Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskusjontråd: CNCDIY 3040 Desktop CNC Routing Machine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by tronde View Post
    Borte vekk ?
    Neida
    Skjer så mye rart med dette forumet - linken var forsvunnet men er oppdatert til å peke på riktig artikkel igjen nå

    Comment


    • Er det denne maskinen du bruker til å lage feks rammen til det nye quadrocopteret ditt med?

      Jeg ser på nettet at det finnes forskjellige CNC freser laget av MDF og om man lager rammen selv kan man slippe fra det med en kostpris på under 500 USD for en liten grei sak. Kan de sammenlignes med en slik fres du har her? Jeg kommer aldri til å lage printkort etc men quadrorammer og lignende ting er i hovedsak der presisjonsnivået bør ligge

      Comment


      • Originally posted by Trulsen View Post
        Er det denne maskinen du bruker til å lage feks rammen til det nye quadrocopteret ditt med?

        Jeg ser på nettet at det finnes forskjellige CNC freser laget av MDF og om man lager rammen selv kan man slippe fra det med en kostpris på under 500 USD for en liten grei sak. Kan de sammenlignes med en slik fres du har her? Jeg kommer aldri til å lage printkort etc men quadrorammer og lignende ting er i hovedsak der presisjonsnivået bør ligge
        Ja - det er denne jeg bruker

        Hvis du skal frese aluminium så ville jeg ha styrt unna de enkleste maskinene (min er akkurat på grensen), da er det ikke bare presisjon som betyr noe men også stivhet/styrke.
        Det er som regel ikke selve ramma som koster, men all mekanikken rundt.

        Finnes sikkert noe bra i MDF også, tror tahaustvedt har noen tråder her på MFN hvor han presenterer sitt bygg.

        Comment


        • Originally posted by Quadrocopter View Post
          Finnes sikkert noe bra i MDF også, tror tahaustvedt har noen tråder her på MFN hvor han presenterer sitt bygg.
          Jeg fant tråden til tahustvedt etter jeg postet dette og kom til side 16 i natt Skal lese litt videre! Har sett at noen MDF maskiner har 0.002" presisjon mens denne alu-saken din leste jeg noe om har 0.001" presisjon som er godt nok for PCB kort om jeg har forstått det riktig? 0.002" = 0.0508mm som er svært nøyaktig til mitt bruk iallefall. Skal lese meg opp så er det godt mulig jeg trenger litt kjøpshjelp til motorer, skruer og elektronikkstyring..

          Comment


          • Originally posted by Trulsen View Post
            Har sett at noen MDF maskiner har 0.002" presisjon mens denne alu-saken din leste jeg noe om har 0.001" presisjon som er godt nok for PCB kort om jeg har forstått det riktig? 0.002" = 0.0508mm som er svært nøyaktig til mitt bruk iallefall.
            Det meste av kvaliteten i CNC maskinen ligger i styringen, motorer og skruer/lineærakser + hvordan disse er festet, men det er også her kronene ligger (selv med ebay)

            Presisjonen er veldig avhenging av komponentene over, men du kan ha allverdens presisjon som ikke hjelper en ting hvis selve riggen beveger seg når det freses i et hardt materiale. Dette er en faktor som skiller gode å dårlige maskiner...

            Men det virker som [tahustvedt] har fått til en fin maskin når man ser hvilke kreasjoner som kommer ut av den.

            Comment


            • Heisann! Kjempeflott byggeblogg du har startet QC

              Har du fått prøvd 4. akse-oppsettet enda? Fungerer den bra? Er det noe du vil anbefale?

              Og, det laptopstativet du har laget, hva slags materiale er det laget av?
              Stolt eier av;
              CNC Fres

              Comment


              • Originally posted by vaffel View Post
                Har du fått prøvd 4. akse-oppsettet enda? Fungerer den bra? Er det noe du vil anbefale?
                4'de aksen er kun for spesielle behov så jeg bruker den ikke så mye, men skal du lage små 3D ting så er den uunnværlig.
                Kvaliteten og funksjonaliteten på 4'de aksen er det ingen ting å sette fingeren på - egentlig et veldig bra produkt.


                det laptopstativet du har laget, hva slags materiale er det laget av?
                8mm sotet pleksiglass.

                Pleksiglass er et ypperlig materiale å lage ting i, det er enkelt å slipe/høyglans polere selve kuttflaten i etterkant slik at resultatet blir vakkert å se på
                Last edited by Quadrocopter; 07-09-11, 21:14.

                Comment


                • Hvor får man kjøpt plexi for oss vanlige folk? Og hva bruker du for å pusse/polere glasset? Kan man bruke Autosol f.eks?
                  Stolt eier av;
                  CNC Fres

                  Comment


                  • Originally posted by vaffel View Post
                    Hvor får man kjøpt plexi for oss vanlige folk? Og hva bruker du for å pusse/polere glasset? Kan man bruke Autosol f.eks?
                    Jeg drar opp til et firma i Oslo som heter Plastkompaniet
                    Der har de en hylle med rester /kapp som man får kjøpt rimelig.

                    For å få det blankt så er det vanlig prosess 400korn, 800korn, 1200korn sandpapir og så på med en eller annen fin rubb (autoglym går sikkert bra)
                    Jeg bruker maskin der jeg kan eller så blir man utslitt etter halve jobben
                    Bare pass på at du ikke kjører med for høyt turtall på polering maskinen for plasten har en tendens til å smelte og da må du begynne på nytt.....

                    Comment


                    • Takker for svar

                      Har brukt Autosol (ikke autoglym altså) til å polere (siste finish) på messing, og det blir veldig blankt og fint. Autosol fåes på Clas'ern. Jeg holder jo ikke til i Oslo da, men kanskje jeg finner noe her oppe i bartebyen.
                      Stolt eier av;
                      CNC Fres

                      Comment


                      • Originally posted by vaffel View Post
                        Takker for svar

                        Har brukt Autosol (ikke autoglym altså) til å polere (siste finish) på messing, og det blir veldig blankt og fint. Autosol fåes på Clas'ern. Jeg holder jo ikke til i Oslo da, men kanskje jeg finner noe her oppe i bartebyen.

                        Glym eller Sol.... starten (Auto) var jo riktig

                        Mente sol, har hørt om folk som bruker Jiff (dagligvare butikkene) med bra resultat.

                        Sjekk om det finnes noen plast leverandører i Trondheim (noe jeg er sikker på, sjekk med folk i reklame bransjen - de er storforbrukere) - hos dem finner du alltid finne noe kapp
                        Last edited by Quadrocopter; 08-09-11, 20:05.

                        Comment


                        • Med litt trening kan du få veldig fine flater på plexiglass med såkalt flammepolering. Gå over kantene med en propanbrenner, men uten å overdrive!

                          Comment


                          • Originally posted by LaSt View Post
                            Med litt trening kan du få veldig fine flater på plexiglass med såkalt flammepolering. Gå over kantene med en propanbrenner, men uten å overdrive!
                            Det er flere grunner til at man varmer opp en pleksiglass plate etter man har frest eller kuttet i den.
                            Etter et kutt blir det noen store spenninger langs kuttkanten som får plastikken til å krakelere/sprekke, dette er ikke noe man ser med en gang men etter en stund så dukker sprekkene opp - noe som er veldig irriterende.
                            For å fjerne disse "kreftene" finnes det flere metoder og en av disse er å varme opp plata. Her er en link med noe mer info Annealing Plexiglass Acrylic Sheet Plexiglas Sheet

                            Har noen videoer som viser prosessen men finner dem ikke akkurat nå
                            Last edited by Quadrocopter; 08-09-11, 22:17.

                            Comment


                            • Moro Takker for tips! Jeg har drevet litt med smelting av glass, og her gjelder samme greia. Det gjelder å bli kvitt spenningene.

                              Glemte forresten og si at plexi-stativet ditt var meget snasent, QC

                              Har du fått testet auto-Z-zero-ved-verktøybytte-modulen din enda? Jeg har sett på en slik lenge, men vet ikke helt om den er verdt pengene. Kobberplata jeg bruker for manuell Z-zero er jo relativt kjapt. Ellers kan jeg anbefale lasersikte for å sette X og Y
                              Stolt eier av;
                              CNC Fres

                              Comment


                              • Originally posted by vaffel View Post
                                Glemte forresten og si at plexi-stativet ditt var meget snasent, QC
                                Takker for den, bildet er av prototypen og der ble ikke de indre kuttflatene polert - den endelige versjonen ble enda bedre

                                Har du fått testet auto-Z-zero-ved-verktøybytte-modulen din enda? Jeg har sett på en slik lenge, men vet ikke helt om den er verdt pengene. Kobberplata jeg bruker for manuell Z-zero er jo relativt kjapt. Ellers kan jeg anbefale lasersikte for å sette X og Y
                                Nei, det står øverst på ToDo CNC lista men for tiden er det for mange andre ting på andre lister som har prioritet og døgnet har bare 24 timer....
                                Før jeg kan få dette på plass må jeg endre gantry'en slik at jeg får mer lengde på Z-aksen.

                                Comment

                                Working...
                                X