If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Jeg trenger tips til å få gode resultater med airbrush lakkering. Skal lakkere på nylonduk som er dopet med clear dope. Trengs det f.eks å grunnes med noen spesiell farge eller spesiell type lakk?
Og hva slags lakk er egentlig best å bruke i airbrush`n? Er beregnet til modell med bensin motor.
Mvh OJ
Du kan selvfølgelig bruke Bengalakk eller Quick hvor du enten kjøper i de små boksene
eller dekanterer fra sprayboks...Bare hold deg unna den hvite fordi den gulner fælt etter
bare kort tid. Meeeen! - Beste lakken uansett er Sikkens, Standoks, Glasurit osv...
som alle er spesiallakker for bil. Såkaldte 2K lakker...Det vil si at det må herder til for
at disse fungerer...Alle disse lakkene får du på spesialforretninger for billakk. Husk også
at du må bruke orginaltynnerne for produktene nevnt.
En annen mulighet er ren acryllakk på sprayboks som du kan dekantere. Her må du være
oppmerksom på at du MÅ ha en 2K klarlakk over.
Ingen av lakkene som er nevnt her er 100% bestandig mot fuel...Jo mere nitroinnhold
desto mindre bestandig...Dog, holder du flyet rent er sjansene mindre for "lakkskrell".
Aller beste lakk som nær sakt er bestandig mot alt...er spesiallakker for fly i 1/1...
Disse er enten epoxylakker eller polyurethanebasert. Desverre er ikke disse vanlig handelsvare,
men jeg tror du kan få båtprodukter som er i nærheten...
Husk; jo høyere kvalitet du etterstreber desto høyere pris på produktet - og - viktig
leve- for ikke å si læreregel når det gjelder lakkering av modellfly; lakk med tynt lag.
Tykkelse på malingsfilm er lik vekt!
Mvh Einar - somsier lykke til!
Last edited by ERJ; 10-12-07, 22:18.
Reason: Staveslurv..!
Du kan selvfølgelig bruke Bengalakk eller Quick hvor du enten kjøper i de små boksene
eller dekanterer fra sprayboks...Bare hold deg unna den hvite fordi den gulner fælt etter
bare kort tid. Meeeen! - Beste lakken uansett er Sikkens, Standoks, Glasurit osv...
som alle er spesiallakker for bil. Såkaldte 2K lakker...Det vil si at det må herder til for
at disse fungerer...Alle disse lakkene får du på spesialforretninger for billakk. Husk også
at du må bruke orginaltynnerne for produktene nevnt.
En annen mulighet er ren acryllakk på sprayboks som du kan dekantere. Her må du være
oppmerksom på at du MÅ ha en 2K klarlakk over.
Ingen av lakkene som er nevnt her er 100% bestandig mot fuel...Jo mere nitroinnhold
desto mindre bestandig...Dog, holder du flyet rent er sjansene mindre for "lakkskrell".
Aller beste lakk som nær sakt er bestandig mot alt...er spesiallakker for fly i 1/1...
Disse er enten epoxylakker eller polyurethanebasert. Desverre er ikke disse vanlig handelsvare,
men jeg tror du kan få båtprodukter som er i nærheten...
Husk; jo høyere kvalitet du etterstreber desto høyere pris på produktet - og - viktig
leve- for ikke å si læreregel når det gjelder lakkering av modellfly; lakk med tynt lag.
Tykkelse på malingsfilm er lik vekt!
Mvh Einar - somsier lykke til!
Hei
Det er bensin motor (95 blyfri) i modellen og ikke nitro motor så er vel kvitt det problemet som nitroen skaper? Eller er det slik med bensinen også..
Det er bensin motor (95 blyfri) i modellen og ikke nitro motor så er vel kvitt det problemet som nitroen skaper? Eller er det slik med bensinen også..
Mvh OJ
Hei igjen...
Til modell med bensimotor - totaktsbensin? - kan du bruke vanlig handelsvare...I.e.
Bengalakk eller Quick. Nå skal du være oppmerksom på at disse produktene har en noe høyere tyngdekofisient enn 2K billakker. Noe som skyldes fyllstoff og tynningsmidler. 2K er en såkaldt modifisert "acrylpolyurethane" type lakk, mens Bengalakk og Quick er polyurethane forsterkede alkydmalininger. Forskjellen ligger i løsemiddelinnholdet som for
2K er på "cellulosebasis" - lettflyktelig, og for B... og Q... white-spritebasis som er noe mere
tungflyktelig.
Skulle du velge B... eller Q... til dit formål vil jeg dog anbefale deg og bruke enten Lynol
eller Tynner2 som fortynningsmiddel selv om der står white sprite på bruksanvisninga.
Årsaken er at malinga tørker fortere og at de sterkere tynnerne "drar" med seg litt av
tynningsmidlet som allerede er i malingen når du kjøper den. På et modellfly vil ikke dette
med slitasje være avgjørende og tynnerne anbefalt går ikke i nevneverdig grad ut over
glansen på det ferdige produktet heller.
Mvh Einar - vær nøye med renhold av airbrushen...her ligger det mange farer og lurer...
Last edited by ERJ; 11-12-07, 21:37.
Reason: Slurv!
Til modell med bensimotor - totktsbensin? - kan du bruke vanlig handelsvare...I.e.
Bengalakk eller Quick. Nå skal du være oppmerksom på at disse produktene har en noe høyere tyngdekofisient enn 2K billakker. Noe som skyldes fyllstoff og tynningsmidler. 2K er en såkaldt modifisert "acrylpolyurethane" type lakk, mens Bengalakk og Quick er polyurethane forsterkede alkydmalininger. Forskjellen ligger i løsemiddelinnholdet som for
2K er på "cellulosebasis" - lettflyktelig, og for B... og Q... white spritebasis som er noe mere
tungflyktelig.
Skulle du velge B... eller Q... til dit formål vil jeg dog anbefale deg og bruke enten Lynol
eller Tynner2 som fortynningsmiddel selv om der står white sprite på bruksanvisninga.
Årsaken er at malinga tørker fortere og at de sterkere tynnerne "drar" med sg litt av
tynningsmidlet som allerede er i malingen når du kjøper den. På et modellfly vil ikke dette
med slitasje være avgjørende og tynnerne anbefalt går ikke i nevneverdig grad ut over
glansen på det ferdige produktet heller.
Mvh Einar - vær nøye med renhold av airbrushen...her ligger det mange farer og lurer...
Hei
Er to-takt bensin ja. Har også kjøpt en slik rense stasjon for airbrush`n med flere rense filter da jeg leste et annet sted at dette var svært nøye. Kan hende det blir litt liv i denne tråden senere ved lakk start! Et stykke ut i 2008.
Er to-takt bensin ja. Har også kjøpt en slik rense stasjon for airbrush`n med flere rense filter da jeg leste et annet sted at dette var svært nøye. Kan hende det blir litt liv i denne tråden senere ved lakk start! Et stykke ut i 2008.
Mvh OJ
Totaktsbensin ja...Vil anbefale deg og titte litt på Aspen's speial-miljø-bensin for
motorsager...Sparer både deg selv og miljøet. Bare spør meg...Jeg har drevet fra tid til
annen med selvforsyning av vinterbrensel...Du himla hav for en forskjell det ble da jeg
gikk over fra selvblandet til Aspen's ferdigblandede...Et er sikkert motoren din yter mere!
Så vidt jeg vet bruker de fleste Bodøgutta som flyr bensinere denne bensinen...
Så til lakk og lakkering...Er det en stor modell du skal lakke? Skulle det være det er det
ikke sikkert resultatet blir som forventet. Airbrush til store ting er ikke altid beste
redskapen...Her er nok "minisprøyter" langt og foretrekke. Du kan komme til og oppleve
at du ikke får til skikkelig flyt og at det oppstår skjolder. Her er mange faktorer som det
skal taes hesyn til under lakkering med sprøyte; temperatur. luftfuktighet, støvfrihet.
jevn lufttilførsel osv...
- Synd det der så himla langt mellom der vi bor...Hadde vært mye enklere for meg og
forklare både når det gjelder trekking med silke og lakkering generelt om avstanden
mellom oss hadde vært langt mindre...
Er en "stor" modell ja. En Pitts s-1 i skala 1:2,1. Skal tenke nøye gjennom flere alternativer før lakkering påbegynnes, er uansett lenge til enda. Var bare veldig nyskjerrig på denne airbrush`n siden den ligger der og støver, har liksom aldri fått testet den på noe spesielt. Du bor i tromsø ser jeg ja, har flydd litt rundt omkring der i småfly en periode i forbindelse med skolen. I LN-TFV og LN-TFS
Er en "stor" modell ja. En Pitts s-1 i skala 1:2,1. Skal tenke nøye gjennom flere alternativer før lakkering påbegynnes, er uansett lenge til enda. Var bare veldig nyskjerrig på denne airbrush`n siden den ligger der og støver, har liksom aldri fått testet den på noe spesielt. Du bor i tromsø ser jeg ja, har flydd litt rundt omkring der i småfly en periode i forbindelse med skolen. I LN-TFV og LN-TFS
Mvh OJ
Jasså unge mann...Bardufoss...Flyger eller mek. utdannelse..? Håper du har yrke innenfor
luftfarten...
Nåvel...Tilbake til tråden...Silke og dope m.m. Hos www.ghobbytra.se får du alt du
trenger til selve trekkingen... I Tønsberg; Hjem - Norwegian Modellers får du bare dope...desverre.
Så var det Pits'en og airbrush...Dette vil jeg fraråde deg om du ikke vil ha problemer
med pekefingeren resten av livet...Det har nemmelig jeg etter lakking av henholdsvis
Mustang, Warhawk og Aircobra fra Top Flite med nettopp airbrush for tredve år siden.
Det hender faktisk ennå ytterste leddet går i "vranglås"! - Så dette er ikke en metode
og satse på...Kjøp deg en "minisprøyte" istedenfor...Helst en med ordentlig "trigger".
Type SATA eller liknende. - Har selv en SATA-Minijet...Utrolig flott produkt. Desverre
har den ikke større kopp enn 125ml, og det er for lite for deg. Dog finnes det en litt
større utgave med en 260ml kopp...Helst skulle du hatt en med en rundt 500ml kopp
til et så stort prosjekt som Pits'en din...Husk at den har overflate som en liten person-
bil! - Og det lakker man ikke med airbrush...
Jasså unge mann...Bardufoss...Flyger eller mek. utdannelse..? Håper du har yrke innenfor
luftfarten...
Nåvel...Tilbake til tråden...Silke og dope m.m. Hos www.ghobbytra.se får du alt du
trenger til selve trekkingen... I Tønsberg; Hjem - Norwegian Modellers får du bare dope...desverre.
Så var det Pits'en og airbrush...Dette vil jeg fraråde deg om du ikke vil ha problemer
med pekefingeren resten av livet...Det har nemmelig jeg etter lakking av henholdsvis
Mustang, Warhawk og Aircobra fra Top Flite med nettopp airbrush for tredve år siden.
Det hender faktisk ennå ytterste leddet går i "vranglås"! - Så dette er ikke en metode
og satse på...Kjøp deg en "minisprøyte" istedenfor...Helst en med ordentlig "trigger".
Type SATA eller liknende. - Har selv en SATA-Minijet...Utrolig flott produkt. Desverre
har den ikke større kopp enn 125ml, og det er for lite for deg. Dog finnes det en litt
større utgave med en 260ml kopp...Helst skulle du hatt en med en rundt 500ml kopp
til et så stort prosjekt som Pits'en din...Husk at den har overflate som en liten person-
bil! - Og det lakker man ikke med airbrush...
Mvh Einar -
Hei
Er flyger utdannelse ja, holder på med siste teori biten nå. Har faktisk slått fra meg å lakkere hele modellen med airbrush etter diverse undersøking. Så får finne på noe annet isteden
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment