Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citabria ARF med 160 cm vingespenn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tusen takk for tipset, Free2fly!
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment


    • #17
      Click image for larger version

Name:	Main_gear_ rubber_cover.JPG
Views:	1
Size:	164.6 KB
ID:	580078 Nok en prøvemontering, strikk holder hovedunderstellet såpass på plass at man får et greit overblikk. På bordet ligger to tilklippede gummibiter som jeg skal legge mellom understellet og kroppen (modifikasjon - har god erfaring med denne måten). Det lille, hvite dekselet (balsakloss) som følger med skal monteres under understellet slik at undersiden av kroppen blir plan og fin. Må høvle ned tykkelsen tilsvarende gummibitene.

      Blir stående med nesa bra høyt denne! Googler noe bilder av full size Citabria og ser at hovedunderstellet på modellen er mye høyere. Det er nok laget slik for å få bakkeklaring til propellen. Holder opp en 12 tommer som jeg hadde tenkt å bruke, men den ser utrolig liten ut, må nok ha større diameter - og større motor. Må nok opp i en kilowatt, kanskje?

      Hadde tenkt å bruke 4S LiFePO4 av A123-fabrikat som har litt høyere spenning enn 3S LiPo, men det ser ut til at jeg må opp i 4 - 5 LiPo celler til en motor som klarer å trekke 14 - 16 toms prop. Tips og erfaringer til valg av motor mottas med takk.
      Last edited by Biplan; 13-07-11, 23:27.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #18
        Balanserorlink og rorhorn

        Click image for larger version

Name:	Ail_rod_90degr.JPG
Views:	1
Size:	165.0 KB
ID:	580079 Bruker vinkelhake for å finne ut eksakt hvor langt ut på balanseroret rorhornet skal monteres.

        Click image for larger version

Name:	Aileron_horn.JPG
Views:	1
Size:	156.4 KB
ID:	580080 Rorhorn, skruer, skiver og muttere følger med, men de er nok beregnet til midt-hengslete ror, slik som høyde- og side-roret. Hvis disse skal monteres slik at den tenkte linjen gjennom de 4 hullene i rorhornet går gjennom hengsel-linjen må rorhornet festes halvveis i løse lufta under åpningen mellom roret og vingen.

        Kan vel modifisere rorhornene som følger med. Jeg liker det strømlinjeformede festet!
        Last edited by Biplan; 13-07-11, 23:20.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

        Comment


        • #19
          Pakke ankommet fra USA med bl.a. en cowling som jeg tenkte kanskje kunne tilpasses; Dynam SR-22 Replacement Cowl (SRTR-03) = $9.99.

          Click image for larger version

Name:	Cowling_Lfront.JPG
Views:	1
Size:	164.8 KB
ID:	580098 Click image for larger version

Name:	Cowling_Lside.JPG
Views:	1
Size:	161.0 KB
ID:	580099
          Flaks der, den er litt bredere enn nesa på Citabria-en. Litt værre at høyden er for liten.

          Men den er støpt i hvit isopor eller noe lignende og ikke farget glassfiber som det så ut som på bildet på websiden. Tenkepause angående cowlingen, tips mottas.
          Last edited by Biplan; 16-07-11, 01:16.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment


          • #20
            Googlet fram data på full size; synes det er artig å sammenligne. Pilot og passasjer sitter etter hverandre (tandem) akkurat som på den velkjente Piper Cub.

            Specifications (1975 7GCAA Citabria "A" Package)
            General characteristics full size
            modell, skala 1:6,3
            · Crew: one pilot
            · Capacity: one passenger
            · Length: 22 ft 9 in (6.9 m)
            · Wingspan: 33 ft 5 in (10.2 m) 1,62 m
            · Height: 6 ft 9 in (2.4 m)
            · Wing area: 165 ft² (15.3 m²)
            · Airfoil: NACA 4412 Halvsymmetrisk
            · Empty weight: 1,110 lb (503.5 kg)
            · Loaded weight: 1,650 lb (748 kg) 2,2 kg (estimated)
            · Useful load: 540 lb (244.5 kg)
            · Max takeoff weight: 1,650 lb (748 kg)
            · Powerplant: 1× Lycoming O-320-A2B, 150 hp (111.9 kW) electric, 1 kW (estimated)
            · Aspect ratio: 6.8
            Performance
            · Never exceed speed: 162 mph (260.7 km/h)
            · Cruise speed: 126 mph (202.8 km/h)
            · Stall speed: 51 mph (82.1 km/h)
            · Range: 500 mi (804.7 km)
            · Service ceiling: 12,000 ft (3660 m)
            · Rate of climb: 1,120 ft/min (5.69 m/s)
            · Wing loading: 10 lb/ft² (48.9 kg/m²)
            · Power/mass: 11 lb/hp (6.7 kg/kW) 2,2 kg/kW (estimated)
            Last edited by Biplan; 16-07-11, 13:06.
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #21
              Spinner

              Click image for larger version

Name:	Spinner_KlausDieterHorn.JPG
Views:	1
Size:	160.5 KB
ID:	580142 Hadde en passende spinner på lager. Lurer på hva den egentlig var innkjøpt til. Kanskje en premie?

              Fargen matcher ganske bra, i hvertfall i lys fra lysrør. Blir forhåpentligvis enda bedre i sollys.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #22
                Ledning til balanserorservo

                Click image for larger version

Name:	DSC00309.JPG
Views:	1
Size:	159.2 KB
ID:	580143 I vingen ligger det ferdig en fiskesene eller lignende til å trekke servoledningen med. Ledning og sene skjøtes sammen med en god lengde tape; veldig kjedelig om skjøten går opp midt inne i vingen.

                Ledningen må skjøtes på de fleste servoer og jeg har valgt å lodde på en lengere ledning og montere ny kontakt.
                Last edited by Biplan; 19-07-11, 22:02.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #23
                  Frontruta (eller hva det heter på fly) krever en del fundering. Prøver å få det se riktig ut samtidig som det skal fungere. Det ser ut som om frontruta er avtagbar for batteribytte på elektromodeller på bilder på nettet; en kryssfinerplate ligger an mot spantet i kroppen.

                  Click image for larger version

Name:	Windshield.JPG
Views:	1
Size:	140.1 KB
ID:	580592 På Huckfesten så jeg en mer skalalik Bellanca med forbrenningsmotor.
                  Kryssfinerplata bør vel gå ned i fordypningen i kroppen på hver side for å bli noenlunde stabil. På den versjonen jeg har går ikke frontruta rundt og over forkant av vingen. Sammenlign med bildet i post #17.

                  Click image for larger version

Name:	Windshield_side.JPG
Views:	1
Size:	143.6 KB
ID:	580593 Slik ser det ut fra siden. Frontruta er ganske skrå og går for langt fram til at jeg kan lage batterilokk rett over tankrommet.

                  Undersiden på modellen jeg har er langsgående trespiler kledd med krympeplast, så der blir det vanskelig å lage batterilokk.
                  Last edited by Biplan; 02-08-11, 09:20.
                  Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                  Comment


                  • #24
                    Pilot og passasjer må til

                    Click image for larger version

Name:	Scale_pilot_port.JPG
Views:	2
Size:	112.6 KB
ID:	580599 Etter at jeg så Anders sin pilotfigur på Huckfesten er jeg helt overbevist om at en modell med gjennomsiktige vinduer må ha pilot.

                    Click image for larger version

Name:	Pilot_passenger_Rside_rear.jpg
Views:	1
Size:	69.1 KB
ID:	580600 Slik ser pilot- og passasjer-plassering ut fra utsiden i en full size Citabria. Legger merke til at passasjeren sitter lengre frem i flyet enn jeg antok.
                    Last edited by Biplan; 01-08-11, 20:17.
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #25
                      Det er mange ting som tar tid og likevel er det ikke synlig framgang i bygginga.

                      Click image for larger version

Name:	Servo_mount.JPG
Views:	1
Size:	163.3 KB
ID:	580951 Mulig at jeg er over middels pirkete, men jeg synes at servodekslene ble liggende litt dypt i vingen. Dette kunne enkelt vært bedre tilpasset under byggingen.

                      Måtte fore opp med mellom 1 og 1,5 mm for å få servodekselet plant med overflaten av vingen. Listene som skruene festes i er av balsa - har alltid brukt hardved til det. Selvgjengende skruer biter ikke godt nok i balsa, så det ble mye skruing ut/inn. Først på med dekselet, merke og borre hullene, skru inn skruene for å lage gjenger, ut med skruene igjen, av med dekselet og forsterke gjengene med tynn CA, til slutt på med dekselet/servofestet og endelig inn med skruene igjen.
                      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                      Comment


                      • #26
                        Ref:
                        Hadde tenkt å bruke 4S LiFePO4 av A123-fabrikat som har litt høyere spenning enn 3S LiPo, men det ser ut til at jeg må opp i 4 - 5 LiPo celler til en motor som klarer å trekke 14 - 16 toms prop. Tips og erfaringer til valg av motor mottas med takk.
                        Snakk med Bill i AMK, han har nesten samme flyet ferdig med motor og alt oppsett

                        Comment

                        Working...
                        X