Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stor "Parkmaster"-kloning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Forldepropell ver faktisk en god idé, men må taes etterhvert da jeg liker godt å ha en stor propell som bremser godt når jeg flyr 3D. Lurer på hvor store man får "variabel pitch"-systemer???
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment


    • #17
      Originally posted by jeeeeeeright View Post
      Hvis du sammenligner den med den gamle Seagull Harrier 46sizen min (som forøvrig er et ganske kapabelt 3D-fly), så fløy jeg den både med OS55ax og Hacker a50 på 6cell lipo.
      Med begge disse alternativene kom jeg over 3kg.
      Her får jeg et littegrann kortere fly, men lengre vinger med mye større areal, større ror, bedre utslag, og mer motor på stort sett samme vekten.
      Harrieren tok av på 2-3 flylengder og kunne lande nesten som et helikopter, så jeg håper på enda bedre ytelse.
      Heisann

      Misforstå meg rett

      Akkurat hva som er lett og tungt, hva som er nok power eller ikke, det er veeeeldig relativt.
      Noen er fornøyd med et fly og andre er mindre fornøyd, i min verden er over 3 kg på et 3d/fun fly med vingespenn 123cm og vingebelasning 16,9oz/sq.ft for tungt.
      Jeg har hatt Harrier 90 og mener den er alt for tung til å kalle seg 3d fly.
      Til sammenligning har jeg en bossanova som har 30cm større vs og en del større vingeareal, som veier under 2 kg med en saito 100,for meg er det ok power. The page cannot be found

      Så hva er nok power? Hvor lang er en strikk, Hva du synes er nok, er nok for deg

      Ps, jeg kan få en trainer til å ta av på 2-3meter hvis jeg vil, take off lengde definerer ikke hvor godt et fly er egnet til 3d. Bare litt tanker som svirrer i hodet mitt, men blir spennende å følge med på prosjektet ditt,jeg liker hjemmelaga fly med løsninger man ikke ser så ofte.
      Futaba 10C Fasst
      Last Down 3XL V3
      Spirit Elite
      Primo
      Hellcat
      Sukhoi
      Pt 19
      Ucd
      Bossanova
      Giles 202
      Boomerang
      Mojo
      Ultra Stick
      Riva Silver X
      Laser 3d
      Hobbyrommet er fullt av leker.

      Comment


      • #18
        Så lenge det er nok krefter til å dra vertikalt ut av hover på en trygg og sikker måte, regner jeg det normalt som nok krefter. Om et fly er lett eller tungt, er mer subjektivt basert på oppførselen i lufta (regner med vi er ganske enige her).

        Fikk gjort litt mer i dag tidlig, og det eneste som gjenstår bortsett fra servoer og linking nå er løsningen med stab/høyderor. Vurderer som sagt å tre et rør gjennom kroppen, med et litt mindre og lengre rør inni, og feste 2 finner på dette. Vil da få en stor bevegelig flate, men ikke så veldig store utslag på denne.
        Er det noen som har testet denne typen løsning tidligere?
        Remi A. Sørensen - 94877903
        Leder i Lofoten RC-Klubb

        Comment


        • #19
          Da er det bare linking og elektronikk som gjenstår... Samt å finne ut hvor jeg vil ha CG.
          Det siste bildet viser understellet og hjulene jeg blit å bruke hvis jeg er fornøyd med oppførselen til flyet etter jomfrutur når været har roet seg.
          Hadde trodd at 17" propell skulle se digert ut, men det må nesten være såpass. 14" ville sett bare dumt ut.
          Skal også avrunde fronten litt før jeg tar det ut, samt pusse litt på LE på vingene + diverse ror.
          Nå begynner jeg å glede meg skikkelig!
          Attached Files
          Remi A. Sørensen - 94877903
          Leder i Lofoten RC-Klubb

          Comment


          • #20
            Har fått på plass elektronikk, servoer og linking, men må rydde litt opp i kabler før jeg tar flyet ut. Oppdaget at doningen er skikkelig baktung (balanserer like foran TE på vingen når batteriet er der jeg egentlig vil ha det), så her må jeg nok til med hullmaskinen allerede FØR maiden.
            Planen er å bruke en "hullboremaskindingsduppeditt" av den typen snekkere bruker for å lage hull i vegger e.l., og lage et slags bikubemønster med denne i sideflaten bak og midt på kroppen. Kan også hende at jeg lager noen få hull i vinger og sideror også når jeg er igang.
            Hullene kler jeg enten med tape eller aller helst betrekningsfilm (noen som har prøvd å legge film direkte på isopor?).
            Hvis jeg bruker film kan jeg nemlig etter å ha testet alle ror kutte et hakk i isoporen hvor jeg legger ledninger, og bare skjule dette under filmen.
            Blir nok også å sette på hjul foran (men foreløpig bare en lett plastskinne bak) kun pga vekten.
            Kan også bytte motor til den jeg har på deltaen, da den veier littegrann mer, men har ikke flere propeller som er egnet til den lave KV-verdien, og må da opp på 6cell lipo istedenfor 5, som igjen vil øke totalvekten på flyet.
            Remi A. Sørensen - 94877903
            Leder i Lofoten RC-Klubb

            Comment


            • #21
              HVis du skal trekke film over isopor, så lønner det seg å "prime" litt først. Du kan bruke vanlig trelim, tynnet ut med litt vann. Smør på der filmen skal sitte, og tørk av alt du klarer med papir. Da får du tettet og fylt skummet litt, og får mye bedre heft.
              Og en ting til... Forsiktig med strykejernet! Sjekk hvor mye varme materialet tåler først.
              Pakketape er ikke noe særlig mye tyngre, tror jeg ville brukt det. Der var vel aldri meningen at farkosten skulle bli pen uansett?
              Og enda en ting...Pliiiiiiis! Film jomfruturen!!!
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #22
                Originally posted by bad scientist View Post
                Og enda en ting...Pliiiiiiis! Film jomfruturen!!!
                Det er et folkekrav!
                Anders Eiebakke
                90078513

                Comment


                • #23
                  Nåh; Er en stor tilhenger av å filme tur nr. 2 heller, da førsteturen ofte kan være en kamp for å unngå bakken
                  Uansett står videokameraet på lading, så alt avhenger av om jeg klarer å finne noen til å filme...
                  Remi A. Sørensen - 94877903
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

                  Comment


                  • #24
                    Om du skal bruke pakketeip på isopor, lønner det seg å prime med vannbasert kontaktlim, f.eks. 3M77 (spray).
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #25
                      Neste gang du svirrer deg nordover, så dra innom Trykkmann Iversen på Stokmarknes og hør om de ikke har noen rester av reklamefilm liggende

                      Jeg har nettopp kledd en liten dogfighter av isopor med dette, og det sitter godt... Prøvde og å prime med litt Scotch-Weld 77 først, men det sitter godt nok uten. Ser helt ok ut til denne typen prosjekter

                      Trykkfeil Iversen er vel største leverandøren av bilreklame og reklameskilt i området, så de har nok noe liggende i de merkeligste farge for en liten håndfull mynter...
                      Kenneth Davidsen

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Krazy-K View Post
                        Neste gang du svirrer deg nordover, så dra innom Trykkmann Iversen på Stokmarknes og hør om de ikke har noen rester av reklamefilm liggende

                        Jeg har nettopp kledd en liten dogfighter av isopor med dette, og det sitter godt... Prøvde og å prime med litt Scotch-Weld 77 først, men det sitter godt nok uten. Ser helt ok ut til denne typen prosjekter

                        Trykkfeil Iversen er vel største leverandøren av bilreklame og reklameskilt i området, så de har nok noe liggende i de merkeligste farge for en liten håndfull mynter...
                        Godt tips. Det skal jeg huske...
                        Har hatt jomfrutur på doningen i dag (video kommer...), og det gikk vel ikke helt etter planen;
                        I motsetning til deltaen må jeg nok gi skeptikerne rett denne gangen. Flyet var for tungt rett og slett.
                        Jeg hadde på forhånd lettet modellen litt bak (med tidligere omtalte hullemaskin), og fikk et tyngdepunkt jeg var noenlunde fornøyd med.
                        På full gass dro flyet ganske rett fram og oppover i 45 graders vinkel uten så mye trimmingstrøbbel. Problemene oppsto når jeg skulle svinge. Jeg hadde lagt inn D/R med ca 60% utslag på low, og da var ikke høyderoret effektivt nok i det hele tatt. På high fungerte det på et vis, men da var balanserorene altfor følsomme og flyet veldig vinglete.
                        Det virker rett og slett som om høyderor / stab ikke har autoritet nok i det hele tatt (her må det forbedres til neste gang), for jeg måtte gi ganske mye utslag før det skulle skje noe på denne aksen, og da skjedde det plutselig veldig mye på en gang.

                        Motorkraft var virkelig ikke et tema på dette flyet, selv med den høye vekten. Etter oppførselen på den lille turen jeg hadde vil jeg nok hovre fint på litt under 1/2gass.

                        Totalvekt flyklart var ifølge kjøkkenvekta 3387gram.
                        Blir å kutte vekk 10-15cm fra bunnen av flykroppen og hele veien bakover. Blir nok i tillegg å ta like mye av sideroret i lengderetningen, og lage ny profil på dette. Blir nok også å grisekjøre litt på kroppen bak vingene med elektrisk høvel for å kjøre skroget smalere.

                        Vet ikke hvor mye dette vil utgjøre på vekta, da de hullene jeg kuttet ut fra halen veide ca 6 gram pr stk (58 gram totalt kuttet bort på 10 hull). Skal også lete litt i skuffen etter lettere servoer (Har nå HD 9110MG x2 i vinger, HD 9145MG på sideror, og Hitec HS81 x2 på høyderor). I tillegg vil jeg kanskje bygge om til pull-pull på sideror for å få flyttet vekten av servoen lengre frem.

                        Som "Proof of consept" var dette delvis vellykket. Flyet fløy, og bortsett fra antydninger til nose-over under landing (propellen slo nedi, og rev løs motorfestet i tillegg til å knekke selv) var flyet under en viss innflytelse fra undertegnede som dro i stikkene. Forhold var ikke ideelle heller, med kastevind på 8-10m/s.

                        MK2 blir MYE bedre
                        Remi A. Sørensen - 94877903
                        Leder i Lofoten RC-Klubb

                        Comment

                        Working...
                        X