Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken børsteløs til seilfly?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken børsteløs til seilfly?

    Heisann.
    Har et seilfly som jeg tenkte å montere børsteløs motor og LiPo batteri på i løpet av vinteren. Nå lurer jeg på hvilken motor, hvilken regulator og hvilket batteri som er egnet til sånt bruk.
    Flyet har et vingespenn på 2,8 m og veier tomt, men med servoer 1575 gram.
    Håper å få noen gode tips, da jeg selv er ganske uvitende når det gjelder elektro.

  • #2
    Hei.

    Du kan få meget god hjelp om du kontakter Thorbjørn & Kåre. Web adressen er Rc-seilfly.no - Modellflysport. Der er tlf nummer og mailadresse.

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      er det god plass til motor i nesa (noe som det vanlig vis ikke er) ville jeg gått for en AXI 2826/10 på 3S. kapasiteten burde ligge på rundt 2500-3700mah (20C ala Flightpower Evo 20 pakkene).
      Er det litt dårligere plass til motor og god plass til batteri ville muligens en AXI 2820/12 på 4S hvert et greit valg.
      jeg personlig har lite erfaring med Inrunner motorer, og ville brukt det hvis det var veldig trangt om plassen. jeg vet Hacker har en del gode motorer i inrunner klassen.

      du skriver ikke om du vil ha et sprekt fly som flyr ifra vingen og bruker 10 sek til god høyde, eller et som bruker ett minutt eller to til samme høyde. uansett så vil ca. 300W være et MINIMUM. 400-500W er grei ytelse. Formelen for Watt (effekt) er P = U * I , eller W = V * A
      P (W)= Watt
      U (V)= Spenning
      I (A)= Strøm

      kan være en grei formel å huske

      Regulator; 45-50A burde holde til det meste. i "værste" fall en 40A
      Jørgen Wake Stensen
      Bodø MFK
      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

      Comment


      • #4
        Hei
        Jeg har god erfaring med Kontronik i flere forskjelige fly. Bruker nå et av settene derfra som heter Drive 502( Motor +regulator). Bruker det i en
        Eraser med 3s 4000 mah lipo. Veier ca 500 gr. med batteri. Total vekt på flyet er 2980 gram. Min bror bruker samme Drive set i en Stork 2 Pro, men med 10 celler RC2400. Han har litt mer trøkk i frasparket, men jeg har mye lenger motortid. Funker upåklagelig.

        Mvh
        Erik
        Attached Files
        Soar the sky

        Comment


        • #5
          Skulle til å nevne både Hacker og Kontroniks, tror disse har noen gode kandidater for denne typen oppgaver, gjerne med gir også slik som Kontroniken på bilde over.

          Plettenberg har kanskje også noen, men de blir kanskje litt overkill?

          Comment


          • #6
            Originally posted by jørgen123
            er det god plass til motor i nesa (noe som det vanlig vis ikke er) ville jeg gått for en AXI 2826/10 på 3S. kapasiteten burde ligge på rundt 2500-3700mah (20C ala Flightpower Evo 20 pakkene).
            Er det litt dårligere plass til motor og god plass til batteri ville muligens en AXI 2820/12 på 4S hvert et greit valg.
            Ikke for å være ekkel og påståelig eller noe, men jeg har både 2820 og 2826, og såvidt jeg kan forstå er de nøyaktig like store i størrelse? Nå har jeg ikke sammenlignet dem direkte da, men det kan sikkert ordnes

            Jeg har et seilfly i samme størrelse, og der bruker jeg Mega 22/30/3 med 40A regulator og 8 celler Nicd. Dette oppsettet tåler også 10 celler bra

            Comment


            • #7
              2826 og 2820 har akkurat samme diameter, men 2826 er litt lengre en 2820. i tillegg veier den ca 35 gram mere.
              hvilket fly er det det er snakk om?
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                2,8m seilfly på ca. 1500-1600g uten motor, regulator og batteri.

                kanskje litt dumt skrevet fra min side, men jeg nevnte plass som et generelt problem. da er jo både lengde og bredde plass. det var jo i hovedsak diameteren jeg tenkte på, og som William skrev de har samme diameter, men 2820 er kortere.

                Kontronik og Plettenberg er etter min mening overkill i pris, men er man ute etter de ekstra prosentene de yter, så er det et godt valg!
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK
                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                Comment


                • #9
                  Hei Hei.
                  Takker for mange fine svar. Her skal det nok bli motorisert seilfly i løpet av vinteren ja.

                  Comment


                  • #10
                    Kontronik og Hacker har selvsagt gode kandidater. Men en del av dem krever bruk av gearbox som gjør sakene dyr og litt ekstra støy...

                    Men jeg drister meg med et forslag som jeg har god praktisk erfaring med i et seilfly anelsen større enn ditt: Jeti Phasor 45/3.
                    Du kan nok klare deg med den mellomste (30/5) men du er sikker med storebror. Sannsynligvis trenger du den ekstra vekta i nesa uansett! Her er data: http://www.jetimodel.cz/eng/motory_en.htm
                    Jeg har fløyet med 3S LiPo og det holdt bra det, men skal du ha mye guffe kjører du den på 4S.
                    Kjøpte min hos Griffin.

                    I seilflysnuter skal man helst finne seg en inrunner. Outrunnere er ikke noe ideelt valg nettopp siden ytre delen roterer, og man kan fort ødelegge kablene til motorene framme i de trange seilflynesene siden kablene kan komme borti bevegelige deler. Alternativt må kablene ut framme i nesa og inn i kroppen bak motoren igjen.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Hei JOO.
                      Den Jeti Phasor motoren ser ikke dum ut. Hvilken regulator bruker du, og hvor mange mAh er LIPo batteriene på?
                      Er det hos Griffin du har handlet sier du. Han har kanskje alt du behøver,
                      eller må du kjøpe litt her og litt der?

                      Comment


                      • #12
                        Hei Razzle.

                        Jeg fløy modellen med 3s3200 FlightPower batterier i de første to åra. Det ga helt fin guffe, et OK stig og 3-4 opptrekk pr. pakke. Begynner det å bli nesetungt med 45/3-motoren kan du fly med et godt (20C) 2500mAh batteri, men trenger du vekt i nesa kan du bare kjøpe deg batteri med mer kapasitet. Mer flytid og ikkeno bly ombord.
                        Sjekk i speccen hva motoren veier, legg like mye bly/vekt i nesa på modellen mens du balanserer den. Så sjekker du hvor mye mer vekt som skal til for å komme på rett CG.

                        En test av flyet den satt i. Og ennå sitter i forresten.

                        Som du så av spesifikasjonene fra Jeti er det ikke snakk om å dra mer enn 35-37 Amp ut av motoren, så du kan bruke en 35A ESC. Jeg hadde en CC 35 i min modell i begynnelsen, brukte faktisk den innebygde BEC`en i begynnelsen også. Det er litt over grensa for å si det pent, men det gikk. Byttet ESC nå, men det er siden jeg oppgraderer fra 3S til 4S LiPo. Ny UBEC er ombord siden det er for mye spenning til å tenke på å bruke BEC`en i ESCen. Unntaket er hvis du bruker Jeti Spin. Med en Jeti Spin 44 har du stor nok regulator og strøm til servoene i samme slengen. Også om du med tiden vil bruke regulatoren på ennå høyere spenning Hadde valgt en sånn hvis jeg skulle handlet noe nytt utstyr til min seiler. Får du også hos Griffin.

                        Eneste som jeg ikke har handlet her på berget er propellene. På seilflya syntes jeg ikke det er andre enn Graupner som har noe bra system. Jeg bruker både Freudenthaler-blader og CAM-bladene. Prøver å bare ha blader med S8 R3-størrelse slik at alle bladene passer til navene. Spinnere har dem, men også MPJet og et par til har gode saker. Jeg har handlet MPJet-spinnere med klemfestet til motorakslingen og navet i en unit. Pent og lettvint. Har brukt en utalands forhandler, sakene kommer kjapt hver gang. Se litt på propell-utvalget og les litt på databladene hvis du ikke er dus med de tallene jeg kom med (S8 R3). Spør hvis du lurer på noe!
                        OK, du får nok sakene her på berget men er ikke sikker på hvor...
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Hallo JOO.
                          Tusen takk for utfyllende svar. Er stygt redd for at jeg kommer til å følge dine anvisninger, høres ganske lure ut.
                          Er også redd for at du må svare på noen av mine teite spørsmål senere også.

                          Comment


                          • #14
                            Fins ingen teite spørsmål!
                            Klem i veg med spørsmål du, dette med motorseilere er noe jeg virkelig liker å holde på med. Har fløyet seilfly i mange år men har nylig blitt bitt av motorseiler-basillen. Ergrer meg bare litt at jeg ikke begynte med det for mange år siden, men det er egentlig bare de siste 3-4 åra skikkelig utstyr har kommet på markedet.

                            Litt nysgjerrig på hvilken modell du holder på med...
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Jeg holder på med et lignende prosjekt. Jeg skal elektrifisere en LET ASW 28-18 på 3 meter. Denne har i utgangspunktet totalvekt på ca 1,5 kg, men jeg bestilte min uten opptrekkbart understell og håper med dette å spare endel vekt og ende på 1,5 kg med elektrooppsett.

                              Oppsettet jeg skal bruke er hyperion Z3013-16 motor, Jeti spin 33 regulator og flightpower 3S 2150 pakke. Dette oppsettet burde på en 13*6,5 proppell gi meg ca 300 watt og helt grei ytelse. Utstyret nevnt over kjøpte jeg hos griffin, proppell etc er greit å handle hos www.aircraft-world.com.

                              Det jeg gruer meg litt til er å kutte nesa på et helt nytt og aldeles nydelig seilfly... Men, må man så må man.
                              Audun

                              Comment

                              Working...
                              X