Unconfigured Ad

Collapse

ARC Jupiter med elektro motor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nettulven
    • Feb 2007
    • 495

Originally posted by nybegunda
    Fy skam deg!
    Tenk å ødelegge et ellers bra fly med å bygge om til elektro.
    Du har vel fortsatt samme legningen allikevel regner jeg med.
    Nei klart...det er jo det med å bli skitten på fingrene da
    Hadde jeg fått det som jeg ville, så hadde vi fått bort denne skitne fuelen.. hehe.. Og hatt bare råe el.fly

Nei, bare vent du.. Denne Jupiteren skal fly fra alt, du må nok komme med turbinen skal du klare å holde følge med meg nå.. he he Til slutt.. Mye skal testes å prøves før denne er perfekt..
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• nybegunda
      • Jun 2003
      • 729

Jeg må faktisk inrømme at det blir spennende å se hvordan resultatet blir til slutt. Hvis jeg kjenner deg rett så er det vel ikke lenge til resultatet er et faktum.
      Spent på å se hva det vil koste i forhold til fueloppsettet også.
      Tor Helseth

Comment

• rcmodeller
        Forhandler
        • Jun 2003
        • 374

ARC Jupiter info

Det som ikke har kommet fram ennå, er at denne utgaven av Jupiter nå leveres komplett som før med alt som trengs for å montere fuelmotor (motorbukk, firewall og tank), men også med ventillert frontbrakett for montering av elektromotor. Hullet i siden på fronten er nå kun inntegnet fra produsenten og ikke skjært ut. Elles er det samme solide modellen som før.
        Eneste man må huske på, hvis man velger elektromotor, er å ta ut hull i utluftingene som sitter framme på hver side av kroppen. Kan enten bruke en dremmel, eller bare borre små hull tett i tett: oooooooo på baksiden av hver lufteribbe. En elektrooppsett trenger også bli kvitt varmen
        Totalvekt på hele elektrooppsettet, motor,ECS og batteri, bør ikke være særlig tyngre enn 8-900 gram. Da holder man seg godt innenfor vekta av et fueloppsett (motor m/potte, motorbukk, firewall, full fueltank og trottleservo), og egenskapene skulle bli tilsvarende eller bedre.

HJT
        RC Modeller

Comment

• flarssen
          • Jan 2005
          • 1842

Er det lagt til rette for tilgang til batteri/kontakter uten å ta av vingen?

Har elektrifisert en modell av tilsvarende størrelse og 2,4kg med en 3520 motor på 4S 4000. Det hadde sikkert vært nok til denne også, men er det plass til en 4120, så støtter jeg forslaget. Er den like tung i bakkroppen som Carosel, så kommer du til å trenge den ekstra vekta uansett.
          Fred Larssen

Comment

• nettulven
            • Feb 2007
            • 495

Da jeg har brukt søndagen og mandagen til å synest synd i meg selv med nesten 40 i feber, så har ikke jeg fått gjort noe mer på Jupiter'n.. Men regner med at jeg er klar igjen i morgen

Da regner jeg med at den blir lakket.. Det er klart, lakk gir litt ekstra vekt. Og det er ikke nødvendig, men jeg har bestemt meg for at denne modellen skal lakkes. Så får vi se hva det utgjør på vekta. Jeg får heller gå litt opp i størrelse på elektro-oppsettet. Jeg lurer på å prøve litt forskjellige oppsett for å se hva som blir best.

Det er ikke laget til mulighet for å ta ut batteriet uten å ta av vingen. Men har en fantasi nok, så er det utrolig hva en finner på Men det skulle ikke være noe problem å lage til ei lade kontakt på kroppen et sted...
            Men jeg har ikke tenkt å skjære noe mer i modellen enn lufting til batteri/fartsregulator. Iallefall ikke på denne modellen..Men det blir nok ikke den siste.. Jeg er helt hektet på ARC modeller
            Last edited by nettulven; 13-08-07, 11:47.
            Thomas Molnes

Comment

• extracap
              • Feb 2006
              • 556

du får ha lykke til,håper feberen har gitt seg!!!
              gleder meg å høra hva slaks oppseth du velger på flyet og ikke minst
              efekten.

mvh geir
              Mvh Geir Mogstad
              ---------------------------------------
              slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• nettulven
                • Feb 2007
                • 495

Lakket

Da har feberen sluppet taket, og Jupiter'n lakket.. Hadde nok litt feber-rus. Jeg har vært slurvete å fjerne limflekker, og slikt fra kroppen før lakking, så det viste godt igjennom med denne fargen.. Men det skal vel holde til noe lekre bilder og det holder til et "test-fly"

Nå går jeg bare å venter på en motor jeg kjøpte på RCmarked, en Axi 4130/16. Så nå har jeg et lite utvalg av motorer som skal prøves. Skal bli spennende å se hva som passer på denne modellen
                Attached Files
                Thomas Molnes

Comment

• RoSt
                  • Apr 2005
                  • 173

Godt jobba
                  Har du klarlakk på også?
                  Dere reiser vel opp til Bjorli på fredag, så det blir vel pause i bygginga
                  Roger Strand

Comment

• nettulven
                    • Feb 2007
                    • 495

Nei, ingen klarlakk.. Den ødelegger Crome'n.. Da blir den bare en vanlig "sølv"-farge...

Dette flyet er jo bare en test modell. Så jeg får sjekker hva som kan brukes av el.motorer.. Og det skal se bra ut på bilder

Ja, i morgen blir det Bjorli.. Gleder meg som en unge Men det blir ikke med dit. Jeg var syk for lenge, så jeg rakk ikke bli ferdig. Men jeg har noen motorer på vei, så neste uke skal det opp, og det skal fly veldig bra med El.oppsett
                    Thomas Molnes

Comment

• nettulven
                      • Feb 2007
                      • 495

Ferdig

Da er modellen ferdig. Vi testet litt motorer og batteri i går. Og det ble for rått..
                      Nå husker jeg ikke eksakt hva motoren heter, den som blir stående i modellen, men det blir et 4cellers batteri. Og med den motoren som vi valgte, så kommer flyet til å gå mye betre enn med fuel

Jeg skal legge ut noen bilder av den ferdige modellen litt senere.. Men ingen tvil, dette flyet blir rått med elektro. Det neste blir en ARC Cessna 177 Cardinal med elektro. Vi har enda noen motorer som er enda større enn den vi brukte på Jupiteren, så det blir nok ideelt for en Cessna..
                      Thomas Molnes

Comment

• nettulven
                        • Feb 2007
                        • 495

Bilder

Her er bilder av den ferdige modellen
                        Attached Files
                        Thomas Molnes

Comment

• bad scientist
                          • Oct 2006
                          • 1506

Tror det må være første gangen jeg ser en Jupiter som ser skikkelig bra ut!
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

Comment

• olle
                            • May 2002
                            • 708

Største mulige tystnad...

Det ble plutselig helt stille her..........
                            Har du fått skrivekrampe eller, Nettulven.. ?

Bare nysgjerrig...og interessert.

Olle

Comment

• nettulven
                              • Feb 2007
                              • 495

Beklager at jeg ikke har fullført her

Jeg har kjøpt nytt hus, og det har tatt mye av fritiden.. Måtte ha større hobbyrom.. h ehe
                              Og jeg har begynt på en Cessna 177 med elektro.. Den skal jeg legge inn litt info om når jeg kommer hjem fra sjøen om 4 uker.. Da skal den fullføres og testes

Men ang Jupiter'n så er den testet. Vi prøvde først med det 5cellers batteri mens modellen stod på bakken. Det var kraft i massevis, så mye at det motorfestet som fulgte med, ble slitt i stykker. Throttlestore tok affære og fikk produsenten til å lage ett som er mye sterkere. Det tok litt tid før det kom. Vi satte på det nye festet, og gikk ned til 4cellers batteri.
                              På test-turen så brukte jeg også et eget mottaker-batteri. Jeg har ikke tenkt så mye på å redusere vekta på denne modellen. dette fordi det er nok mange som vil sammenlikne denne med en nitro-modell. Så jeg har brukt de samme servoene, og mottaker, og batteri som i en nitro-modell. Og ikke minst lakken, den veier jo noe den også..

det viste seg at 4cellers, 13x8 prop, og det som jeg hadde brukt i flyet, det holdt akkurat. Flyet brukte litt lengre rullebane enn en nitro-modell, og det hadde ikke noe overskudd av kraft. Men jeg vil tro at hvis jeg hadde brukt litt lettere komponenter i flyet, og fått redusert vekten litt, så hadde dette blitt passende.

Her er en link til det oppsettet som er å anbefale til Jupiter'n :

http://www.throttlestore.com/jupiter...p.aspx?lang=NO

Hvis en trenger mer kraft, så er det bare å gå for et 5cellers batteri. Da vil denne dra som en .91 4takt, og det er rått på en Jupiter...

Det var iallefall utrolig kjekt å få Jupiter'n med elektro... Så nå er det Cessna'n sin tur.. Det blir spennende å se hvordan den takler elektro.. Blir sikkert helt topp det også!
                              Last edited by nettulven; 25-10-07, 10:25.
                              Thomas Molnes

Comment

• nettulven
                                • Feb 2007
                                • 495

Hvordan går det folkens!!

Er det andre som tør gå elektro-veien på denne modellen?

det er en veldig bra acro-trainer.. Også et topp fly for de som har holdt på ei stund.. Og med elektro er det enda kjekkere.. Bare å ta det ut av biler, slå på knappen.. Og gi gass

Ikke noe drass på fuel, startbatteri, starter.. osv..
                                Thomas Molnes

Comment

Working...