Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by tahustvedt
    Sansynligvis å skjøper jeg en Kress 800 W spindel fra en eller annen plass på Ebay. Det virker som en fornuftig fres for tre.
    Jeg kommer til å satse på Kress når Bosch`n tar kvelden, har hørt at de
    skal bråke mindre en andre overfreser.
    Husk å kjøpe med spennhylser på 8mm (standard) 6mm og 3mm

    Jeg bruker mest 8 og 6 mm.
    Last edited by Riven; 24-07-07, 10:02.
    Mvh.
    H.S

    Comment


    • #32
      Ja jeg tenker jeg kjøper 3, 4, 6, og 8 mm spennhylse når jeg først er i gang. Jeg ser de har den på http://stores.ebay.com/Marchant-Dice-Ltd til ca 1000 kroner, og der har de spennhylser, fresebits og 43 mm festebrakett. Litt dyr brakett men den er i hvertfall skikkelig robust.

      Har du handla fresebits fra Crown Norway noen gang?

      Comment


      • #33
        Hmm... Pakesporingen er unormal for den ene forsendelsen. Det står at den ankom Oslo og gikk til fortolling. De to neste linjene står det bare "TIL LAGER - GARDERMOEN"

        Lurer på hva det betyr. Kanskje de tror det er våpen.

        Comment


        • #34
          Artig prosjekt du har på gang Tahustvedt! Har egentlig lyst på en CNC fres jeg også...

          Angående sporingen til posten, ås er den ikke helt til å stole på fortiden:

          17.07.07 09.22 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 8200 FAUSKE
          16.07.07 13.29 UTSENDT FORENKLET TOLLBEHANDLING 2061 GARDERMOEN
          16.07.07 13.29 UTSENDT FORENKLET TOLLBEHANDLING 2061 GARDERMOEN
          16.07.07 13.29 UTSENDT FORENKLET TOLLBEHANDLING 2061 GARDERMOEN
          15.07.07 11.46 TIL LAGER 2061 GARDERMOEN
          15.07.07 10.49 STOPPET FOR IMPORTFORTOLLING 2061 GARDERMOEN
          15.07.07 10.49 ANKOMMET MOTTAKERLAND 2061 GARDERMOEN
          13.07.07 08.38 SENDT FRA AVSENDERLAND 9999 INGEN NY POSTADRESSE
          12.07.07 20.31 INNHENTET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

          Lurer på hvordan de klarte å sende samme pakke tre ganger.

          PS: pakken kom på døra for godt over en uke siden, men det fikk ikke sporingstjenesten med seg...
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #35
            Haha, stilig. Kanskje den dukker opp i morra da.

            Jeg gleder meg som en unge til å begynne å sette den sammen. Jeg har dungevis med skruer, skinner, deler og lager på vei fra Singapor, Malaysia, USA, Sverige og Norge. Mister nesten oversikten.
            Last edited by tahustvedt; 23-07-07, 23:48.

            Comment


            • #36
              Originally posted by tahustvedt
              Har du handla fresebits fra Crown Norway noen gang?
              Nei ! jeg har ikke prøvd Crown ennå, jeg får de fleste fresene fra jobben og resten har jeg kjøpt på Biltema. (V90 og V60 grader)

              Jeg så det lå en cnc router ute til salg på Finn.no. Pris 99000.-
              Burde klare å bygge en meget feit maskin for den prisen.
              Gerber Dimension 200x fresebord CNC
              Mvh.
              H.S

              Comment


              • #37
                Ja da kan man lage en råtass av en maskin.


                NB! Vectric Vcarve Pro koster nå $495 og vil gå opp til $599 1 august så de som trenger et bra CAM-program bør slå til nå.


                I dag kom varene fra Elfa, strømforsyning, kabler, kontakter og diverse. Flere ting er rundt hjørnet i følge sporingene.

                Comment


                • #38
                  Første maskindelene har kommet. Dette er skinnene til Y-aksen. De beveger seg overraskende lett og er helt uten slakk i alle retninger.
                  Attached Files
                  Last edited by tahustvedt; 27-07-07, 22:19.

                  Comment


                  • #39
                    En ting jeg har tenkt mye på er hvordan skinnene monteres til Z-aksen. Hvis jeg monterer de med skinnesiden mot broen slik at trallene går opp og ned så vil kreftene måtte gå opp til trallene og så ned langs skinnene igjen til broen ved arbeid på tykke deler. På arbeid nede ved bordet vil kreftene gå rett gjennom til broen.

                    Dersom jeg monterer skinnene med trallene inn mot broen slike at det er skinnene som går opp og ned så vil kreftene alltid gå korteste vei til broen, men da vil steppmotoren måtte løfte ganske mye mer vekt fordi jeg må lage en større plate på Z-aksen samt at steppmotoren vil måtte gå opp og ned sammen med skinnene. En fjær vil kunne avlaste motoren.

                    I dag har jeg fått de to lange skinnene til X-aksen og en bred skinne som jeg hadde tenkt å bruke til Z-aksen men som jeg ikke skal bruke likevel fordi jeg bestemte meg for å bruke to smale skinner i stedet. De lange skinnene er ganske tunge. De beveger seg også lett og uten slakk.

                    Comment


                    • #40
                      Samlingen min.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #41
                        Hehe. Her er en som selger ferdig routermekanikk for $220 og byggesett for $125: athreocnc.com
                        Last edited by tahustvedt; 28-07-07, 22:37.

                        Comment


                        • #42
                          Jeg er i Haugesund nå og på Biltema har de en liten 850 W håndoverfres til hele 300 kroner. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe den bare for å se om den er noe tess. Kan jo kjøpe fire sånne for samme prisen av en Kress 800 W. Den kjentes tight ut men spørs hvor lenge det varer. Jeg vet ikke hvordan spennhylser de har der, men det står 6 og 8 mm på esken.

                          Bilde: Biltema | Hvorfor betale mer? - Biltema.no

                          Comment


                          • #43
                            tror ikke du skal være redd for at den fresen gir seg sånn med det første. mener å ha frest litt med en slik før, funka supert den til 300spenn, men du får jo dualig bosh fks for litt mer.

                            Comment


                            • #44
                              Skal bort og kikke på den igjen senere i uka. Hvis det finnes litt forskjellige spennhylser så kjøper jeg den.

                              Jeg holdt på å kjøpe en splitter ny 1100x25 mm kuleskrue i dag men mygga ut i siste liten da prisen passerte $200. Var sikkert verdt over $1000. Da kunne jeg lagd en større fres.

                              Comment


                              • #45
                                haha, har ikke handla inn noe som helst jeg, tør ikke
                                men blei girt opp av dere, så jeg starta å bygga igjenn i dag.
                                Hvor har du bestemmt deg for å handle motorer osv? (om du ikke allerede har kjøpt)

                                Comment

                                Working...
                                X