Announcement

Collapse
No announcement yet.

GWS E-Starter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GWS E-Starter

    Jeg lovet en liten byggerapport og en liten rapport fra jomfruturen, så her er de.
    Vær oppmerksom på at jeg ikke er helt kommet forbi nybegynnerstadiet, så jeg anbefaler ikke at andre nybegynnere bruker min rapport og mine løsninger på sine E-Startere.
    Dette er en fortsettelse på denne tråden: Valg av elfly - (MFN) ModellflyNytt.no
    Jeg tenkte at det passet bedre å lage rapporten i denne kategorien.
    Dere må gjerne gi tilbakemeldinger på mangler eller feil i rapporten.

    Motor brukt: Standard 350 gearet motor fra GWS. (Den som følger med)
    Batteri: Siden finnes ikke
    Mottaker: Siden finnes ikke
    Lader: Siden finnes ikke

    Etter volleyballtreningen var det en en melding på mobilen som ventet.
    Gjett hvem det var fra! Jo, det var posten! Og gjett om det var en glad sjel som leste meldingen
    Jeg ble kjørt ned til postkontoret og hentet godskakene. Varene ble brakt hjem og inspisert etter eventuelle mangler. Men nei, alt var der. (Se Bilder: e-Starter for, E-starter for2, og E-Starter for3.
    Leksene ble gjort uvanlig raskt og så var det ned i kjelleren. Bruksanvisningen var enkel og jeg gjorde som det sto. Etter hvert var de to halvdelene av kroppen limt sammen og alt uten problem så langt. Jeg merket at slangen som skulle gå fra servoene til halerorene var litt for kort i fohold til hva som stod i manualen, så det så vidt jeg fikk stukket den langt nok ut. Vingene ble påbegynt og her stod det feil i manualen. Det stod at jeg skulle lime en plastdel på forsiden av vingen, den skulle egentlig være bak. Dessuten skulle det først være en annen del på før den delen, og dette var ikke nevnt i det hele tatt. Jeg måtte tenke meg til det selv ved å se på bildet på boksen. Jeg merket også at flyet hadde litt simple løsninger. Hengslene mellom alle ror var kun av papir, noe som gjorde det litt vanskelig å dytte inn uten å bøye det. (Se bilder: E-starter for4, for6)
    Etter hvert som flyet tok form, begynte småarbeidet. Cowlingen ble skjært ut, ikke verdens beste jobb akkurat. (Bilde: E-starter for
    Batteriet jeg hadde valgt var litt for trangt, derfor måtte jeg skjære bort litt isopor for å kunne skvise det inn. (Bilde: E-starter for9)
    Den lille plastluken som fulgte med til å dekke for batteriåpningen var desverre litt for liten for mitt batteri og derfor droppet jeg den. Jeg lagde en egen, veldig enkel, vri: Et lite isoporstykke som jeg skjærte ut til å passe noenlunde. Brukte nåler til å få det til å sitte, skal bruke teip når jeg er ute å flyr. (Bilde: E-starter for10)
    Hjulfestet til bakhjulet som følger med var altfor svakt etter min mening, det bøyde seg med én gang. Derfor lagde jeg nok en enkel løsning. Jeg bøyde stangen som holdt hjulet og satte den rett inn i isoporen med lim. (Bilde: E-starter for13) Dette satt mye bedre og holder bedre ved harde landinger.
    Etter å ha satt på originale dekaler (kjedelig, jeg vet, men jeg hadde ikke noen spray, gadd ikke å kjøpe nå) var flyet ferdig! (Bilde: E-starter for12)
    Flottørene ble ferdigbygget etterpå, har ikke dem med her.

    Jomfrutur!!!

    Ja, nå var det første tur. Jeg fikk hjelp av en venn (Flue) til å teste om alt var som det skulle. Jeg hadde sjekket tyngdepunktet før og alt skulle etter min mening funke. Det ble kastet til værs og han bemerket at det var veldig tungt. Dette skyldes vel mye pga. at jeg bruker standardmottaker nå, etter at jeg klarte å ødelegge den bestilte minimottakeren på den andre dagen da jeg skulle teste den.. Men som den gode piloten han er, klarte han å lande fint og uten skade på flyet. Så var det min tur..
    Det ble kastet til værs, fløy noen meter på vei ned og kræsjet. Jeg klarte ikke å rette det opp. Det var altfor tungt, og senere kom det frem at propellen var feil vei, noe som betydde veldig mye. Jeg trodde ikke at det hadde noe å si, men det har altså det. Etter krasjet var ikke mye ødelagt. hjulfestet var røket av og sideroret var brukker, det var det eneste. Alt var reparert på 30 min.
    Jeg har ikke rukket å ta flere turer, skal se om det ikke går an å fikse mottakeren. Jeg snudde propellen da jeg reparerte, merket at motoren trakk MYE bedre.

    Konklusjon:
    Jeg har ikke fått fløyet det skikkelig enda, så dette er kun om selve byggingen.
    E-Starter er et flott og enkelt fly for en billig penge, kan absolutt anbefale det for begynnere. Bare vær oppmerksomme på svakhetene jeg har nevnt.

    Håper dere likte rapporten, gjerne gi tilbakemeldinger. Dette er min første rapport på bygging av fly.
    Attached Files
    10
    Nei, den var dårlig!
    10.00%
    1
    Ja, jeg likte den!
    90.00%
    9
    I don't think there's a punchline scheduled, is there?

  • #2
    Enig i det meste, e-starter er et flott fly, men kan virke litt "tungt" hvis propellen sitter feil vei ja, hehe Imponert over at han i hele tatt klarte å fly en tung formosa med original 350 motor og gws propell bak frem!
    Geir Amund Lindberget

    Comment


    • #3
      Jeg tror du vil få mere futt i flyet med 3s batterier og 90-50 propell .
      Viss du kjører inn motoren (la den gå ubelastet i en time med 6v) så varer motoren en stund uten å brenne opp og du får mye bedre løft og morro .
      Jeg gjorde dette på formosa før jeg gikk over til børsteløs.
      Med 2s var det tregt som sirup men gikk rett opp med 3s.
      Geir I Walderhaug

      Comment


      • #4
        Ubelastet? Hva vil det si?
        I don't think there's a punchline scheduled, is there?

        Comment


        • #5
          ubelastet vil si uten propell. du kan gjerne la den gå med bare ett 1.5v batteri i stedet for 6V tilkoblet en time. for å slite til børstene i motoren.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Er alltid så mye mas fra folk om høyere spenning osv. Det fungerer helt fint akkurat som det er. Jeg hadde tungt nimh 7.2v batteri og det fløy helt fint, tok mange loop på rad osv. En e-starter trenger langtfra så mye power som formosa. Det er et heeelt annet fly. Formosa klarer jeg ikke å fly uten minst 700gram trekkraft.
            Geir Amund Lindberget

            Comment


            • #7
              OK. Har bare ett batteri (7.4v) så det går nok ikke enda..
              I don't think there's a punchline scheduled, is there?

              Comment


              • #8
                Om det er til innkjøring du teneker på, så funker det med ett vanlig AA batteri. Man må bare feste ledningene på en eller annen måte ( tape funker).

                Comment


                • #9
                  Et helt vanlig batteri? hehe nå er jeg litt forvirret :P
                  Kan dere poste bilder av hvordan dere gjør det? Bare om dere har det liggende, dere trenger ikke å gjøre det for min skyld. Innkjøring er vel ikke så viktig på el motorer som på glow motorer tenker jeg.
                  Uansett, takk for hjelpen, selv om dette ikke har så veldig mye med selve rapporten å gjøre

                  PS: Merker at jeg har skrevet "Bybbeberapport" i pollen. Det skal selvfølgelig være "ByGGerapport".
                  I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                  Comment


                  • #10
                    Poenget er å koble til motoren liggende løs uten propell, bare koble ledningen til hver ende av et vanlig aa batteri og la den ligge å surre, børstemotorer har børster som bør kjøres inn (må ikke). Trenger ikke bilder for å få til det vel? Hmmmmmmm....
                    Geir Amund Lindberget

                    Comment


                    • #11
                      Denne linken tror jeg inneholder de opplysninger som du trenger.
                      (MFN) ModellflyNytt.no
                      Geir I Walderhaug

                      Comment


                      • #12
                        LEste litt på den der. Tror jeg tar våt innkjøring, men virker det egentlig? Høres farlig ut (og ufornuftig) å legge en elektrisk motor i vann.
                        I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                        Comment


                        • #13
                          Er du i tvil kjører du inn tørt. Motoren skal tørke grundig etter våt innkjøring og gevinsten er ikke der når vi snakker om rimelige motorer.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by galmania
                            Poenget er å koble til motoren liggende løs uten propell, bare koble ledningen til hver ende av et vanlig aa batteri og la den ligge å surre, børstemotorer har børster som bør kjøres inn (må ikke). Trenger ikke bilder for å få til det vel? Hmmmmmmm....
                            Bare husk at motoren må kobles slik at den roterer rett vei når den skal kjøres inn, og bare kjør den inn tørt, da skjer det garantert ikke noe galt. Med våt innkjøring, kan du lettere ta knekken på den om en gjør noe feil.

                            Jeg bruker å lade opp motor batteriet, for så å ta av propellen, og så kjøre motoren på sakte hastighet i en liten time. Ikke noe tull og ikke noe søl, da alt står i flyet. Det eneste en skal passe på, er at en ikke glemmer av den så en kjører batteriet i kne (sett på en timer/vekkerklokke eller noe). Etterpå er det bare å lade sender (eller bytte batteriene i den), og lade motor batteriet, samt sette på propellen, og så er en fly klar.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Går det ikke an å ha på regulatoren og senderen og kjøre motoren på den måten? (Uten propell selvsagt) Men jeg tviler på at batteriet holder i en hel time?
                              I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                              Comment

                              Working...
                              X