Unconfigured Ad
Collapse
Byggelogg: 50% clipped wing cub fra Bill Hempel
Collapse
X
-
-
Hadde alt vært lagt opp helt perfekt og flyet stått helt i vater når tanken ble tømt hadde vel begge blitt tømt helt, men jeg vil tro at om man hever den ene tanken tolereres litt mer unøyaktigheter.
Som sagt vet jeg ikke helt, men dette er min tankerekke rundt dette.AudunComment
-
Gikk hjem litt tidlig fra jobb i dag for å jobbet på cuben. Føler det er en prioritering jeg kan leve med
Fant ut at canisterfestene fra TBM ikke passet, de var for store selv om de er oppgitt å passe 75mm canistere. Løsningen ble å bruke det jeg har laget selv, så får vi se om det fungerer.
All kabling inn til powerboxen er nå ferdig, og mottakere er montert i flyet. Piskantenne er montert på den ene mottakeren. Monterer kablene fra powerboxen til vinger og høyderor når jeg har justert utslag på rorene, greit å gjøre det slik da jeg ikke har plass til å montere vingene på flyet i garasjen, og det er greit å kunne jobbe med bakvingene og høyderorene på arbeidsbenken.
Neste post på programmet nå er å hengsle ror, montere rorhorn og programmere radio og powerbox. Regner med å få gjort mesteparten av dette på søndag, da er det ikke lenge til flyet er ferdigAudunComment
-
Hvordan står det til på "kjempe" fronten, kommet noe lenger på vei?
Mvh OJOlav Jørgensen
Low & fastComment
-
Joda, har kommet betydelig lengre. Ror er hengslet, alle linker og roroverføringer er montert, PB og radio er programmert, vingestagene er montert, flying wires til halen er produsert og montert.
Det eneste som gjenstår før modellen er flyklar er å montere vinduer og å lage en slepekobling og montere denne. Montering av vinduene er som å sette lokket på en isboks, slepekoblingen skal heller ikke by på problemer da jeg har tenkt ut hvordan det skal gjøres.
Dagene har vært litt hektiske i det siste, så jeg har ikke skrevet noe her. Skal på øvelse en uke nå, så regner jeg med at flyet blir ferdigstilt på lørdag. Er det flyvær på søndag planlegges jomfrutur, er det ikke flyvær skal jeg få lagt ut endel bilder og tekst her.AudunComment
-
Cuben har flydd!
Forrige helg fikk jeg endelig flydd cuben, jomfruturen ble foretatt på IGG høsttreff.
Dessverre har jeg ikke hatt tid til å oppdatere særlig mye i byggetråden her, og også nå mangler jeg en del bilder av de siste detaljene. Jeg lover at dette skal komme ved en senere anledning!
Cuben flyr fantastisk fint, og jomfruturen gikk helt uten problemer selv om jeg var en smule nervøs. Jomfruturen var bare en rolig tur med noen runder rundt plassen før jeg landet.
Tur nummer to var et seilflyslep, men på denne turen kuttet motoren i knapt hundre meters høyde. Landingen gikk greit da jeg hadde et meget stort område å fly på, vi hadde IGG treffet på full size delen på Starmoen. Ene og alene min egen feil at motoren stoppet, jeg hadde for lang slange mellom luftfilteret og forgasseren, og denne lå inntil manifolden til eksosen og smeltet.
Tredje tur fløy en kompis av meg, Remi, og fjerde tur fløy jeg med litt enkel akro. Looper, roller immelmann etc. Dette gikk meget fint, moro å fly akro med et så stort fly. Det skal det bli mer av!
Neste tur mistet jeg et av hovedhjulene på take off. Jeg fløy noen runder rundt plassen, mens områdene rundt landingsstripen ble ryddet og nervene roet seg ned. Det hele ble meget elegant gjennomført ved at jeg satt flyet ned på høyre hovedhjul, som fortsatt var på plass, og balanserte flyet på dette hjulet til venstre vinge ikke bar mer. Da satte flyet seg rolig ned, uten at jeg så mye som skrapte vekk maling på understellet! Meget fornøyd med hvordan det endte!
Etter å ha brukt opp to av flyets liv var det dags for mer sleping, og på et av slepene slepte jeg til 986 meter. Da begynte seilflypiloten å slite med å se sitt fly, men jeg kunne nok ha gått til 1500-1600 meter uten problem.
Det største flyet jeg slepte på IGG treffet var en SHK i skala 1/ 2,5 på rundt 30 kilo, dette gikk uten problemer. Jeg kan slepe større fly uten problemer, så det er vel bare et tidsspørsmål før vi gjennomfører det første slepet med ½ skala i begge ender av lina.
Flyet endte på meget lette 27,5 kilo med tom tank.
Som nevnt, jeg skal komme med flere detaljbilder etter hvert, det er noen løsninger detaljer som kan være verdt å vise.
Skal og forsøke å få til en litt OK film med slep, skala og akro flyging.AudunComment
-
Comment
-
Å love ting man ikke kan holde...
Det har for å være ærlig ikke vært enkelt å koordinere godt vær, kameramann og tid til å fly. Det eksisterer dog to filmer av flyet på youtube. Den ene er en video av andre turen med flyet fra IGG treff på Starmoen i høst, og av en eller annen grunn er den uten lyd. Den andre er filmet med en flycam one på et fly jeg slepte - denne er ganske kul!
Starmoen: http://www.youtube.com/watch?v=XY2L1S0y0F0
Slep på Tjessem: http://www.youtube.com/watch?v=pMSyld7vJ4Q
Har hatt med meg flyet på flyfeltet 3 ganger i løpet av høsten, og det er et helt fantastisk fly! Særdeles enkelt å fly, landingene er helt fantastisk skalalike, og flyet flyr utrolig kul akro til å være en cub. Rollrate er god, knife edge meget bra, og det er nesten nok krefter til å hovre. Når jeg legger cuben i hover går det etter neon sekunder over til tailslide, og lyden proppellen lagger når flyet "rygger" i hover er skikkeklig kul. Jeg har ikke flyet "down on the deck" i acro enda, så flink er jeg ikke til å fly.
Skal finne noen flere filmer av likt fly, noen med litt større motor, som viser potensiale i kjærra.
Skal finne noenAudunComment
-
Bil Hempel flyr cuben med 3W 275 i Tuscon Aerobatic Shootout: http://www.youtube.com/watch?v=M7DiToPWgTk
Bill Hempel er flinkere enn meg...
Jason Shulman flyr cub: http://www.youtube.com/watch?v=ktQgeTFhoEg
Han er og flinkere enn meg...
Forøvrig morsomt at folk fortsatt er interessert i cuben min, som etter Eagle sine stunt er som et Mikke Mus fly å regne.AudunComment
-
Fine fly bør jo få oppmerksomhet enten de er store eller små
Satt faktisk å tråla igg-sidene til langt på natt, var da jeg kom på at det kanskje var blitt filmet noe ila. høsten.
Kanskje du kunne si noe om slepekobling og hvordan du har gjort det?
Tenkte å lage en banner til min kommende cub, greit å få noen tips fra andre.
Det neste blir vel at vi får se Eagle tar pre-flight check sittende inne i flyet med senderen i fanget...Espen Melby
:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:DComment
-
Ser jo at det er endel av de avsluttende detaljene som ikke er med i tråden.
Selpekobling; laget et halvt spant tilpasset spantet like foran TE på vingen. Til dette spantet glasset jeg et aluminiums rør med en åpning i, en servo ble skrudd fast, og denne servoen driver en pianotråd forbi åpningen i aluminiums røret.
Bilder sier mer enn ord.AudunComment
-
Tom I. ArntsenComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment