          da satser jeg paa aa drive radio og servoer fra motorbatteriet.

          det jeg var bekymret for var om jeg kjoerte motor til cutoff paa oppturen saa ville jeg slite med aa faa flyet ned.. fra deres kommentarer ser ikke det ut til aa vaere noe realistisk problem.
          Alf Surdal
          Hovsherad

          Comment


          • #6
            Spenningen vil "ta seg opp igjen", ikke gjenværende kapasitet...
            Med en switchet regulator vil strømmen ut av pakken være lavere enn strømtrekket ut av regulatoren. For 3S og 5V regulator vil strømtrekket fra pakken ligge på 1/2 - 2/3 av radioens strømforbruk. Med flere celler blir strømtrekket enda lavere.
            Fred Larssen

            Comment

            Working...
            X