Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moki 150 til C-ARF Yak 2,6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by lupus49 View Post
    Hei. Gratulerer til han som fikk seg motor. Men jeg lurer på: er Moki S150 og RCS 150 identiske motorer. De ser helt like ut og har samme mål, men hos RCS nevnes ikke Moki med ett ord. Er de produsert på hvert sitt sted med samme spesifikasjoner? RCS blir nok ikke stort billigere fra USA, vel 3000 dollar.
    Ytre diameter er ihvertfall 255mm og min cowling er 265mm; ville passet perfekt. Får vel begynne å spare, ja også må jeg lære meg å fly, ikke minst, hehe : http://home.online.no/~rj-bruun/cors...airbilder.html
    Hilsen Rolv B

    Samme motorn, ja. Fikk min på lørdag. Imponerende sak. Holder på med konverteringen. Måtte lage en mal for monteringen i firewall. Enkel og grei installasjon ellers. Kanskje litt plundrete å få til en enkel chokemekanisme, men noen utfordringer skal det jo være. I tillegg må jeg finne på noe smart for å forlenge eksosrørene ut av kroppen. Eksosringen og rørene ut fra denne er laget av veldig tynn aluminium, så her bør en nok tenke seg godt om for å få til noe stabilt, som vil vare over tid. De to utblåsningsrørene står rimelig "off-set" i forhold til hverandre. Det ene peker greit skrått nedover, mens det andre mye mer ut til siden. For å få disse samlet omtrent midt under cowlingen, må en finne passende bend, antageligvis hos rørhandleren. Ser det enklest å rett og slett forlenge begge rørene, og la dem komme ut i hver sin retning. Har sett mange løsninger, og etter min (enkle) smak, er dette den beste. Det viktigse for meg er å få til noe som er enklest mulig mht service og funksjon.

    Kommer tilbake med mere info/ bilder etterhvert.

    Comment


    • #47
      Her er en som har tatt den litt lengere og dobblet herligheten
      Svein-Tore Gundersen

      Graupner MC32 Hott V2
      Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
      Sbach 342 DA 50
      3dhs Slick 89 Elektro
      Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
      Jet Legend F-15 (simjet 3000)
      Retrojet 75 (Simjet 1910)
      Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
      Byron Corsair

      Comment


      • #48
        Nå er den klar. Startet den første gang i kveld. Helt fantastisk! Lyden utrolig, fraværet av vibrasjoner en fornøyelse. Nå er flyet ferdig ballansert (måtte inn med 300 g i stab-røret...), og står på lading. Håper været holder for jomfrutur i morgen (les senere i dag - klokka er 0330).

        Comment


        • #49
          Lykke til.

          Tror du vil stå med et stort glis iløpet av noen timer
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #50
            Originally posted by Eagle View Post
            Lykke til.

            Tror du vil stå med et stort glis iløpet av noen timer
            Hehe! Hadde det ikke vært for ørene, så hadde gliset gått rundt hele veien. Det ble noen fine turer. Prestanda helt perfekt til kunstflyging! Dette oppsettet er det beste jeg noen gang har kjent ifm IMAC-type flyging. Mulig å fly stort og rolig med god tid mellom manøvrene. Det som overrasket meg (og forsåvidt tilskuerne), var at motoren egentlig er utrolig støysvak i lufta (nesten skuffende lite lyd). De første to turene imponerte motoren mest. På siste (var totalt fem turer oppe fordelt på to tanker), synes jeg motoren begynte å legge av en del effekt. Dette forundrer meg, og jeg lurer virkelig på hvorfor. Mulig den er hakket for rik. Testet turtall til 5000 på Engel 29x12 etter første turen. Skal nå sjekke ventilene før neste tur. Flyr på ferdigblandet Aspen bensin.

            Comment


            • #51
              Obs!!!
              2% olje er alt for lite på denne motoren.

              Følg bruksanvisningen!

              Jeg kjører min på 4% Castrol TTS.

              Sjekk ventilklaring og sjekk at ikke eksosventilene kniper i styringene.

              Den er ganske kritisk på justering også, så er den for feit eller for mager mister du fort en sylinder eller to. Pass også på at den får plenty kjøling. Det er ikke så lett og få all den varme luften ut igjen fra den store åpne cowlingen.

              Lars.

              Comment


              • #52
                Originally posted by Larsern View Post
                Obs!!!
                2% olje er alt for lite på denne motoren.

                Følg bruksanvisningen!

                Jeg kjører min på 4% Castrol TTS.

                Sjekk ventilklaring og sjekk at ikke eksosventilene kniper i styringene.

                Den er ganske kritisk på justering også, så er den for feit eller for mager mister du fort en sylinder eller to. Pass også på at den får plenty kjøling. Det er ikke så lett og få all den varme luften ut igjen fra den store åpne cowlingen.

                Lars.
                Hmmm. De jeg har snakket med flyr den på 2% uten problemer. Jeg skal teste litt med selvblandet 4% for å se om det har noen innvirkning. Erfaringene så langt er veldig gode. Eneste er at den går vel rikt, men det skal den få gjøre noen tanker til.

                Skal delta på NKM i Trondhjem neste helg. Kommer du dit?

                Comment


                • #53
                  150-motoren skal faktisk ikke ha mer enn 2% (les manualen ) Der står det 50:1 som jo er 2%. Må innrømme jeg ble litt skremt der...

                  Comment


                  • #54
                    Plages med eksosforlengerene mine. Har prøvd forskjellig løsninger uten hell. Synes det er dårlig at produsenten ikke lager noe som kan bringe eksosen ut av cowling på en enkel måte. Latterlig med tanke på prisen på motoren. Kjøper du en OS 61, følger det med en skikkelig potte. Men dette er ikke holdbart. Ser mange "der ute" som har prøvd diverse mer eller mindre smarte løsninger, også de med blandede resultater.

                    Den beste og stiligste løsningen min så langt, var å fore opp diameteren på rørene med en høytemperatur silikonslange. Dermed oppnådde jeg en diameter som passet perfekt med indre diameter på en helikopter carbon-halebom. Lyden ble veldig grom og fin, men silikonslangen tålte ikke temperaturen. Heldig er den som har en dreibenk, og kan lage de delene han trenger i slike situasjoner...

                    EDIT: Fant endelig et alurør (moppeskaftet til kona, heh!), med indre diameter som passet perfekt direkte på de originale stussene. Nå er de montert, og flyet er klart for ny tur. Har fløyet sju turer med motoren. Magret toppdysa en tanke i dag, og nå går den atskillig renere på topp.
                    Last edited by mavpro; 30-08-09, 00:47.

                    Comment


                    • #55
                      Bra den oppfører seg bedre.

                      I min manual står det ettertrykkelig at det skal brukes 1:30 oljeblanding fra første tank og resten av motorens levetid.

                      Saito FG36 hadde opprinnelig 1:20 for innkjøring og deretter 1:30. Nå har de revidert bruksanvisningen og sier 1:20 blanding også etter at motoren er innkjørt.
                      Saito FG36 har vært plaget med sticky eksosventiler, og kanskje 1:20 var løsningen for dem.
                      Jeg tror nok jeg fortsetter med mine 4%. Bedre å skifte plugger bittelitt oftere enn å være i tvil om den får nok smøring.

                      Lars.

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Larsern View Post
                        Bra den oppfører seg bedre.

                        I min manual står det ettertrykkelig at det skal brukes 1:30 oljeblanding fra første tank og resten av motorens levetid.

                        Saito FG36 hadde opprinnelig 1:20 for innkjøring og deretter 1:30. Nå har de revidert bruksanvisningen og sier 1:20 blanding også etter at motoren er innkjørt.
                        Saito FG36 har vært plaget med sticky eksosventiler, og kanskje 1:20 var løsningen for dem.
                        Jeg tror nok jeg fortsetter med mine 4%. Bedre å skifte plugger bittelitt oftere enn å være i tvil om den får nok smøring.

                        Lars.
                        Ergo: typisk amerikansk tankegang? Mulig de velger å anbefale 4% "for å være sikker"... Fabrikken sier 1:50

                        Finn

                        Comment


                        • #57
                          Kom over eksakt info om dette forleden. Dersom en bruker mineralsk olje, skal det benyttes 4%. Ved syntetisk, skal det være 2%. Dette går igjen også på mange totakts bensinmotorer.

                          Comment

                          Working...
                          X