Announcement

Collapse
No announcement yet.

Airbrush + Resultat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Airbrush + Resultat?

    Hei

    Jeg trenger tips til å få gode resultater med airbrush lakkering. Skal lakkere på nylonduk som er dopet med clear dope. Trengs det f.eks å grunnes med noen spesiell farge eller spesiell type lakk?

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

  • #2
    Hei

    Og hva slags lakk er egentlig best å bruke i airbrush`n? Er beregnet til modell med bensin motor.

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Originally posted by Olavjoergensen View Post
      Hei

      Og hva slags lakk er egentlig best å bruke i airbrush`n? Er beregnet til modell med bensin motor.

      Mvh OJ

      Du kan selvfølgelig bruke Bengalakk eller Quick hvor du enten kjøper i de små boksene
      eller dekanterer fra sprayboks...Bare hold deg unna den hvite fordi den gulner fælt etter
      bare kort tid. Meeeen! - Beste lakken uansett er Sikkens, Standoks, Glasurit osv...
      som alle er spesiallakker for bil. Såkaldte 2K lakker...Det vil si at det må herder til for
      at disse fungerer...Alle disse lakkene får du på spesialforretninger for billakk. Husk også
      at du må bruke orginaltynnerne for produktene nevnt.

      En annen mulighet er ren acryllakk på sprayboks som du kan dekantere. Her må du være
      oppmerksom på at du MÅ ha en 2K klarlakk over.

      Ingen av lakkene som er nevnt her er 100% bestandig mot fuel...Jo mere nitroinnhold
      desto mindre bestandig...Dog, holder du flyet rent er sjansene mindre for "lakkskrell".

      Aller beste lakk som nær sakt er bestandig mot alt...er spesiallakker for fly i 1/1...
      Disse er enten epoxylakker eller polyurethanebasert. Desverre er ikke disse vanlig handelsvare,
      men jeg tror du kan få båtprodukter som er i nærheten...

      Husk; jo høyere kvalitet du etterstreber desto høyere pris på produktet - og - viktig
      leve- for ikke å si læreregel når det gjelder lakkering av modellfly; lakk med tynt lag.
      Tykkelse på malingsfilm er lik vekt!

      Mvh Einar - somsier lykke til!
      Last edited by ERJ; 10-12-07, 22:18. Reason: Staveslurv..!

      Comment


      • #4
        Originally posted by Mk.V View Post
        Du kan selvfølgelig bruke Bengalakk eller Quick hvor du enten kjøper i de små boksene
        eller dekanterer fra sprayboks...Bare hold deg unna den hvite fordi den gulner fælt etter
        bare kort tid. Meeeen! - Beste lakken uansett er Sikkens, Standoks, Glasurit osv...
        som alle er spesiallakker for bil. Såkaldte 2K lakker...Det vil si at det må herder til for
        at disse fungerer...Alle disse lakkene får du på spesialforretninger for billakk. Husk også
        at du må bruke orginaltynnerne for produktene nevnt.

        En annen mulighet er ren acryllakk på sprayboks som du kan dekantere. Her må du være
        oppmerksom på at du MÅ ha en 2K klarlakk over.

        Ingen av lakkene som er nevnt her er 100% bestandig mot fuel...Jo mere nitroinnhold
        desto mindre bestandig...Dog, holder du flyet rent er sjansene mindre for "lakkskrell".

        Aller beste lakk som nær sakt er bestandig mot alt...er spesiallakker for fly i 1/1...
        Disse er enten epoxylakker eller polyurethanebasert. Desverre er ikke disse vanlig handelsvare,
        men jeg tror du kan få båtprodukter som er i nærheten...

        Husk; jo høyere kvalitet du etterstreber desto høyere pris på produktet - og - viktig
        leve- for ikke å si læreregel når det gjelder lakkering av modellfly; lakk med tynt lag.
        Tykkelse på malingsfilm er lik vekt!

        Mvh Einar - somsier lykke til!
        Hei

        Det er bensin motor (95 blyfri) i modellen og ikke nitro motor så er vel kvitt det problemet som nitroen skaper? Eller er det slik med bensinen også..

        Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Originally posted by Olavjoergensen View Post
          Hei

          Det er bensin motor (95 blyfri) i modellen og ikke nitro motor så er vel kvitt det problemet som nitroen skaper? Eller er det slik med bensinen også..

          Mvh OJ

          Hei igjen...

          Til modell med bensimotor - totaktsbensin? - kan du bruke vanlig handelsvare...I.e.
          Bengalakk eller Quick. Nå skal du være oppmerksom på at disse produktene har en noe høyere tyngdekofisient enn 2K billakker. Noe som skyldes fyllstoff og tynningsmidler. 2K er en såkaldt modifisert "acrylpolyurethane" type lakk, mens Bengalakk og Quick er polyurethane forsterkede alkydmalininger. Forskjellen ligger i løsemiddelinnholdet som for
          2K er på "cellulosebasis" - lettflyktelig, og for B... og Q... white-spritebasis som er noe mere
          tungflyktelig.

          Skulle du velge B... eller Q... til dit formål vil jeg dog anbefale deg og bruke enten Lynol
          eller Tynner2 som fortynningsmiddel selv om der står white sprite på bruksanvisninga.
          Årsaken er at malinga tørker fortere og at de sterkere tynnerne "drar" med seg litt av
          tynningsmidlet som allerede er i malingen når du kjøper den. På et modellfly vil ikke dette
          med slitasje være avgjørende og tynnerne anbefalt går ikke i nevneverdig grad ut over
          glansen på det ferdige produktet heller.

          Mvh Einar - vær nøye med renhold av airbrushen...her ligger det mange farer og lurer...
          Last edited by ERJ; 11-12-07, 21:37. Reason: Slurv!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Mk.V View Post
            Hei igjen...

            Til modell med bensimotor - totktsbensin? - kan du bruke vanlig handelsvare...I.e.
            Bengalakk eller Quick. Nå skal du være oppmerksom på at disse produktene har en noe høyere tyngdekofisient enn 2K billakker. Noe som skyldes fyllstoff og tynningsmidler. 2K er en såkaldt modifisert "acrylpolyurethane" type lakk, mens Bengalakk og Quick er polyurethane forsterkede alkydmalininger. Forskjellen ligger i løsemiddelinnholdet som for
            2K er på "cellulosebasis" - lettflyktelig, og for B... og Q... white spritebasis som er noe mere
            tungflyktelig.

            Skulle du velge B... eller Q... til dit formål vil jeg dog anbefale deg og bruke enten Lynol
            eller Tynner2 som fortynningsmiddel selv om der står white sprite på bruksanvisninga.
            Årsaken er at malinga tørker fortere og at de sterkere tynnerne "drar" med sg litt av
            tynningsmidlet som allerede er i malingen når du kjøper den. På et modellfly vil ikke dette
            med slitasje være avgjørende og tynnerne anbefalt går ikke i nevneverdig grad ut over
            glansen på det ferdige produktet heller.

            Mvh Einar - vær nøye med renhold av airbrushen...her ligger det mange farer og lurer...
            Hei

            Er to-takt bensin ja. Har også kjøpt en slik rense stasjon for airbrush`n med flere rense filter da jeg leste et annet sted at dette var svært nøye. Kan hende det blir litt liv i denne tråden senere ved lakk start! Et stykke ut i 2008.

            Mvh OJ
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #7
              Originally posted by Olavjoergensen View Post
              Hei

              Er to-takt bensin ja. Har også kjøpt en slik rense stasjon for airbrush`n med flere rense filter da jeg leste et annet sted at dette var svært nøye. Kan hende det blir litt liv i denne tråden senere ved lakk start! Et stykke ut i 2008.

              Mvh OJ

              Totaktsbensin ja...Vil anbefale deg og titte litt på Aspen's speial-miljø-bensin for
              motorsager...Sparer både deg selv og miljøet. Bare spør meg...Jeg har drevet fra tid til
              annen med selvforsyning av vinterbrensel...Du himla hav for en forskjell det ble da jeg
              gikk over fra selvblandet til Aspen's ferdigblandede...Et er sikkert motoren din yter mere!
              Så vidt jeg vet bruker de fleste Bodøgutta som flyr bensinere denne bensinen...

              Så til lakk og lakkering...Er det en stor modell du skal lakke? Skulle det være det er det
              ikke sikkert resultatet blir som forventet. Airbrush til store ting er ikke altid beste
              redskapen...Her er nok "minisprøyter" langt og foretrekke. Du kan komme til og oppleve
              at du ikke får til skikkelig flyt og at det oppstår skjolder. Her er mange faktorer som det
              skal taes hesyn til under lakkering med sprøyte; temperatur. luftfuktighet, støvfrihet.
              jevn lufttilførsel osv...

              - Synd det der så himla langt mellom der vi bor...Hadde vært mye enklere for meg og
              forklare både når det gjelder trekking med silke og lakkering generelt om avstanden
              mellom oss hadde vært langt mindre...

              Mvh Einar - IKKE spesialist...på noen måte!

              Comment


              • #8
                Er en "stor" modell ja. En Pitts s-1 i skala 1:2,1. Skal tenke nøye gjennom flere alternativer før lakkering påbegynnes, er uansett lenge til enda. Var bare veldig nyskjerrig på denne airbrush`n siden den ligger der og støver, har liksom aldri fått testet den på noe spesielt. Du bor i tromsø ser jeg ja, har flydd litt rundt omkring der i småfly en periode i forbindelse med skolen. I LN-TFV og LN-TFS

                Mvh OJ
                Last edited by Olavjoergensen; 11-12-07, 22:27.
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Olavjoergensen View Post
                  Er en "stor" modell ja. En Pitts s-1 i skala 1:2,1. Skal tenke nøye gjennom flere alternativer før lakkering påbegynnes, er uansett lenge til enda. Var bare veldig nyskjerrig på denne airbrush`n siden den ligger der og støver, har liksom aldri fått testet den på noe spesielt. Du bor i tromsø ser jeg ja, har flydd litt rundt omkring der i småfly en periode i forbindelse med skolen. I LN-TFV og LN-TFS

                  Mvh OJ
                  Jasså unge mann...Bardufoss...Flyger eller mek. utdannelse..? Håper du har yrke innenfor
                  luftfarten...

                  Nåvel...Tilbake til tråden...Silke og dope m.m. Hos www.ghobbytra.se får du alt du
                  trenger til selve trekkingen... I Tønsberg; Hjem - Norwegian Modellers får du bare dope...desverre.

                  Så var det Pits'en og airbrush...Dette vil jeg fraråde deg om du ikke vil ha problemer
                  med pekefingeren resten av livet...Det har nemmelig jeg etter lakking av henholdsvis
                  Mustang, Warhawk og Aircobra fra Top Flite med nettopp airbrush for tredve år siden.
                  Det hender faktisk ennå ytterste leddet går i "vranglås"! - Så dette er ikke en metode
                  og satse på...Kjøp deg en "minisprøyte" istedenfor...Helst en med ordentlig "trigger".
                  Type SATA eller liknende. - Har selv en SATA-Minijet...Utrolig flott produkt. Desverre
                  har den ikke større kopp enn 125ml, og det er for lite for deg. Dog finnes det en litt
                  større utgave med en 260ml kopp...Helst skulle du hatt en med en rundt 500ml kopp
                  til et så stort prosjekt som Pits'en din...Husk at den har overflate som en liten person-
                  bil! - Og det lakker man ikke med airbrush...

                  Mvh Einar -

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Mk.V View Post
                    Jasså unge mann...Bardufoss...Flyger eller mek. utdannelse..? Håper du har yrke innenfor
                    luftfarten...

                    Nåvel...Tilbake til tråden...Silke og dope m.m. Hos www.ghobbytra.se får du alt du
                    trenger til selve trekkingen... I Tønsberg; Hjem - Norwegian Modellers får du bare dope...desverre.

                    Så var det Pits'en og airbrush...Dette vil jeg fraråde deg om du ikke vil ha problemer
                    med pekefingeren resten av livet...Det har nemmelig jeg etter lakking av henholdsvis
                    Mustang, Warhawk og Aircobra fra Top Flite med nettopp airbrush for tredve år siden.
                    Det hender faktisk ennå ytterste leddet går i "vranglås"! - Så dette er ikke en metode
                    og satse på...Kjøp deg en "minisprøyte" istedenfor...Helst en med ordentlig "trigger".
                    Type SATA eller liknende. - Har selv en SATA-Minijet...Utrolig flott produkt. Desverre
                    har den ikke større kopp enn 125ml, og det er for lite for deg. Dog finnes det en litt
                    større utgave med en 260ml kopp...Helst skulle du hatt en med en rundt 500ml kopp
                    til et så stort prosjekt som Pits'en din...Husk at den har overflate som en liten person-
                    bil! - Og det lakker man ikke med airbrush...

                    Mvh Einar -

                    Hei

                    Er flyger utdannelse ja, holder på med siste teori biten nå. Har faktisk slått fra meg å lakkere hele modellen med airbrush etter diverse undersøking. Så får finne på noe annet isteden

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment

                    Working...
                    X