Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg SebArt Angel Evo S50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Fløy modellen et par turer i går på BlackBirds stripe ved Drøbak. Vinden var ganske drøy til tider, men Angel'en taklet dette med glans og litt til!
    La en skive under venstre motorfester for å få litt mer høyretrekk, og det hjalp betraktelig, men det var ikke nok. Må nok rote litt i skuffen for å finne et par tynne skiver til.
    Sideroret er utrolig effektivt på denne modellen. Det er ikke mye som behøves for å ligge i knife-edge.
    Lars Henrik Kjølberg

    http://www.flickr.com/photos/larshkj/

    Klubber:
    Jets of Norway
    Nittedal modellflyklubb

    Comment


    • #17
      Nydelig flymaskin

      Ikke noe vesentlig innlegg dette, bare en liten rapport.
      For omsider var også min modell i lufta med stor suksess.
      Første turene ble riktignok ikke så lange i det turbulente østlandsværet fortiden, men nok til å bli kjent med en fantastisk velflygende modell.
      Dette var saker skal jeg hilse og si.

      SebArt’s Angel har jo vært i markedet en tid og har fått mye skryt på ulike fora. Det går sikkert en del eksemplarer her i landet også uten altfor mye blest.
      JOO har skrevet en fin tråd om sin, og så har vi jo denne tråden.

      Min modell kom forbilledlig fra El-flight i Danmark fordi det ikke var noen på lager hos RCpro, men Hackermotoren kom fra RCpro.

      Litt om mitt oppsett:
      Jeg hadde fra før noen 5s 3700 Hyperion og 3200 KongPower fra Elefun til bruk i YAK’n og jeg ønsket å prøve disse i Angelen. Jeg har lest at mange flyr den med 5s i stedet for 6s med godt resultat. Ferdig praktisk flyvekt ble på knappe 2,7 kg og det er svært gunstig.
      Hacker’n har lav kv (37 så den må vente på eventuelle 6s. Jeg bygde derfor om en Hyperion 4020 med kv rundt 850 til bakmontering i stedet. Med gummioppheng passer lengden i cowlingen slik at det bare er å bytte om på disse to motorene i tilfelle 6s. Ingen behov for nye skruefester heller.
      Statisk gir dette, med en 14 x 7 ca 1.1 kw med 3700 og litt mindre med 3200 noe som skyldes at spenningen er litt høyere under last med 3700 kontra 3200 kapasitet. I praksis virket dette å være foreløbig nok til min flystil, men med mer aggressiv f3a og den begrensede 3d modellen skal kunne utføre er nok kravet tilsvarende en Hacker, 16 x 10 og 6s opplegg.
      Servoene er digitale futaba S9252 til høyde og side, samt S9154 low profile til aileron – noe overkill, men pytt pytt – de var ledige.
      Radioen er DX7 med en nyere AR7000 (den med kort oppstart i tilfelle reset).

      Jeg bruker Jazz 80 6-18 fra Thorbjørn & Kåre nå, men i Automatic mode er det noe softwarebugs så jeg bytter nok til noe annet enklere og bedre. (Jazz krever i aktuell mode at man gir max throttle litt kjapt etter oppstartsbippene – hvis ikke har man full power med 10-15% stikkebevegelse. Med disse effektene er det svært lite lurt. Kan jo være en bug i min kontroller selvfølgelig, men våre venner i Tyskland har jo tendenser til å gjøre noen merkelige grep av og til……………..) Jazzen har imidlertid en solid BEC på 4 A og de brukte digitale servoene presser ikke denne BEC i det hele tatt – selv ikke ved oppstart.

      Modellen er utrolig flott konstruert og våre kinesiske venner (håper de har blitt godt behandlet alle sammen) har montert den i en stil vi ikke har mulighet til å komme i nærheten av på vårt hjemlige byggebord. Liming og limtype ble inspisert grundig og synes uten lyte.
      Designet gir en modell som flyter godt med liten luftmotstand bl.a takket være en strømlinjeformet, smal og høy kropp med typisk ovalt strukket tversnitt.
      Bruksanvisningen – i den grad den var nødvendig - var mønstergyldig men jeg vil si at man skal være litt mer selektiv enn angitt med limvalg enn rød og grønn cyano – jeg tenker da særlig på rorhorn og stab.
      Jeg brukte også andre kulelinker enn de medfølgende. Vanlige linker i fiberglass rorhorn kan potensielt slite hullene mer enn i solid nylon/plast så dette skal jeg ha under oppsikt på siderorets pull pull system.
      Også denne modellen fra Silvestri er en høydare og er akkurat passe stor som elektromodell for oss vanlige folk som skal kose oss i naturen med en god flymaskin uten å svi Visakortet til aske for å få status som best på stripa.
      Når RCpro får inn ny forsyning kunne det være fristende å kjøpe en for stock i det grønne fargeskjemaet ….. vi får se.

      ARF kontra flis, glow kontra elektro, skala – 3D - F3a , tja er det ikke noe som heter alt til sin tid da?
      Dette var i alle fall virkelig moro. Utsøkt!

      Comment


      • #18
        Originally posted by Per Klepaker View Post
        Jeg bruker Jazz 80 6-18 fra Thorbjørn & Kåre nå, men i Automatic mode er det noe softwarebugs så jeg bytter nok til noe annet enklere og bedre. (Jazz krever i aktuell mode at man gir max throttle litt kjapt etter oppstartsbippene – hvis ikke har man full power med 10-15% stikkebevegelse. Med disse effektene er det svært lite lurt. Kan jo være en bug i min kontroller selvfølgelig, men våre venner i Tyskland har jo tendenser til å gjøre noen merkelige grep av og til……………..) Jazzen har imidlertid en solid BEC på 4 A og de brukte digitale servoene presser ikke denne BEC i det hele tatt – selv ikke ved oppstart.
        Dette tror jeg ikke er noe software bug...Er ingen problem å kun bruke den som on/off switch.. Er en grunn til at man bruker regulatorene på bryter når man trekker 150-200A+
        -Jim Johansen-
        Flyklart:
        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
        Under construction:
        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

        Comment


        • #19
          Jeg bruker også Jazz 80 6-18 på min AngelS 50 og har ingen slike problemer. Det at du må gi full stikke tyder på at har den i feil mode og må ta deg bedre tid til programeringen.

          Er også imponert over min Angels.. Den jeg nå har er faktisk mitt andre da jeg var litt uhelidg med den første. Eneste jeg ikke liker helt med modelen er at den High-speed staller tidlig med litt mye elevator bruk. Kan hende problemet forsvinner hvis jeg tar meg tid til å balansere vingene bedre. Hvordan er det med deres?
          Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

          walter@retlaw.no

          Comment


          • #20
            Gratulerer med vellykket jomfrutur Per.
            Min veier som sagt 3 kilo med 6S 5000 mah batterier. Kanskje litt tungt, men modellen har 158 cm vingespenn og jeg synes den oppfører seg som om den var langt lettere. Har også fløyet den med en 6S 3300 mah pakke som er 250 gram lettere, men jeg merket ikke store forskjellen.
            Hvordan var høyretrekket på din modell Per?
            Lars Henrik Kjølberg

            http://www.flickr.com/photos/larshkj/

            Klubber:
            Jets of Norway
            Nittedal modellflyklubb

            Comment


            • #21
              Originally posted by jijohans View Post
              Dette tror jeg ikke er noe software bug...Er ingen problem å kun bruke den som on/off switch.. Er en grunn til at man bruker regulatorene på bryter når man trekker 150-200A+
              Vel, her forsto jeg nok ikke helt hva du mente, men det jeg sa refererer seg til manualen ( Seite wurde nicht gefunden. - KONTRONIK - Hochleistungsantriebe im RC-Modellbau ) som sier i avsnittet om AutoProgrammingMode at man skal gi ett sekund throttle eller starte med throttle på full gass rett etter at motorbatteriet er tilsluttet.
              Mitt poeng var at man får temmelig kort throttlestikkevandring ( 0 til10-15% vandring) for 0 til 100% motoreffekt hvis man ikke er tilstrekkelig rask (eller glemmer) denne prosedyren. Blir prosedyren utført har man normal throttlerespons. Dette gjelder altså mitt eksemplar som kanskje har en feil, hvem vet.
              Dette har ingen ting med brytere å gjøre men har å gjøre med en oppstartssekvens for throttlesetting (vandring) i AutoProgrammingMode som jeg mistenker for å ha en software feil, eller en programmeringsfeil. Ingen andre kontrollere jeg har brukt (en god del) har slike egenskaper, men fungerer med en automatisk throttlevandring detect (transparent for bruker).

              I mitt tilfelle er dette ingen stor sak, jeg bytter bare til en annen kontroller.

              For ordens skyld: Jazz 80 xx kan ikke gi 150 - 200 A og det er heller ikke snakk om throttle hold via bryter (helikopter) i APM-mode.

              Comment


              • #22
                Originally posted by larshkj View Post
                ......Hvordan var høyretrekket på din modell Per?
                Det ble anledning til noen korte turer sent i kveld og i opptrekk til f.eks. stall turn trakk den minimalt til venstre hvilket kan bety at det skal et par skiver til korreksjon under motorfestet. Ellers var alt i orden bortsett fra test av motor nedtrekk som jeg ikke rakk før mørket kom og myggen ble for plagsom.

                Retlaw:
                jeg vet ikke helt hva du mener med highspeedstall (min uvitenhet) men utfra det jeg har provosert modellen med min 5s oppstilling har jeg ikke merket noen unoter av noe slag...........

                jijohans;
                Tror nok den er programmert etter boka gitt, det er her snakk om mode 1 (default) og mode 9 for lipo men kanskje du har et hett tips til en gammel røver.........he he

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Per Klepaker View Post
                  Retlaw:
                  jeg vet ikke helt hva du mener med highspeedstall (min uvitenhet) men utfra det jeg har provosert modellen med min 5s oppstilling har jeg ikke merket noen unoter av noe slag...........
                  Det vil si at når du gir mye høyderor så vil modelen vri seg til siden. Det er vanlig med dem fleste type fly når mye høyderor utslag brukes, men på min så skjer veldig tidlig i forhold til andre modeller jeg har prøvd..

                  Gratis med nye modeller gutter
                  Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                  walter@retlaw.no

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by retlaw View Post
                    Det vil si at når du gir mye høyderor så vil modelen vri seg til siden. Det er vanlig med dem fleste type fly når mye høyderor utslag brukes, men på min så skjer veldig tidlig i forhold til andre modeller jeg har prøvd..

                    Gratis med nye modeller gutter
                    Takk for det.

                    OK, jeg har lest lite om high-speed-stall i RC sammenhen så da så.
                    Men hvordan får du til dette da?
                    Modellen er en F3A type, men kan utføre ”3D” med store rorutslag og mye motorkraft slik vi ser konstruktøren gjør. Men Kantanautgaven er bedre i slik sammenheng – altså to modeller til hver sitt bruk men med samme tekniske oppsett.
                    Når det så gjelder hastighet så er det snakk om modellen i F3A mode og da kreves små rorutslag, typisk på min er 12 – 13 grader og det er nesten for mye selv i 5s konfigurasjon. Derfor får jeg ikke helt tak i din problemstilling.
                    Det som jeg derimot mistenker utfra det du skriver er nok langt fra noe highspeesstall men en vel kjent svakhet som kan oppstå ved delt høyderor med rorhorn kun på den ene. Dette stiller store krav til sammenføyningen mellom de to halvdelene og en svikt vil kunne gi de symptomene du beskriver. Dette er meget vanlig på de fleste modeller med slike løsninger.
                    Derfor sjekket jeg sammenføyningen nøye før montering, og fant at Angelen har løst saken bedre enn de fleste men kanskje ikke godt nok ?
                    Det beste er rorhorn og link til begge, men det er ikke praktisk lett i Angelens tilfelle. Alternativt kan man prøve en ekstra forsterkning.
                    Førøvrig en viktig detalj du er inne på her.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Per Klepaker View Post
                      For ordens skyld: Jazz 80 xx kan ikke gi 150 - 200 A og det er heller ikke snakk om throttle hold via bryter (helikopter) i APM-mode.

                      Er ikke snakk om throttle hold, bruker regulatorene mine i FAI mode og da kun av/på.. Har aldri hatt det problemet du snakker om i APM mode..
                      Jazz 80 tåler nok greit godt over 100A, Castle Creations CC125 som er ratet for 125A brukes til godt over 200A uten problemer...
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                      Under construction:
                      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by jijohans View Post
                        Er ikke snakk om throttle hold, bruker regulatorene mine i FAI mode og da kun av/på.. Har aldri hatt det problemet du snakker om i APM mode..
                        Jazz 80 tåler nok greit godt over 100A, Castle Creations CC125 som er ratet for 125A brukes til godt over 200A uten problemer...
                        Hei igjen
                        Vel, jeg vet ikke hva du bruker mode 5 til, så det jeg har fokus på er hvordan du starter opp når du bruker mode 1 (APM - default).

                        Hvis manualen følges skal man gi 100% throttle et øyeblikk for at regulatoren skal finne verdien for 100% throttle. I mitt tilfelle starter motoren opp og gir 100% effekt under denne prosedyren. Den er tydeligvis armert.
                        Stemmer det med din erfaring?

                        Følges ikke prosedyren i manualen (fort gjort å glemme) er det i mitt tilfelle uhyre liten throttlevandring fra 0 til 100% motoreffekt. Det er mindre heldig, og som jeg har antydet en mulig bug i softwaren, alternativt noe manualen ikke forteller.
                        Siden du IKKE har observert tilsvarende fenomen i din situasjon er det altså en mulighet for feil i min ESC. Det er ikke programmeringsalternativer i mode 1.
                        Det var derfor litt viktig om du kunne bidra med en beskrivelse av din oppstart i mode 1.

                        Jepp, Jazz er tøff - den tåler 100 A men kun i 15 sek. hvis man vil følge produsentens anvisninger.

                        Comment


                        • #27
                          Thorbjørn & Kåre ordnet opp

                          Jeg viser til postene ovenfor vedr. JAZZ xxxx

                          En mail til Thorbjørn & Kåre vedr. Jazz 80 6-18, og raskt svar med riktig informasjon tikket inn på PC’n :
                          til fly av denne type skal Jazz regulatorens mode 3 benyttes og ikke APM mode (Mode 1 default).

                          Se det ja, en kjapp reprogrammering og alt var i fullkommen orden og et vakkert fly ble enda vakrere!

                          Og nok en gang minnes jeg på hvor viktig og riktig det er at jeg leser bruksanvisninger nøye……….

                          Takk til Thorbjørn Jespersen for rask og vettug informasjon, sånt setter vi pris på !

                          Comment

                          Working...
                          X