Etter monteringen av ramma er det logisk å gå videre på rotorhodet og her er det
et par ting jeg syntes jeg bør gå igjennom. Ved monteringen av flybarvuggen er
flere deler som trenger litt tilpassing for at det skal passe som det bør. Det
første er ved monteringen av vuggen er det ikke mulig å dra feste skruene så
hardt jeg hadde ønsket for da ender man opp med en vugge som ikke vil bevege seg
( red. anm: MSH har rettet opp i dette nå og nye kit vil ha en vugge med rett
distansestykke slik at man kan skru skruene til skikkelig uten at det fører til
binding.). Det du må gjøre er å ha på godt med locktite, gjerne av den røde
typen og skru de til akkurat såpass at du får en vugge som beveger seg fritt.
Det andre jeg vil ta opp et distansestykkene til flybar buret som fulgte med i
kitet var litt for lange og disse måtte slipes lett ned med litt pussepapir.
Bortsett fra disse to små detaljene gikk monteringen av rotorhodet på en liten
time.
Rotorhodet nesten ferdig.
Husk å få riktig skive på rett side av lagret. Se
byggeblogg om du er i tvil.
Rotorhodet på plass på heliet.
Halen
Rotorhodet er ferdig og vi går da videre på
monteringen av halen. På dette helikopteret er det viktig å beskytte seg mot
ESD(Electro Static Discharge) som veldig ofte kan skje på helikopter med
beltedrift. Heldigvis er det en enkel løsning på dette og det er i hovedsak at
man må koble sammen ramma og halebommen slik at det er en elektrisk kobling
mellom de to. To måter å gjøre dette på, enten ved å lage en ledning som går fra
halebommen til ramma eller ved å pusse ned lakken på bommen der den går inn i
rammen. Jeg valgte å gjøre begge deler for å være på den sikre siden.
Her har jeg pusset vekk lakken på
halebommen.
Ledningen jeg lagde for å koble sammen ramme og
halebom
Ledningen på plass på helikopteret.
Ellers når det gjelder monteringen av halen har jeg ikke så mye å legge til
enn at man må som på alle helikoptere være nøye med at ting går silkemykt og
uten motstand. Dersom det innebærer at man må frem med litt pussepapir eller
andre ting for at det skal gå lett så er det det man gjør. En litt kul ting med
Protos halen er at de har laget bladfestene slik at med de medfølgende skruene
til å feste bladene får en dynamisk utbalansering av 70% prosent av kreftene som
skal til for å flytte pitchslideren. MSH benytter altså det som også kalles
såkalt kinensiske vekter på sin hale. Dette gjør at servoen til halen får en
vesentlig enklere jobb med å holde halen på plass der den skal være.
Pitchslideren ferdig montert. Litt filing måtte til for
at gaffellinkene skulle gå lett.
Ferdig hale som går silkemykt på akslingen.