Unconfigured Ad

Collapse

HVP Catalina

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -GAS-
    • Jun 2007
    • 1323

Originally posted by pleym
    Så leste jeg endel om agentvirksomheten på helgelandskysten under krigen, og 333 skvadron, så da måtte det bare bli en Catalina
    Hei, Catalinaen er et av de fineste flyene jeg vet om og når du nevner dette med agentvirksomheten så tenker jeg tilbake til en bok jeg leste som het "Vi fløy Catalina" (mener å huske at det var det den het)

Det jeg husker best med boken var når de hadde ligget å ventet på en agent og været ble bare dårligere og dårligere. Hvis jeg husker rett så var fortellingen fra den natten at de til slutt måtte bare ta av, og da i to meters bølgehøyde! De throttla forsiktig opp på bølgetoppen for så å gi flatt gjærn og da håpet at det skulle ta av ved neste topp (mener å huske at det var sånn det var)

Denne boken kan anbefales på det sterkeste.
    Christen
    http://jetsofnorway.com/

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Stemmer, bildene har jeg tatt på Sola. Der står mange spennende maskiner.
      Flyttet ja, da får du ryddet i alle fall Håper du fikk et bra hobbyrom på ny bopæl...

Har ikke lest den boka Christen, men får prøve biblioteket!

Hadde en spesiell opplevelse for 14 år siden. Leste mye krigshistorie som vanlig. Blant annet boka om senkingen av Scharnhorst, der en båt med 16 eller 26 manns norsk besetningsandel deltok og gikk under kanonene og torpederte. Brutal lesing... Så fikk jeg haik på en liten 36-fot seilbåt opp langs nordvest-kysten av Vest-Spitsbergen på sensommeren, en fantastisk 5-6 dagers tur! Ei natt jeg satt ankervakt kom skipperen opp og slo seg ned. Vi satt og snakka ei stund, så viste det seg at han var en av de som bemannet KNM Stord den gangen... Naturlig nok var det grusomme minner, av 1982 menn på Scharnhorst overlevde bare 36 tror jeg. Stord mistet en mann som gikk over bord. Han ville ikke snakke om det som skjedde, og jeg kan ikke forestille meg hvordan det var å være oppi noe sånt.
      Last edited by joo; 29-09-07, 16:18.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Jepp Christen, har lest den boka. Hvis man også har litt geografikunnskaper omkring de stedene de satte i land folk, så er det nesten ekstra spennende. I mange tilfeller må det ha vært rene tilfeldigheter som gjorde at de ikke ble oppdaget og skutt ned på tilbaketuren.

Hvis man er interessert i selve agentvirksomheten også, så kan jeg også anbefale Lurøyaffæren og Majavatntragedien.

Comment

• arntum
          • Sep 2002
          • 252

Hei.
          Har du fått flydd Catalina'en din?
          Jeg er virkelig spent på hvordan denne modellen er.
          Har forresten noen prøvd børsteløst oppsett?
          Jeg lurer på en selv og kunne tenkt meg to stk Axi 2212-20 motorer. Noen som har noe å si til dette?

Arnfin
          ........................................
          Fly:
          Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
          Seamaster (Irvine 53 2-takt)
          Wingo (Phasor 15-3)
          Soarus Sports El.glider (600 børste)
          E-Starter (Axi 2212-24)
          ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
          C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
          Formosa (Himax C2812-1200)
          Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
          Cessna Skywagon 185 elektromodell
          Heli:
          Twister Bell 47
          Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
          Radio:
          Graupner/Jr MX-12
          Spektrum DX7

mail: arntum@broadpark.no

Comment

• pleym
            • Dec 2001
            • 909

Heisann

Har ikke flydd den enda nei, men det nermer seg.

Har vurdert børsteløst, og jeg kommer nok til å sette det inn etterhvert. Det virker nesten litt bakstrebersk å fly med børstemotorer, men jeg hadde de tilgjengelige.
            2 stk 2212-størrelse motorer er hva jeg også har sett for meg, men det er en utfordring med propellstørrelse på denne modellen. Det er ikke plass til mer enn 6" propell, eller til nød 6,5", og de nevnte børsteløse outrunnerne vil helst ha 8-9" propell.
            Løsningen er antageligvis vridbare 3-bladere, men det har jeg selv ihvertfall ingen erfaring med. Ken hos Griffin selger såntnoe.

Man kan selvfølgelig gå for inrunner og 6" propell på 20k omdreininger eller deromkring, men det virker liksom heeeeelt feil på en modell som dette

Comment

• arntum
              • Sep 2002
              • 252

Hei.

Lurer fremdeles på hvordan denne modellen er fly.
              Har forresten bestilt en selv hos Ken (Aventura Twin'en min gikk til de evige flyplasser på søndag etter en fatal pilotglipp).

Arnfin
              ........................................
              Fly:
              Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
              Seamaster (Irvine 53 2-takt)
              Wingo (Phasor 15-3)
              Soarus Sports El.glider (600 børste)
              E-Starter (Axi 2212-24)
              ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
              C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
              Formosa (Himax C2812-1200)
              Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
              Cessna Skywagon 185 elektromodell
              Heli:
              Twister Bell 47
              Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
              Radio:
              Graupner/Jr MX-12
              Spektrum DX7

mail: arntum@broadpark.no

Comment

• pleym
                • Dec 2001
                • 909

Vel... Nå bør det ikke bli for lenge til jeg kan svare på det spørsmålet

Nå er alt radioutstyr montert, og motorene er prøvekjørt. Jeg har igjen noen små detaljer som jeg har holdt igjen til slutt, som dekaler, bubbles, vingetipper etc. Når det er på plass så blir det jomfrutur. Kanskje neste helg hvis været er ok

Hadde den på vekta også i dag, og den viste 1498, som er "on the spot". Manualen sier 1500 +/- 100 gram. Med Børsteløst og Lipo, så er det selvfølgelig litt å spare der, og hvis man ikke glasser vingen men trekker den, så er det kanskje litt å spare der også.

Et par tips fra installasjon i kroppen: Planlegg hvordan du har tenkt å feste roroverføringene (rørene) i servoenden FØR du limer inn servobrettet. Det er et hav av plass inni kroppen, men tilkomsten er dårlig. Alt du skal gjøre må gjøres gjennom toppen av vingefestet eller gjennom batteriluka, og ingen av dem er store nok til ei voksen hand
                Jeg skrudde heldigvis fast servoene før brettet ble limt inn, men jeg ville også ha loddet på lengre ledninger på servoene hvis jeg skulle gjøre det igjen, slik at de rekker ut av kroppen. Da blir det enklere å koble opp mottageren etterpå

Comment

• Sundtair
                  • Feb 2009
                  • 1280

HVP Cat

Hvordan går det med flyet. hva ble batteri, vekt, motor, regulator valg,Gjordt noen forandringer, flyr den bra osv.
                  Har også en HVP Cat som skal settes sammen på sikt. Det manglet noen deler der(restsalget til Griffin) sendte en mail til produsenten, som raskt sende de manglende delene.
                  Flyr Aventura III
                  mvh Andreas
                  Last edited by Sundtair; 04-11-09, 10:42.
                  Mvh Andreas
                  Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                  PCM.at mye glede i litt carbon
                  Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

Comment

• pleym
                    • Dec 2001
                    • 909

Heisann

Har flydd dette flyet noen turer nå ja

Funket dårlig med børstemotorer (bombe), så jeg har montert et par små børsteløse Hobbycity motorer med hver sin regulator. Drives av et gammelt 3S lipobatteri på 4000mAh :P Husker ikke i farten hva de motorene hette, men kan sikkert finne det ut hvis du er interessert.
                    Batteriet er mye større enn hva man trenger, men med de lette motorene, så må jeg ha det helt fremst i nesa for å få riktig CG, så det blir ikke overvekt uansett.

Morsom modell, som har mer enn nok power med dette oppsettet.

Har ikke prøvd den fra vann enda, og er vel litt skeptisk til hvor bra det vil funke.

Comment

• Sundtair
                      • Feb 2009
                      • 1280

Børsteløs

Det blir børsteløse motorer. Hvilken vekt kom du ut med ditt oppsett og størrelsen på propellene,

Andreas
                      Mvh Andreas

Comment

• pleym
                        • Dec 2001
                        • 909

Heiv det på vekta nå, og den viser 1239 gram

Propellene er APC 6 x 4

Comment

• Sundtair
                          • Feb 2009
                          • 1280

Vekta må flyet ditt må være bra

Byggeveiledningen sier 1300 + - 100 gr. Min har vanlig balsabygde vinger.
                          Mulig jeg bygger på den neste vinter.

Andreas
                          Mvh Andreas

Comment

Working...