Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner fly

    hei

    Har fått veldig lyst til å starte opp med seilflyging og trenger råd og tips på egnet fly og utstyr. Fam økonomien tåler ikke så store innhoggene, men et par tusenlapper kan jeg vel altids lura unna......... det må da være komplett, klar til å fly. har sett at det er en del på motorfly siden, hvor du kan få en del i klassen 1200-1500 kr. Ser etter noe som er lettflydd, med en brukbar radio til (4 kanaler???)

    Jeg har kikket litt rundt på nettet men blir ikke helt klok....

    Tror jeg har veldig greie forhold for seilfly rett utenfor stuedøren. Store flate jorder som ender opp i fin bakketopp. Bør være brukbare muligheter.

  • #2
    Regner med du tenker på et seilfly uten motor for å fly på hang?

    I så fall er EasyGlideren svært god! Har aldri sett så mange erfarne piloter ramle pladask for en billig elapormodell som med den. Og den er egentlig beregnet for nybegynnere... Stabil, tåler mye og flyr likevel godt. Jeg fløy min senest i dag, startet med strikk på gammelmåten. Når det er stille og jeg er alene på stripa og venter på at klokka skal bli så mye at vi har lov å fly motorfly storkoser jeg meg med denne enkle saken.
    Og vi flyr EasyGlidere på små hang der vi ikke våger hive ut de dyre modellene våre.
    Det kjappeste og sikreste er å kjøpe den i RR-versjon. Da er nesten alt limt sammen og servoene er montert. Bare to liminger å gjøre, tar et kvarter. Den får du for 1.500.-, inkludert servoer. Men så må du ha radioutstyret i tillegg: sender, mottaker og mottakerbatteri...

    En "test" er her: (MFN) ModellflyNytt.no

    Et eksempel i alle fall.

    PS: Vær forsiktig og ikke fly på egen hånd i nærheten av flyplasser der det foregår modellgflyging! Har skjønt du bor i nærheten av Sviland, og der flyes mye modellfly veldig høyt. Er du ikke minst 5-6 kilometer unna må du samordne frekvensbruken med dem som bruker plassen.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hei

      Har sett at Easy glideren er populær. Lurte litt på et med el motor for å ha litt hjelp i starten. Er det lurt??? Forslag til radio??

      Bor på andre siden av Vedafjellet, så det burde vel gå bra??? Passer så greit å kunne stikke bort på jordene her for å prøve ut litt.

      Comment


      • #4
        anbefaler gjerne den med motor i starten. har den selv og den fungerer veldig bra. skal du ha deg radio så anbefaler jeg å kjøpe en komputerradio med minst 6kanaler. har selv en sanva vg6000 og den er utrolig enkel å programere og har det du trenger til fly. den har ikke helikopter program. skal du ha deg en enkel 4kanaler uten noe spesielt så er vel hitec laser4 ett greit kjøp
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          da er jo det neste spørsmålet:
          Ser det blir levert med og uten servoer og det samme ser jeg at radioene blir levert med?? Hva skal jeg velge???

          Comment


          • #6
            Heisann

            Gjorde akkurat det har lyst til for 3 uker siden. Fikk tak i Easyglider RR. Brukte 30 min. inkl tilpassing av batteriet til kroppen. Har uten motor. Jeg kjøpte meg ny radio dog så jeg fikk ekstra utgift der.
            Flyet er bare supert. Testet det søndag på en parkeringsplass med 5 meters bakke i ene enden. Fikk faktisk løft på nær 0 m/s vind. Litt trekk i lufta og null synk. Artig. Sønnen min som flyr godt, lekte seg stort fra første minutt. Meget manøvreringsvillig og snill (flyet altså!)
            Jeg landet litt forkjært en gang men ikke en skramme på flyet. Mange skryter jo av at EG tåler mye, og det tror jeg på. Virker solid.

            Gled deg!

            Comment


            • #7
              Tror jeg har bestemt meg.Ser ut som dette flyet får så mye positiv omtale og prisen er jo heller ikke helt avskrekkende Så nå jakter jeg på en brukt radio, før det blir flyging!

              Comment

              Working...
              X