Unconfigured Ad

Collapse

Moki 150 til C-ARF Yak 2,6

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • straightlegger
    • Aug 2008
    • 6

Yak 55

Originally posted by mavpro
    He he! Sikkert ikke beregnet for 3D, nei. Da passer det mye bedre med en av de "vanlige" motorene. For min del dreier det seg kun om at jeg nå, endelig skal ha meg en sånn motor (lever bare en gang), og den skal brukes til det en Yak brukes til: pattern (les IMAC). Har nå drevet med modellflyging i såpass mange år, hatt såpass mange modeller, og fløyet såpass mye, at tiden er inne for noe slikt. Når denne motoren drar 30x10 til 5100 rpm, sier det seg selv at det er mer en nok til å dra skinnet av katta - i det minste å fly alt av IMAC/ patternmanøvre en kan tenke seg. At den egentlig hører mest hjemme i en skalamodell kan jeg være mer enn enig i, men i mitt tilfelle skal den foreløpig inn i en CARF Yak 55...
    Hallo !

Jeg har selv flydd en CARF YAK 55 med Moki 215 i 3 år, og det går alldeles strålende. Bare lyden gjør at øvelsene ser bra ut ! Når det gjelder hovring er jeg litt enig med noen av innleggene her. Det er ikke motoren for dette.
    Med Moki 215 blir modellen ca. 2 kg tyngere enn med en 3W 106, og dette merker man selvsagt. Med denne motoren må den flys mer som full størrelsen, men ellers klarer den hele IMAC programmet uten problemer. Når det gjelder det turtallet du nevnte på 5200 rpm er det helt "vilt". Det er "tårk" i massevis for en større prop. Og motoren går også mer harmonisk med mer "romle" lyd. Det optimale er ca. 4000. Jeg flyr selv med en 3-bladet 32" på rundt 3300 og det går rett opp !

Mvh Terje

JESSHEIM
    Attached Files

Comment

• RobertNo
      • Jan 2007
      • 38

Hei
      Det som flypilot mener, er nok at denne type motor ikke liker de lynraske bevegelsene på throttle stikka. Ingen stjernemotorer liker det over lengre tid. Det er heller ikke i nærheten av scala.
      Så nettopp på fullscala stevne acrofly som hovret, men man kunne nesten ikke høre variasjoner på throttle i det hele tatt.
      R

Comment

• mavpro
        • Jan 2007
        • 53

Originally posted by Larsern
        Her er en kort snutt av min 150 montert i sukhoien. Kun småtterier som gjenstår før den skal i lufta nå.

http://www.youtube.com/watch?v=qGzn-Gwspyg
        Fantastisk! Hvilken propell bruker du?

Comment

• mavpro
          • Jan 2007
          • 53

Originally posted by straightlegger
          Hallo !

Jeg har selv flydd en CARF YAK 55 med Moki 215 i 3 år, og det går alldeles strålende. Bare lyden gjør at øvelsene ser bra ut ! Når det gjelder hovring er jeg litt enig med noen av innleggene her. Det er ikke motoren for dette.
          Med Moki 215 blir modellen ca. 2 kg tyngere enn med en 3W 106, og dette merker man selvsagt. Med denne motoren må den flys mer som full størrelsen, men ellers klarer den hele IMAC programmet uten problemer. Når det gjelder det turtallet du nevnte på 5200 rpm er det helt "vilt". Det er "tårk" i massevis for en større prop. Og motoren går også mer harmonisk med mer "romle" lyd. Det optimale er ca. 4000. Jeg flyr selv med en 3-bladet 32" på rundt 3300 og det går rett opp !

Mvh Terje

JESSHEIM
          Ok, altså en 215 i en 2,6m? Må være gromt. Jeg mener at 150 vil være "det korrekte" valget idag...den fantes vel ikke for tre år siden? Vet ikke om 29x12 toblader vil være et ok propellvalg..?

Comment

• straightlegger
            • Aug 2008
            • 6

Moki

Ok, altså en 215 i en 2,6m? Må være gromt. Jeg mener at 150 vil være "det korrekte" valget idag...den fantes vel ikke for tre år siden? Vet ikke om 29x12 toblader vil være et ok propellvalg..?
            Hei mavpro !

Ja,det er en 2.6m. Innlegget var ment som en "moralsk" støtte for ditt valg av stjernemotor til Yak og litt om min erfaring med 215. Etter min mening er det det grommeste på feltet.
            Jeg kjenner ikke 150, men hvis det er krefter nok,muligens etter bedre valg,da Yak med 215/250 føles litt "tung". (5.4 kg med tenning) Løp og kjøp !

/t

Comment

• affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5877

En Moki 215 burde jo holde godt i en 40% Yak også?

Kunne jo vært ett alternativ mens jeg kan spare til en Petrausch AT-6 i skala 1:3.74 i full karbonutgave lakkert i LN-TEX farge....

Comment

• Larsern
                • Sep 2007
                • 756

Fantastisk! Hvilken propell bruker du?
                Xoar 29x12 trepropell lakkert mattsort med hvite tipper. Blir vel gule tipper som matcher cowlingen tenker jeg.

Har god tro på disse propellene, både etter egen erfaring og etter hva yankee´n skriver om de.
                Gir ofte litt mindre turtall enn andre populære merker, men yter veldig bra.

Jeg drar 5000rpm med denne propellen

I filmsnutten er den ikke helt 100% da jeg av en eller annen grunn hadde stengt begge nålene helt i fjor høst.
                Den er mye bedre nå etter en liten justeringsrunde.
                Den er veldig følsom på nålene, spesielt på lav nåla. Den har en lei tendens til og bli for feit i mellomregisteret og jeg tror det er her problemet med "gassjokkingen" kommer også. gjentatt stenging av spjeldet gjør at den drar seg full.

Jeg fikk ikke min til og gå skikkelig fint før jeg monterte en innsugstrakt på forgasseren.
                Først da kunne jeg skru inn lavnåla nok til at den ble fin i mellomregisteret samtidig som at den fikk nok på tomgang.

Lars.

Comment

• Larsern
                  • Sep 2007
                  • 756

Originally posted by straightlegger
                  Hei mavpro !

Ja,det er en 2.6m. Innlegget var ment som en "moralsk" støtte for ditt valg av stjernemotor til Yak og litt om min erfaring med 215. Etter min mening er det det grommeste på feltet.
                  Jeg kjenner ikke 150, men hvis det er krefter nok,muligens etter bedre valg,da Yak med 215/250 føles litt "tung". (5.4 kg med tenning) Løp og kjøp !

/t

150 er 4,3kg med tenning og eksos, så det hjelper jo endel vil jeg tro. Føler også at motoren har godt med krefter, men det vil vise seg når sukhoien drar til værs.

Noen som tør tippe (eller vet) vekta på en da/dl 100 med tenningsanlegg og komplett canisteroppsett?
                  Hadde vært morsomt og visst. Blir fort litt vekt det også.

Lars.

Comment

• mavpro
                    • Jan 2007
                    • 53

Straightlegger: Takk for moralsk støtte! Slikt er godt å ha når "dagen-etter-at-en-har-bestilt-noe-nytt-og-dyrt-angsten" sitter i brystet Motoren er her om ca tre uker, og jeg ser frem til det! Håper å stille i Sportsman på Aurskog i slutten av juni.

Larsern: Jeg tror jeg skal forsøke en Engel 29x12. 5000 rpm høres fornuftig ut i mine ører. Dermed har en et godt spekter å fordele kreftene i. Hvor finner en Xoar i norge?

Vekta på min 3W motorpakke, komplet med tenningsanlegg/ CS canistere og bend uten batteri er temmelig nøyaktig 3780 gram. Da skal det ikke by på særlige problemer å ballansere modellen med stjerna. Nå kommer jo denne totalvekta endel lenger frem enn 3W-oppsettet som er fordelt på en halvmeter. Regner med å putte noen gram i stabrøret.

Comment

• Larsern
                      • Sep 2007
                      • 756

Hehe! Kjenner til følelsen ja..

Jeg kjøper propellene utenbys. espritmodel.com

Morsomt og se at det bare skiller en drøy halvkilo! Jeg holder på og lager en plate for batterier og mottaker langt bak i kroppen. Throttelservo er også montert 50cm bak vingerør. Mener og tror jeg ikke trenger ekstra vekt for og klare cg.

Lars.

Comment

• mavpro
                        • Jan 2007
                        • 53

Leter etter diverse info om motoren, manual, innkjøring, bedre bilder av motoren bakfra, nærbilder av installasjon. Hvor sitter tenningsanlegget? Er det montert på motoren, eller er det en vanlig separat unit etc?

Comment

• Larsern
                          • Sep 2007
                          • 756

Det er en "uvanlig" separat unit. Coilene er bygd inn i motoren, mens sluttrinna sitter i en sylindrisk boks. Den er litt snodig, to kabler mellom motor og boksen og det er litt kort kabel på den ene samtididig som at kontaktskjøten på den er veldig stor og klumpete.

Motoren skal kjøres på beste kvalitet fullsyntolje mikset 30:1 fra første stund og livet ut.

Jeg kjøpte med en fin innkjøringspropell bambula 26x16. Lav belastning på moderate turtall og veldig god kjøling. Anbefales.
                          Merket godt at motoren ble varmere med 29x12 prop på lave turtall.

Lars

Comment

• Larsern
                            • Sep 2007
                            • 756

Da har Sukhoien vært i lufta!

Fikk balansert den uten dauvekt, men den føles litt fremtung, så må inn med littegrann vekt etterhvert antagelig.

Vertikal er "uendelig" , men den sakker av endel etter en stund. En 30x10 er muligens ett bedre valg for litt ekstra thrust, da den går mer enn fort nok med 29x12.

Såpass ferskt ennå at jeg har ikke nerver til noe hovreforsøk, men den takler bra en vertikal snaproll og fremdeles dra til værs.

Har filmet en liten snutt, men har litt trøbbel med og få den inn på pc´n. Videokameraet har firewire ledning, men det er det vel stort sett USB som gjelder på pc´er nå..

Ett par erfaringer jeg har gjort meg:

1. En trakt på forgasseren gjør underverker for motorgangen.
                            2. Jevnlig rengjøring av luftpumpa i fremkant av motoren er nødvendig for at motoren skal være pålitelig.

Lars.

Ett par bilder:
                            Attached Files

Comment

• mavpro
                              • Jan 2007
                              • 53

Høres supert ut! Fin modell. For min del er hovring uaktuelt, så kommer til å satse på en Engel 29x12. Bedre med litt ekstra fart i flyet når en skal fly Imac.

Hvem leverer trakt til forgasseren? Kan man kanskje bestille den sammen med motoren?

Luftpumpa i fremkant av motoren..? Hva er/ gjør den?

Comment

• Larsern
                                • Sep 2007
                                • 756

Jeg kjøpte den fra hobbycity. 50kubikk størrelse passer på denne forgasseren.

Walbro forgasseren bruker trykkpulser fra veivhuset i en totakter til og drive bensinpumpa i forgasseren. Siden dette er 4t har de lagd en egen liten pumpe som forsyner forgasseren med trykkpulser.

Lars.

Comment

Working...