Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sen gass respons Falsk luft eller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sen gass respons Falsk luft eller?

    Hei folkens, Jeg har en Magnum 61 2T fra TT (kjøpt i 1996) som jeg førtidspesjonerte etter 3 forgassere (kjøpte til og med en Webra tn II forgasser til den med litt mindre venturi) og x antal dead sticker, jeg mistenkte altid denne motoren for å dra falsk luft fra en eller annen plass da den aldrigt ville trotle skikkeligt opp i gjenn fra tommgang etter ett landings innlegg (kavet felt til potte trykket var oppe igjen). Jeg husker at jeg byttet ett par fremlager i ett forsøk på om det var der lekasjen var. Dette hjalp ikke noe serligt og motoren vart førtidspesjonert, har kommet på tanker om å lage nye pakninger til bak lokket og eventuelt lime frem lageret fast til hus og aksling (pluss ny o-ring på forgasseren selvfølgelig).
    Jeg trenger forslag til pakningslim og til hvilken locktite (eller tilsvarende produkt) jeg bør bruke til å lime fast frem lageret. I tillegg forslag til andre inngrep jeg kan prøve for å forbedre trotlingen på denne motoren (det er helt forferdelig å måtte vente 3-4 sekunder hver gang en slakker helt ned til en har power igjen). Dette er en sterk motor så det har altid iritert meg å se den ligge i esken sin isteden for å gjøre nytte forseg i snuten på ett fly. I tillegg er dette den andre motoren jeg kjøpte men den eneste jeg har måttet gitt tapt for så dere skjønner aaarrg! .
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Tja, ikke enkelt det der..
    Har du riktig plugg? En del høy-ytere skal gjerne ha litt kaldere plugg enn mer normale motorer, såfremt det ikke er snakk om de små hissigproppene til bil. Høy-ytere som Webra trives oftest best på fuel uten nitro også!
    At motorer med mer enn normal effekt er mer tricky enn andre kommer av at dem har mye mindre slingringsmonn på nitro og plugg osv. Et eksempel på en motor som gjerne kan settes i benk en dag og prøves med forskjellige plugger, fuel og propellere.. og tålmodighet.
    Er det sikkert at framlageret skal limes? Har aldri vært borti det sjøl. Gjengs for dårlige lagre er gjerne litt jagende mellomregister og tap av toppeffekt sånn som jeg og mange andre har erfart det, uten at det nødvendigvis er fasiten i alle tilfeller.
    Når du har prøvd 3 forgassere er det ikke naturlig å mistenke falskluft i forgasseren..?
    Kanskje legge ei ekstra pakning under pluggen for å redusere kompen en anelse... osv osv osv.
    Alternativt la greia gå i kildesorteringen som "metall" og kjøpe noe nytt??
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Med sterk motor så mener jeg i OS 61 klasse (er vel egentlig normalen det kansje ), enig med deg om det med lager som er dårlige men tror at viss det er luft lekasje forran så må det være mellom hus og lager eller aksel og lager (ikke i lageret), synes å huske at passningen mellom aksel og frem lager var litt suspekt . Den skal kunne kjøres på samme fuel som en TT 46 2T (som jeg forøvrig har) og falsk luft på forgasseren, vel skal nok ikke garantere noe men det var langt fremme i tankene mine den gang (1997) jeg dreide meg en overgang for Webra forgasseren (en innsats muffe) og ikke den engang hjalp (burde ha blitt mere responsiv med mindre venturi). Det eneste jeg ikke har gjort er å gå over baklokket og pakningen der og eventuelt lime frem lageret. Kan det vere muligt med støpe feil (hull) i motor huset, i så fall hvordan kan en kontrolllere dette? Hadde ikke tenkt å bygge om en gløde plugg til å kunne kjøre trykkluft ned på motoren (er det foresten så lurt? tro hvor mye trykk det toler?) for å trykksette motor huset.
      Dette med plugger har jeg aldri hatt noe særligt behov for å leke med (har jo prøvd litt av hvert for å spare penger, spesielt i begynnelsen men det har altid hvert taps prosjekter ), da jeg bruker standard motorer som OS 15FP, 40FP, FX91, TT Pro 36, Pro 46, TT Magnum 61 Pro se (angjeldendemotor), Irvine 25 (grå ikke rød), 2stk Magnum XL 61AR FS (4 Taktere), og en MDS 61 FR-Aero (2,0 kW 530g med bakeksos og pipe) men den er jo ikke akkurat en standard motor da (den gikk som F i to uker helt til ett krysbolt klips løsnet og ruinerte passningen i sylinderen, hører med til historien at selgeren ikke ville gi garanti på den skaden ).
      Poenget er at på 4T motorer så bruker jeg OS F plug (og ferdig med det, null tull). På 2T motorer så variererer det litt men har havnet på at OS 8 stort sett gjør jobben der (har prøvd med idle bar og mye annet rart men som sagt det virker som om OS sine standard plugger gjør jobben ok).
      Fuel var før EEO sin Webra mix senere Aerosave mix med 10, 12 og 15% Nitro nå Model racing fuel 15% Nitro på alt (vurderer å gå ned til 10% nitro men er redd for effekt tap på 4T motorene da jeg liker å bruke en fuel på alt).
      OK det skulle oppsumere mitt modelfly motor liv relavtivt kjapt. Noen gode forslag til alternative plugger i oven nevnte motorer (uten om 4T og MDS`n da), kansje spesielt til OS 91FX`n som egentlig bare er innkjørt, ikke brukt og den forbaska TT Magnum 61 Pro se som hele saken gjelder (den har forøvrig hatt mere plugger i seg enn noen annen av de andre, både varme kalde og idlebar (som den forøvrigt trottlet best med).
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Originally posted by Vingemutteren
        enig med deg om det med lager som er dårlige men tror at viss det er luft lekasje forran så må det være mellom hus og lager eller aksel og lager (ikke i lageret), synes å huske at passningen mellom aksel og frem lager var litt suspekt . Kan det vere muligt med støpe feil (hull) i motor huset, i så fall hvordan kan en kontrolllere dette?
        For å finne ut om det er falsk luft mellom veivaksel og veivhuset, kan du ta av forgasseren og drypp noen dråper tynn olje og vri veiven mens du ser etter luft bobler (stempelet skal gå ned og komprimere blandingen i veivhudet før spyleporter åpner). Bobler det mye er det ikke tett mellom veivaksel og veivhuset. Skal ikke være lekk mellom sylinderforingen og veivhus og baklokket må være tett mot veivhuset slik at kompresjon i veivhuset skal være høy nok.

        Jeg støper selv deler til egne modellmotor, det letteste du kan se støpefeil er svarte prikker i aluminium, event. svarte groper. Jeg har en av de mine motor med støpefeil i veivhuset hvor veivakselen løper (en av de første motor jeg lagte for 8 år siden og den går fremdeles fint ), har ikke vært noe problemmer med lekkasje. Fordi grop/prikker er lokalt og slipper ikke trykket så lett ut av veivhuset og en fordel med at det blir fylt med olje så motoren går ikke tørr. Det samme med bronselagre i veivhuset er ofte krysshonet slik at lageret får oljelommer til olje. Det viktigste er at det ikke er sprekker i veivhuset og kan gi lekkasje når den er varm og utvider sprekken så veivhuset blir ikke tett.

        Høyytelsemotor har som ofte overlapp mellon innsugkanal og spyleporter, d.v.s. at begge er åpne samtidig slik at eksosgassen trekker rester av blandingen videre fra forgasseren til veivhuset. Så enkelt er det ikke lett å få komprimert all blandingen slik at all gassen blir presset fullstendig gjennom spylekanaler når inntakskanalen (hullet i veiven er åpnet mot forgasseren) har allerede åpnet før spylekanalene begynner å stenge av stempelet på vei til ny forbrenningsrunde. Standartmotor er ofte beste når det gjelder å trottle i all turtallsområde uten trøbbel for de er ofte uten overlapp.

        Jens Eirik

        Comment


        • #5
          Litt tastaturkløe blir det nok i 2004 også.
          Tror nok du kan glemme alt annet enn forgasseren, såsant pluggen er riktig, og det er den sikkert. Det du ikke ser og ikke kan måle finnes heller ikke. Det spøker ikke i bearbeidet metall. Såsant porter og utfresinger er gjordt som de skal,og det er de også sikkert gjordt, så står du igjen med forgasseren (selv om du har prøvd tre stk).
          Hovednåla kan du stort sett glemme. Det er tomgangsnåla og dyseåpningen som bestemmer det du beskriver. Tendensen er typisk for butte tomgangsnåler, særlig hvis de går inn i enden på et dyserør. Da åpner de brått for fuel i nedre mellomregister. For å få en jevner økning av fuel er det da naturlig å spisse tomgangsnåla.
          Er dyseåpningen midt på røret, så må åpningen i såfall være smalt ovalt formet (smalt og spisst i begge ender) for at en butt tomgangsnål har en sjangse til å fungere homogent. Er derimot åpningen filt inn helt firkantet, så må tomgangsnåla være spiss for å gi riktig økning av fuel i nedre register.
          Glem alt tøvet om at en butt ende på tomgangsnåla skal forstøve fuelen. Dette gir kun litt økt effekt men dårligere trotling. Funker greitt for speed/pylon motorer. Forstår det slik at du skal ikke bruke den til det.
          Skulle du bomme på filinga av nåla, så er ikke det verdens undergang. En ny koster kun noen tiere. Vær litt mer forsiktig med bearbeiding av dyserøret. Da skal du vite hva du gjør. Er heller ikke ofte så enkelt å få som reservedel.

          Comment


          • #6
            Er dyseåpningen midt på røret, så må åpningen i såfall være smalt ovalt formet (smalt og spisst i begge ender) for at en butt tomgangsnål har en sjangse til å fungere homogent. Er derimot åpningen filt inn helt firkantet, så må tomgangsnåla være spiss for å gi riktig økning av fuel i nedre register.
            Før man filer tomgangsnåla spiss og spidd ovalt hull til firkant, skal man prøve først om alt er ok. Ta ut forgasseren og snu opp og ned . Se gjennom forgasseren med full åpen trottle. Se etter den butte tomgangsnåla gjennom ovalt formet hull på sprederrøret. Den skal stå midt i hullet når den er grunninnstilt først. Lukk trottle til tomgangstilling og se begge sider (både over og under), er åpningen større i nederste (på veien til inntakskanalen) trommelåpning enn øverste delen (fra uteomgivelsen inn til forgasseren), er den i orden, da den får nok vakuum slik at fuelen blir dratt inn i forgasseren under tomgang. Vakuum må være tilstede hele tiden fra tomgang til full gass. Jeg hadde filt litt større åpning nederste delen av trommellåpning til min Magnum XL 25, da jeg fant ut at det var ikke nok vakuum i forgasseren pga for stor åpning i øverste åpning under tomgang. Siden har den gått fint på tomgang og trottlet fint.

            Obs.. Gjelder ikke forgasser med lufteskrue istedenfor tomgangsnål!

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              Ja da har jeg tatt frem the engine from hell again
              Ser at forgasseren som står på er Webra sin TNII.
              Jeg fylte på litt ekstra olje i motoren (to takts outboard olje) og tok ut pluggen (en thunderbolt RC idlebar plugg), stengte forgasseren og dreide den sakte rundt, da kom jeg på hvorfor jeg mistenkte den for å lekke forran. Når portene stengte på vei opp til øvre dødpunkt og det blir vakum i motoren kommer det en tydelig sukke lyd fra fronten av motoren (ikke forgasseren), lyden kan best beskrives som når en ventil blir sugd åpen og stenger i gjenn. Likedan men ikke fult så tydeligt når stempelet har pasert øvre dødpunkt og er på vei ned igjen (overtrykk i veivhuset) så kommer det en litt utydelig blåse surkle lyd fra fronten av motoren men det virker som om den slipper mere luft inn enn ut av motoren forran, kansje olje inne i motoren virker som tettning for luft ut? (fikk ikke av propellskiva så tester med væske på lageret må vente litt).
              Veide motoren og fikk 562g uten potte, potta veide 187g (OS FX91 er oppgitt til 550g og potta med mellomdemper veier 184g og de er identiske i innfestning).
              Original venturi er på 9mm (63,585mm2)
              TNII venturi er på 7,8mm (47,759mm2)
              OS FX91 venturi er på 9mm (63,585mm2)
              Eksos innløp i pottene er identiske men utløpene er forskjellige, original potte har ett utløp på 10mm (78,5mm2) mens OS FX91 potta har ett utløp på 7mm (38,465mm2). Faktisk så har altså original potta mere enn dobbelt så stort utløp som en OS 91FX (78,5mm2 mot 2 X 38,465mm2 = 76,93mm2) og jeg mener dette må ha stor påvirkning av trottle egenskaper og oppbygging av potte trykk.
              Tilbake til forgasserne: Original forgasseren har en butt tommgangs dysenål som koner utover ett stykke fra spissen. TNII Har en tverr dysenål som i likhet med original forgasseren går rett inn og ut av ett kort rør i venturien (ikke som Supertigre og Irvine som har ett rør som totalt omslutter tomgangsdysenålen).
              Er det noen som har en formening om effekt tapet med den mindre venturien i TNII forgasseren? og Hvor stor innvirkning på effekten det mindre utløpet på OS potta har?
              Skal ta å sette opp test benken og laborere litt med desse variablene, men skulle gjerne fått gjort noen med det luft gjennomslippet i fronten først (det er faktisk muligt at nåverende lager i fronten er ett ZZ lager med begge tettningene inntakte så jeg tror ikke det er selve lageret som er synderen).
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Tilbake til forgasserne: Original forgasseren har en butt tommgangs dysenål som koner utover ett stykke fra spissen. TNII Har en tverr dysenål som i likhet med original forgasseren går rett inn og ut av ett kort rør i venturien
                Nettopp. Spiss tomgangsnålen 45-60 grader i enden, så er problemet ute av verden.
                Hvis du ikke skuffer noen ved ikke å holde problemet (tråden) gående,da?

                Det enkleste er ofte det beste (Rema 1000)

                Ps. Problemet har vært oppe på forumet tidligere ang. SC. Ble løst ved spissing av tomgangsnålen. Kruttet er allerede oppfunnet.

                Comment


                • #9
                  Ser at noen selgere anbefaler OS A3-plugg til denne motoren. Det betyr at den skal ha varm plugg.. A3 er visst varmere enn nr.8... altså ikke som jeg antydet tidligere medium..
                  Er den ikke sterkere en OS sine så er det ikke høy-ytere i mine øyne Regner OS som ganske så liberale i effekt. Webra og Rossi er vel som råskinn å regne i forhold!
                  Vet at Magnum for en del år siden var "beryktet" for å ha mer støpeskjegg etc enn vanlig var, men det er vel bedre nu?
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Kjapt spørsmål. Hvorfor har ikke Webra problemer med trotlingen på sine 60 size motorer med en TNII forgasser med tverrnål? (samme forgasser som sitter i min TT Magnum 61 Pro se), er der noen med en Webra 60 size motor på forumet som kan si noe om trottlingen og justering av disse.
                    Anngående støpesjegg så er den er jo fin utvendig i alle støpeskjøter og innvendig også (har hatt av baklokket og sett etter). Har vert nede i hobbyrommet og fylt på mere olje for å se hva som skjedde, den er garantert tett i baklokket og det er ingen støpe feil som den kan lekke fra. Den lekker derimot endel olje fra fremlageret når jeg setter den på nesen med olje i veivkanalen, der er og ett olje spor som går frem til lageret. Får fortsatt ikke av propell skiva så i morgen (i dag altså ) skal jeg se om jeg kan få lånt meg en ters (kan ikke finne min nyinnkjøpte ters i mitt eget rot, så jeg får se i naboens rot ). Synest å huske at vi måtte kjørne akslingen for å få den til å stå i ro inne i fremlageret, hvis lekasjen er mellom aksling og lager finnes det da ett stoff (lim e.l.) som kan brukes til å tette med uten å måtte demontere lageret (og som ikke hindrer demontering av lageret når det trenger å byttes?) kan eventuelt neglelakk brukes til dette?.
                    Hvor stor lekasje kan det egentlig være før det får innvirkninger på motorgangen?
                    Har inntrykk av at dere tenker kunn på forgasseren som feilkilde men har på følelsen at det er mere som skurrer her (potte o.l.). I tillegg så satte jeg jo nettopp på den vakre Webra TNII forgasseren i sin tid (med helt tverr dysenål og jeg mener glinsende tverr, slipt altså) fordi den skulle være så god på trottlling (dyr var den og men med topp presisjon, den er maskinert ut av ett stykke alu).
                    Jeg kan gott prøve å lage luft spor på undersiden av venturien i gamle forgasseren (hørtes smart ut) og her er nok torien om spissing av tomgangs nåla mere på sin plass (den er delvis konisk formet og ikke av de beste, det vet jeg av erfaring med flere TT forgassere).
                    Tilbake til eksospotten, hva er normalt utløps hull på en 61 motor?

                    Når det gjelder lengden på denne tråden så blir det til motoren går som den skal, så pøs på med gode ideer så blir dere kvitt tråden.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Vingemutteren
                      Hvorfor har ikke Webra problemer med trotlingen på sine 60 size motorer med en TNII forgasser med tverrnål? hvis lekasjen er mellom aksling og lager finnes det da ett stoff (lim e.l.) som kan brukes til å tette med uten å måtte demontere lageret (og som ikke hindrer demontering av lageret når det trenger å byttes?) kan eventuelt neglelakk brukes til dette?.
                      Hvor stor lekasje kan det egentlig være før det får innvirkninger på motorgangen?
                      Tilbake til eksospotten, hva er normalt utløps hull på en 61 motor?
                      Behold Webra TNII forgasseren uten å endre, den er mye bedre enn TT eller Magnum forgassere pga presisjonarbeid på deler.

                      Jeg har en Thunder tiger 0.9 og der er litt slakk mellom veivakselen og veivhuset , (mere enn "storebrødre") så går den fint. Så det er vanskelig å si hvor mye vi kan tillate klarring på roterende deler før det slutter å virke godt.

                      Ikke bruk lim på kulelagrene hvis de sitter godt på veivaksel og kulelager. De er tette nok. Du kan bytte front kulelager med en kulelager merket med "RS" som har gummitettning. Metalltetning er ikke tett nok til å hindre olje å renne gjennom.

                      Utløpshullet skal være mindre enn eksosporten for å skape trykk til fueltanken, hvor stor skal den være i forhold til motorstørrelse er jeg ikke sikker på. Det viktigste er at det skal blåse ut uten å kvele motoren. det er variasjon i utløpshullet i hver motormerke.

                      Jens Eirik

                      Comment


                      • #12
                        Ja da fikk jeg av propell skiva og det viste seg at lekasjen er mellom innerring i lageret og tettningen (ZZ tettning). Ser Motorboy anbefaler RS (gummi) tettninger men lurer på om det toler Glow fuel (har dere prøvd dette?), en annen ting er at jeg ser OS bruker RS (av en eller annn sort, silokon kansje?) tettninger i sine nye 4T motorer på hoved lagerene. Dette er jo permanent smurte lager (ferdig smurte) kan man montere slike lager av standard type uten å ta av tettningene? i så fall hvor lang levetid kan man påregne på denne type lager med tettningene på? Vil ikke fuelen vaske ut smurningen av slike "tette" lager?

                        Eksosporten er ca 7 X 21mm = 121mm2 noe som tilsvarer ett rundt eksosutløp på ca 13,7mm i diameter. Så selv original potta med sine 10mm (78,5mm2) er jo mindre en det. Synes likevel at det er merkeligt at en 91 motor går fint med ett betydeligt mindre eksosutløp en denne 61 motoren.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          "Vingemutteren"]Ser Motorboy anbefaler RS (gummi) tettninger men lurer på om det toler Glow fuel (har dere prøvd dette?), en annen ting er at jeg ser OS bruker RS (av en eller annn sort, silokon kansje?) tettninger i sine nye 4T motorer på hoved lagerene. Dette er jo permanent smurte lager (ferdig smurte) kan man montere slike lager av standard type uten å ta av tettningene? i så fall hvor lang levetid kan man påregne på denne type lager med tettningene på? Vil ikke fuelen vaske ut smurningen av slike "tette" lager?
                          Jeg har RS lagre på min Webra T4, Eldgammel 4 takt motor med registerrem fra 1980, de tåler fuelen like bra. Du kan ta vekk en side så den får smøring fra olje i fuelen, helst mellom veivhuset og veivakselen. Frontlageret får likevel olje pga trykket fra veivhuset gjennom veivaksel/veivhuset. Materialet i RS lager er olje og væske bestandig.





                          Jeg har fundert en stund på nøyaktigheten i lageret etter maskinering og hvordan den kan bli endret under innkjøring. Så den kan ha 3 forskjellige former, dvs målt diameter i front og midt og ved veivhus. De 3 former er "sylindrisk", "konkave", "Konvekse". Det er veldig små til å se med øye, helst måle med innvendig mikrometer. Overflaten kan også likne som "store fjell og daler" når den er ny, etter innkjøring så er "fjelltoppene" blitt til "mesaer", mens "daler" er en fordel som oljelomme til smøring av roterende deler (Det samme med sylinder/stempel). Toleransen i veivaksel/veivhuset er gjennomsnittet på 1/500 millimeter for modellmotor.

                          Eksosporten er ca 7 X 21mm = 121mm2 noe som tilsvarer ett rundt eksosutløp på ca 13,7mm i diameter. Så selv original potta med sine 10mm (78,5mm2) er jo mindre en det. Synes likevel at det er merkeligt at en 91 motor går fint med ett betydeligt mindre eksosutløp en denne 61 motoren.
                          Det er størrelse på kammeret som får eksosgassen til å ekspandere og mens motoren komprimerer, så forlater trykket gjennom eksosutløp og til fueltanken. Så er volumet stort nok for hver eksosutblås.

                          Jens Eirik

                          Comment


                          • #14
                            Jeg hadde kast på bakhjulet på bilen min en gang.
                            Satte den da inn på versted for full motoroverhaling og oppigjenlakkering .
                            Bare fordi de skulle ha noe å gjøre .
                            Åja.....Om kastet på bakhjulet ble borte? Pussig gitt. Nei.

                            Comment


                            • #15
                              Vurderer å sette inn RS lager i front uten å ta av noen av tettningene og for å spesifisere så lurte jeg da på om fuelen kan klare å vaske ut oljen i lageret eller må jeg ta vekk ene tettningen?

                              Hærlig motor Motorboy, men den er vel ganske svak i forhold til dagens 4Taktere (hvor stor er den egentlig, 60 size?). Den slide forgasseren du har på motoren er vel egentlig overlegen det fleste forgassere som brukes i dag (bortsett fra at den er komplekst oppbygget), jeg justerte engang en slik på en Webra 30 ett eller annet, fy flate som den gikk (stakkars lille cub`n som den stod på). Litt på siden, hvorfor brukes slide forgassere fortsatt i RC biler og ikke i fly? Er der noen bakdeler med slide forgassere i fly?
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X