Announcement

Collapse
No announcement yet.

GWS E-Starter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    jo du kan godt bruke regulatoren og senderen. du vil bli overrasket over hvor lenge det varer uten propell på
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #17
      Ok, takk for svar!
      Men hvor stor fart skal jeg ha på den?
      I don't think there's a punchline scheduled, is there?

      Comment


      • #18
        kjør den på halv gass eller noe sånt i i noen minutter så kan du gi på mere etterhvert. hvis du ser inn i åpningene i motoren så vil du se at det gnistrer litt ved børstene. (mulig du må slå av lyset for å se det)poenget med inkjøringen er å slite til børstene slik at det gnistrer minst mulig. kjør gjerne hele batteriet selv om du synes det tar lang tid.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #19
          Har lest at flere ikke anbefaler å koble til motoren til fartsregulatoren og kjøre den inn uten belastning på lavt turtall, da motoren da får korte pulser fra regulatoren med maks spenning batteriet klarer å levere.

          Så litt på RCCarAction sine nettsider og på denne linken:

          http://www.rccaraction.com/rc/articl...ge_stocker.asp

          Der anbefalte de innkjøring med eget batteri 2-3 lommelyktbatterier eller 3-4 NiCad celler og duppe motoren i vann i 3 secunder. Vannet vil da slipe børstene momentant. Tørk og mør motoren og dens lagre. De kjører også inn børstemotoren ett annet sted ved å koble den til akslingen på en dremel og la den jobbe på lavt turtall en stund.

          Ut fra artikkelen oppnådde de ikke bedre turtall på motoren, men den tålte høyere strøm og effekt samtidig som virkningsgraden gikk opp. Dette betyr at en kan kjøre mere spenning, eller sette på en større propell uten at motoren vil bli særlig varmere enn med den mindre propellen.

          Har ikke prøvd ut dette selv, men hvis noen merker forskjell etter å ha fulgt prosedyrene, burde de legge ut meningene sine her. Det er tross alt noen som har standard børstemotorer ennå, selv om børsteløse holder på å ta over for fullt.

          Comment


          • #20
            tenkte ikke på det med pulsene. er vel som du sier det beste å kjøre inn med ett enkelt batteri bare.
            Ang erfaring så kjørte jeg inn motoren til easy glideren i vann. når jeg var ferdig så var det ikke en gnist å se ved børstene på 3S batteri. har sikkert 50 turer med den til nå og har aldrig begrenset gassbruken og bruker ett 3s 1300mah batteri. Den første formosa motoren min brente jeg opp etter 15sekunder på 3S. kjøpte en ny og kjørte den inn i vann. den holdt lengre en flyet tror ikke det er så mye ekstra effekt å hente ved innkjøring. men motoren vil tåle høyre spenning uten å brenne opp. når en børste motor ryker så er det vel somregel børstene som går.

            er nå min mening og erfaring
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #21
              Hvor lenge kjørte du forresten motoren i vann. Har sett alt fra 3 sekunder til 45 minutter. Kan du komme med dine erfaringer "tyor".

              Du får mere effekt ut av motoren fordi du får høyere dreiemoment og motoren får høyere virkningsgrad (= mindre varmetap), turtallet er stort sett uforandret. Du kan dra høyere effekt ved å sette på større propell eller batteri med mere

              Comment


              • #22
                Har vært ute å flydd tre ganger etter min første post, tenkte jeg skulle fortelle litt hvordan det gikk.
                Den første dagen var det den verste turen noensinne
                Jeg fikk ikke flydd, det var problemer med sender. En venn av meg fløy den for meg for å teste ut om den fungerte skikkelig, noe som den ikke gjorde.
                Den humpet opp og ned noe enormt. Til slutt klarte han faktisk å lande (helt utrolig, dere skulle bare ha sett!) men det ble en hard landing, og understellet røk og propellen knakk. Eller ingen skader. Alt var reparert kvelden etterpå.

                Så skulle vi prøve igjen. Deg ble kastet til værs og fløy mye bedre. Det var antakeligvis lite batteri på senderen forrige gang. Jeg prøvde selv, og personlig må jeg si at det fløy bra. Det hopper litt, men det kan godt være pga vinden. Jeg prøvde meg på å lande til slutt etter noen "nesten-landinger" for å få feelen. Da jeg skulle lande på skikkelig, kom jeg fint inn, ikke raskt.
                Men understellet i E-Starteren er utrolig svakt festet, og det røk med én gang den traff bakken. Vi prøvde en tur til, det fløy like godt som sist, men denne gangen fløy vi uten understell og det var ikke jeg som landet.
                Jeg bestemte meg etter denne turen at jeg skulle forsterke understellet.
                Dette anbefaler jeg alle å gjøre (gjerne bedre enn min løsning), særlig nybegynnere. Det brekker altfor lett av, og avstivningen veier ikke så mye uansett. Jeg merket ingen forskjell når jeg fløy etterpå.

                For å avstive det bøyet jeg det ene hjulfestet. Jeg hadde bestilt flottører, og her var det to hjulfester i tillegg til det jeg hadde fra før av, så jeg brukte det. Uansett, jeg satte det i flottørfestet og bøydet det mot hjulene. Jeg klippet av tuppen på festet fordi jeg ikke klarte å bøye det helt rett. (Har ikke så bra verktøy, om dere lurer )
                Etterpå brukte jeg noen metallrundinger med umbrakonøkler og satte dem på stengene som var bøyd mot hjulene. Jeg tok to stenger til, bøyde dem rundt hjulfestet, satte dem inn i metallrundingene og strammet umbrakoskruene. For å sikre meg at stengene ikke gled av hjulfestet strammet jeg alt jeg hadde med tangen og tok en dæsj epoxy på. Dette høres kanskje ikke bra ut, men det fungerer faktisk ypperlig. Landingene går HELT perfekt nå.

                La til et bilde av flottørene også nå, glemte å legge det til før.
                Attached Files
                I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                Comment


                • #23
                  Originally posted by ØRN-BJØRN & JØRN
                  Hvor lenge kjørte du forresten motoren i vann. Har sett alt fra 3 sekunder til 45 minutter. Kan du komme med dine erfaringer "tyor".

                  Du får mere effekt ut av motoren fordi du får høyere dreiemoment og motoren får høyere virkningsgrad (= mindre varmetap), turtallet er stort sett uforandret. Du kan dra høyere effekt ved å sette på større propell eller batteri med mere
                  vet ikke akuratt hvor lenge men 20-30min tenker jeg. det kommer jo an på hvor hardt materiale børstene er laget ev. og tror dyrere kvalitets motorer trenger lengre innkjøring for å slites til. kjørte til vannet fikk litt gråfarge og det ikke var noen synelig gnistring ved børstene da jeg tok den opp av vannet. så tørkes med hårføner og litt olje på strategiske plasser
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #24
                    Har vært ute å flydd en del nå, har vært helt utrolig bra vær i det siste til å fly her i Stavanger. Det snødde før i dag, så jeg tok på flottørene og prøvde å fly med dem, det gikk utmerket! Måtte stille litt på høyderorstrimmen, ellers ingen merkbar forandring. Tok noen bilder, har sprayet flyety også nå, helt likt readyen. Tok noen for å sammenligne

                    EDIT: Jeg ser at jeg har lagt ut to av samme bilde, beklager. Jeg kan ikke slette det :P
                    Noen bilder er også ganske like. Jeg fikk ikke tatt noen i luften ettersom det er litt vanskelig å både fly og ta bilder.
                    Attached Files
                    Last edited by Soloflying; 23-03-06, 19:59.
                    I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                    Comment


                    • #25
                      Hvor lang flytid har du med lipobatteriet ?

                      Comment


                      • #26
                        Det blir vel på rundt 10 minutter tror jeg.

                        Beklager at jeg svarer nesten en måned etter at du spurte :P
                        Jeg har ikke vært aktiv i det siste...
                        I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                        Comment

                        Working...
                        X