Noen få ord om utstyret som skal inn i helikopteret er vel på sin plass og
Anders fra Technoflight har sendt med en FlightTech 80Amp regulator med innbygd
BEC. Han sendte også med både programmeringskort og USB tilkobling slik at man
kan programmere og oppdatere firmwaren til regulatoren fra et gratis nedlastbart
program til din pc.
Litt mere om det senere i reviewet.
Regulator, USB link, prog.kort, batterier og
servoer
Regulatoren tatt ut av esken sin, følger også med en
bryter til denne ESC'n
FlightPower har også i disse tider lansert sin nye serie med batterier kalt
EON serien som visstnok skal være en helt ny kjemi som skal være lettere i vekt
samt ha større motstandskraft mot overutlading. Skal bli spennede å teste disse
i Protosen.
Helt nye EONLITE batterier fra FlightPower.
Monteringen
Monteringen av dette helikopteret starter med
at man skal montere servoene i hovedmastblokkene slik at servoer og lagrene til
hovedmasta blir en enhet. For at dette skal bli rett og for å gjøre det enklere
for deg selv anbefaler jeg på dette tidspunkt å finne frem alle cyclicservoene
og din mottager og radio. For å få et velflygende helikopter som bruker ECCPM på
swashen må man være nøye med oppsettet av sine cyclic servoer.
Her er en
liten forenklet oppskrift for hvordan jeg gjør det når jeg setter opp et nytt helikopter.
- Koble alle servoene til mottageren og skru på radioen.
- Fest det servohornet som du skal bruke løst på servoen og merk servoene med Ail, Ele og Aux1.
- Skru på radioutstyret og sjekk at servoene går i riktig retning, evt. bruk reversering og swashmenyen til å få alle servoer til å gå rett vei.
- Sørg for å ha pitch/throttle stikka i midten og sjekk om servohornene står 90 grader ut fra servoen, bruk en vinkelmåler og flytt rundt på servohornet til
det står 90, finner du ikke noen hull i sevohornet slik at det står i 90 bruk
subtrim i radioen. - Når dette er gjort er servoene klare for montering inn i rammen.
Servoene er nå satt opp riktig og klare for
montering
Husk å la servoene sitte løst på foreløpig, dette for å
kunne få alle lagrene på linje ved montering i ramma.
Servo/lager del festet løst til ene rammehalvdel. Merk
hvordan jeg har festet ene servoledningen.
Dersom du har latt være å skru til servo/lagerdelen er
nå tidspunktet å gjøre dette, hovedmasten skal gli lett gjennom alle tre lagrene
samtidig.
Når det gjelder monteringen av understellet hadde jeg litt problemer med å få
i meiene da de er festet med klikk metoden, men ved litt lett bruk av en fil,
eller man kan bruke et tynt skrujern, fikk jeg de på plass.