Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Jeg tenkte på lengden. Om en del som skal være 200 mm lang blir 199 mm lang pga. unøyaktig gjenger. Men det er sikkert ikke et problem.

    Comment


    • #62
      hmz, hvorofr bruker du rustfrie gjengestenger? er jo hardere, og på den måten så vil du få mere slark i mutteren etter en stund?

      sry thaus. håper du ikke føler jeg tar over tråden din

      Comment


      • #63
        Ikke noe problem. Det gjør jeg ikke.

        Comment


        • #64
          når det gjelder mutter fra min side, så har jeg laget en av messing.
          der mutteren er ca 45mm lang men det er delt i 2, og blir holdt sammen av 2 3mm skruer i lengde rettning, slik at jeg ved senere slark, kan putte inn shims, for å kompansere for slark. dvs at jeg skubber skrue halvdelene fra hverandre, på den måten så spiser du ikke gjenge toppene slik du vil gjør med mye av backslash boltene som ligger ute på cnczone osv. om du drar en bolt nærmere gjengestanga, parallelt så vil du til slutt ikke ha noe gjenge topper, og maskinen vil i teorien bare bli mer slarken.

          edithammers kunne du ha tatt et close up bilde av dine muttere?
          Attached Files
          Last edited by kapia; 05-08-07, 12:29.

          Comment


          • #65
            Hei!
            Er helt ny på det men cnc, men i å med at jeg skal ik gang med et ganske stort fly prosjekt (http://a10.home.mchsi.com/mya10project.html)så lurer jeg på å bygge en.
            Lurer på en del ting:
            Hvordan kalibrerer men fresen så den veit hvor dn er i forhold til bordet.
            Og hva skruer å motorer er ok og bruuke. sett litt på de steppmotorene på elfa. er de ok?

            Comment


            • #66
              uten å ha sitt nøye ette, så tror jeg kansje at det er mer gunstigt å handle seg et komplett sett. se fks, www.bergan.se korriger meg hvis jeg tar feil.

              Comment


              • #67
                Okei. skruer å sånn da? er biltema okei? med tanke på gjenger å sånt?

                Comment


                • #68
                  hvilke cad og cam programmer bruker dere til cnc fresen

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by kurti
                    hvilke cad og cam programmer bruker dere til cnc fresen
                    Jeg bruker Turbocad 11.5 Pro til tegning/konstruksjon og Vcarve til alt av cam jobber.
                    Har brukt Turbocad siden v5.0 og oppgraderte til 11.5 i dag.
                    Mvh.
                    H.S

                    Comment


                    • #70
                      Nå kom jeg hjem fra reisen. Det lå hentelapper for to kuleskruer, to skinner og kontrollerpakka fra Bergan i postkassa mi.

                      Comment


                      • #71
                        Okei. hva type skruer har du brukt?

                        Comment


                        • #72
                          stemmer, hadde tenkt å bruke slik selv, har 5-6stk liggandes.
                          men iog med at jeg også har messing, så lager jeg meg en egen antislark skrue.

                          Magnus21: du kan bruke slike gjengestenger, men spørs hva du skal bruke maskinen til og om du har et budsjett spør thaus han har innvestert i krêm deler

                          Comment


                          • #73
                            Jeg begynte å tegne inn gjengestenger, men så balla det på seg.

                            Comment


                            • #74
                              Det som den skal brukes til er balsa of finer stort sett. men hva må til for å kansje bruke den til aluminium å andre myke metaller?

                              Comment


                              • #75
                                Nå har jeg henta alt. Jeg mangler bare kuleskruen til X-aksen nå. På Y har jeg en C1 kuleskrue på 440 mm og på Z har jeg en høypresisjon "Universal Thread lead screw" med bronsemutter (ikke kuleskrue Page Not Found. Jeg har kjøpt kuleskrue til Z også men det tar mer plass så vi får se hva jeg bruker. Denne skal være bra.

                                Bergan-kontrolleren ser veldig bra ut kvalitetsmessig. Den ene motoren er en 56-motor i stedet for 51, sikkert en glipp. Den passer sikkert best på X-aksen da.

                                Jeg fant 22 mm MDF i dag men skulle gjerne hatt tynnere materiale også. Skal leite mer i morra.

                                Comment

                                Working...
                                X