Unconfigured Ad

Collapse

Bygge en modell fra grunnen av

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nybegunda
    • Jun 2003
    • 729

Heisann!
    hmm?
    Du kan spør du.... Det begynte med at jeg begynte å lage vingeribber
    så dumpet det 2 ARFer ned på byggebordet mitt samtidig. De ble bygget og flydd.
    Så ble hele meg satt ut av drift et års tid, men nå dukket tråden opp igjen og lysten er der enda. Jeg er frisk igjen, det er den kalde tiden på året og flyet skal bygges.
    Har du tegninger til det samme flyet?
    Har du bestemt deg for å bygge det?
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• jossv
      • Mar 2003
      • 280

Jeg så tegningene på det flyet for første gang for flere år siden. Og siden den gang har lysten på å skaffe tegninger og bygge det kommet tilbake flere ganger.
      Nå kunne jeg egentlig ønske meg noe tilsvarende, men bare litt større. Kanskje 2m vingespenn? Jeg har en del byggeerfaring så å forstørre tegningene og bygge det riktig med større tegninger er ikke noe problem.
      Jeg håpet derfor at kanskje du hadde prøvd det så jeg kunne fått høre hvordan det flyr.

Om jeg har tegningene. Nei
      Om jeg har bestemt meg for å bygge det. Vet ikke enda.
      Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
      http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

Comment

• nybegunda
        • Jun 2003
        • 729

Skulle ønske tegningene var litt mer nøyaktige enn de jeg har siden jeg har så lite byggeerfaring. Jeg har jo reparert endel ARF modeller tidligere så jeg tror nok dette skal gå bra. Nå har jeg kun en modell som det skal støpes ny cowling til, så begynner jeg på cargoen.
        Er det norwegian modellers som leverer rimelige og bra materialer?
        Tor Helseth

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Mange som leverer bra materialer, men personlig ville jeg nok tatt en tur i butikken med god vekt og kjøpt materialene håndplukket...
          Der er sjapper som er spesielt gode på dette, blant andre ei anbefalt i Sverige jeg har hørt mye godt om. Men fant selvsagt ikke linken nå.

Men for all del, de fleste norske leverer sakene dem, men regn med å kjøpe en god del materialer (mitt råd bare) slik at du kan plukke ut i rett hardhet/vekt etter hva du kutter til. Du kan i verste fall få balsaflak med stor vektforskjell på samme tykkelse, og lister som ikke er rette og fine...
          Men nå er jeg en gang i blant litt nøye på det

Mange i Norge leverer: Elefun, Nortrading, Norwegian Modellers, Griffin, Øgrey, Smallsize (i kjelleren!) bare for å nevne noen.

Tips: Hvis du gjør det rette (tar en tur i sjappa du vil handle fra) tar du med tegninga eller en kopi av vingeprofilet. Sannsynligvis finner du passende ferdige profilerte forkantlister og bakkantliser som passer vingen din i butikker med godt utvalg. De koster litt ekstra men sparer deg for mye jobb!

Sjekk at der er metriske mål for vingebjelker etc. Hvis ikke tilpasser du sakene før du kutter til å passe materialer du får her i landet. Gjelder spesielt lister, materialtykkelsen på flak på kroppen kan man oftest bruke nærmeste dimensjon. Det som kan være nøye er om vingene er planket og tegningene viser tomme-mål på plankinga... kanskje må du interpolere litt på profilet til vingespantene...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• nybegunda
            • Jun 2003
            • 729

Det var mange gode tips på en gang!
            Jeg har kun en butikk i området som selger rc utstyr og det er bare et hjørne i en lekebutikk. det har noe materialer, men et snevert utvalg og til fantasipriser... greit nok til reparasjoner o.lign.
            Jeg får prøve å spesifisere hva jeg er på jakt etter så stoler jeg på at en av butikkene du nevnte velger rett for meg.
            Mange takk for gode tips og kom gjerne med fler!
            Tor Helseth

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Scratch-bygging er ikke vanskelig, men i begynnelsen har man maaange spørsmål vet jeg fra erfaring.

Vi har egentlig et stort hull på artikkelsiden vår her på MfN, et av de verste er en god scratchbygge-artikkel, og så en omfattende om betrekning Kommer nok med tiden, bare noen tar opp hansken og gyver på. Problemet er at temaene kan bli svært omfattende for å si det mildt, men inntil videre kan du få noen linker til sider jeg syntes er veldig bra!

Denne siden er laget av en ihuga bygger, sjekk alt som er under "artikler" blant annet. http://www.airfieldmodels.com/index.htm Lesestoff til mange kvelder.
              Hvis du leter under "How-to`s" finner du mye! Siden du sannsynligvis skal bygge en vinge med konstant korde bør du begynne med denne siden på nevnte hjemmeside: http://www.airfieldmodels.com/inform...ribs/index.htm
              En metode, men der fins flere. Hver bygger har sine måter å gjøre det på.

Linker til noen siden med finish: http://www.eflight101.com/building/covering/

Grunnleggende om balsa: http://www.greathobbies.com/technical/tech_balsa_1.php

Det viktigste er : pågangsmot og byggelyst, et byggebord og materialer, lim og tegninger på plass. Og en dose fritid
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• nybegunda
                • Jun 2003
                • 729

Et dumt spørsmål kansje, men det får våge seg...
                Er det mulig å sette motoren bak med pusherpropell i stedet for å ha den i snuten tror dere?
                Jeg har tenkt å ha videokamera og digitalkamera på det og da hadde det vert fint og kunne ha det i snuten.
                Tor Helseth

Comment

• nybegunda
                  • Jun 2003
                  • 729

Tusen takk for linkene Joo!
                  Akkurat hva jeg har trålet nettet etter uten å finne(på langt nær så detaljerte iallefall)

Takker i samme slengen til jossv som dyttet prosjektet mitt igang igjen
                  Tor Helseth

Comment

• nybegunda
                    • Jun 2003
                    • 729

Vingen er straks ferdig.
                    Trodde ikke jeg syntes bygging fra grunnen av var morro, men der tok jeg skammelig feil.
                    Kjøpte en haug med balsaflak hos den lokale butikken (til en meget god pris..beklager hvis jeg sa noe negativt om prisene i den butikken i et tidligere innlegg)og kappet forkantlister vingebjelker og div som jeg trengte fra de
                    Bygget vingen på en kveld, og er strålende fornøyd så langt.
                    det er jo nesten sånn at det er lettere å bygge en vinge fra grunnen av enn å reparere en del av en skadet vinge
                    Tor Helseth

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

Bra det er flere som begynner med bygging Hart erfart det samme som deg. lettere å bygge en vinge en å repartere en skadet, men også lettere å reparere en du har bygget selv for da vet akuratt hvordan den ser ut invendig.

Har du bilder
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

Comment

Working...