Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med skalaseilfly i 2,5m-3m klassen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    joo, selvfølgelig har jeg montert slepekobling Har aldri slept på modell før, bare på store seilfly. Regner med at det burde gå greit. Hvor er det dere flyr hen, og hva slags fly sleper?

    OAK, fløy motormodellfly 5 år i Skoger, før jeg tok en pause på 1-2 år, og konverterte til seil :P Flyr lille LN-TAU enda? Mener å ha hørt at den tok kvelden for en stund tilbake, men er ikke sikker på om det stemmer.

    Bygginga går sin gode gang. Vingene og haleflatene er betrekt, og limt på plass. Mangler bare å montere sideror og servoer og slikt. 2 dager til så er den klar! Ulempen er bare været... det er jo R**VVA. Men får smøre meg med tålmodighet. Har kun fløyet noen kameraters modellseilere, men vet ikke helt hvordan jeg burde teste det for første gang. Har en fotballbane i nærheten som er omkranset av en 10m høy skråning. Kan jeg teste om den flyr der, eller bør jeg gjøre det på hanget i Svelvik? Tar gjerne imot tips når det gjelder første flukt

    Stian

    Comment


    • #17
      Originally posted by SA
      Flyr lille LN-TAU enda? Mener å ha hørt at den tok kvelden for en stund tilbake, men er ikke sikker på om det stemmer.
      Med "Lille" LN-TAU regner jeg med du mener kvartskalaen som var et prosjekt mellom en neve BRCK-medlemmer?

      I såfall er ryktene helt korrekte. Den tok kvelden. Tror det var i fjor, men mulig det er to år siden...tiden går jo så fort. Den gikk rett i bakken for mer eller mindre full maskin. Brudd i en batterikabel/kontakt var årsaken. Motoren satt så godt fast i bakken at det måtte benyttes spett for å få den opp. Nytta ikke med håndmakt

      Bare si ifra hvis du trenger litt hjelp og/eller psykisk støtte når du skal prøve seileren din for første gang.

      mvh.
      Ole André

      Comment


      • #18
        Hei SA
        Jeg får svare for JOO. Vi tauer med en Big Lift fra Multiplex.
        240cm vs og moki 30cc. Den har forøverig reg.nr. LN-TUG.
        OAK har hengt bak med DG'n sin. Det funka bra det OAK?

        RS
        Ronny Sundbye
        Young man, was that a landing or were you shot down?

        Comment


        • #19
          Det funka glimrende RS. Kunne ikke blitt bedre. Var jo en stødig pilot bak spakene på slepeflyet

          Comment


          • #20
            SItter å legger inn råmateriale til "årsfilmen" for klubben på storPC`n nu, ser blant annet at OAK får pene slep ja! TUG-piloten er jo av den litt forsiktige typen... Sted: stripa til Røyken og Hurum Modellflyklubb på Hurum.
            Sukk, det regner i dag igjen...
            Jeg har en mistanke om at der er slepefly på gang i BRCK nu, stemmer det?

            Jeg har aldri likt å teste store seilfly på flatmark, foretrekker å lempe dem ut i bra forhold på hanget. Men får du hjelp av OAK til launchinga og dere har litt høyde og vinden i mot bør det gå bra.
            Regner med det blir mye mer sleping neste år, ikke bare i klubbene våre men også at IGG-folket samles litt mer på det sentrale Østlandet. Vi får se hva tiden bringer, "prøvetreffet" på Spydeberg bestod ikke av så mange men stedet kunne brukes. Info kommer!
            Nå er det bare å håpe at isen blir sånn at vi kan holde oss med stripe i vinter!
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #21
              Hei JOO
              Jeg har tenkt på å bytte nick til Ludvig ja, hehe

              Takk for ros, OAK. Rødmer litt.

              RS
              Ronny Sundbye
              Young man, was that a landing or were you shot down?

              Comment


              • #22
                Jo det stemmer at det er et slepefly på gang (Kjell driver å setter sammen), men han har mange andre prosjekter på gang også, så det har ikke blitt gjort stort med det flyet siden midtvinters i fjor.

                Når det er sagt så har faktisk BRCK en biglift stående. Med 30ccm (tror jeg) glow-motor i nesa. Den har vært benyttet til sleping tidligere men det viste seg at balanserorene nærmest ikke virket med seilfly på slep. Balanserorene er forøvrig bittesmå, roroverføringene er alvorlig slarkete og glippa mellom ror og vinge er enorm så det kan jo forklare problemene. Bare noen gidder å strekke opp den litt og installerere nye/større bal.ror burde den fungere greit.

                Men det var det å få tid til å sette i gang da...

                Comment


                • #23
                  Biglift høres bra ut! Jepp, OAK, mente kvartskalaen. Synd at ryktene
                  stemte.

                  Modellen er nå nesten komplett. Bare småting som gjenstår, i tillegg til
                  et problem jeg irriterer meg grenseløst over! Da jeg limte på haleflatene
                  støttet jeg opp under med bøker, teipet og styret, og sørget for at alt
                  stod 90 grader. Etter at limet hadde stått støtt over natten, tok jeg en
                  kikk på den og oppdaget at haleflatene stod noe skjevt! Satt også inn
                  vingene og så da tydelig forskjell da jeg sammeliknet...

                  Noen som har noen tips om hvordan dette kan rettes opp på best mulig måte?

                  Comment


                  • #24
                    uh.. irriterende.
                    Epoxyen fester vel ikke så godt til metalet, så kanskje du greier å banke den løs og prøve på ny. Plaser et eller annet på metalskiva, f.eks. et rør, og bank lett med en hammer - bare for å slå den litt løs fra epoxyen. Plaser et skrujern i det lille hullet på sida av den ene metal-dingsen og bank lett (må banke riktig vei så den skrur seg ut).

                    Comment


                    • #25
                      Takk for tips Wiker! Jobber med saken for øyeblikket. Måtte ta en pause... har fått den 5 cm ut så det burde ikke være så mye igjen. Virker som den blir hardere å hardere (sikkert vakum). Det er fillern meg en nervepirrende operasjon. Må si den ikke løsnet særlig lett, og noen små knekk fra trestumpen sideroret er festa i fikk svettedråpene til å poppe ut. Ser heldigvis ut til som det har gått bra så langt. Får håpe flaksen ikke har gått sin vei enda.

                      Comment


                      • #26
                        Høres ut som du er på god vei, men jeg forstår ikke helt - 5 cm ut? Det var cranken til det hel-bevegelige høyderoret som var skeiv, eller misforstod jeg?

                        Eller, limte du fast selve høyderorene også - er jo ingen ting i veien for det, bortsett fra under transport selvfølgelig. Hvis det er det du har gjort, og allerede fått roret 5 cm ut, går det kanksje å varme stanga med en loddebolt slik at epoxyen smelter (hvis det er epoxy du har brukt). Hmm...vet ikke hvor god idee det er egentlig, det må kanskje mye varme (for mye?) til for å få epoxyen til å smelte tilstrekkelig.

                        Et lite tips. Hvis det var slik at du limte fast høyderorene, trenger du kanksje å rense ut limrester fra messingrørene i høyderorene når du har fått dem av. Clas Ohlson har noen lange bor som passer til å bore ut rørene - #30-6235, sett med 14 cm lange bor med diameter 2.5, 3.0, 3.5, 4.0, 5.0 og 6.0.

                        Comment


                        • #27
                          Ok, leste den siste meldingen litt sent. Fatter ikke at det ikke går an å lime fast høyderorene?! Det var definitivt ikke tett nok på min modell til at vakumet kunne holde de trygt på plass iallefall. Men nå er den nylimt og 100% rett. At de er limt på plass er som du sier litt upraktisk under transport, men som sagt, jeg føler meg tryggere når de sitter godt. Hvordan festet du de før hver flytur Wiker? Kun vakum?

                          Comment


                          • #28
                            Puh, da gikk det bra til slutt.

                            Nei det er ikke noe vakum å snakke om, men jeg har stolt på at friksjonen hold rorene på plass. Faktisk var det en del limsøl i rørene fra produksjonen som jeg måtte bore ut, samt at jeg selv sølte litt med epoxy under byggingen. Resultatet var i allfall at stanga gikk såpass tregt inn i rørene at jeg har tatt sjansen på at det var nok. Ikke vært noe problem iallfall. Har lagt merke til etter landing at rorene noen ganger har sklidd ca. 0.5 cm ut, og har da regnet med at det var ved selve landingen det skjedde.
                            Vel, vel, lykke til videre.

                            Comment


                            • #29
                              Da har flyet luftet vingene!

                              Jeg dro sammen med Tore (TK) til Verket på Svelvik i dag for å fly hang, men det var omtrent vindstille, så vi måtte ta turen til Vetre for å vinsje der. Det var lett regn, men det stoppet ikke oss Første tur ble vinsjet rett fra bakken for å ha god kontroll. Alt så ut til å funke bra, men plutselig hoppet lina av! Hastigheten droppet fort med en stigning på ca 70 grader, og jeg rakk ikke å dytte nesa fort nok ned. Flyet steilet, og satte kursen mot moder jord. Stikka var tilbake, men ingen respons før flyet fikk hastighet. Jeg fikk flyet level i ca. 3 meters høyde, og var bra nervøs da ja! Heldigvis gikk alt bra. Derpå fulgte 3 velykkede vinsjinger. Vinsjen til Tore funka knallbra! Flyet glei greit, men ikke maksimalt på grunn av regnet. Det var flott å se på iallefall! Rorharmonien var fin, og jeg trengte ikke engang å trimme flyet (dette gikk uansett ikke an, siden senderen hadde bestemt seg for at trim-knottene ikke skulle fungere). Det var et flott fly å se på og å fly, og jeg gleder meg til å prøve det ordentlig på hang!

                              Bilde 1-3: Flamingo! Legg merke til TK's vinsj på bilde 2.
                              Bilde 4: Tore klar med Pike'n
                              Attached Files

                              Comment


                              • #30
                                Gratulerer SA.
                                Men dere har altså kjørt forbi stripa vår i dag der det var slepefly på plass... For du har selvsagt slepefeste i nesa på den...
                                (Vi gav oss pga regn da...)
                                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                                Comment

                                Working...
                                X