Announcement

Collapse
No announcement yet.

CMPro Discus CS 2,6m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Kondolerer...

    Synd med flyet ditt X-pilot. Det er aldri gøy når slike katastrofer intreffer

    Men, det virker som dere ikke har mistet pågangsmotet av den grunn. Det er bra

    Tolker det du sier om flyegenskapene som et klarsignal til å kjøpe modellen til slepetrainer. Så da er det vel en slik på vei opp til Trondheim om ikke så lenge også. Ser frem til filmen slik av vi andre ferskinger innen slepekunsten kan ta lærdom av din lille feil. Kommer nok godt med når jeg skal opp selv for første gang bak en tug
    Last edited by torgust; 13-03-07, 12:00.
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

    Comment


    • #62
      Har strengt tatt en artikkel om sleping i tankene, men må innrømme at jeg har mistet piffen totalt når det gjelder å skrive artikler for tida...

      Når det gjelder hvordan slepepiloten skal henge etter slepeflyet (TUGen) er den enkleste oppskrifta slik: ikke gjør noe som helst! Sørg kun for at vingene er level hele tida (med balanserora). Idiotsikkert og safe. En anelse høyderor for å løfte modellen av bakken når flyfarta er der er eneste touchen på høyderoret under hele slepet.
      Ja, seilflyet dilter pent etter TUGen, og jo mindre seilflypiloten gjør jo bedre er det. Seilflyet skal selvsagt være trimmet for at det skal funke... Da vil seileren ligge anelsen over slepeflyet, og den vil følge tracket til slepeflyet, og evt gli litt ut i svingene. Det er bare en fordel siden slepeflyet ikke draes inn i svingen men har draget rett bakover hele tida. Det verste er om seilflypiloten svinger når slepeflyet gjør det! Da tar du innersvingen på TUGen og slakk på lina er et faktum.

      Har hengt bak noen grove TUGer med opptil 400ccm i nesa, og opplever at jeg må bruke spoilerne (bremsene) både i det seilflyet løfter av og når det går fort i svingene for å holde lina stram. Men da snakker vi om groteske slep der man nappes opp til 6-700 meter på et drøyt halvminutt...

      Med den mest brukte TUGen vi bruker på vår lille stripe er vi oppe i 600 meter på rundt 80 sekunder, og det er noe jeg er svært komfortabel med så lenge vi snakker om små seilere på under 4 meter. Da opplever vi nesten aldri slakk på lina eller at små rorkorreksjoner på seilflyet gir så mye utsving at vi må klinke tidlig.
      Sideror skal ikke røres etter at seileren løfter av bakken. Ellers pendler seileren og pitcher en masse. Det er også grunnen til at det er svært vanskelig å slepe seilfly som ikke har balanseror...

      På sidene til IGG nevnes jo at man skal styre litt utover i svingene, men det har jeg aldri opplevd som noen gevinst.
      Slepes det kjapt og brutalt hender det jeg tilter en liiiten anelse samme veg som TUGen i skarpe svinger på slutten av svingen, men dette skal man ikke gjøre når man er høyt. Da har man ikke oversikt over hva som skjer.

      ALt dette gjelder for "effektive" slep som er veldig vanlig på store stevner. Der er målet å få mange seilfly opp på kort tid. Hender der er to slepefly i aktivitet samtidig, skalaslep er ikke tema og det går grådig fort å ta unna køen av 10-20 seilfly
      Skal man gjøre dette skala er det ikke rare stiget man skal ha, og man må sannsynligvis jobbe en del med spoilerne på seilflyet for å holde lina passe stram.

      Uansett: dette er nok noe av det beste innen modellflyging!!! Når himmelen er full av slanke seilere og pilotene melder om termikk så varioene skriker
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #63
        Well said JOO this is not so far from full size procedures - I would just like to add two things from my full size experience which I feel are relevant:

        Organization on the ground is a very important aspect of all tug operations, the glider and the tug pilots should be in very close communication all the time and should have briefed each other before take off. The glider pilot should inform the tug pilot into which part of the sky he wishes to be placed usually where he thinks the best lift is to be found. The command to release can come at any time from either pilot and is not a trigger for discussion, it should be obeyed immediately. Both pilots should be agreed on a procedure for normal release at height, for example a climbing left turn from the glider to make use of the excess stored kinetic energy in the glider and a diving right turn from the tug. Every pilot in operation should be aware of the pre-agreed sector in which the tugs will bleed off height before entering the circuit - a melee of gliders and tugs with lines in the same sector is a receipt for disaster.

        Tug pilots should be aware that gliders have the right of way in the circuit at all times even if it means a go around and glider pilots should call their circuit clearly down wind and final and in a busy circuit should land as short as possible so that the man behind can safely stretch his approach and land over.

        As Joo says by all means use your air brakes to keep the line taught otherwise a minimum of control movements on tow, it is all too easy to introduce p.i.o. in the heat of the moment.

        Finally a prayer to all tug pilots - fly like gentlemen you are not at Reno...flat climb and rate one turns are the order of the day.
        Last edited by Celtic-Griffin; 13-03-07, 16:17.
        Ken Bates
        Never Mind the Label

        Comment


        • #64
          Originally posted by Celtic-Griffin
          Finally a prayer to all tug pilots - fly like gentlemen you are not at Reno...flat climb and rate one turns are the order of the day.
          Har sett og hørt Ken beklage seg over mangelen på stil og klasse over det meste av sleping som skjer ja "Rocketlaunch!" Men målet har jo oftest vært å bli ferdig med slepingen for å få jakte termikk så de fleste vil bare opp fort. Men nå er hans bønner kanskje hørt: vi er et gjeng som ønsker å sette mer søkelys på classic skala seilfly og TUGer, og møtes i blant for å ha mer fokus på sedate slep og klassiske linjer... og prøve dette med å fly som gentlemen.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #65
            Ken og Jarle:

            Holder på å lage et kompendium om sleping, til de andre gutta i klubben. Kan jeg få legge det dere skriver inn i dette, selvfølgelig med kildehenvisning?

            T
            Trygve M.
            Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

            "Not within a thousand years will man ever fly!"
            -- Wilbur Wright, 1901.

            Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

            Comment


            • #66
              Gutter!

              Dette er knallbra! Jeg lærer noe nytt hver gang jeg er inne her, sammen med en mail som jeg fikk av Gunnar Neslein om problemet sleping. Synes du skal klå på deg skrivekløe igjen, Jarle! Såpass mye kunnskap burde samles under en paraply av noen som kan sine ting, og legges tilgjengelig!! Du har 2 uker på deg til termikken starter for alvor her i distriktet

              Når det gjelder Dicusen min er den nå ferdig reparert og malt pornorosa med gullvinger. Det ser ikke ut!!! Skal se om jeg får tak i noen klistremerker med logoen til Kondomeriet eller Aktuell Rapport og sette på. Fordelen med å herpe et vakkert fly er at man da kan sette sin helt personlige stil på det uten å grine blod Sikkert det styggeste flyet mellom himmel og krasj! Det ligger til tørk i kjelleren i øyeblikket. Når det kommer ut i grellt dagslys skal jeg ta noen bilder.... til skrekk og advarsel.
              Tror det skal fly greit. Var veldig heldig med krasjen og vingene kom uskadet ut av det hele. Flyet er balansert med litt mindre vekt i nesa og i morgen kommer det ny canopy fra Martinsen hobby. Da er alt gull igjen, bokstavlig talt! Følg med!

              T
              Trygve M.
              Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

              "Not within a thousand years will man ever fly!"
              -- Wilbur Wright, 1901.

              Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

              Comment


              • #67
                Originally posted by x-pilot
                Ken og Jarle:

                Holder på å lage et kompendium om sleping, til de andre gutta i klubben. Kan jeg få legge det dere skriver inn i dette, selvfølgelig med kildehenvisning?

                T
                Be my guest, Trygve
                Ken Bates
                Never Mind the Label

                Comment


                • #68
                  Thanks, buddy!

                  By the way, do you have the DVD about setting up a sailplane?

                  T
                  Trygve M.
                  Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                  "Not within a thousand years will man ever fly!"
                  -- Wilbur Wright, 1901.

                  Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                  Comment


                  • #69
                    Da skal vi se om jeg klarer å legge ut en filmsnutt jeg har laget, sammen med SubRobert. Håper det går greit. Dere trenger QuirckTime fra QuickTime Player User Guide for Mac, men det burde alle egentlig ha

                    Her er filen, enjoy!

                    404 Not Found


                    Så er dere alle herved oppnevnt til flyhavarikomisjon. Gi tilbakemld. på flg:

                    - Hva gikk galt?
                    - Teknisk svikt?
                    - Pilotfeil, TUG eller Seil?
                    - Forslag til forbedring/utbedringer/tips til neste forsøk?
                    - Skyldspørsmålet og erstatningansvar ?

                    T
                    Last edited by x-pilot; 15-03-07, 19:29.
                    Trygve M.
                    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                    "Not within a thousand years will man ever fly!"
                    -- Wilbur Wright, 1901.

                    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                    Comment


                    • #70
                      Uten at jeg er noen slepe pilot. Så synes jeg det ser ut til å være 2 hoved feil som fører til at flyet snur seg opp ned.
                      1 lina blir slakk.
                      2. når lina blir stram igjen så ser det ut til at tug en har svingt 90grader i forhold til deil flyet slik at det napper til siden.

                      Synd med flyet. Men har du ikke noe bilde av den nye porno modellen
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by x-pilot
                        Thanks, buddy!

                        By the way, do you have the DVD about setting up a sailplane?

                        T
                        Waiting new supplies from Paul Natan just now - should be here soon.
                        Ken Bates
                        Never Mind the Label

                        Comment


                        • #72
                          1. From take off the tug is flying too tight turns.

                          2. The glider comes very badly out of position on a slack line - almost 90 degree to the tug's track. At this point the glider pilot should have released.

                          3. The tug continues to turn agrivating the problem.

                          4. The sudden sideways force on the glider nose causes the glider to rotate violently around its vertical axis. During this sudden maneouver the outside wing is producing much more lift than the inside wing (the inside wing is probably stalled) thus rolling the glider into a position in which the T-tail may have been blanketed by the now stalled wings.

                          It would appear to me from the first sequence on the movie that the glider is well out of trim - the C of G seems to be well forward.

                          A tragic end to a beautiful sailplane....
                          Last edited by Celtic-Griffin; 16-03-07, 06:01.
                          Ken Bates
                          Never Mind the Label

                          Comment


                          • #73
                            Takk Ken!

                            Enig i alt du skriver! Det var noen detaljer jeg ikke husket da jeg skrev historien. Ser at vi nok var litt høyere enn jeg anntok.

                            Når det gjelder flyet er det i orden igjen nå. Skal ha et par slep med strikk i dag.

                            T
                            Trygve M.
                            Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                            "Not within a thousand years will man ever fly!"
                            -- Wilbur Wright, 1901.

                            Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                            Comment


                            • #74
                              Av ren nysgjerrighet: Hvor høy kommer man normalt på et strikk trekk, og hvor lenge (vet denne er vanskelig å svare på), under "normale" termikkforhold kan du fly på et trekk?
                              Flyet var veldig pent, og jeg kunne tenkt meg et seilfly nå til våren/sommeren.
                              Vurderer nå om jeg trenger elmotor, eller om jeg kunne klart meg med bare strikk, og evt i framtiden trekk med TUG.
                              Frank Thingelstad
                              2050 Jessheim

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by TapZ
                                Av ren nysgjerrighet: Hvor høy kommer man normalt på et strikk trekk, og hvor lenge (vet denne er vanskelig å svare på), under "normale" termikkforhold kan du fly på et trekk?
                                Flyet var veldig pent, og jeg kunne tenkt meg et seilfly nå til våren/sommeren.
                                Vurderer nå om jeg trenger elmotor, eller om jeg kunne klart meg med bare strikk, og evt i framtiden trekk med TUG.
                                Your questions are almost like asking how many bubbles are there in a bottle of Cola. You can tug to any hight within the range of your eyesight and the duration on a typical thermal day is really a question of your micro-metrological skills (ability to read the sky) coupled with the duration of your bladder and coffee thirst. In any event you will have enormous fun trying.....
                                Ken Bates
                                Never Mind the Label

                                Comment

                                Working...
                                X