Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering: A388 Rainbow

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    HEI,

    Skal se å få skrevet litt om min bygging, men det har vært så hektisk i det siste.

    Modellen er klar og skal testflys nå. Hvor la du CG? I manualen står det 20 cm fra fremkant, mens bildet viser 20 cm fra bakkant......
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Jeg må si jeg også klør meg litt i hue over vingemonteringen. Jeg måtte file ned kantene på de fire treplatene som er limt på hver halvdel for å få montert dem sammen i kroppen. Det virker som at det skal holde seg på plass, så det hadde vært fint å høre fra noen som faktisk har flydd modellen hvordan de har gjort det.

      Ellers kan jeg nevne at jeg skal bruke denne Turnigy SK 35-42 1250 kv motoren, målte den til 570 watt med 11x8,5 APC prop og 3S og håper det blir nok. Motoren passer iallefall P E R F E K T, ingen tilpassing nødvendig og propelladapteret går akkurat klar av cowlingen.

      Comment


      • #18
        Mine vinger var trangte, men med litt lirking og tålamod fikk jeg begge på plass uten sliping. Jeg har tenkt til å ha den hel og ikke ta av vingene så de sitter nå ihvertfall tight og fint
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #19
          Disse treklossene tror jeg blir lagt i hylla, ser for meg at det blir ennå trangere å få på vingene...Tok uansett første tur uten dem og flyet kom nå ned med vingedelene på.
          Må jo bruke i overkant med kraft for å få dem på, ser det som temmelig usannsynlig at vingedelene løsner. Men har laget en låsekile av finer som jeg skal stikke ned igjennom begge vingehalvdelene når de er montert på flyet.

          Comment


          • #20
            Rainbow

            Hei:
            Her var det litt å ta tak i.

            Problemet er at vi hentet første modellene omtrennt rett fra tegnebrettet, halvferdige. Den er fortsatt under utvikling. Så ting blir bare bedre og bedre etterhvert. Alle ting så langt er smarte løsninger og fungerer utmerket. Tviler man på noe, så er det bare å ta kontakt med Hans Petter på Throttlestore.com og han kan rettlede om det meste. Mangler det noe, så ettersender han det omg. Vi venter oss mye av denne modellen og et par kontainere er allerede under produksjon. Ang fuelmotor, så er det bedre å gå for en lett sprek .50 size (Rossi, Jett, Webra osv) enn en lat tung .60 size som ødelegger flyegenskapene.

            Vi har nå en mann konstant i Østen som jobber, besøker og rettleder fabrikkene slik at vi får alle typer modeller vi henter derfa akkurat slik vi vil ha dem og i rett kvalitet. Vedkommende er også med på utviklingen av nye revulosjonerende saker som vil snu opp ned på hele markedet. Vent å se. Det kommer mye fantastiske saker derfra innen ikke alt for lang tid.

            Elles lykke til med alle modeller, og er det noe, så ikke nøl med å ta kontakt enten på mail eller telefon.

            Helge Jan Tandstad
            Chairman of the Board & CFO
            Tel Bangkok: +66843242929 (Bangkok office)
            Int telephone: +4790797707 (Norway office)
            Email: helge@throttlestore.com

            ThrottleStore.Com AS,
            Markastien 17,
            6013 Aalesund
            PO Box 9519, Flisnes,
            6023 Aalesund
            Norway.
            Buy Domains - throttlestore.com is for sale!
            Tel no: + 47 717 07301
            Vat no: 993 802 174 MVA

            Comment


            • #21
              Flott med innspill Helge!

              Jeg er ikke av de som ringer rundt i landet for å plage folk så håper du og/eller Hans Petter aktivt overvåker forumet og kommer med tips og råd til montering av modellene deres

              Lå noen deler og ventet på meg i postkassa i går kveld. Så nå blir det opptrekkbart understell på meg også Har ThrottleStore noen tips om hvordan de skal monteres ? Det fulgte ikke med noe linker eller pushrod til dette, så må en tur ned på SmallSize for å kjøpe meg litt pianotråd og linker. Mulig det holder med bare pianotråd med z-bend i begge ender. Får se hva SmallSize gutta anbefaler. Jeg tror også jeg kommer til å kutte til noen trebiter som jeg legger mellom epp og mekanikken i understellet. Ala slik det er gjort på rorhornene.

              Servokabelforlenger er i hus og servohorn er i posten ("noen" hadde visst klart å sende meg feil horn uten å nevne navn) men shit happends.. fuglen er ikke flyvedyktig før de riktige ligger i postkassa uansett

              Så er jeg spent på hva folket finner av GC på denne. Jeg tror nok min blir av det tyngste laget så jeg er fryktelig spent på både vekt og flyegenskaper!

              Dagens kveldsøkt blir nok å få montert motor og limt sammen halen. Stay tuned!

              PS: Venter som alltid i spenning på at Affa får tid til å skrive noen ord om sin montering
              Last edited by Illusion; 31-08-09, 08:39.

              Comment


              • #22
                Heisann,

                Er ute på jobb og har vært altfor mye det siste, men kommer med masse bilder og tekst i løpet av morgendagen.

                Retractmonteringen var egentlig grei. Jeg limte inn noen striper på ca 9x40 mm lengde og tykkelse på 3mm unde retracten slik at jeg kunne skru det opptrekkbare ned i disse. Flaten under ble rettet med cutter og pusset med litt grovt sandpapir før jeg limte med epoxy. I tillegg la jeg litt kontaktlim på siden av retract som setter seg mot selve brønnen for disse. Det har fungert rimelig bra på det lille jeg har fått flydd.

                Men kan si umiddelbart at servoene må ha metallgir om de skal tåle det. Jeg har allerede tatt ett gir på Hitecservoen som jeg må bytte. Servoene limte jeg rett ned i servobrønnen med kontaktlim.

                Jeg flyr den med standard el oppsett og med batteriet helt i forkant kjentes den ganske nøytral og fin ut.Kan sjekke CG på dette når jeg komme rhjem iløpet av natta
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #23
                  Prøvemontering av motor

                  Tok litt matpapir og merket av hullene for motoren og overførte disse til motorbukken. Som bildene viser så er det greit med gjenger igjen på skruene for å feste motoren. Måtte også dremle litt på kantene av motorbukken.

                  Når jeg monterer motoren permanent så blir det nok lock-tite på de ytterste gjengene og lim på de innerste.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #24
                    Motor

                    Det følger med en dings som jeg antar skal monteres på akslingen som stikker ut i bakkant av motoren. Er det korrekt ? Er den nødvendig ?
                    Attached Files

                    Comment


                    • #25
                      Rainbow

                      Illusion

                      Det skal du ikke nøle å gjøre.
                      Det er en av leverandørens plikter det. Å innformere og hjelpe kunden.
                      Joda, vi får med oss noe. Men vi bruker mest informasjonen til å sjekke og evt oppdatere det som måtte være uklart i stedet for å mase for mye her.

                      At du ikke fikk med mer når du bestillte retract, kan ha å gjøre med at du kun bestillte retract. Bestiller du komplett sett inkl servoer og retract, så bør alt være med. Men som sagt det går så fort i svingene om dagen, at det hender det glipper på noe av og til. Da er det bare å si fra fortest mulig, så prøver vi å ordne opp det beste vi kan.

                      Bare for å si fra. GP utgaven er ikke klar fra fabrikken ennå. Det vi leverer for GP er en kombiløsning med både EP og GP løsning. Vi ble tatt litt på senga ang etterspørselen etter GP utgaven. Derfor måtte vi finne på noe midlertidig i en fart for GP. Derfor blir det litt tilpasning for kunden nå i starten, som vi håper dere kan leve med. At ting er for trangt gjør ikke så mye. Det kan alltids tilpasses. Hadde det vært for løst, hadde det vært verre

                      Helge Jan Tandstad
                      Buy Domains - throttlestore.com is for sale!

                      Comment


                      • #26
                        Lodding

                        Kveldens siste økt bestod i å lodde bullet kontakter og deans på ESC'en og noen batterier samt programmere ESC'en med programmeringskortet. Fanzy greier
                        Alt er default med unntak av timing som jeg satte til high etter anbefaling fra andre på forumet.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #27
                          Turnergy 4260/500

                          Det følger med en dings som jeg antar skal monteres på akslingen som stikker ut i bakkant av motoren. Er det korrekt ? Er den nødvendig ?

                          Idag prøvte eg min motor Turnergy 4260/500 med en 15 x 7 propeller kom til ca 25 -30 amp då spratt C klippet ut ( Cegerringen ) med ett for etforfOerligtbrak. og skruve ner på gasen.??
                          Hmmm Kanske denne dings skal vare med og forhindre dette. Har montert stopp ring men det fungerer ikke det er så dålig til passing mellom M Feste og motor. det skiller 1,5 mm ¨mellom Motor og feste
                          så det må til med fyskist metal arbetet.
                          Nu må til med fysikt arebedt for at kunne løse dette.
                          Last edited by Moki; 01-09-09, 08:07.
                          Hasse Øhlund.
                          Sbach 40% New fuselage 3W 150cc. Carf Pits S12 3w 212cc. CARF GEE BEE Moki 215cc. Ekstrem Flight Edge 50cc. ++++++

                          Comment


                          • #28
                            Manualen som følger med er fra en tidlig produksjon og prefabrikeringen er kommet mye lenger enn hva manualen tilsier. Kropp, motorboks, canopy etc er gjort klart. Starter med selve halen hvor jeg limer inn pinnehengsler på sideroret.

                            Limet som følger med er ett kontaktlim og det ser ut til å fungere bra selv om tørketiden er litt lang. Når siderorshengslene hadde tørket gjorde jeg klart en hel del i selve staben, dvs plywoodforsterkninger til rorhorn og anleggsflaten for disse ble begge smurt med kontaktlim. La det tørke noen minutter og trykk de mot hverandre og sett på klemmer.

                            Deretter påførte jeg lim på staben og presset den på plass i ferdig slisset spor i kroppen. Den så rett og bra ut med øyemål. Limte så i samme slengen inn sideroret med pinnehengslene i finnen.
                            Attached Files
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #29
                              Så var det frem med vingene. Plywoodbiter ble også limt fast der med plater på begge sider av balanserorene. På med klyper før jeg startet tilpassing av det opptrekkbare understellet. Hjulbrønnen er akkurat diameteren til hjulet og det kan jeg garantere at er for snaut.

                              Brukte en skarp cutter og fjernet ca 2 mm rundt hele brønnen. Deretter fant jeg fren to trelister på ca 10x40 mm med 3mm tykkelse som skulle bli selve skru festet til understellet. Selve anlegget finskar jeg med cutter og pusset så med grovt sandpapir for best feste før jeg limte de inn med epoxy. Understellet ble satt på plass etter tørking og forboret med 1,5mm bor før jeg skrudde de på plass.

                              Servoen prøvetilpasses og jeg lager samtidig en justerbar link på ca 40 mm for å felle ut og inn understellet. Radioen settes opp slik at jeg bruker bryter og slaver en kanal til å gjøre jobben da det blir en servo i hver ving. Utslagene settes sånn omtrentlig og finjusterer etter hvert. Bedre her med for lite utslag enn for mye slik at man ikke stripper servodrevene.
                              Attached Files
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • #30
                                Høyde og side-ror

                                Inspirert av affa tok jeg fatt på halen jeg også

                                Siden det ikke fulgte med nok trebiter i mitt sett måtte jeg lage ett ekstra til høyderor. Pga. metallavstiveren som går under på høyderoret valgte jeg å lage to småbiter slik at de ikke lå i spenn over stanga. Det viktigste er at det er noe skruene kan jobbe mot bak slik at hornet sitter fast.

                                Limet er som affa skriver saktetørkende, men for min del er det helt greit. Må sitte og holde litt, men da er det også rom for å gjøre en blunder eller to uten at alt går i dass. Jeg klarte f.eks. å skru det ene rorhornet på feil side

                                Å få høyderoret på plass i kroppen krevde sin mann (les: hjelp av min bedre halvdel). Det er så tight fit at hun måtte holde over og under for å utvide åpningen mens jeg presset høyderoret inn.

                                Sideroret var jeg også litt spent på. spesielt de to epp pluggene som skulle inn i noe som så ut til å være alt for små hull. Men de gikk forbløffende lett inn. Siden jeg selvsagt tok litt for mye lim på den ene pinnehengsla så sitter jeg nå å vrir sideroret til høyre og venstre slik at hengsla ikke skal lime seg fast

                                Skruene som stikker ut fra rorene skal jeg kutte av når limet har fått størknet.
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X