Announcement

Collapse
No announcement yet.

cumulus XXL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hallo SubRobert!
    Da er jeg klar med jomfruturen med min Cumulus 2000. Sitter her på jobben og ser ut. Har avtalt møte på flyplassen om et par timers tid, men nå snør det mer igjen. I går brøytet vi hele greiene så nå skal alt være OK.

    Jeg sliter i øyeblikket med å få motivert meg selv til å ta opp flyet. Synes det er for fint til å krasje på første turen... Har aldri flydd med V-hale før, så sansynligheten er stor for havari. Men en gang må være den første

    Du har fått mange gode råd her og bør følge dem til punkt og prikke. Når det gjelder mine råd bør du som vanlig bruke hodet og vurdere gehalten av sannhet i dem før du bruker penger Jeg husker ikke om det skulle være 600 eller 400 motor i din kjærre, men jeg vil anbefale at du går for et børsteoppsett. MYE billigere og enklere å montere i den trange tuppen. Jeg sendte en mail til Home - El Fly og fortalte hva slags fly jeg har. De ordnet resten. Enkelt og greit og billig! Da kjøper du en ferdig pakke: Motor, gir, regulator og batterier. Elektronikken kjøper du på Martinsen Hobbyservice. Du trenger 5 servoer og jeg ville gått for HS-55 rund baut. Du trenger også en mottaker, gjerne 7 kanaler, pluss krystall. Slikt koster skjorta men du kan kutte på bil-vedlikeholdsbudsjettet ditt hehehe!!

    Bare ikke gjør de samme feilene som jeg har gjort: Har ikke vært sikker så jeg har bygd tungt og sterkt. Lurt, med tanke på belastning, men ikke med tanke på lett termikk. Men i lett termikk har jeg Flingen og den er meget lettbygd.

    Da har du nok til å gå fra tanke til handling her. Bare å sette igang Mens du sliter for lønningen din, stikker jeg på stripa en tur! Snakkes!

    "Ferie? Nope. På jobben? Nope. Skoft? Tampen brenner... Ørliten faneflukt i anl. vinterferieuka"
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

    "Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

    Comment


    • #17
      takk takk trygve! nå fikk jeg en del svar av deg som jeg trengte! desuten er jeg ikke på jobb, men ligger rett ut med influensa! vi snakkes ja
      Robert
      Hole El-Flyforening

      Comment


      • #18
        nå har jeg vært på isen og sett på en cumulus 2000 det fløy ihvertfall bra så er mitt noe i nærheten av det så veit jeg at jeg kommer til og kose meg med det! nydelig var det trygve!!
        Robert
        Hole El-Flyforening

        Comment


        • #19
          er det noen som veit om det er mulighet og få håndboka til cumulusen på norsk?
          Robert
          Hole El-Flyforening

          Comment


          • #20
            Originally posted by subzero
            er det noen som veit om det er mulighet og få håndboka til cumulusen på norsk?
            Nope! Ju hav tu spikke englis! Men ikke fortvil... Jeg har litt mer enn planteskole så det får vi til!

            Takk for hyggelige ord om Cumulusen! Jeg har virkelig fått balansert det godt nå. Skal bytte mottaker til Dual C. Glitsh er noe dritt!

            Hadde forøvrig 26 minutter flytid på et 1300mAh NiMH-pakke! Tror det satt en bonde og feis på andre siden av vika, for annen termikk var det ikke å se noe sted. Dette flyet vil antakelig gi rekordtider når termikken setter igang! Gleder meg som en unge allerede!

            Er frisk snart så da bygger vi din. Den er nok ENDA bedre!
            Trygve M.
            Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

            "Not within a thousand years will man ever fly!"
            -- Wilbur Wright, 1901.

            Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

            Comment


            • #21
              det gjorde stor forskjell og bytte motor for deg trygve! ser ut som om du får enda mere glede av det nå som du får fortere høyde på flyet ditt!
              Robert
              Hole El-Flyforening

              Comment


              • #22
                Faktisk så har jeg satt inn svakere motor enn den jeg hadde og likevel går det bedre (Putta likegodt inn originaloppsettet fra Graupner, kjøpt hos Home - El Fly) Sikkert ikke riktig propell på den andre. Det som er sikkert er at vekt/balanse virker mye mer korrekt nå og flyet er blitt en rakett. De termiske egenskapene er outstanding! Jeg har aldri hatt 26 minutter med en 1300MAh NiMH-pakke noen gang i noe fly, før forrige søndag. Og da var det grått og trist... Tenk deg når solen skinner og termikken trekker skjørtene av damene! Dette blir en flott vår!

                Nå må vi sette igang med ditt fly snart

                T
                Trygve M.
                Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                "Not within a thousand years will man ever fly!"
                -- Wilbur Wright, 1901.

                Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                Comment


                • #23
                  ja da er byggingen i gang og vi er neste halveis med flyet! gudselov får jeg hjelp av min gode venn x-pilot og min svigerfar(er ikke så flink til og bygge selv)
                  Robert
                  Hole El-Flyforening

                  Comment


                  • #24
                    ja nå er snart cumulusen ferdig og jeg håper jomfruturen skal bli i påske helgen! så da er det bare og håpe at det blir varmt i påsken
                    Robert
                    Hole El-Flyforening

                    Comment


                    • #25
                      i dag blir det siste innspurt på flyet! gleder meg til og prøve det
                      Robert
                      Hole El-Flyforening

                      Comment


                      • #26
                        da er cumulusen ferdig etter mye om og men! dette er et arf fly, men det ville ikke jeg kaldt det da det var ikke noe som passet og alt måtte tilpasses! men ferdig blei det og håper på første turen til helgen!!
                        Robert
                        Hole El-Flyforening

                        Comment

                        Working...
                        X