Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test av Protech Zoom 450EP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Test av Protech Zoom 450EP

    Tidligere i vinter var jeg innom IMPX på Lillehammer (www.impx.no).
    Øverst på hylla stod en liten tass av et fuel helikopter, en Protech Zoom450IC. Den var motorisert med en .12 fuelmotor og spørsmålet ble straks: Finnes den i elektroutgave? Svaret var ja men den var ikke kommet til Norge enda. "Når?!" var selvfølgelig neste spørsmål....

    ....så nå, noen uker senere, sitter jeg her med en Protech Zoom450EP
    Rotordiameteren er fra litt under 80cm til litt over, altså litt større enn bl.a. Trex450 og MiniTitan (tidligere omtalt her på MFN).
    Jeg måtte "tilfeldigvis" innom Holger (her på forumet) og jammen ble det ikke til at vi tok en titt på hjulvispa, pussig det der... Ved en tilfeldighet hadde han Trexen sin i bilen hvorpå vi sammenlignet størrelser. Forskjellen i størrelse er ikke enormt stor men synlig

    Jeg har tenkt til å omtale de fleste aspekter ved denne doningen, men jeg rekker ikke montere så mye før til helga. Jomfrutur er planlagt over helga eller i værste fall neste helg. Dette burde strengt tatt være mulig, og vel så det, da selve helikopteret kommer ferdig montert (skal demontere litt og ta noen stikkprøver på vitale deler for å sjekke at alt sitter som det skal). Det som er igjen er sammenføying av de to canopyhalvdelene og montering av all elektronikk.

    Jeg valgte å kjøpe "pakkene" Protech har laget til denne farkosten. Foruten selve helikopterkit'et (som kommer med et sett treblader) har de satt sammen en radio/elektronikk (HH gyro, servoer, og mottaker) pakke og en med motor, esc og batteri. Batteriet er forøvrig et 3s1p 2150mah FlightPower batteri, 1800mah anbefales av protech for hardere 3D flyging.
    Det ser ut til at dette er ei grei pakke som jeg tror skulle passe fint for de fleste (det vil testingen forøvrig vise), men en kan selvfølgelig komponere oppsettet selv dersom en ønsker. Tomt helikopter koster under 1900,-. Regulatoren tåler 3s lipo og 30A, maks 35A. Motoren tåler 18V, noe som skulle tilsi at den kan kjøres på 4s pakke, men siden denne modellen knapt nok har kommet på markedet, både internasjonalt og innaskjærs har det ikke vært mulig å finne så mye info om 4s oppsett, enda....

    Tenker jeg avslutter introen der og kvitterer med noen bilder jeg har tatt og et par linker til noen videoklipp jeg har funnet (bortsett fra de protech har på sine sider er dette de eneste jeg har funnet så langt). Jeg kommer tilbake med mer spesifikke kommentarer til de ulike delene etter hvert som jeg monterer, og selvfølgelig kommer både en liten videosnutt og flyrapport etter hvert som jeg får flydd det.

    Litt 3D flyging med Zoom450'n:
    404 Not Found

    Zoom450EP som kamerahelikopter:
    404 Not Found
    Attached Files
    Last edited by Holger; 15-02-07, 19:51.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Motoroppsett

    Motormontering:
    Den enkleste måten å montere motoren på er å skru ut festebraketten (4 små skruer) for så å montere motoren på braketten og deretter skru braketten på plass igjen. Manualen advarer mot å stramme disse små skruene for hardt! Braketten er lett tilgjengelig og kan raskt justeres i forhold til hoveddrevet og kan enkelt tas ut ved behov. Piniongen monteres før motoren skrus fast til braketten. Kablene strekkes enkelt rett fremover og under festebraketten til regulatoren (se bilde).

    Det følger med to ulike pinionger, en med 13 og en med 15 tenner(T). Den minste er anbefalt for nybegynnere og "aerobatics". Jeg har montert 13T i førsteomgang så får vi se hvordan responsen er. Ved bruk av 16T (høyere headspeed / rpm på hovedrotoren for bedre respons ved hard 3D) anbefales det å sørge for at ESC har rikelig med kjøling samt at en sjekker temperaturen fra tid til annen, da strømtrekket vil bli større med 16T. Det anbefales bruk av 325mm carbonblader ved bruk av 16T. Det følger som sagt med treblader i settet så carbonblader må kjøpes utenom.

    Tekniske data på motoren (outrunner) som følger med i power-set'et:
    Maks Volt: 18.0V
    RPM/V: 2400
    Max strømtrekk: 30A
    Dimensjoner: Ø32.5 x 39mm
    Aksling: Ø3.17 x 12mm
    Vekt: 98gram

    Som sagt i forrige post så vil testingen vise hvordan utstyrskombinasjonen presterer.

    Her er et par bilder fra motormonteringen.
    Attached Files
    Last edited by esmel; 15-02-07, 22:23.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Gratulerer med nytt helikopter!
      Blir morro å se hvordan dette funker
      Hvor er lipoen din a?

      www.airheads.no
      www.bmk-rc.com/

      Comment


      • #4
        Mange takk
        Joda, blir veldig artig og interessant det her
        Blir spennende å sammenligne med Trex og etter hvert MiniTitan, men først og fremst så er det jo interessant å fly det og se hvordan det oppfører seg.

        Syntes det virker som et bra helikopter så langt.
        Har ikke rukket å gå nok i dybden på konstruksjonen enda til at jeg vil uttale meg noe mer konkret, men det kommer så fort jeg får tid Om noen har spørsmål eller kommentarer så fyr løs.

        Canopyen er ferdiglimt og pyntet, bilder kommer.
        Tar sikte på å montere servoer, mottaker, lodde kontakter på esc og montere denne ila. kvelden. Må få kjøpt dobbeltsidig tape til gyroen i morgen eller rett over helga.
        Tror jeg har noe borrelås liggende så da blir det å lage sele til batteriet ila. helga.
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Går litt smått her... Har hatt litt for mye å gjøre i det siste.

          Canopyen kommer i tre deler. Disse har jeg limt med gult lynlim (Flash). Limte først noen punkter før jeg la på mer lim + litt kicker. Tok kanskje 5-6 minutter da canopyen kommer ferdig utskåret. Litt finpuss til slutt så ble det bra. En kan med fordel bruke litt vann og såpe før pålegging av decaler, noe jeg ikke gjorde... Denne canopyen er det ikke laget festehull i fra før men manualen oppgir mål for hvor hullene skal være.

          Neste jeg tar for meg er montering av elektronikk og oppsett av radio, deretter er det flytest Stay tuned!

          Vel vel.. Her er bildene
          Attached Files
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jon-Arne
            Grattis Espen !

            Kult med nytt helikopter Regner med at jeg får se den "live" en av de første helgene, blir spennende å se hvordan det funker.
            Takk takk
            Hvis du er snill gutt skal du få prøve den, men det forutsetter at du flyr ræva av den da hehe
            Planen er å ha den med på isen på lørdag.
            N90'n din er vel rett rundt hjørnet også...?
            Attached Files
            Last edited by esmel; 20-02-07, 20:52.
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jon-Arne
              Synergy`n begynner å ligne noe ja

              Jeg vil gjerne prøve helikopteret ditt jeg. Er det dyre deler til det ? He he, neida, men det blir morsomt å se om det funker.
              Du kræsjer da aldri du Jon-Arne så hvorfor lurer du på det... hehe
              ps: prisene er snille de

              Ser for meg at det går med noen deler fremover uansett.. Har vel litt planer om å prøve å lære meg litt mer avanserte greier så fort jeg har fått satt det opp og justert litt. Billigere å kræsje denne enn raptoren.
              "Blinger" den antagelig mer og mer etter hvert som delene tar kvelden Men først vil jeg liksom se og bli kjent med hvordan det her fungerer i standartdoppsett, noe som sikkert er interessant å vite for andre også.

              Liker forøvrig hvordan halemekanismen er bygd opp. Ikke noe slark i selve overføringen.

              Edit: Nå har jeg lest testen av Airskipper 90 og overføringen til halen er identisk som på zoom'n så det skulle vel tilsi at dette er et greit konsept. Rotorhodet til hovedrotoren er også dempet med o-ringer, som på Airskipperen, usikker på hvor likt det er da jeg ikke har demontert det enda. Mer om rotorhodet på zoom450'n senere.
              Attached Files
              Last edited by esmel; 21-02-07, 20:43.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Zoom'n i lufta

                Da er zoom450'n flyklar.
                Hadde et aldri så lite uhell under monteringa så jeg har ventet litt på et par deler, det pluss alt for mye å gjøre i forbindelse med skole/praksis har gjort at dette har dratt ut. Men nok om det.

                Nå er den i hvert fall flyklar og har vært i lufta 3 korte turer, jomfrutur i går og to turer i dag (og ja den står på lading når jeg skriver dette innlegget hehe )

                Har bare flydd et par små runder og hovret litt med den samt justert litt tracking så jeg skal ikke dra noen form for konklusjon på flyegenskapene før jeg har fått prøvd den skikkelig.

                Foreløpig så kan jeg vel si såpass som at den virker stabil og går stille sammenlignet med trex450x'n som jeg hadde tidligere.

                Jeg fløy med trebladene i dag og forhåpentligvis får jeg noen nye i karbon om ikke så lenge. Med andre ord kommer det nok flere oppdateringer i denne tråden etter hvert.

                Takk til Karl H. for at han ville ta noen bilder.
                Attached Files
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Ser ut som et fint helikopter, grattis med overstått jomfrutur!

                  Sønnen har litt lyst til å forsøke seg på helikopter, hvor mye areal må/ bør en ha rundt seg for dette flyet?? Alt er relativt, selvfølgelig!

                  Kjell Arne

                  Comment


                  • #10
                    Sikkerhet er viktig, og meningene er mange rundt dette.
                    Selv om det ikke kan sammenlignes med et større fuelhelikopter så medfører det en god del smerte å komme i veien for rotorbladene (ikke spør hvordan jeg vet det).

                    Det du trenger er mulighet til å stå på litt avstand når du flyr. Da har du bedre oversikt og risikoen for å fly på deg selv er mindre.
                    Du kan gjerne hovre på små plasser men jeg vil nesten si det er påkrevet at den som flyr, andre folk, dyr og dyre gjenstander som biler og husvinduer er på god avstand.

                    Et område på størrelse med en håndballbane burde holde til det meste, men det er klart at det beste er å ha mulighet til å "ratte" litt. Jo mindre områder du flyr på jo mindre kan du finne på av sprell får det går galt. En fotballbane hadde vært perfekt.

                    Du kan selvfølgelig fly på enda mindre områder men det kommer an på hva du har tenkt å gjøre...

                    Skal du hovre kan det fint gjøres i hagen/gårdsplassen om du tar nødvendige forhåndsregler (unngå biler, folk, dyr osv og sikrer deg at ingen av disse blir skadet dersom noen i nabolaget skrur på samme frekvens osv).

                    Har du noe kjennskap til helikopter fra før?
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by esmel
                      Har du noe kjennskap til helikopter fra før?
                      Ikke i det hele tatt!
                      Har sett at IMPX har dette, lettvindt og greit å få tak i deler

                      Kjell Arne

                      Comment


                      • #12
                        Det er i hverfall et alternativ til de andre helikopterene i (nesten)samme størrelse

                        Har fått forsikring fra IMPX på at deler skal være lett tilgjengelig, noe jeg mener er en forutsettning dersom en skal fly helikopter. Det hender jo at ting møter bakken i litt for stor fart.

                        Det jeg likte med dette helikoptere var at det var delt inn i tre "pakker", noe som kan gjøre det ganske enkelt for helt ferske å finne frem til egnet utstyr.
                        Jeg regner med at jeg har mer konstruktivt å komme med når det gjelder dette standardoppsettet ila. uka og evnt. kan komme med noen anbefalinger.
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Driver / har drevet å knotet litt med gyroen, men nå ser det ut til at det begynner å komme seg.

                          Så langt så flyr jeg som sagt med den minste piniongen (13T). Jeg har etter hvert funnet ut at jeg må ha høye verdier i idle up1 for å få ønsket respons, men slik er det vel med de ander maskinene på markedet også, eller?
                          Har nå 100-95-88-95-100 på throttel og da er det greit med respons og den flipper, looper og roller bra, syntes jeg da.
                          Hadde litt lavere verdier i går så jeg merket ganske stor forskjell på responsen på høyrestikka til i dag.

                          Foruten loop, roll og den slags prøvde jeg også litt på tic-tocs, samt noen forsøk på noen halve piro-flipper eller hva jeg skal kalle det, men egne ferdigheter og litt kalde og trøtte fingre nå på mårrakvisten etter nattevakt gjorde sitt til at det ikke ble helt perfekt utførelse... (jeg må da skylde på noe hehe)
                          Det virker derimot som om det er krefter nok til "basic" 3D flyging (om noe kan kalles det), om det er nok til hard 3D med dette standardoppsettet får andre med større ferdigheter bedømme.

                          Jeg har fortsatt litt og gå på på throttel, tror også den står på soft timing enda, noe som vel tilsier litt snillere effektuttak(?), samt at batteriet ikke har vært direkte varmt når jeg har startet opp...

                          Flytid er jeg fortsatt usikker på så det får jeg prøve å finne ut av ila. de nærmeste dagene. Tipper noe slik som minst 7minutter og maks 9-10 med snill flyging ut i fra hva jeg har puttet på av mAh etter flyginga som har vært så langt.

                          Jeg har også en HS-65 liggende som etter hvert skal få gjøre nytta som gyroservo.
                          Når det er sagt så holder som sagt den Protech B205 servoen halen til mitt bruk, enn så lenge, så det er nok ikke nødvendig for folk i startkneika å tenke på at den må byttes med det første.

                          Kan skyte inn til slutt at det er veldig (!) stor forskjell på tre- og carbonblader

                          Det var nok svada for denne gangen, sove å så opp og fly igjen...
                          Avhengig?? Nei da... hehe
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            Jeg får skrive litt mens jeg husker det...

                            Jeg har nå byttet hub'n til hovedrotoren da jeg savnet litt bedre respons på cyclic. Den nye har dobble o-ringer (4 tilsammen), mot for bare to på den originale. Eller.. O-ring er kanskje litt feil å si da de ligner mer på en hul gummisylinder som har blitt kappet i skiver. Gummien er i tillegg litt hardere enn en vanlig o-ring. Dette ble veldig mye bedre hvis en skal fly litt mer aktivt. Vel verdt pengene.

                            Jeg sliter fortsatt med å få gyroen til å fungere skikkelig. Dette har antagelig to årsaker slik jeg ser det: 1) For dårlig software i gyroen 2) For treg gyroservo (litt over .20s/60grader). Anbefaler de som kjøper dette heliet til å kjøpe en 401 + egnet servo i stede. Det gjør det enklere å sette opp en godt fungerende hale for nybegynneren, samt at den mer drevne piloten får en hale som henger med når det trengs.

                            Skuer og ettersyn: Innledningsvis sa jeg at jeg skulle fly det noen turer uten å gå over alt med locktite. Nå har jeg flydd en del turer samt gått over med locktite, for å si det slik . Ikke alt som skal settes inn med nevnte remedie er satt inn med det og noen skruer hadde begynt å løsne.

                            Siden jeg ikke har funnet noen andre tråder om zoom'n enda og ikke har andres erfaringer å støtte meg til har jeg vært veldig nøye med å se over heliet etter hver dag jeg har flydd (flyr stort sett hver dag nå)
                            En kveld fikk jeg plutselig se at disse styrepinnene sto helt skakt!

                            Demonteringen viste at de var av, begge to. Disse er gjenget i den ene enden og skrudd opp i den nevnte ringen. Det jeg nå tror kan ha skjedd er at de ikke har vært satt inn med locktite og har startet å skru seg litt ut, blitt utsatt for gjentattet belastninger og deretter røket. Heldigvis løsnet de ikke mens jeg fløy.

                            Nå er i hvert fall ny ring med styrepinner på plass, disse ble skrudd ut, satt inn med locktite og skrudd på plass igjen. Tror mest jeg bare hadde uflaks.

                            Blir været bra og organiseringen klaffer så kommer det video ila. uka

                            Glitching:
                            Jeg hadde noen napp i helikoptere en dag jeg var å fløy på plassen til Toten RChelikopterklubb, vet ikke hvorfor. Etter det har jeg ikke merket en eneste glitch! Det syntes jeg er bra til å være en PPM mottaker, uten bruk av ferrit ring og ellers ingen andre tilpassinger. Godt fornøyd!
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #15
                              Bra du går foran som testpilot og prøvekanin esmel!
                              Finnes ikke allverden info om dette heliet på nettet/ forumet ennå.

                              Falt for fristelsen da jeg var innom IMPX her forleden og kjøpte første hjulvispen, zoom 450 til meg og eller poden.
                              Blir endel nytt og sette seg inn i, men finner vel ut ting etter hvert.
                              Har en 9C, så det skal vel være kurrant og sette opp denne..
                              Har liggende servoer og mottager.
                              Bruker en GWS servo .10sec/1.7kg på halen og E-flite S75 .12sec /1.17 kg. cm på resten, og Protech NT-410 gyro. Håper dette gjør jobben for en fersking på heli fronten.

                              Kjell Arne

                              Comment

                              Working...
                              X