Unconfigured Ad

Collapse

Airbrushin av morback - indoor f3p modell

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lacappuchino
    • Oct 2007
    • 1342

Airbrushin av morback - indoor f3p modell

Bakgrunnen for at jeg begynte å fikle litt med den gamle airbrushen til fattern var at jeg syntes blant annet Don Pauzuolis sine modeller var så utrolig kule. De er nå printa, men Jerome, som produserer dem, fant designet ved å airbrushe.
    Har pløya en del sider på rcgroups og flyginggiants.com, for å se hva andre har fått til, og kom til konklusjonen, at med nok trening og anskaffelse av teknikker, så skal søren meg jeg klare å få til noe jeg og!

Det vanskeligste for meg og som tok lengst tid, var å finne et slags design. Dro på binders og kjøpte reklamepapp, la det ferdig utskjærte flyet oppå, og tegna rundt. Deretter klippte jeg så jeg hadde en mal av flyet. På dette, begynte jeg å tegne linjer. Tenkte det var best å begynne pent, med enkle rette linjer. Skjærte også ut der cockpiten var osv.
    Det ble en del forsøk og utviskingfør jeg ble fornøyd, men når det var greit, så klippte jeg så godt det lot seg gjøre langs streken.

Bildene viser hvordan jeg fester papp-malene til depron med knappenåler.
    Trykket jeg bruker, er i underkant av 2bar. Legger på i veldig lette strøk, slik at malinga ikke får mulighet til å renne, og dermed blør under malen. Prøver å alltid lakke rett ovenfra og ned, eller litt vekk fra kanten. Hjelper også å legge noe flatt og tungt langs kanten.
    Attached Files
    Last edited by lacappuchino; 04-02-10, 23:40.
    Honeybee CP 2
  • lacappuchino
    • Oct 2007
    • 1342

Pappmalen/maskeringen for kroppen er nå i 4 deler. Fremgangsmåten da er å ta vekk pappdelen som ligger der du skal ha en farge på.
    Få det til å ligge flatt enten med muttere eller knappenåler, og da er det bare å sprøyte på.
    La det tørke, og sett pappmalen på plass.
    Gå videre til neste del.

I mitt tilfelle ble det å lage et enkelt sjakkmønster langs "midstripen". Finnes mange måter å gjøre det på, men jeg legger en eller flere remser smal maskeringstape på benken, og skjærer så bitene blir kvradratiske. En trebit eller noe lignende med samme bredde som maskeringstapen kan fungere fint som linjal. Bruker skalpell til å gripe tak i rutene, og deretter er det bare å klistre på.

Så la jeg på delen over sjakkmønsteret.(Jeg klarte å grise litt på midten på ene siden, men pytt)
    Attached Files
    Last edited by lacappuchino; 04-02-10, 23:57.
    Honeybee CP 2

Comment

• lacappuchino
      • Oct 2007
      • 1342

Det som er litt genialt med pappmaler nå, er at om jeg vil ha en svart og hvit stripe langsgående med sjakkmønsteret nå, så skyver jeg bare malen oppover.

Skyggelegging langs det nederste feltet var rett og slett for å bli ferdig, da jeg hadde gått tom for ideer den kvelden
      Attached Files
      Last edited by lacappuchino; 05-02-10, 00:06. Reason: bilder
      Honeybee CP 2

Comment

• lacappuchino
        • Oct 2007
        • 1342

Vingen! Akkurat det samme her i grunn. Men legger med bilder av det også.

Bare spør, så skal jeg prøve å svare!
        Attached Files
        Last edited by lacappuchino; 05-02-10, 00:14. Reason: bilder
        Honeybee CP 2

Comment

• Vegabond
          • Jun 2006
          • 1921

Her er du i gang ja skal følge rådene dine, jeg har en kompis som har airbrush, så skal satse på og lakkere noen fly og noen canopyer i løpet av tiden.

Stå på, jeg/vi trenger all den hjelpen vi kan få

Mvh Robert.
          ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
          ~Min Cnc byggetråd #2~
          ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• lacappuchino
            • Oct 2007
            • 1342

Ja artig er det det! Er lettere å komme i gang selv om du er helt grønn som meg, bare du har noen rettesnorer.

Har fått masse tips av div forum og ikke minst fattern ^^ Har en god kompis og som hjelper til med stensiler og sjablonger etterhvert. Blir spennende å se hva vi får ut av det!
            Honeybee CP 2

Comment

• sveininge
              • Dec 2007
              • 1205

hvilken maling bruker du?
              Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• lacappuchino
                • Oct 2007
                • 1342

Malingen jeg bruker er nok ikke den beste. Men et holder for meg foreløpig, og det er et lite sortiment fascolor og diverse farger fra Clas. Har også prøvd en fra panduro, som er en del tykkere, men tynner man den pent ut med vann så fungerer den fint.
                Det er viktig å tynne forsiktig, så du ikke bryter ned bindemiddelet i malingen ved å tynne for mye. Er ikke malingen tynn nok uten at pigmentene "klumper" seg, så er det alt for dårlig kvalitet, og du bør prøve noe annet.

Fascolor kjøpte jeg fra davesmotors.com, men finnes sikker andre sider å kjøpe fra.

Lurte på å prøve dette merket etterhvert. Tror det skal være ganske bra maling.
                Honeybee CP 2

Comment

• sveininge
                  • Dec 2007
                  • 1205

jeg har endel fascolor, men jeg føler den flyter så fort ut når jeg lakkerer akkurat som det kommer for mye.. noe tips til dette?
                  Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• lacappuchino
                    • Oct 2007
                    • 1342

Hvis det flyter utover, så har det havnet for mye maling på ett sted. Det skjer hvis du holder sprøyta for lenge på en plass, eller at du slipper igjennom for mye lakk. Prøv å beveg sprøyta i det du åpner for lakken, hvis du har dual-action sprøyte. Avstanden til det du lakkerer har også mye å si.
                    Honeybee CP 2

Comment

• orjanp
                      • Nov 2007
                      • 726

Har dere noen tips til hvilke sprøyter som er å anbefale? Er det mulig å bruke kompressor ment for luftverktøy til dette?
                      Ørjan Pettersen
                      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• lacappuchino
                        • Oct 2007
                        • 1342

Går helt fint å bruke en vanlig kompressor, men ville vurdert å bruke vannutskiller. Det er hvertfall det proffene sier.
                        Er litt usikker på om det har så veldig mye å si for meg, når malinga jeg bruker blir tynnet ut med vann, så jeg bruker ikke det akkurat nå. Har en liggende, men prøver uten. Så langt har jeg ikke merket noe.

Biltema har 2 stk, mens denne er gravitasjons-mata (gravity feeded) og det er anbefalt for denne noe tykke akryl-lakken, samt lave trykket. (1-2bar avhengig av hva du liker)

Jula har også en, men den ser mistenkelig lik ut.

Hobbycity har en veldig lik også.

Deluxe set fra hobbycity.

Alle disse er twin-action, og det det bør det være.
                        Honeybee CP 2

Comment

• lacappuchino
                          • Oct 2007
                          • 1342

Så har du også et av de bedre kjente merkene. Iwata, og den veldig populære Eclipse serien.

Kan kjøpes flere steder, blant annet her.

Før frakt og moms koster denne 720,- "over there". Mens jeg har sett den her i Norge til hele 2400,-.
                          Honeybee CP 2

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Sikkert noen som vil ha noen av de linkene om airbrushing jeg har i mine Favoritter?

Både salg og en god del tips å finne. Tips og inspirasjon er alltid kjekt å finne når ens egen fantasi er begrenset

Jeg bruker en trykkreduksjonsventil med vannutskiller for å koble airbrush på stor kompressor for luftverktøy. (Men det er sjelden jeg bruker airbrushene, syntes det er så mye jobb å gjøre rent utstyret...)
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• lacappuchino
                              • Oct 2007
                              • 1342

Ja over halve jobben er å gjøre rent
                              Honeybee CP 2

Comment

Working...