Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering Sebart Sukhoi 29S fra RCPRO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montering Sebart Sukhoi 29S fra RCPRO

    Sebart Sukhoi 29S, 50cc fra RCPro - (MFN) ModellflyNytt.no

    Da er den i hus og har pakket opp og sjekket det meste tror jeg. Stor lett og lekker!
    Modellen står stablet sammen med hyttekjøkken og bildene er tatt i halvmørket. Bedre bilder og komplett veiiing kommer så fort det lar seg gjøre.

    Oppsett og info:
    Etter endel mailkommunkasjon og telefon med Emil hos RCPRO ble det tatt en sjefsavgjørelse. Sukhoien blir elektrodrevet!! Støyplager/klager rammer flere of flere klubber og med dagens priser på utstyr og batterier er det nå mulighet for en fornuftig løsning i en 50cc modell.

    Vi har sammen med RCPRO kikket og googlet og endt opp med en folkelig løsning som langt fra tømmer lommeboken. Modellen vil bli satt opp med Arrowind produkter som har blitt solgt en god stund her til lands nå og hvor RCPRO har fått mye gode tilbakemeldinger fra brukere. Vi er litt usikre på om det holder med ett 10S oppsett, men vil kjøre med det i første runde og evt gå opp til 12S oppsett. Vi vet at mange har brukt Hacker A60-18L med gode resultater og denne motoren er litt mindre men tror at man i en lett Sebart modell kan forvente bra ytelse. hacker alternativet som Hacker selv anbefaler er A80. Da snakker vi 8000,- for motoroppsett. Fungerer sikkert knall, men vi tror det er mulig å lage en folkepakke til en brøkdel av denne prisen. Dessuten veier ett slikt opplegg en hel kilo mer...
    Vi går for en lett løsning og gjør all elektronikk enklest og lettest mulig.

    Vi tester og tuner evt oppsett etterhvert.
    Under kommer produkter og beskrivelse. Modellen er sendt i dag og vil bli satt i gang så fort det er praktisk mulig.

    Motor:

    Arrowind 5345-08 KV=195
    No. Of cells 10-12x Li-Poly
    Max. efficiency 85%
    Current capacity 90 A/60s*
    Dimensions (diameter. x length)* 63x79.2 mm
    Stator Dimensions 53x45 mm
    Shaft diameter 8 mm
    Weight 720g/25.3oz.
    Recomended model weight 10-12 kg
    Recomended prop without gearbox 22"
    *
    Kontroller/ESC:
    Arrowind HV120A*
    Continues 120A, Burst 140A up to 10s**************** **
    Input Voltage: 2-10s Lipo or 5-30 cells NiCd/NiMH
    BEC Output:OPTO
    Size:70mm x 55mm x 20mm
    Weight: 174g



    Servoer til side og høyderor:
    This new circuit has twice the resolution of our original circuit while adding
    programmable overload protection.
    The HS-7954SH has been designed for the most demanding hobby applications
    including the largest aircraft and monster trucks.
    Featuring a titanic 403oz./in. of torque at 7.4 volts, all this power is harnessed by i
    ncorporating the industries first Steel gears for incredible wear resistance and two
    strong hardened steel gear pins and axial brass bushing in the servo case.

    Detailed Specifications
    Motor Type: Coreless
    Bearing Type: Dual BB
    Speed(6V/7.4V): 0.15 / 0.12sec/60°
    Torque(6V/7.4V)* : 24.0/29.0kg.cm
    Weight: 68g
    Size: 40x20x37mm

    Features
    2 Cell Li-Po (6cell Ni-MH) Compatible
    Durable Steel Gears with Dual Ball Bearing
    (much longer life than conventional metal gears)
    Ultra Hardness Gear Shaft with 3 Axial Metal Bushings
    Heat Sink for Motor
    Nine O-rings for extra resistance to moisture and dust
    G2 programmable digital circuit, *programmable features include:
    Dead Band Width
    Speed (reduction)
    Fail Safe Position
    Direction (CW/CCW)
    Fail Safe On/Off
    End Points
    Overload Protection
    Resolution High/Low

    Servoer til balanseror:
    Align DS610 Digitalservo er rask og presis.
    Denne servoen er i standardstørrelse og drar hele 12 kg på 0,08sec ved 6.0V.
    DS610 kan brukes både som cyclicservo og haleservo på helikopter, men kan
    såklart også brukes til det meste på fly, biler og båter.
    Servoen har metallgir og bruker futabatype servohorn.
    Align DS610 har coreless motor så den sentrerer veldig bra .

    Informasjon fra produsenten på engelsk:
    • Coreless Motor Design for fast speed, high efficiency, and low power consumption.
    • 12 Bits signal resolution for smooth movements.
    • Fast speed and high torque. High strength titanium alloy gears
    **** with high precision and durable structure characteristics.
    • Aluminum alloy mid case construction for instantaneous heat dissipation,
    *** maintaining servo?s high efficiency.
    • Supports digital & analog control signal.
    • Powerful and precise servo, suitable for T-Rex 600/700 swashplate and rudder use.
    *
    • Stall torque:9.6kg.cm(4.8V) 12.0kg.cm(6.0V)
    • Motion speed:0.10sec/60°(4.8V) 0.08sec/60°(6.0V)
    • Rating voltageC 4.8-6V
    • Temperature range:-20°C~+60°C
    • Dimension:40.3 x 20.1 x 36mm
    • Weight:52.2g

    Strømforsyning:
    Power handling up to 5.0 Amps (according to heatsink)
    For 7.4 Volt LiPo batteries (PowerBox Battery) or 5 NC or NiMH cells
    Two independent linear voltage regulators, supplying 5.90 Volts
    Two independent electronic switches
    Two volt controller ( in 4 steps ) for each battery NEW
    Two Low voltage memory for both batteries NEW
    SET button for On / Off switching protection
    LED indicators for both power circuits
    Operating voltage range 4.0 to 9.0 Volts
    Temperature range -10° to +75° C
    Voltage loss approx. 0.35 Volts
    Weight only 35 grammes incl. all cables

    Overvåkningssystem:
    Whether you’re into Electric Planes, Heli's, Cars, Boats or other models, you need to know how your electric power system performs under actual operating conditions. The V3 MicroPower system enables you to log current and voltage right out of the box.
    Logs pack current to +/- 150 amps (100 amps cable type available ) and voltage from about 4.5 volts to 70 volts.
    The MicroPower V3 has 4x the memory capacity of the V2!
    Current is measured with a true Hall Effects Sensor - NOT a resistance shunt!
    Great for bench monitoring of battery charging also!
    Accepts optional inexpensive sensors for GPS, Temperature, RPM (brushless, magnetic or optical), Airspeed, Altitude, Servo Current, and more.*
    The eLogger V3 supports up to two Hall Effects or Brushless RPM sensors! Up to three temperature sensors can be connected to the eLogger V3 simultaneously (two simultaneously for the V1/V2).
    Logs Throttle Movement with optional Y-cable.
    All data is logged to permanent memory, which retains the data even when the power is removed
    Software computes Wattage, mAH, etc. for complete e-flight data.
    Fully Compatible with Windows Vista, 98SE, ME, Win2K and XP™
    Integrated USB with included cable (NOT a USB to serial port cable like other loggers)
    Weighs about 0.7 oz (20 grams). Version with Wire Leads weighs slightly more.
    Supports USB Live Mode, which lets you see what's happening in the model LIVE on the bench, on your PC
    Adjustable logging rate (1-10 samples/second) and lossless data compression for long log times
    Comes with our state of the art Windows virtual playback display and graphing
    Powerful Graphing software has advanced charting features, such as amps vs volts
    Internet Updatable firmware - as we add new features or (heaven forbid) have a firmware bug, the update is just a download away! No need to ship hardware back and forth.
    Full support for English and Metric units

    Display til enheten:
    PowerPanel LCD Display - a Gas Gauge for your Pack!
    Now you can connect our new PowerPanel super lightweight LCD Display module to your eLogger! This ultra thin LCD display connects to the eLogger with the included 11" data cable, and lets you get your max and live data displayed without a PC, just like the heavier, non-logging WattMeters on the market.

    The display is fully programmable to show you your live and max Voltage, Amperage, Wattage Temperatures, RPM, mAH used, and more! Since you can know your mAH after your session, you know approximately how much juice is left in your pack!

    Just connect it after your session for readback of live and max data. Or, since the PowerPanel is so light, it can easily be attached to the side of your model for live/max display all the time!


    Here are a few of the features of the PowerPanel:
    Ultra-thin LCD display connects to the eLogger with the included 11" data cable.
    Live Display of Amps, Volts, mAH, Temperatures, Wattage, and RPM (more coming soon, by simply download our latest Windows program).
    Cumulative mAH display serves as a “gas gauge” for your battery pack. By knowing how much has been used, you can know approximately how much is left!
    Up to 4 parameters can be displayed per “virtual page” on the PowerPanel. Each parameter has a programmable label.
    Supports Multiple “Pages” of data, with programmable ways of switching between the pages.
    Supports display of both Live data, and Max values, with programmable ways of switching between Live and Max.
    Supports “hot plugging” into the eLogger after your session.
    So light, it can easily be attached to the side of your model for live/max display all the time!
    System supports both Metric and English units.

    Av fargeskjema hadde jeg håpet på den gule og sorte, men det har vært ett rush fra RCPRO og derfor ble den rød og blå for å gi kundene de siste

    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Enig ang gul/svart, men tror denne røde blir meget fin.
    Også er det sikkert ikke mange med rød heller

    Comment


    • #3
      Her er noen bilder av Rune Borgersen sin.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Jo mer jeg ser på den røde og blå jo finere synes jeg den ser ut.

        Flyr lokalt med Rune og må nok kjøpe inn øreplugger der han kommer med bensinlevenet sitt og jeg kan suse avgårde med ett sus av el motor.....
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Ser lekkert ut, likte spesielt det gule godt, men bevares, mer enn fint nok det røde også. Men hvordan blir flyfølelsen når støynivået blir så lavt da? Man får jo ikke så god føling med den soniske delen av throttelpådraget vil jeg tro, og blir mer avhengig av hva man ser enn kombinasjonen lyd/visuell. Og husk at spørsmålet kommer fra en som ikke har hatt jomfrutur med eget fly ennå engang
          Med vennlig hilsen
          Asbjørn Kristiansen, Ski
          -------------------
          Teori er når man skjønner alt,
          men ingenting fungerer som det skal..

          Praksis er når alt fungerer som det skal,
          men ingen skjønner hvorfor..

          Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
          ingenting fungerer som det skal,
          og ingen skjønner hvorfor..
          ------------------------------
          http://www.f-16.net/

          http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

          Comment


          • #6
            Jeg syntes at den rød og blå er den fineste fargen av di, kommer til og følge godt med på denne tråden, har selv lille broren Sebart Sukhoi 29S 30e og den flyr meget godt, men syntes de var litt synd at din blir satt opp som elektro,hadde håpet på bensin oppsett, men de blir sikkert bra som elektro også...
            mvh Stin
            Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
            På vei inn i Hangaren.
            Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

            Comment


            • #7
              Originally posted by Stin View Post
              syntes de var litt synd at din blir satt opp som elektro,hadde håpet på bensin oppsett, men de blir sikkert bra som elektro også...
              mvh Stin
              Bra? Jeg tror det blir bedre. Lite eller ingen vibrasjoner, masse effekt og lite støy

              Fordelen er at en i klubben holder på å montere sin nå med DA50 så det kommer full rapport med video og full pakke så man kan sammenlikne!
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Utpakking...

                Fått modellen på bordet og med understellet på så man ikke skraper i stykker alt som er.

                Legger ved litt bilder av hvordan ting ser ut før jeg legger ut flere bilder av monteringen
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Mer bilder

                  Legger ved noen flere bilder
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Motor

                    Det aller beste med elektromodeller er montering av motor og at man slipper eksosbend+cannister++

                    Det følger med ett metallkryss som monteres bak på motoren som jeg igjen skulle montere disse standoffs på. Dette krysset ble litt lite da fremre firewall på modellen var precut for bensinmotor. Det ble laget ett nytt kryss i 4 mm karbon. Deretter monterte jeg standoffs på denne og brukte malen på firewallen siden denne er justert slik at propellakselene komme rut i senter av cowling.

                    Cowlingen kan skrus meget enkelt av og gir veldig god tilgjengelighet selv når den er påmontert.

                    Etter at alt var sjekket og målt ble motor og avstandsstykker montert, hull boret opp og hele greia ble skrudd fast i motordomen.

                    Cowlingen er frest ut i underkant og jeg planlegger å sette ESC på skrå fra underkant av motorfestet og bakover slik at jeg får maksimal kjøling over kontrolleren.
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Rune Borgersen er snart ferdig også
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Når motor montering var ferdig (20 min....) fortsatte jeg med vinger og stab. limte inn samtlige rorhorn i en omgang. Først pusset jeg alle med sandpapir og vasket de med teknisk sprit. Satte to og to sammen med kulelinken på plass slik at de limes i riktig posisjon. Deretter var det bare å legge på den lille anleggsplaten slik at jeg kunne kutte bort filem. Epoxy ble blandet og trukket inn i sprøyten før jeg gjorde meg ferdig med alle ror i en fei....

                        Etter at det hadde tørket klipte og klemte jeg klar skjøtekabler i passende lengder, monterte servoer og skrudde på plass turnbuckle linkene som er geniale og lar deg justere lengden uten å måtte demontere linken.
                        Attached Files
                        Last edited by Raptor; 11-08-10, 20:59. Reason: noen tastefeil
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          hjulkåper, fairings og halehjul

                          Halehjulsbraketten ble skrudd på plas under i det som føltes ut som solid treverk. Fortserket gjengene med tynn CA. Satt opp fjærer osv og det så riktig bra ut.

                          Fairingene limes med CA rett på understellet. Jeg pusset ned litt forsiktig lakken på understellet og limte den på plass. Satt på klyper og lot det tørke skikkelig.

                          Hjulkåpene er litt annerledes enn jeg liker, men montyerte det slik Sebart anbefaler.

                          Hjulakselen har en fals slik at den skal klemme mot hjulkåpen innvendig og presse den mot understellet. Hvis det først skjer noe så har den en tendens til å bli skikkelik kvestet.
                          Men jeg skrudde den fast slik og justerte vinkelen slik at den ble bra før jeg boret opp fra innsiden og tok av kåpen igjen. Inn med islagsmutter og på med kåpen og 3 mm skruen som holder kåpen i riktig posisjon.

                          Hvis det senere blir en mod her så freser jeg ut kåpen slik at den kan slides nedpå akselen og settes i riktig vinkel med 3 mm skrue og islagsmutter, men at den ikke står i mer forbindelse med selve hjulakselen. Kjører som den står nå inntil jeg ser det skjer noe me rog sjekker holdbarheten.
                          Attached Files
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Rtf

                            Da var modellen klar. Powerbox Sensor bryter/regulator ble installert i siden og justert for LiFE. Monterte og stroppet fast drivbatteriene for å se hvor CG havnet, og det ble ikke ille. 2 stk LiFE batterier rett bak firewall og jeg havnet mot bakre CG, men er jo der jeg liker meg alikevel

                            Vekta med 2x5S 4000 batterier ble ganske nøyaktig 8300 gram og tror ikke det skal skremme noen med den størrelsen modellen har.
                            Attached Files
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Say no more.....

                              Mere kommer i morgen .....
                              Attached Files
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X