Unconfigured Ad

Collapse

Nybegynner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Originally posted by bad scientist
    Forbeholder meg retten til å være dypt uenig!!!
    Hvis du har bygd det, så kan du reparere det.
    Vel, jeg har aldri sett en balsaflyver ha stup i bakken, og så fortsatt være på stripa for å lime, for å så fly samme flyet etter 1 time.

Balsafly ryker på en slik måte at det tar lang tid å fikse. Isopor fly fikser man på stripa.

Jeg har hatt 3 nosedown på samme dag med samme fly. Det er umulig med balsa.

Jeg sier ikke at balsa ikke er reparerbart, men det tar mye tid. Isoporfly er lett å fikse.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Hvor "kompleks" skal modellen(e) være?
      Skal det være skala (ha et forbilde)?

Det er masse info å finne, mange av oss sitter på noe viten men ikke minst har vi gjerne linker til et hav av sider. Noen eksempler:

Hvordan hengsle med pinhengsler: Link.

Hvordan planke kjerner: Link.

Hvordan trekke en modell, siden med linker til enda flere sider: Link

Når du har kjøpt deg et kit kan du i noen tilfeller finne milelange tråder på andre fora der byggingen vises og diskuteres. Her er et eksempel på bygging av en gammel men svært utbredt seiler: Link

osv osv.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• DionysosDale
        • Mar 2007
        • 3

Originally posted by joo
        Hvor "kompleks" skal modellen(e) være?
        Skal det være skala (ha et forbilde)?

Det er masse info å finne, mange av oss sitter på noe viten men ikke minst har vi gjerne linker til et hav av sider. Noen eksempler:

Hvordan hengsle med pinhengsler: Link.

Hvordan planke kjerner: Link.

Hvordan trekke en modell, siden med linker til enda flere sider: Link

Når du har kjøpt deg et kit kan du i noen tilfeller finne milelange tråder på andre fora der byggingen vises og diskuteres. Her er et eksempel på bygging av en gammel men svært utbredt seiler: Link

osv osv.
        Takk for gode svar, Joo. Føte at denne tråden for litt "off topic", da eg egentrlig spurde om tips til selvbygging av modellfly. Linkene dine er ganske hjelpsomme. Begynner å få litt innsikt i byggeprosessen, men er såklart taknemmlig for alle gode tips.

Drømmen er å bygge skalamodell av ein Spitfire, og har funnet ein bra XDF modell av Dave Philpott. Men dette er nok lenger inn i fremtiden. Må først lære meg å gå, før eg kan springe av gårde...

Lurer på om det er noen som har noen gode tips på tegninger på nett som er enkel å bygge for ein nybegynner, og som er god å fly (les trainer / parkflyer)

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Spitfire er vakkert
          Av de gamle ringrevene som laget tegninger der man kunne bygge en modell og konkurrere med er spesielt Dave Platt. Han begynner å bli godt voksen nå, men han leverer ennå "shortkit" av blant annet Spitfire. Modellene hans er alle på drøyt to meter. og jeg føler at det ikke er der du skal begynne. Men kanskje i en ikke så fjern framtid?
          Her er sida hans: Link

Vær obs på at shortkitene her ikke inneholder noe balsadeler, men cowling og canopy samt tegninger og kanskje andre detaljer.
          Dave har laget en del videoer om diverse temaer rundt bygging. Bare se under bolken "video" der. Jeg har 3-4 av dem selv. Kan være greit å sløve i sofaen og lære det grunnleggende?

Shortkit inneholder i de fleste tilfellene alle de "korte" delene samt tegninger. Altså spanter etc, men lister og flak er ikke med. Jeg har en mistanke om at det kunne være noe for deg?

Dette firmaet leverer faktisk skjærte deler til en masse modeller. Også til Dave Platt sine modeller

Der er flere leverandører, men jeg har selvsagt ikke brukt alle...

Skulle jeg anbefalt et godt kit som første bygge hadde jeg sagt at du skal bygge en av Cubene fra Adrian Page! Den ble reviewet her på MFN for noen år siden. Ere usikker på om det reviewet ble med over da sidene ble oppdatert sist.
          (Nå ser jeg at Adrian har leveringsstopp, synd!)

PrecisionKitCutters har mye. Eller, de lager på bestilling. Her er så mye shortkit å velge mellom at du garantert finner noe for deg.

Mft har mye snacks. Blant annet mange "små" byggesett.

Håper dette var litt hjelp og ikke forvirrer deg
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...