Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering: A388 Rainbow

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Opptrekkbart understell

    Har tittet litt på det opptrekkbare understellet og har ikke helt de samme observasjonene som affa. Diametern på hjulbrønnen på mitt sett gir god klaring til hjulene, så her slipper jeg å kutte. Diameter på selve opptrekket er minde enn standard understell. Dette betyr at stopp-ringen er litt for stor, men antar den holder seg på plass så lenge setskruen er festet godt.

    Jeg må bruke minst 4 mm tre under understellkassa dersom jeg ikke utvider brønnen til denne. Som dere ser av bildet så er det en epp "list" nede i "vingene". Kommer til å slipe ned dette og må da muligens ha 6 mm tre under understell-vingene.

    Ellers så er servoene mine i minste laget så her må jeg også bygge ut med litt tre ser det ut til.. eventuelt bruker litt overskudds-epp og dytter nedi
    Attached Files

    Comment


    • #32
      Rainbow

      Ang manualen, så er den beregnet både på KIT versjonen og ARF versjonen.
      Derfor trenger man ikke hele manualen for å bygge ARF versjonen.

      Ang retracts så skal det her brukes MINI (ikke mikro) servoer med metallgear.
      En annen ting man bør være obs på når det gjelder retracts er hjulstørrelsen som begrenser seg naturlig, og da egner ikke retracts seg på ujevn bane. Hvis likevel retracts brukes på ujevnt underlag, så kan man enten slå de skjeve, så hjulene ikke treffer brønnen, eller at de slåes helt løs under takeoff. Da har man et problem.
      Så vi anbefaler kun retracts til de som har jevn bane, og har en viss trening i å ta av og spesielt lande uten særlig sprett og hopp.
      Uerfarne, og de med ujevn bane, bør bruke fast understell og evt større hovedhjul.

      CG bestemmer man selv alt etter hva man ønsker å bruke modellen til. I utgangspunktet anbefaler vi å starte med 11 cm fra FORKANT av vingen (det står også opplyst på nettsida), så vil modellen fly greitt uten ekstreme tendenser. Siden kan man da justere dette alt etter hva man liker og hvordan man ønsker modellen skal fly.

      Helge Jan Tandstad
      Buy Domains - throttlestore.com is for sale!

      Comment


      • #33
        Flott med innspill Helge

        Ang. servoene så er det i mitt tilfelle snakk om et par Futaba S3156MG som jeg hadde liggende. Disse drar mellom 2 og 2,4kg og har metall drev så jeg tror de holder til formålet så lenge jeg får festet dem skikkelig

        Comment


        • #34
          Lord of the rings

          Da har jeg fått litt informasjon om den mystiske O-ringen

          Det er visst en ganske viktig sikkerhetsfeature når man monterer motoren slik jeg har gjort. Jeg tror O-ringen kalles "safety collet" på fagspråket. Dersom C-clip'en skulle feile så skal denne forhindre at propellen drar med seg huset og akslingen

          Jeg leste ett sted at noen vurderte å fjerne c-clip'en og montere collet'en helt inntil kulelageret bak. Tror jeg lar c-clip'en være for min del.

          Så da blir demontering av motoren og muligens utvidelse av hullet i motorbukken det første på kveldens monteringsprogram

          Comment


          • #35
            Vinger

            Trodde jeg skulle få servohorn som jeg venter på i dag, men den gang ei. Så da har jeg bare limt fast trebiter og rorhorn på disse.

            Fant ut at jeg dropper opptrekkbart understell i første omgang siden jeg er litt rusten på flyving og ikke har fast dekke tilgjengelig. Å bytte fra fast til opptrekkbart er en enkel sak når jeg er blitt litt varmere i trøya.

            Så laget jeg meg to låsepinner for vingene. Disse måler 2,5cm x 11,5 cm og 3,0 cm x 11,5 cm. Jeg har bare 2mm finer tilgjengelig og jeg ser at det nok burde være 3 mm. Ikke umulig at jeg bytter ut disse når jeg får tak i litt mer treverk. 11,5 cm er også litt for høyt, men jeg trimmer disse til etter at elektronikken er installert og jeg ser hvor mye rom jeg har for disse.
            Attached Files

            Comment


            • #36
              Etter at stab var tørket ferdig gjorte jeg klart halehjulsbraketten. Limte på plass plywood på undersiden av kropp og sideror. Deretter skal braketten skrus opp i kroppen gjennom plywoodplaten. Pianotråden bøyes til i nitti grader slik at den stryker oppunder siderorsplaten som er limt inn. Klipp den av med kraftig avbiter og lim på plass de to plywoodplatene som vist på bildene under.

              Canopy limte jeg på plass med kontaktlim, husk å lime inn pilot før du limer canopyen. Lim på begge sider og stryk det ut til en tynn hinne langs canopy og festelinjen på kroppsdelen. Deretter tørker de ett par minutter får jeg setter den på plass. Enkelt, raskt og sitter bra.

              Side og høyderorsservoene settes ned i kroppen og skrus fast. Litt vanskelig å skru de bakerste skruene om du ikke har en liten stjerne kubbetrekker, men jeg brukte en lang tynn stjernetrekker som jeg trykket gjennom isoporen bak under canopyfeste og fikk skrudd alle fire skruene derfra.

              Vingene med opptrekkbart var klart og jeg satte inn balanserorsservoene, justerte subtrim og skrudde fast linkene. Servoene limer jeg med litt kontaktlim langs siden. Da sitter de mer enn godt nok. Brukte Loctite på alle settskruene som holder pianotråden i linkene. Dessuten må selve rorhornene bores opp til 2 mm for å passe de medfølgende skruene.

              På min modell fulgte det ikke med låsebiter for å holde vingene på plass. Vingene trykket jeg på plass inn i kroppen og mine var veldig trange, men med litt lirking slapp jeg å pusse. Fant noen 3 mm plywoodbiter på ca 2x8 cm som jeg trykket ned i slottene midt inne i kroppen. Det er mer enn nok til å holde vingene på plass.

              Under vingen la jeg servokabelen så pent jeg kunne og tapet den fast med tynn, bred og blank tape.

              Etter litt sjekking frem og tilbake endte jeg opp med batteriet helt i fremkant og det viste seg at CG var rimelig bra da.
              Attached Files
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #37
                Hjul

                Da har jeg sett på passformen til hovedhjulene. Velger å ikke benytte meg av hjulkåpe og pyntelister siden det sikkert kommer til å falle av uansett Det følger med kun en hjulstopper, men jeg kommer til å kjøpe inn to ekstra slik at hjulene sitter litt bedre. Synest de tok borti understellet når det bare var en.. samt mye vandring.

                Trebiten som skal dyttes nedi festet til hovedhjulene er minst en millimeter for tynn. Så her får jeg se om jeg dytter nedi litt ekstra finer for å kile den godt fast eventuelt benytter litt lim. Kjedelig om det skulle dette av under flyvning

                Trebitene til halehjulet ble limt fast pluss at jeg bøyde og kuttet til nesehjulet. Jeg kuttet noen millimeter for mye, men tror det skal gå bra. Det jeg derimot glemte var å lage ett lite spor i den underste plata på sideroret. "pianotråden" er tykkere enn den finerbiten med spor slik at den øverste biten ikke sitter plant. Jeg filte litt på topploket, men burde også ha filt litt på den nederste.

                Nå skal limet tørke litt før jeg skrur det helt sammen.

                Til slutt limte jeg sammen canopy. Tapet skjøtene slik at det skal lime godt fast. Plasten var ganske grovt og dårlig kuttet så jeg kommer til å ha en tapekant rundt plasten uansett, men med litt bedre finish enn nå.
                Attached Files

                Comment


                • #38
                  Motormontering

                  Motoren jeg bruker er den Throttlestore selger som standard og det samme er ESC. Jeg loddet på gullkontakter på ESC og på motor var disse allerede ferdig loddet. Metallkrysset ble montert til motoren med fire skruer og Loctite og jeg kunne deretter bare tre ESC på plass i pottetunellen og skru fast motoren med fire treskruer. Koblet de tre fasene og trakk batterikontakten fra ESCèn opp gjennom kroppen til der batteriet skulle plasseres. Det samme gjorde jeg med signalkabelen.

                  Cowlingen er laget slik at det er magneter som holder den fast og den er bare å tre på.
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #39
                    Prøvemontering og tilpassing ballanseror

                    Da var endelig servohornene i metall i hus! Var bare 2 igjen på lager så setter disse på ballanseror (siden det ikke går å skifte dem i etterkant uten å ta ut hele servoen).

                    Måtte gjøre som affa og drille opp både rorhorn og servohorn til 2mm. Jeg er ikke spesielt begeistret for rorhornene. De er allerede litt bøyd etter at jeg monterte dem permanent og jeg kan ikke si jeg tok så veldig hardt i. Når jeg driller øverste hullet til 2mm så er det ikke mye igjen! Får håpe det holder

                    Skal sette inn låseskruene med locktite, men gjør ikke dette før jeg har sub-trimmet servoen til å stå tilnærmet rett opp.

                    Når det gjelder servo-ledningen så sier affa at han tapet disse på plass. Jeg har ikke noe tape i farta som biter på epp så jeg kommer nok til å legge en dråpe med lim på strategiske plasser for å holde ledningen på plass.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #40
                      Høyde og sideror

                      Da har jeg bøyd pushrod til høyde og sideror for servohorn montering. Begynt å få teken på dette nå siden den første bøyen på ballanseror ble i korteste laget. Markerer 6mm på pianotråden og setter enden inn bak på knipetanga helt inn til merket. Når jeg da bender 90 grader blir det helt perfekt.

                      Når jeg plasserer servoene til side og høyderor så ser jeg at servoarmen går inn i kroppen. Jeg kommer derfor til å monterer servoene så tett inntilhverandre som mulig. På tegningen ser jeg at servokontaktene kommer opp i midten, men for min del så trekker jeg disse opp på siden. Selv om jeg gjør dette så må jeg slipe et spor i kroppen for servohornene. Benytter servohorn som gir meg ca. 1,9cm fra midten av servoskruehull til midten av linkhull og det skulle man tro var relativt standard greier.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #41
                        Ferdigtilpassing høyde og sideror

                        Knotet litt med å få skrudd fast servoene, men det gikk nå. Festet ett 2mm borr på hver siden når jeg monterte slik at servoene skulle være så sentrerte som mulig. Kuttet samtidig til spor for servohorn.

                        Tredde så pianotråden i hylsa og så at jeg måtte kutte av litt av hylsa på servo-siden for å få nok vandring på armen. Satte servoarmene på plass og sentrerte disse siden pianotråden må kuttes på andre siden. Satte så på link.

                        Jeg synest det er litt vel stor bøy på pianotråden ved montering på høyderor, men det fungerer vel sikkert helt greit
                        Attached Files

                        Comment


                        • #42
                          Elektronikk

                          Da begynner ting å falle på plass

                          Knoter fortsatt litt med å montere vingene, men jeg antar det er noe som kommer til å gå seg til etter at jeg har montert og demontert vingene noen ganger. Har som flere andre pusset litt på treklossene og de overlappende skjøtene, men ikke mye.

                          ESC la jeg som affa i det ledige rommet bak motoren. Utvidet det ene hullet som går inn i kroppen slik at jeg fikk dyttet signalkabel og deans kontakt igjennom. Mottageren plasserer jeg nærme de bakre servoene slik at jeg slipper kabelforlenger på disse.

                          Batteriet ser det ut til at jeg må ha så langt framme som mulig. Som dere ser av bildet så vil det da ligge skrått oppover og krasje med canopy. Blir nok nødt til å offre pilotsetet ser det ut til uten at jeg feller noen tåre av den grunn.

                          CG slik som det er nå fant jeg like over fjæringshullet til det opptrekkbare understellet. Kan du affa sjekke om din cg ligger sånn ca. der også ? Jeg la på to sorte tapebiter slik at det er synlig på det ene bildet.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #43
                            Vekt

                            2437 gram stopper kjøkkenvekta på.. uten propell.. Flyvekten står oppført som ca. 2160 på throttlestore. De overstigende 277 gram tenker jeg havner i "ca" kategorien

                            Comment


                            • #44
                              Min veier i underkant av 2000g med 4S 2350 mag pakke og tror nok din vekt vill bli i overkant mye. Hva har gjort at den er blitt så tung?


                              Ellers så vet jeg ikke om jeg ville fjernet noe av kroppen for å få større utslag, dette er en pattern trainer og den trenger ikke store utslag for å fly det den skal? Mine utslag er mer enn nok til vanlig og jeg klemte servoledningen mellom servoen og brukte ett servohorn som passet uten å gå borti kroppen.
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • #45
                                Maiden

                                Innimellom alle regnbygene har jeg fått testflydd min modell.

                                Hadde litt tid før jeg stikker på jobb så raste bort på forballbanen og testa den. Bruker litt stripe da nok halehjulet er litt høyt i forhold til hovedunderstellet så vingen får ikke så stor angrepsvinkel. Det var litt fuktig så kan hende underlaget sugde litt mye også.

                                Det ene giret på Hitec opptrekkbare servoen røyk allerede i første avgang så måtte lande igjen med hjula inne, trekke ut servoledningene og fly med stellet ute. Det fungerte jo bra, men det opptrekkbare er plassert såpass langt bak der det faste skal stå at det er en sjanse for noseover på hver landing. Skal bytte til metallgir så vil det nok fungere bra.

                                Ellers så slipper canopyen så måtte på 2 ekspedisjoner for å finne den. Lager en mod her som sikrer den lit tekstra.

                                Batterier ligger helt i front mot firewall og da er den nok mot bakre CG, men alikevel bra balansert.

                                Ellers fløy den rimelig bra, tracket fint og var morsom å prøve. Turen endte etter 4-5 minutter da det spruta i bakken. Hadde litt hastverk før turen og oppsettet så må ta turen ned på hobbyrommet og sjekke at jeg har like utslag etc.
                                Attached Files
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X