Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex Easystar II - Samling av informasjon om modellen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Multiplex Easystar II - Samling av informasjon om modellen

    Ifm med en heller kjedelig greie med min Blue Phoenix så kom jeg frem til at neste modell ble en Multiplex Easystar II. Mens jeg drev å søkte etter info på denne så var det ganske spredd her på forumet så jeg tenkte å samle det litt mer i tillegg til å dele erfaringer om denne modellen med dere.
    Hvis denne tråden burde ligge ett annet sted så bare flytt den på riktig sted.

    Click image for larger version

Name:	EasyStar II.jpg
Views:	1
Size:	44.4 KB
ID:	634435Click image for larger version

Name:	Clipboard05.jpg
Views:	1
Size:	32.5 KB
ID:	634440
    Click image for larger version

Name:	easyj.jpg
Views:	1
Size:	22.0 KB
ID:	634441Click image for larger version

Name:	IMG_0201_cr.jpg
Views:	1
Size:	137.3 KB
ID:	634442
    Click image for larger version

Name:	IMG_0426_DxO_easystar_cr.jpg
Views:	1
Size:	35.0 KB
ID:	634443Click image for larger version

Name:	IMG_9476 (2) - Kopie.JPG
Views:	1
Size:	176.1 KB
ID:	634444
    Click image for larger version

Name:	JLCA-Mod-Planeurs-EasyStar2MPX-01.jpg
Views:	1
Size:	34.7 KB
ID:	634445Click image for larger version

Name:	Multiplex-EASY-STAR-II-015214260_b_0.JPG
Views:	1
Size:	35.7 KB
ID:	634446

    Beskrivelse:
    Hentet fra Multiplex sine hjemmesider
    With its superb flying characteristics and safe rear-mounted motor, the new model is the ideal platform for anyone who wants to make a start in the model flying hobby. As a rugged fun machine it is also a great choice for the more experienced model pilot.

    • Powerful brushless motor - three times the power of the EasyStar I

    • Folding propeller for reduced drag when gliding

    • Easily detachable tailplane for convenient transport

    • Prepared for ailerons (everything included in the set, apart from the two servos)

    • Large internal compartment - plenty of space for a large LiPo flight pack

    The most impressive feature of the EasyStar II is its incredibly long flight times. With the recommended 2000 mAh ECO battery it is possible to rack up forty minutes of flying without thermal assistance. Fit a 4600 mAh ECO pack, and you can fly for 90 minutes, which equates to a distance of 70 km.

    Wingspan 1366 mm
    Overall length 977 mm
    All-up weight min. 700 g
    Wing area approx. 28 dm² (wing + tailplane, excl. fuselage)
    Wing loading min. 25 g/dm²
    Varianter:
    - 404[action]=show&tx_lwshopitems_pi1[controller]=Product&cHash=89e5c741f9a5ec30a83a6206094f81b7"]Multiplex Easystar II kit (214192)[/URL]
    - 404[action]=show&tx_lwshopitems_pi1[controller]=Product&cHash=49b8960015dfe9b7de23f5b17e5ad105"]Multiplex Easystar II RR with BL motor (264260)[/URL]
    - 404[action]=show&tx_lwshopitems_pi1[controller]=Product&cHash=bce952d6400c44f02ec0afec404700dd"]Multiplex Easystar II RR+ (264262)[/URL]
    - 404[action]=show&tx_lwshopitems_pi1[controller]=Product&cHash=c291c24b72643d61839797261b326501"]Multiplex Easystar II RTF (13261)[/URL]
    - 404[action]=show&tx_lwshopitems_pi1[controller]=Product&cHash=07d528af45b42c600bc0517356e8123b"]Multiplex Easy Star II Power Set (332622)[/URL]

    Her følger litt linker til ting som er kjekt å vite/finne:
    - 404[action]=show&tx_lwshopitems_pi1[controller]=Product&cHash=89e5c741f9a5ec30a83a6206094f81b7"]Hjemmeside til Easystar II[/URL]
    - Facebook side til Easystar II
    - Facebook bilder
    - Elefun sider med Easystar II
    - FPV
    - Manual
    - Deleliste
    - Easystar 1 og 2 tråden hos RCgroups.com med over 300 sider med tips og diskusjoner

    Anbefalte elektro-oppsett:
    - Fra Multiplex.
    Motor: 28mm Outrunner 200+ Watts
    Speed Control: 17 -18 Amp
    Propeller: Folding Propeller Included (7x6)
    Battery: 3S 1500 - 2500 mAh LiPo
    Servos: 2 x HS-55's (4 if building w/optional ailerons)
    Receiver: Minima 6

    - Mitt oppsett
    Motor: Turnigy D2830-11 1000kv / 210W
    Speed Control: Turnigy Super Brain 40A Brushless ESC
    Propeller: TGS 8x3,8 Precision propeller
    Adjustable Aluminum Motor Mount
    Battery: Turnigy nano-tech 2200mah 3S 35~70C Lipo Pack
    Servos: 4 X Turnigy 1800A Servo 8g/1.7kg/.10sec
    Reciever: OrangeRx R610 Spektrum DSM2 6Ch 2.4Ghz Receiver (w/ Sat Port) med
    OrangeRx R100 Satellite Receiver

    Lure triks ifm montering og reparering:
    - Med en Multiplex Easy Star 2 Adjustable Aluminum Motor Mount så kan man montere motoren slik at det er mulig å bruke større propeller og større motorer enn motorpoden er laget for. -
    - Husk å bruke servoer i vingene med minst 30 cm kabel slik at du slipper å skjøte
    - Husk å kjøpe inn forlengerkabler til servo som skal limes fast fra vingeroten og frem til mottakeren.
    - Bruk CA kicker når kroppen skal limes sammen. Du sparer deg masse venting og delene fester fast mens du holder istedet for å bruke alle slags lure løsninger for å klemme de sammen mens limer tørker.
    - Det kan være nødvendig å forlenge kablene mellom esc og motor da det er trangt i motorpoden og du kanskje må ha esc nede i kroppen istedet. Sjekk plass og avstander her før du limer sammen kroppen
    - Vær obs på at motoren du kjøper har akslingen ut gjennom "bunn" av motoren da bunnen skrues fast i plastbraketten inne i motorpoden slik at kun akslingen stikker ut bak. Hvis du bruker braketten over så kan du ha akslingen i front.


    Norske nettbutikker som selger Easystar II:
    - Elefun
    - Absolutt Hobby
    - Hobby24
    - Nortrading
    - PS.no
    - Fjernstyrt hobby
    - Modellsport.no
    - Hpi racing
    - Steinkjer hobby

    Mer kommer etterhvert som jeg rekker å oppdatere.
    Logg:
    1. Opprettelse av tråd (19/5-13)
    2. Lagt til flere linker (20/5-13)
    3. Lagt til flere linker og rettet tekst. (21/5-13)
    4. Lagt til flere linker og oppdatert post nr 2.(05/6-13)
    5. Lagt til litt råd og oppdatert post 3 og 4 med bilder (27/6-13)
    6: Oppdatert oppsett (01/7-13)
    7: Oppdater råd og erfaringer (02/7-13)
    Last edited by B.A.T; 04-07-13, 06:57. Reason: Oppdatering
    ---------------------------------------------------------------
    Spectrum DX6i
    Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
    Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

  • #2
    Og sånn ser det ut når du har fått en liten pakke i posten

    Click image for larger version

Name:	DSC_8627.jpg
Views:	1
Size:	72.5 KB
ID:	600899Click image for larger version

Name:	DSC_8628.jpg
Views:	1
Size:	54.6 KB
ID:	600900Click image for larger version

Name:	DSC_8629.jpg
Views:	1
Size:	62.4 KB
ID:	600901Click image for larger version

Name:	DSC_8631.jpg
Views:	1
Size:	75.8 KB
ID:	600902

    Da mangler det bare å få det flyklart. Kommer tilbake med mer når jeg kommer i gang.
    Last edited by B.A.T; 05-06-13, 04:24. Reason: Oppdatering
    ---------------------------------------------------------------
    Spectrum DX6i
    Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
    Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

    Comment


    • #3
      Klar for en flyvetur

      Etter litt om og men så begynner den å bli klar. Pga for korte servoledninger til balanserorene så blir det maiden med 3ch oppsett først til jeg har de siste på plass. CG er iht manualen, 78mm bak vingkanten. Er ganske enkelt å regulere. Å flytte batteriet litt frem og tilbake var alt som skulle til.

      Click image for larger version

Name:	DSC_8632.jpg
Views:	1
Size:	62.0 KB
ID:	601432Click image for larger version

Name:	DSC_8633.jpg
Views:	1
Size:	65.6 KB
ID:	601433Click image for larger version

Name:	DSC_8634.jpg
Views:	1
Size:	70.7 KB
ID:	601434
      Last edited by B.A.T; 26-06-13, 21:20. Reason: Oppdatering
      ---------------------------------------------------------------
      Spectrum DX6i
      Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
      Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

      Comment


      • #4
        Maiden gjennomført

        Og da var maiden tatt

        For en flott modell å fly. Selv en rusten kar som meg klarte å unngå de værste tabbene. Feilberegnet avstanden bare en gang som resulterte i en liten klatretur i ei furu, EZ II var like hel og fin etterpå men desverre så falt mitt 808 #16 kamera av i sammenstøtet og jeg klarte ikke å finne det igjen etterpå. Hvis ikke så hadde det også blitt litt youtube å dele også.

        Kjenner at jeg gleder meg til å få balanserorene opp å virke også. Vil nok gjøre det litt lettere å få pene svinger og litt bedre kontroll.

        Videre så gled denne veldig bra når man kuttet power på motoren. Jeg fikk mange landinger som gikk litt langt forbi fordi den fløt så bra.

        Alt i alt en flott 90 min i flott midtnattsol

        Her er litt bilder dere kan titte på

        .Click image for larger version

Name:	DSC_8635.jpg
Views:	1
Size:	120.2 KB
ID:	601439Click image for larger version

Name:	DSC_8637.jpg
Views:	1
Size:	119.6 KB
ID:	601440Click image for larger version

Name:	DSC_8639.jpg
Views:	1
Size:	120.0 KB
ID:	601441Click image for larger version

Name:	DSC_8641.jpg
Views:	1
Size:	73.6 KB
ID:	601442Click image for larger version

Name:	DSC_8642.jpg
Views:	1
Size:	102.0 KB
ID:	601443
        Last edited by B.A.T; 26-06-13, 23:53. Reason: Oppdatering
        ---------------------------------------------------------------
        Spectrum DX6i
        Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
        Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

        Comment


        • #5
          For min egen del så er modellen bestilt fra Elefun nå i ettermiddag som rent kit. uten elektro oppsett. Planen er å gjenbruke endel elektronikk fra Blue Phoenixen min og å bestille en egen motor.
          Last edited by B.A.T; 19-05-13, 19:47.
          ---------------------------------------------------------------
          Spectrum DX6i
          Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
          Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

          Comment


          • #6
            Og da var ting endelig kommet i posten. Begynner så smått å sette ting i sammen nå og regner med å komme i mål i løpet av ett par uker. Skal bort ifm jobb straks som forsinker endel.
            ---------------------------------------------------------------
            Spectrum DX6i
            Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
            Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

            Comment


            • #7
              Og der var et par batterier ladet opp..... Må nok ut en tur i kveldlyset og prøve
              ---------------------------------------------------------------
              Spectrum DX6i
              Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
              Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

              Comment


              • #8
                Har en funcub til treningsfly og kjøpte nå en easystar med "playstation" controlleren til Multiplex. Så da skal alt ligge til rette for opplæring av fremtidige flygere. fine bilder. Det jeg fant ut var at noe stripe trenger funcuben uansett. Så da er det letter med easystar. kan kastes ut over et jorde og buklande der det passer. Da må man ikke kjøre land og strand rundt for å fly Når egen tomt er justert litt kan jeg fly funcub fra hagen muligens. mange busker og trær.
                Er litt multiplex fan
                Last edited by Sundtair; 27-06-13, 10:42.
                Mvh Andreas
                Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                PCM.at mye glede i litt carbon
                Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Sundtair View Post
                  Er litt multiplex fan
                  Samme her, de er i en klasse for seg på foamies fronten. Det er ikke foruten grunn at Easystar'en og Easyglideren er kopiert og klonet i ørten varianter. Heldigvis selger de flyene sine som også som kit så man kan utstyre dem selv, i motsetning til feks PZ.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Sundtair View Post
                    Har en funcub til treningsfly og kjøpte nå en easystar med "playstation" controlleren til Multiplex. Så da skal alt ligge til rette for opplæring av fremtidige flygere. fine bilder. Det jeg fant ut var at noe stripe trenger funcuben uansett. Så da er det letter med easystar. kan kastes ut over et jorde og buklande der det passer. Da må man ikke kjøre land og strand rundt for å fly Når egen tomt er justert litt kan jeg fly funcub fra hagen muligens. mange busker og trær.
                    Er litt multiplex fan
                    Praktisk å kunne stoppe etter veien og komme seg i lufta Maiden ble gjort på ei stor myr i nærheten av jobb. Har faktisk også vurdtert Funcuben men det får vente litt. Neste på handlelista mi er nok en Forza 450.

                    Originally posted by Kyrre View Post
                    Samme her, de er i en klasse for seg på foamies fronten. Det er ikke foruten grunn at Easystar'en og Easyglideren er kopiert og klonet i ørten varianter. Heldigvis selger de flyene sine som også som kit så man kan utstyre dem selv, i motsetning til feks PZ.
                    Jeg er veldig imponert over kitet. God manual, bra tilpassede deler og god kvalitet på foamen. Blir helt sikkert mer fra Multiplex etterhvert
                    Last edited by B.A.T; 01-07-13, 07:30. Reason: Skriveleif
                    ---------------------------------------------------------------
                    Spectrum DX6i
                    Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                    Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                    Comment


                    • #11
                      Hvis der er noen som har råd å dele eller forslag til oppsett, eller annen informasjon som er relevant i #1 post så "skrik ut" så skal jeg oppdatere.
                      ---------------------------------------------------------------
                      Spectrum DX6i
                      Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                      Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                      Comment


                      • #12
                        Er det noen som veit om elektronikken fra en CLOUDS FLY kan benyttes på en Easystar II ?

                        Lokal flyhelt var innom idag, og påsto jeg snart tilhørte Gaffatape-mafiaen, siden Cloudsen min består av mer gaffa, lim og diverse enn skum. Jeg kunne ønske meg en sånn Easystar, særlig siden den etter ryktene har ganske stor battery-bay...

                        Comment


                        • #13
                          Er det denne du snakker om?

                          Du kan gjenbruke elektronikken men du trenger ett adapter for å feste motoren pga motordesignet på flyet over. Dette er adapteret jeg snakker om: Multiplex Easy Star 2 Adjustable Aluminum Motor Mount

                          I tillegg så er motoren litt svak ift standardoppsettet fra Multiplex 180 vs 225 W men hvor mye det har å si vet jeg ikke. Easystar II fly veldig bra med lav gass synes jeg så det trenger du ikke å merke.

                          Eller så kan du jo kjøpe en motor med akslingen som kommer ut bak slik at den kan monteres direkte i motorpoden.
                          ---------------------------------------------------------------
                          Spectrum DX6i
                          Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                          Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                          Comment


                          • #14
                            Korrekt.
                            Motor med akslingen som kommer ut bak ?

                            Comment


                            • #15
                              404 denne er den som sitter i. Rotasjonsretningen settes via fartsregulatoren
                              Mvh Andreas
                              Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                              PCM.at mye glede i litt carbon
                              Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                              Comment

                              Working...
                              X