Tidligere i vinter var jeg innom IMPX på Lillehammer (www.impx.no).
Øverst på hylla stod en liten tass av et fuel helikopter, en Protech Zoom450IC. Den var motorisert med en .12 fuelmotor og spørsmålet ble straks: Finnes den i elektroutgave? Svaret var ja men den var ikke kommet til Norge enda. "Når?!" var selvfølgelig neste spørsmål....
....så nå, noen uker senere, sitter jeg her med en Protech Zoom450EP
Rotordiameteren er fra litt under 80cm til litt over, altså litt større enn bl.a. Trex450 og MiniTitan (tidligere omtalt her på MFN).
Jeg måtte "tilfeldigvis" innom Holger (her på forumet) og jammen ble det ikke til at vi tok en titt på hjulvispa, pussig det der... Ved en tilfeldighet hadde han Trexen sin i bilen hvorpå vi sammenlignet størrelser. Forskjellen i størrelse er ikke enormt stor men synlig
Jeg har tenkt til å omtale de fleste aspekter ved denne doningen, men jeg rekker ikke montere så mye før til helga. Jomfrutur er planlagt over helga eller i værste fall neste helg. Dette burde strengt tatt være mulig, og vel så det, da selve helikopteret kommer ferdig montert (skal demontere litt og ta noen stikkprøver på vitale deler for å sjekke at alt sitter som det skal). Det som er igjen er sammenføying av de to canopyhalvdelene og montering av all elektronikk.
Jeg valgte å kjøpe "pakkene" Protech har laget til denne farkosten. Foruten selve helikopterkit'et (som kommer med et sett treblader) har de satt sammen en radio/elektronikk (HH gyro, servoer, og mottaker) pakke og en med motor, esc og batteri. Batteriet er forøvrig et 3s1p 2150mah FlightPower batteri, 1800mah anbefales av protech for hardere 3D flyging.
Det ser ut til at dette er ei grei pakke som jeg tror skulle passe fint for de fleste (det vil testingen forøvrig vise), men en kan selvfølgelig komponere oppsettet selv dersom en ønsker. Tomt helikopter koster under 1900,-. Regulatoren tåler 3s lipo og 30A, maks 35A. Motoren tåler 18V, noe som skulle tilsi at den kan kjøres på 4s pakke, men siden denne modellen knapt nok har kommet på markedet, både internasjonalt og innaskjærs har det ikke vært mulig å finne så mye info om 4s oppsett, enda....
Tenker jeg avslutter introen der og kvitterer med noen bilder jeg har tatt og et par linker til noen videoklipp jeg har funnet (bortsett fra de protech har på sine sider er dette de eneste jeg har funnet så langt). Jeg kommer tilbake med mer spesifikke kommentarer til de ulike delene etter hvert som jeg monterer, og selvfølgelig kommer både en liten videosnutt og flyrapport etter hvert som jeg får flydd det.
Litt 3D flyging med Zoom450'n:
404 Not Found
Zoom450EP som kamerahelikopter:
404 Not Found
Øverst på hylla stod en liten tass av et fuel helikopter, en Protech Zoom450IC. Den var motorisert med en .12 fuelmotor og spørsmålet ble straks: Finnes den i elektroutgave? Svaret var ja men den var ikke kommet til Norge enda. "Når?!" var selvfølgelig neste spørsmål....
....så nå, noen uker senere, sitter jeg her med en Protech Zoom450EP
Rotordiameteren er fra litt under 80cm til litt over, altså litt større enn bl.a. Trex450 og MiniTitan (tidligere omtalt her på MFN).
Jeg måtte "tilfeldigvis" innom Holger (her på forumet) og jammen ble det ikke til at vi tok en titt på hjulvispa, pussig det der... Ved en tilfeldighet hadde han Trexen sin i bilen hvorpå vi sammenlignet størrelser. Forskjellen i størrelse er ikke enormt stor men synlig
Jeg har tenkt til å omtale de fleste aspekter ved denne doningen, men jeg rekker ikke montere så mye før til helga. Jomfrutur er planlagt over helga eller i værste fall neste helg. Dette burde strengt tatt være mulig, og vel så det, da selve helikopteret kommer ferdig montert (skal demontere litt og ta noen stikkprøver på vitale deler for å sjekke at alt sitter som det skal). Det som er igjen er sammenføying av de to canopyhalvdelene og montering av all elektronikk.
Jeg valgte å kjøpe "pakkene" Protech har laget til denne farkosten. Foruten selve helikopterkit'et (som kommer med et sett treblader) har de satt sammen en radio/elektronikk (HH gyro, servoer, og mottaker) pakke og en med motor, esc og batteri. Batteriet er forøvrig et 3s1p 2150mah FlightPower batteri, 1800mah anbefales av protech for hardere 3D flyging.
Det ser ut til at dette er ei grei pakke som jeg tror skulle passe fint for de fleste (det vil testingen forøvrig vise), men en kan selvfølgelig komponere oppsettet selv dersom en ønsker. Tomt helikopter koster under 1900,-. Regulatoren tåler 3s lipo og 30A, maks 35A. Motoren tåler 18V, noe som skulle tilsi at den kan kjøres på 4s pakke, men siden denne modellen knapt nok har kommet på markedet, både internasjonalt og innaskjærs har det ikke vært mulig å finne så mye info om 4s oppsett, enda....
Tenker jeg avslutter introen der og kvitterer med noen bilder jeg har tatt og et par linker til noen videoklipp jeg har funnet (bortsett fra de protech har på sine sider er dette de eneste jeg har funnet så langt). Jeg kommer tilbake med mer spesifikke kommentarer til de ulike delene etter hvert som jeg monterer, og selvfølgelig kommer både en liten videosnutt og flyrapport etter hvert som jeg får flydd det.
Litt 3D flyging med Zoom450'n:
404 Not Found
Zoom450EP som kamerahelikopter:
404 Not Found
Comment