Unconfigured Ad

Collapse

Colonial Viper

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soloflying
    • Aug 2004
    • 201

Colonial Viper

Heisann! Det har vært veldig lenge siden jeg var aktiv her på forumet nå. Har prøvd meg på studier og litt forskjellig, men kommet fram til å ta et friår. Tenkte derfor å prøve å lage et modellfly fra grunnen av, forhåpentligvis litt mer vellykket og ferdigstilt enn mine forrige prosjekter. Jeg har tilgang til laserskjærer på jobben, så det vil gjøre hele jobben enklere. Flyet jeg tenkte å lage kommer til å være inspirert av en "Viper" fra sci fi serien Battlestar Galactica. Jeg har et par spørsmål som jeg håper noen kan svare på før jeg begynner å tegne opp delene.

Jeg tenker å prøve å lage modellen i noe tilsvarende .40 size. Vekten vet jeg ikke hvor mye blir på, men tenker den kommer på noe tilsvarende den klassen. Jeg skal bruke to ducted fan motorer (dropper den øverste på bildet), hvilke ville passet? Så langt finner jeg kun GWS sine DF på elefun.no, og det er med børstemotorer. Tenkte å få dem børsteløse når jeg først er i gang, men om f.eks. denne http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=1311&i=61& passer kan det gå, det blir jo billigere. Jeg har liten peiling på trekkraften til slike motorer, så setter pris på noen anbefalinger, helst norske nettsider. Samtidig må jeg ha et batteri som fungerer til disse to motorene og servoene, og om børsteløse motorer må jeg jo ha en fartsregulator.

Utenom motorene har jeg et annet spørsmål: Er det mulig å få denne til å fly? Jeg kommer til å fravike designet på bildet til en viss grad, men hovedtrekkene vil ennå være der. Som høyde- og sideror har jeg tenkt ut en løsning i fronten som jeg legger ved bilde av. Disse vil gå opp en av gangen, avhengig av hvilken retning flyet skal gå i: når det skal gå opp vil den nederste luken gå opp, og vice versa. For å bruke kun en servo på hvert ror (en for høyde- og en for sideror) vil jeg bruke en teleskopløsning. Er det noen som har et par tanker om dette, og om det vil kunne fungere? Jeg vil nemlig helst slippe å lage en ny vinge i fronten.
    Attached Files
    I don't think there's a punchline scheduled, is there?
  • Kyrre
    • Feb 2009
    • 2322

Jeg har sett både X-wing, Stjerne destroyere og Klingon Bird of Prey modeller så "alt" er vel mulig, skjønt det var såkalte profilmodeller. Du bør sjekke ut www.hobbycity.com, de har godt utvalg av elektronikk og er meget billig.

Comment

• bad scientist
      • Oct 2006
      • 1506

Mine to største bekymringer ville vært vingebelastning/vekt, og balansepunkt.
      Det er ikke mye vingeareale å snakke om på sånne modeller, så du må kanskje prøve å bruke hele undersiden som vinge. Hvis det er mye kanoner og slikt bling der, så dreper det en del løft i tillegg. Jeg liker siderors ideen din, men jeg vet ikke hvor effektiv den er.
      Her kan du jo også legge inn et ror inni ducten, som en slags primitiv thrust vectoring. Så synes det ikke..
      Hvor stor tenker du at den skal bli?
      Tøft prosjekt, forøvrig!
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

Comment

• Soloflying
        • Aug 2004
        • 201

Takk for svar. Jeg regner med å kvitte meg med alt bling, og få vingen til å gå litt lengre frem Men vil helst ikke strekke den over hele lengden av flyet, om det er mulig. Jeg regner meg å prøve på å få modellen ca. 65 cm lang, og da ca. 30 cm bred ved vingene. Tenkte selv på noe thrust vectoring-aktig, selv om jeg ikke visste hva det het :P Jeg gikk bort fra det fordi jeg ikke tror det ville fungert veldig bra siden det ikke er en vinge i fronten. Dette er jo bare hva jeg klarer å se for meg, regner med at den eneste måten å virkelig finne ut om det fungerer eller ei er å teste det ut.

Fin link, Kyrre! De hadde en del DF der. Likevel har jeg som sagt liten peiling på hvor kraftig motorene skal være. Jeg vil helst få tak i motorene, batteri og regulator, for å så tegne modellen rundt disse delene, så tips settes pris på!

Comment

• bad scientist
          • Oct 2006
          • 1506

Elefun hadde denne vifta før. finner den ikke for øyeblikket.

Mener å huske at vi klarte å prese ut i underkant av 700 gram trekk-kraft med en ganske sinna Hyperion motor og 25A speed-controller. Så med to sånne, kan du kaskje klare 1,4 kg kraft hvis du lager konet utblåsning og tyner det maksimalt. Kommer til å bli ganske fet lyd også
          Men det kommer til å gå styggfort. Aner ikke hva du tror at flyvekten din kommer på, så det er vanskelig å anbefale noe, men jeg har intrykk av at det er et par standariserte størrelser på de fleste viftene på markedet, så du trenger ikke bygge flyet rundt en spesifikk modell. Tror jeg!!! Noen får rette meg her hvis jeg bommer.
          Du bør forresten ha en speedcontroller på hver motor på børsteløse.

Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

Comment

• Kyrre
            • Feb 2009
            • 2322

Kom på en side til med vifter, et par av disse er i metall og er nok av bedre kvalitet enn de de har på HC, men koster selvfølgelig deretter.

Comment

• Soloflying
              • Aug 2004
              • 201

Jeg sjekket linken til Kyrre og kom fram til denne: http://www.pw-rc.com/product_info.ph...vda6eht649tul1 Den ser ut til å ha passe trekkraft om jeg kjøper to stk. Tenkte på dette batteriet: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=13884&i=39& Det var litt dyrt, men det får bare være hvis det fungerer bra. Fant også denne fartsregulatoren: http://www.pw-rc.com/product_info.ph...vda6eht649tul1 Hvis jeg kjøper to som bad scientist skrev, vil denne settingen fungere greit? Jeg vet ikke hvordan jeg skal koble sammen de to motorene til å kjøre parallelt, men det får komme etterhvert.

Det negative her er at jeg må bestille fra Hong Kong... Noen norske alternativer hadde vært fint, jeg ser ikke ut til å finne det store utvalget hittil.

Comment

• Soloflying
                • Aug 2004
                • 201

Så også denne, glemte å legge den til i svaret. Litt oppgradert versjon av motoren jeg linket til: http://www.pw-rc.com/product_info.ph...vda6eht649tul1 Den har også litt mer trekk.

Comment

• bad scientist
                  • Oct 2006
                  • 1506

Til det siste motoralternativet, så kommer du til å trenge fire av det batteriet du linket til.
                  Da er vi vel oppe i en vekt på rundt to kilo, bare på driftsiden
                  Å få motorene til å gå parallellt er ikke noe problem. Du kan enten bruke y-kabel, eller lage en slavekanal til throttle.

Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

Comment

• Soloflying
                    • Aug 2004
                    • 201

Ok, takk for tipset! Si at jeg går for det første oppsettet. Jeg må da ha to fartsregulatorer? Og kun ett batteri, eller to?

Comment

• bad scientist
                      • Oct 2006
                      • 1506

Med et 4000 mah med 25c, så kan du trekke 4A x 25, altså 100A. mer enn det, så begynner du virkelig å tyne batteriet. Oppsettet hevder å trekke 50-55A. Ganger to.
                      Vil ikke si at du er godt innenfor, med ett batteri, men det bør gå sål enge du ikke flyr med full guffe særlig lenge av gangen. Det finnes batterier med høyere C rating, men de er gjerne dyrere, og ofte noe tyngre i tillegg. Sørg for god kjøling av batteriet, men det bør du uansett gjøre. Må bare gjenta at jeg har veldig sans for prosjektet!

Steinar B Johansen
                      Lillehammer mfk

Comment

• Soloflying
                        • Aug 2004
                        • 201

Takk for støtten og tipset Fant denne: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=14077&i=40
                        Den har 35C. Det blir jo billigere enn å kjøpe to stk av den andre. Det eneste jeg lurer på her er om det gjør noe at batteriet er på 5500 mAh, når motoren krever 3000-4000 mAh?

Comment

• bad scientist
                          • Oct 2006
                          • 1506

Hverken motor eller ESC tar skade av at batteriet har mer mah. De trekker det de trenger, så problemer dukker først opp når batteriet blir for lite.

Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

Comment

• Soloflying
                            • Aug 2004
                            • 201

Ok, det var jo bra. Da tror jeg det blir det batteriet. Må bare ha en lader nå... Så rimelig som mulig, trenger ikke noe fancy. Ser på flere på elefun nå, men er litt usikker på hvilken som passer best med grei pris. Tips hadde vært fint

Comment

• Soloflying
                              • Aug 2004
                              • 201

Stryk det siste - jeg har en lader som jeg ikke trodde ville fungere, men det skal gå. Har denne: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=2173&i=73
                              Den lader maks 2A, så det vil nok ta litt tid. Men det går vel så vidt jeg vet?

Oppdatering: Har nå bestilt batteriet og en Y kabel. Har litt trøbbel med PayPal kontoen nå, så bestiller motoren og regulatorene senere. Fant en ny side med samme motoren, skal bestille to stk av denne: http://rc-castle.com/shop/product_in...oducts_id=1016
                              I løpet av denne uken skal jeg prøve å lage fronten med rorløsningen for å se om det fungerer.
                              Last edited by Soloflying; 10-11-09, 00:22.

Comment

Working...