Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinterens prosjekt er i hus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vinterens prosjekt er i hus.

    Har kjøpt meg et gammelt Bird Of Time kit, som jeg tenker å bruke litt av vinteren på å spikke, pusse og lime sammen. Jeg kommer til å modde det en hel del, da det skal ha en motor i nesa, og dermed ikke trenger å tåle vinsj. Kommer også til å bytte ut det meste av finèr med glassfiber, eller karbonforsterket balsa. Vingejoineren i jern(!!!) skal selvsagt byttes ut med karbon. Den todelte ingen blir tredelt (Jeg har en liten bil) Den skal ha balanseror og enten flaps eller brakes. De som kjenner meg vet at jeg er mer opptatt av vekt enn manageren til Kate Moss, så jeg kommer til å jage vekt absolutt hele veien.
    Målet mitt er å bygge den så lett at min elektriske utgave ender med omtrent samme vekt som en standard "akustisk"...
    Vurderer også å kopiere spantene i senter og bygge en ekstra meter eller to som jeg kan plusse på til de dagene det er helt rolig der oppe i lufta.
    Har bare såvidt rukket å kikke på materialene og tegninger, men gleder meg svært til å komme i gang.
    Motoralternativer vurderer jeg først når jeg har flyet omtrent ferdig, og vet hva det ender opp med vektmessig.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

  • #2
    Kuult, grattis.

    Ingenting er som å shine byggebordet og line opp med nye blader til kniven, et par ferske limflasker og det som ellers hører til !
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

    Comment


    • #3
      Ingenting er som å shine byggebordet...
      Det blir vel mer jobb enn å bygge flyet...

      Neida, er det noen som får til dette så er det du...

      Comment


      • #4
        Originally posted by Per View Post
        Det blir vel mer jobb enn å bygge flyet...

        Neida, er det noen som får til dette så er det du...
        Slenger bare en ny plate på toppen av fjellet, så setter jeg i gang
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          Da har jeg tatt meg en god kikk, og førsteinntrykket er at her er det en hel del treverk
          Temmelig stor variasjon i kvalitet på tømmeret er det også. Heldigvis er spantene for høyre og venstre side på samme plater, så vekta blir vel omtrent lik på begge sider.
          Tror ikke det er så veldig mye vekt å hente i vingen, bortsett fra litt pussing og et par hull her og der, så eventuell vektreduksjon må nok hovedsaklig hentes i kroppen. Der er det myyye å hente, tror jeg.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Bird Of Time ja. Har en liggende på loftet som er over 15 år gammel. Husker jeg slet litt med halen. Og da spesielt høyderor. Var litt svakt.

            Lurer på om ikke jeg bygde den med delt vinge. Tror ikke den skulle være det i utgangspunktet. Den fløy iallefall nydelig, selv med den begrensede erfaringen jeg hadde da.

            Husker ikke hvorfor, men jeg bygde opp vingen fra scratch etter tegningen. Skjærte ut nye spanter for hand. Mulig det var fordi utstansingen av vingedelene ikke var veldig bra.
            Ørjan Pettersen
            Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

            Comment


            • #7
              Det er mere diecrush enn diecut på en del av bitene ja. Men jeg er alt for lat til å lage nye spanter av den grunn Det blir en flaske rødvin og en god porsjon 150 sandpapir for min del.
              Tror jeg dropper balanseror og bare går for spoilers. Har sett noen klipp av flyet, og det flyr helt fint uten. Why fix it ifit ain`t broken?
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Originally posted by trykal
                Du har kanskje sett denne, men her er det en som har bygget den til 4m. Her er det på en forholdsvis enkel måte laget ror på senter-seksjonen som sikkert kan brukes til både siderors-assistanse og flaps.

                Bird of Time, stretched to 157
                Har sett den. Vurderer å bygge en ekstra meter i senter, som kan settes på ved behov, men balanserorene synes jeg ødelegger den fine formen på vingen.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Da trenger vi litt hjelp her..

                  Jeg blir nødt til å velge motoroppsett før jeg bygger kroppen, så jeg vet at jeg får plass til den... Jeg vil selvsagt bygge kroppen så smal som mulig, så jeg er ute etter en slank motor. Helst ikke mye mer enn 30mm, 37-38mm max. 300 W omtrent. Tror det er tilstrekkelig til å få fuglen i lufta. Da kan jeg slippe unna med et 1500+- 3s lipo og en 30-35 amp regulator.
                  Outrunner eller inrunner med gir vurderes, men jeg er som vanlig ute etter lav vekt.
                  Alle tips mottaes med takk. Henvisninger til eventuelle annonser på rcmarked og slikt kan jo PM`es, så blir ikke moderatorene så sinte heller
                  Last edited by bad scientist; 10-10-09, 21:48.
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #10
                    Det kommer seg

                    Begynner å ligne noe nå. Tok en laaaang pause fra hele greia i vinter, men har intensivert det litt de siste ukene. Vinge og kropp er trekkeferdig. Fant ut hvor jeg ville ha motor, og lagde Torpedovegg der. Laget en isoporplugg som passer med kroppen og spinneren, støpt den i gips, og støpt cowling i gipsformen. Jeg kommer ikke til å ha balanseror, da det ikke trengs, men har satt inn luftbremser. Motor er valgt ut i fra hva jeg trenger av vekt i nesa, og det gir meg en komfortabel 1:1 kraft/vekt ratio...Så mye for søndagsflyger
                    Attached Files
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      Rålekkert, rett og slett Bird of time er et nydelig seilfly.
                      Geir


                      3D plane - 1D brain

                      Comment


                      • #12
                        Blir den gul? I mine øyne skal BoT være i transparent rød Det har i alle fall mine vært.
                        Nå har jeg ingen operative, men et godt gammelt kit ligger på loftet i den etter hvert store samlinga mi. BoT er skikkelig linjelekker og flyr flott uten balanseror. Leita mye termikk i gamle dager med slike! Mimre mimre
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Den blir gul ja Med svarte kontrast-striper. Diver og trekker den nå, så det nærmer seg jomfrutur på denne. Har igjen motor-installasjon og programmering, pluss alt det der som dukker opp på tampen av et prosjekt.
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment


                          • #14
                            Ferdig!

                            Da er jeg endelig ferdig med frøkna. Vekten endte på 1741 gram, litt mer en forventet, men innenfor det akseptable. Jeg kan spare 100g på batteri, men jeg tester den med nåværende oppsett. Hvis været holder, så blir det maiden i morgen. Bilder blir det uansett.

                            Så er det bare å begynne å pønske ut neste prosjekt...
                            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                            Steinar B Johansen
                            Lillehammer mfk

                            Comment

                            Working...
                            X