Unconfigured Ad

Collapse

hvilket seilfly kan henge etter en Magister?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • william123
    • May 2005
    • 2330

hvilket seilfly kan henge etter en Magister?

sitter og leter litt rundt på nettet etter et seilfly som kan taues opp etter min magister.
    er det noen som vet om et ikke altfor dyrt seilfly som er mulig og taue?
    Last edited by william123; 21-05-06, 22:23.
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

hva med å beholde stilen og kjøpe easy glider den burde vel gå.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Yepp, EasyGlider er et greit valg. Du må ha releasemekanisme på Magisteren, men på EasyGlideren holder det å bruke borrelås under nesa i framkant og en bit i enden av slepelina. Så er det bare å loope Easyglideren av lina. (Bare ikke ha for diger bit med borrelås selvsagt)

Eller selvsagt sette inn slepefeste i nesa på EasyGlideren...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• william123
        • May 2005
        • 2330

har opplegg for slep i magisteren. hadde en baktanke
        har sett litt på easy glider. fint fly det. fikk prøve en EGE for noen uker siden. fløy fint den.
        hvordan er EG til termik seiling?

en kompis av meg har en blue phoenix. vil det fungere siden den ikke har bal. ror?
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

Comment

• pleym
          • Dec 2001
          • 909

Vi slepte en gang opp en Bird of Time med en .40 trainer. Ingen problem å ikke ha balanseror, men pass på å ha lang nok line.

Hvor stor er en Magister? (aner ikke hva det er)

Hvor på slepeflyet har du plassert linefestet?

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

en magister er produsert av MPX og er 163 over vingene. min veier 2,1 kg.

festepunktet for slepelinen er rett bak vingen

hvor lang line bør man ha?
            blir ikke flyet veldig ustabilt uten bal. ror.
            en bird of time er jo 3meter
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

Comment

• pleym
              • Dec 2001
              • 909

Ok, en litt stor trainer altså, omtrent som den vi brukte. Vår var kanskje 150 cm, og hadde en OS. .46 FX.

Du er jo i Bodø Ta og spør J. Farstad i Bodø modellflyklubb om han ikke har prøvd dette her, og hils han fra meg. (det var hans Bird of time )
              Evt. Laserboy her på forumet (som fløy traineren)

Linelengde må noen andre svare på. Jeg vet bare at vi hadde alt for kort, og vi prøvde ikke dette oppsettet mer enn én gang. Det store problemet var i grunn takeoff, og det har jeg i grunn sett av andre som har drevet med sleping at takeoff kan være vel spennende. Problemet er gjerne at seilflyet når flyfart lenge før slepeflyet, og tar av tidlig. Hvis du da har et depot som ligger nært opptil stripa, og en seilflypilot som ikke er av det kjappe slaget, så kan ting skje.

Senere fant vi ut at det var enklere å montere seilflyet på ryggen til traineren og fly dem opp sammen.
              http://www.eurofoto.no/show_image.php?bid=1353752&size=large','1353752',8 00,600

Ser ikke så stabilt ut, men det blåste hunder og katter den dagen dette bildet ble tatt

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

På "større" slepeoppsett bruker vi opptil 35 meter line. På Magisteren kan det kanskje være nok med 25 meter.
                Legg merke til markørene som er sydd fast på lina:
                Attached Files

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Der var det mange flotte bilder. Med min svakhet for fjell så skjønner jeg at jeg må skaffe meg et seilfly å ha i sekken...

Comment

• william123
                    • May 2005
                    • 2330

25 meter, ok. hva burde linen være laget av? sterkt fiskesnøre?
                    vil det funke å taue med en blue phoenix?
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Vil nok anbefale en perlon-line istf fiskesnøre. På de større bruker vi 3-4mm men det holder nok med 1,5mm til små fly.
                      Folk har jo tauet fly som Blue Phoenix, men som sagt: seilflyet bør ha balanseror. Årsak: seilflypiloten skal ikke drive å svinge under slepet men bare bruke balanserorene for å holde vingene level. Siderorbruk gjør at seilflyet fort kommer langt til siden for slepeflyet. Joda, det kan gå bra men er ikke optimalt.

Vanligvis brukes en "weak-link" som innfesting på seilflyet, altså en liten bit line som skal ryke ved kraftige rykk. Denne skal være dimensjonert etter seilflyets vekt. Alternativt kan ei slik løkke/link være på motorflysiden.
                      I tillegg bør den første meteren (forbi halepartiet) av slepelina på motorflysiden ha en slange tredd over. Dette er for å unngå at slepelina lurer seg inn i rorspalter osv! Eventuelt bruk ytterrør til støtstenger alà Sullivan. Henger lina seg fast bakerst i slepeflyet istf i bakkanten av vingen vil seilflyet kjapt sende slepeflyet med nesa ned til et møte med Terra Hard.

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Forresten for dere seilflyinteresserte, så en video fra litt acroflyging i "utlandet". Blant annet litt hårreisende acroflyging med en turbindrevet seiler drøyt 10 minutter ut i denne snutten (lang snutt...) http://www.moonrakers.be/bodys/Album...ermark2005.wmv

Comment

• william123
                          • May 2005
                          • 2330

flott. da har jeg fått en masse gode tips. skal sikkert prøve med en blue phoenix om ikke altor lenge.
                          resultat kommer
                          William Jul Ringkjøb
                          Bodø MFK

Comment

• pleym
                            • Dec 2001
                            • 909

Lykke til!

Ta det pent med phønix'n da, de er vel ikke kjent for å være verdens sterkeste heller
                            Har hørt mange "røverhistorier" om folk som har klart å klappe sammen vingene på sånne på litt for kraftig høystart

Comment

• william123
                              • May 2005
                              • 2330

hvordan er easyglider til og lete etter termikk med?
                              William Jul Ringkjøb
                              Bodø MFK

Comment

Working...