X
Collapse
-
- Telemetri.
-
Aurora 9 fra Hitec. Med telemetri.
Hitec slapp sin etterlengtede telemetri-pakke sent i oktober (2010). Jeg fikk faktisk en på bordet hos meg et par uker før noen i USA fikk se den.
Selv om du kjøper en Aurora 9 og ikke investerer i telemetripakken har du likevel èn default tilbakemelding fra flyet: Mottaker batterispenning vises i displayet på senderen, og man kan sette alarmgrense selv. Alarmen kan også settes opp til 2S LiPo og alarmen settes etter dette.
Mottakerne har en inngang som er merket "SPC". Det er Supplementary Power Connection". Her kan man gi mottakeren (og IKKE servoene) ei ekstra spenning som bare forsyner selve mottakeren! Denne inngangen tåler opp til 35V, og kan dermed forsynes fra motorbatteriet etc. Da skal man være rimelig sikker på å unngå brown-outs.
Telemetri Basic Kit:
Sentralenheten/datainnsamleren kalles "Sensor Station". Den kobles til mottakerens dataport, og skal i tillegg ha strøm. Strøm har jeg hentet fra en servoport på mottakeren.
De forskjellige sensorene kobles så til sensor station. Den har innganger for:
- Opptil 4 temperaturmålere samtidig.
- Optisk RPM-måler.
- Magnetisk RPM-måler.
- Fuellevel-måler.
- GPS-antenne. Gir fart, høyde og koordinater.
Sensor Station: Dette er sentralenheten der man kobler til sensorene og er den som kobles til mottakeren.
Temperatursensorer: Man kan koble opptil 4 tempsensorer til sentralenheten samtidig. Rangen er -40 til +200`C.
RPM-sensor: Dette er magnetversjonen. Det fins en optisk RPM-sensor også. Måleområdet for den magnetiske er 0-70.000RPM. Den optiske klarer 0-50.000RPM.
GPS-antenne: Fart, høyde og koordinatorer mm sendes ned til senderen.
- Høyde
- Latitude
- Longitude
- Antall satellitter.
- Hastighet.
- Heading.
- Oppdateringsfrekvens; 0,5sek.
Fuel-sensor: Limes på tanken. Viser fuel-levelet i tanken. Skal visstnok bare virke for fuel. Man limer denne til siden av tanken. I basis-settet er det med 3 forskjellige sensorer for å dekke flere tankstørrelser. Disse viser 4 levels.
Så langt har jeg ikke prøvd alle sensorene. Her er to temperatursensorer koblet til. Når man går inn på spesifikt temperatur i menyen som dere ser i skjermbildet under vises både instant temperatur samt avg, max- og minimumsverdier. Sensorene kan gies navn.Sammenlignet temperaturvisningene mot IR-måler og mitt kalibrerte Fluke 89IV med temperatursensor. I vann med forskjellig temperatur var avviket ikke mer enn 1,5 grader opp til 100`C. Prøvde å simulere sylinderhode-målinger og fikk noen ganger avvik på 5-6 grader. Men dette kan være målefeil siden det var vanskelig å montere alle sensorene nøyaktig samme sted under sammenligningstester.
Cockpit.
Her får man opp hele telemetrien.
GPS-test.
Absolutt høyde avvek fra virkelig høyde med rundt 30-40 meter. Prøvde flere plasser, og dette avviket var med hele tiden. OK, jeg er vant med at GPSer ikke klarer å vise høyde skikkelig uten å ha svært mange kanaler og helt fri horisont.
Fartsvisningen prøvde jeg å dobbeltsjekke med å kjøre en tur med dieseldyret mitt. Målte mot bil-GPS som er bra nøyaktig. GPS-antennen til telemetrien lå i frontruta så der var ikke allverden dekning. Med cruisekontrollen på var avviket aldri mer enn 1-2 km/t, men iblant hoppet speedvisningen med 3-4 km/t et øyeblikk bare. Hastighetsvisningen er altså svært god.
Mer kommer:
Nylig viste Hitec fram en utbygging de kaller "Blue station". Her ryktes det at man skal få spenning og strømtrekk telemetri. 50 og 200A shunter ble vist fram nylig, og det ser ut som man bruker eksisterende porter på sensor station. Regner med det må komme en softwareversjon som skal takle visning av dette.
En voice-option er visstnok på trappene. Har sett ei dongle som skal kunne lese ned og også lese opp audio på verdier. Ryktes også at denne skal kunne sample data og senere vise dem grafisk i Google Earth.
Joda, radioen med tilbehør vil få flere funksjoner i framtida!
Posting comments is disabled.
Kategorier
Collapse
article_tags
Collapse
- Artikkel (31)
- axi gold 2203/race (1)
- castle creations (1)
- CMS (1)
- diverse (6)
- dmss (1)
- dymond d47 (1)
- Featured (2)
- fly (15)
- futaba 12fg (1)
- futaba r6106hfc (1)
- helikopter (8)
- hyperion zs 2205 (1)
- jack power (1)
- jr (1)
- jr ds290g (1)
- Kommende artikler (6)
- ms-composit (1)
- Nyheter (8)
- rcpro (1)
- readyheli (1)
- Review (26)
- sebart (1)
- sebart challenger s (1)
- waypoint 10a (1)
Latest Articles
Collapse
-
by xilian
Elefun radiostyrt, hobby & fritid har sendt oss en ny rimelig lader til test. Denne har bluetooh og egen app for både iOS og Android. Vi gleder oss!
...-
Channel: Elektronikk
03-09-13, 09:31 -
-
by Flyfreaken
I tillegg til de mer kjente merkene, har et nytt merke gjort inntog inni det norske markedet de siste årene. WFLY er et merke som selges av Throttlestore.com og de har her levert en radio til test. Radioen som skal testes er WFLY sin toppmodell og heter WFT09II.
...-
Channel: Elektronikk
12-12-12, 20:28 -
-
by affa
JR har i år sluppet 2 nye radioer med DMSS system. Den siste er XG8 som er en multiradio med programmer for alle typer fly og helikopter med inntil 6 flightmodes. Telemetri, LiFE batteri med strømkutt ved lading og godt grep er bare noen av fordelene jeg umiddelbart ser.
...-
Channel: Elektronikk
24-09-11, 21:10 -
-
by spewster
Parrot AR.Drone er et quadrocopter som du styrer via din Iphone, Ipad eller Ipod Touch (alle nevnes som Iphone videre i artikkelen). Overføring skjer via WIFI og har rekkevidde opp i mot 50meter. Det er montert kamera i front og under som gjør at du kan se live video på din Iphone.
...-
Channel: Elektronikk
18-02-11, 08:09 -
-
by spewster
Hvor mange har ikke forbannet seg over canopy-festet til T-rex 600? Slitet ved å bytte gormets og sprekker i canopy`en? Her er dingsen som sparer deg for bryderiet om du er villig til å bruke 200,- på 2 metallbiter med magnet. ...-
Channel: Elektronikk
11-11-10, 10:54 -
Og butterfly er slått på i normalfasen? Da burde funksjonene komme av seg selv, men du må regne med å dra ut servotravelen i butterfly, siden default er 30% på alle servoene.
Eneste trøblinga er hvis flapsservoene ikke står i nøytral når flapsen er nøytral. Da må du subtrimme, med en av sentertrimmene, eller som jeg har prøvd med en egen flapstrim som bare brukes for å nulle flapsene. Ligger på en slider, og kan selvsagt brukes til flaps. Men med butterfly bruker man jo ikke noen flapsfunksjon likevel.
i verste fall kan jeg sende ett RaceM-oppsett, men det blir ikke i kveld.
så litt på dette oppsettet og da fiksa det seg