Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Ser av noen bilder at det er brukes ferritringer, nært RX, på kabene ut til vingeservoene.
Det forhold, at lange servokabler plukker opp støy, endrer seg vel ikke selv om en bruker 2,4ghz?
Og da er det vel best å gjøre det som er gjort tildligere, å bruke ferritringer på kablene?
Jeg trodde det var slik at ferittkjerner fjerner støy innenfor et gitt frekvensområde, og med overgang til 2,4 så må man evt. ha andre ferritkjerner enn de som brukes med 35mhz utstyr. Om det i det hele tatt er nødvendig med feritt med bruk av 2,4 er jo et annet spørsmål jeg ikke vet svaret på..
Fint om noen med dybdekunnskap kan forklare/bekrefte/avkrefte...
Ser av noen bilder at det er brukes ferritringer, nært RX, på kabene ut til vingeservoene.
Det forhold, at lange servokabler plukker opp støy, endrer seg vel ikke selv om en bruker 2,4ghz?
Og da er det vel best å gjøre det som er gjort tildligere, å bruke ferritringer på kablene?
Ja, ferritringene må tilpasses det frekvensområdet de skal filtrere bort støyen fra... Bruker det som regel på strekk over 1 meter og på regulatoren, kjører Graupner SMC 16 scan motakker, og har per. dags dato ikke hatt problemer.
-Jim Johansen- Flyklart:
Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard Under construction: Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire
De aller fleste av dagens mottagere har ikke problemer som nødvendigjør ferritringer lenger. Det er støy generert av servoer og utvendig støy som tar veien om servokabler og inn i mottager som eventuellt vil nødvendigjøre ferritkjerner eller andre former for filtrering. Det har ingenting eller lite med hvilken frekvens mottageren mottar signaler fra sender på.
Dog vil de fleste regulatorer kunne generere såpass mye støy at mottagere KAN få problemer avhengig av plassering og rundtligende objekter (kabler, karbon, osv). I disse tilfellene kan det avhjelpe noe med ferritringer. På en ren seiler vil det være litt poeng i å bruke ferritringer med mindre man ser man får problemer og ikke vil skifte mottager.
Hilsen en som sluttet med ferritringer for mange år siden
Jo Grini
De aller fleste av dagens mottagere har ikke problemer som nødvendigjør ferritringer lenger. Det er støy generert av servoer og utvendig støy som tar veien om servokabler og inn i mottager som eventuellt vil nødvendigjøre ferritkjerner eller andre former for filtrering. Det har ingenting eller lite med hvilken frekvens mottageren mottar signaler fra sender på.
Dog vil de fleste regulatorer kunne generere såpass mye støy at mottagere KAN få problemer avhengig av plassering og rundtligende objekter (kabler, karbon, osv). I disse tilfellene kan det avhjelpe noe med ferritringer. På en ren seiler vil det være litt poeng i å bruke ferritringer med mindre man ser man får problemer og ikke vil skifte mottager.
Hilsen en som sluttet med ferritringer for mange år siden
Jo Grini
Da blir neste spørsmål; er det da, uten ferritringer, noen hensikt å bruke tvunnet servokabel(som også anbefales i byggebeskrivelsen) ?
Eller er dette også "gammel" kunnskap.
PS. Kanskje viktig å nevnte at det er elektoseiler.
Nesten samme svar. Hovedgrunnen til tvunnet kabel er at man skal skjerme signalkabelen slik at man mister så lite signalkvalitet som mulig på vei til hver servo. Noen mottagere kan ha lavere signalkvalitet enn andre og vil ha behov for dette. Som regel er det ikke behov for tvunnet kabel. Men merker du at servoene hakker eller har unormale utslag må man vurdere om det kan være ett av tiltakene.
Vær obs på at tvunnet kabel KAN ha motsatt effekt i noen tilfeller om man tvinner forskjellig vei på to kabler. Men det blir litt teoretisk (Selv om jeg har opplevd det med signalkabler i jobben).
Vær obs på at tvunnet kabel KAN ha motsatt effekt i noen tilfeller om man tvinner forskjellig vei på to kabler. Men det blir litt teoretisk (Selv om jeg har opplevd det med signalkabler i jobben).
Da må jeg nok titte tilbake i skolebøkene for å gi deg ett godt nok svar (ellers blir man vel lynsjet her). Men monterte en automatisk bom her oppi dalen og la ett par tvunnede signalkabler fra føleren under bommen (den som føler når en bil nærmer seg bommen). Fikk lærlingen til å tvinne ett par signalkabler. Når de ble lagt ned var tvinningen hver sin vei på de to kablene. Siden en tvunnet kabel fungerer delvis som en spole (når signalet har en grunnfrekvens elelr pulsbasert feks) jobbet de to mot hverandre og pls'n (en enkel programmerbar datamaskin) fikk ikke godt nok signal. Det endte med at vi gravde opp igjen, byttet en kabel og alt virket fint.
Last edited by jj; 25-08-08, 21:05.
Reason: Husket nok noe feil på detaljene
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment