Kommer som vanlig ikke til å gå inn på hvert byggetrinn i denne artikkelen men heller konsentrere meg om å kikke litt på høydepunktene i kitet. Linken til byggebloggen med detaljert byggebilder og tips finner dere lengre opp i denne testen.
Så hvor skal man starte, det er jo tross alt en del smarte løsninger på denne modellen og Next-D gjengen har virkelig tatt seg god tid til å teste alle aspekter med modellen før den har blitt sluppet til allmenheten.
Vel for å følge byggeprossesen syntes jeg vi kan starte med å kikke litt på clutchkassa.
Den er satt sammen av robuste lager og har et design som gjør den enkel å vedlikeholde når tiden kommer for det.
En kjekk ting er at starterakslingen er gjenget i toppen. Dette gjør at man kan sette i en skrue i toppen av akslingen sånn at man har noe å holde i dersom det skulle bli litt opp-og-ned slark i systemet og man trenger å stramme til settskruene på nytt i starterkoppen. Cluctlineren var og selvfølgelig limt inn fra fabrikken.
Modellen kan settes opp med både 120o og 140o swashplate. Dette er mulig da man har to festehull i ramma hvor man kan snu bellcranken begge veier, alt etter hva slags oppsett man ønsker. Jeg valgte å bruke 120o oppsett så mine bellcranker ble montert i det fremste hullet pekende bakover.
I tillegg til dette flyttet jeg ballene til det innerste hullet på bellcrankene slik at jeg vil få bedre oppløsning på rotorhodet siden jeg bruker en FBL gyro på helikopteret.
TIPS!
En siste ting verdt å merke seg på dette bildet er at jeg har valgt å skru fast bellcranken i en av de valgfri rammeavstiverne istedet for den medfølgende låsemutteren, dette for å slippe å måtte bytte denne senere, se side 17 i manualen.
En siste ting verdt å merke seg på dette bildet er at jeg har valgt å skru fast bellcranken i en av de valgfri rammeavstiverne istedet for den medfølgende låsemutteren, dette for å slippe å måtte bytte denne senere, se side 17 i manualen.
Tanken er designet for lang flytid og for å være enkel å ta ut av ramma om det skal være nødvendig.
To stk gummiforinger som man fester i rammesidene er ment til å støtte opp canopien for å hindre vibrasjoner.
Disse består av to metallhylser som man trer inn i gummien og fester det hele med en skrue i ramma. I etterkant har det vist seg at man kan ta ut den ene metallhylsen da disse har blitt produsert litt for lange slik at skruen stikker ut for langt og gnisser i canopien.
er litt at og fram med nye opplegget om dagen