Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test av Protech Zoom 450EP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hvor holder du til?
    Bare å sende meg en PM hvis det er noe. Skal se om jeg ikke finner igjen linken til den instruksjonsvideoen på gyroen.

    De servoene skal nok gjøre nytta fremover de. Bra du tok med en kjappere gyroservo. Sjekk for slark etter dagens økter.

    Har følgende tips du kan ta med deg ang. montering:
    - Skru etter og evnt. sett inn metall mot metall skruer med locktite. Skruene som holdt miksearmene til see-sawen og washout basen kunne trekkes til litt , ble kvitt litt slark ved å gjøre det. Bare ikke dra til skruene for mye, spesielt de som skrues i plast.
    - Skru opp bladholderene litt, ta ei tang og klem de forsiktig sammen samtidig som du skrur skruene inn igjen. Ble litt mindre slark i bladholderene mine når jeg gjorde dette.
    - Sjekk at motoren snurrer riktig vei før du kobler den til drevet.

    Håper du blir fornøyd, så langt er i hvert fall jeg de. Gyroen holder fint til du starter å fly mer aktivt.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #17
      Originally posted by esmel
      Hvor holder du til?
      Bare å sende meg en PM hvis det er noe.
      Jeg bor i Vågå, kontor på Moelv, har Hedmark og Oppland som distrikt i jobben, Så jeg er i mjøsområdet titt og ofte!
      Setter STOR pris på å få hjelp! Mye nye ord å uttrykk og forholde seg til!


      Kjell Arne

      Comment


      • #18
        Byttet drev på motoren i dag, mot produsentens anbefaling (fra 13T til 16T).
        HS med 13T lå på ca. 2200 i hover med 100-100-93-100-100 på throttelkurven. Pitch er linjær.
        Med 100-93-80-93-100 med 16T drevet lå jeg også på ca. 2200 i hover men responsen ble VELDIG mye bedre da jeg hadde litt mer å hente ut av motoren ved pådrag. Kjente på drivverket etter endt tur og ingen av delene hadde unormalt høy temperatur så dette lover bra.
        Flyr fortsatt med 350mm bladene. Skal prøve noen 325mm blader om ikke så lenge.

        Jeg har vel sagt litt om litt liten respons på cyclic mener jeg å huske. Sjekket for binding i dag og satte (i Futaba 9c) Swash AFR opp fra Ail:60 Elev:60 Pitch:60 til 80-80-60.

        Helikoptere ble nå mildt sagt helt annerledes å fly. Fra å være kjempesnilt og på grensen til litt lat så endte jeg opp med mye kjappere respons på cyclic og pitch! Ikke så rart egentlig... Gikk ned 10% på gain pga. at den nå ikke bogger i like stor grad og dermed har jeg jo større turtall i de situasjonene gyroen faktisk må ta et tak.

        Tror ganske sikkert Protech har hatt nybegynneren i øynene når de har skrevet manualen, for her var det i hvert fall mulig og hente ut mye mer.

        Holdt forøvrig på lage smådeler av det i dag, to ganger.
        En gang var det fingrene mine som stokket seg og helikopteret tok noen kjappe vendinger fra 30-40meters høyde før jeg til slutt klarte å stoppe det som så ut som en soleklar kræsj. Slik er det når en skal gjøre ting en ikke kan, uten canopy med dertil redusert orienteringsevne...

        Den andre gangen vrei halerotorkassa seg såpass mye at det var helt utrolig at den klarte å holde halen rolig. Var ikke mange gradene den skulle vridd seg før den hadde stått helt horisontalt. Men men... Om en skrur den litt fra hverandre og tar en LITEN (jeg brukte mange store..hehe) dråpe CA før en skrur den på plass igjen så skulle det sitte litt bedre, slik for å være på sikkre sia. Pass på at det ikke kommer CA i halereima.
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #19
          Originally posted by esmel
          Tror ganske sikkert Protech har hatt nybegynneren i øynene når de har skrevet manualen, for her var det i hvert fall mulig og hente ut mye mer.
          Er nok meg de har tenkt på

          Har nå montert servoer og det meste på flyet, driver og fin innstiller, var innom Geir på IMPX og fikk rettet på et par feil, og tips videre på ferden..

          Sliter litt med å få rorhorna 90% på servoene, hakkene på rorhornene og servoene treffer på en slik måte at det aldri kommer på 90%.
          Er litt usikker på hvor nøye jeg skal være, men ser at swash platen ikke er helt plan når alle servoer står i 0..
          Kan vel øke/ redusere lengden på linkene, men er litt redd for å "rote" meg bort.

          Kjell Arne

          Comment


          • #20
            Video av Zoom450EP

            Mine ble faktisk ganske bra. Sørg for at alle servoene er så like som mulig i hvert fall. Om de ikke står 90grader på servoen så kan vel dette til en viss grad justeres med pitchlinkene om jeg ikke tar helt feil. Det spørs hvor mye det er snakk om da... Jeg forutsetter da at alle servohornene har like stort avvik.

            Jeg er ikke helt vant med eccpm oppsett selv så her kan kanskje andre bidra litt...

            Uansett... her er i hvert fall et videoklipp Jon-Arne har laget (mange takk!)
            Filmen er av første tur etter at jeg byttet drev på motoren samt skrudd opp aileron og elevator utslagene 20 hakk... Ble litt uvant å fly med. Har fått noen turer etter denne justeringa så nå begynner jeg å bli litt mer kompis med maskina igjen. Det er litt resonans i canopyen, antagelig mest fordi jeg ikke har satt på noen gummiforing mot canopyholderene. Drevene satt også temmelig godt i hverandre den første turen. Dette har gått seg til litt nå.
            http://air-boxer.com/video/Zoom450EspenMelby.wmv
            Last edited by esmel; 15-03-07, 21:20.
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #21
              Originally posted by Jon-Arne
              For å få et skikkelig resultat MÅ du ha helt like vinkler på servohjulene. Det aller beste er å bruke runde servohjul som du borrer selv.
              Sørg for at swashplata står helt level, alle eventuelle bellkranker skal stå i 90 grader i forhold til stagene, og alle stagene skal være like lange. Da kan du borre hull i servohjulet så staget blir i 90 grader i forhold til hjulet.

              Hvis du setter opp modellen med forskjellige vinkler på servohjulene vil ikke swashplata ligge i level når du gir pitch, og det er ikke lett å fly med.

              Bare hyggelig med videoen Espen
              Var tydelig at det ble litt mer futt i den etter de justeringene.
              Ja det kan vel være en grei ide å kjøpe nye servohorn/-hjul til de servoene først som sist, koster jo ikke all verden.

              Blei mer futt og respons ja, og med de to nesten-episodene rett før så var jeg nok ikke helt tørr under armene når turen var over.
              Fløy vel ca. 3min med den pakka uten canopy før siste del ble filmet, om jeg ikke husker feil. Mulig jeg reduserer pitchen litt med de bladene der, evnt. får jeg lære meg til å bli litt mer fintfølende med stikkene.
              Flytiden er litt redusert med det store drevet men det er jo desto artigere da.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #22
                Bra flydd og filmet!!
                Ser at det går an å håntere zoom'en, gjelder vel å få oppsettet mitt til å bli optimalt og å få stokket fingrene riktig!
                Har i dag fått justert inn heliet sånn noenlunde, måtte vel ty til et par små kompromisser mht vinklene på rorhorna, alle hornene har lik vinkel, men ikke eksakt 90 gr. justeret litt lengden på linkene for å komme i mål.
                Ideen din, Jon-Arne med runde rorhorn er nok smart, hadde ingen liggende med stor nok diameter som passet på servoene, så jeg slo det foreløpig i fra meg..
                Er litt i tvil om gyroen fungerer som den skal, men jeg får søke kyndig bistand på saken!

                Kjell Arne

                Comment


                • #23
                  Har ikke funnet igjen den linken men her er en beskrivelse (for de som måtte stusse så er det faktisk slik den fungerer). Før du starter på noe av det under bør du sette opp gyroen i Normal-mode. Vet du hvordan du gjør det?

                  1) Skru på sender og nullstill alle sub-trim og trim knapper og juster gain på gyroen til maks manuelt på gyroen (mens den fortsatt er avskrudd). En liten skrutrekker duger til dette. Vri mot plusstegnet, den går ca. en halv omdreining om jeg ikke husker feil.

                  2) Gå inn i Gyromenyen (Gyro sense) og velg "Gy" oppe i høyre hjørne der hvor det står "Mode", da vil du kunne se de reele gainverdiene dine. Sett gain i HH(AVC) og Normal mode (NOR) til 50%.

                  3) Skru på helikopteret (sørg for at gyroen står i HH-mode), du vil da merke at halerotoren "kryper". Det skal en gyro egentlig ikke gjøre. For å stoppe dette må du gå inn i sub-trim menyen og justere til den ikke lenger "kryper". Måten du gjør dette på er å bevege stikka til venstre. Dersom den kryper mot høyre igjen når du slipper stikka benytter du sub-trimen og trimmer mot venstre. Beveg stikka på ny mot venstre. Dersom den fortsatt kryper samme vei (mot høyre) legger du inn enda litt mer sub-trim. Når du er ferdig skal den stå i ro når du slipper stikka enten du beveger den den ene eller andre veien.

                  4) Skru av helikoperet og skru det deretter på igjen. Det skal da ikke skje noe annet enn at gyroen benytter sine 3sekunder på å "boote" og gjøre et lite utslag på halen. Etter det skal den stå helt i ro. Gjør den ikke det må du jobbe videre med punkt 3 til punkt 4 er slik som beskrevet, med halen stående helt i ro. Pass på så du ikke beveger helikopteret (underforstått gyroen) i oppstartsfasen. Da kan null-punktet bli oppfattet feil av gyroen.

                  5) Du har nå justert med sub-trimmen slik at halen ikke kryper. Gain kan fint så på 50% som en start. Når du nå tar av skal egentlig ikke halen vri seg når den står i HH-mode men min vrir seg litt, dette er visstnok vanlig på denne gyroen. Dette kan du trimme bort for hver tur vha. den vanlige siderorstrimmen. Dette er det jeg misliker mest med den gyroen og hovedgrunnen til at jeg tidligere i tråden anbefalte futaba 401.

                  Etter endt tur eller før du skrur på helikopteret neste gang må du huske å nullstille trimmen på halen, hvis ikke må du trimme enda mer når du skrur den på igjen. Om du nullstiller trimmen for hver tur så er det som regel ikke så mange kneppene som skal til for å få halen til å slutte å drifte.

                  Dette høres litt tungvint ut, og det er det, men det går seg til og når du får gjort det noen ganger og du skjønner prinsippet.
                  Som sagt så er det kun dette med å nullstille trimmen og regne med å måtte trimme noen knepp for hver tur som er nødvendig når du først har satt den opp.

                  Som jeg nevner lenger opp så kan du starte med 50% gain. Hvis halen slår frem og tilbake når du hovrer så er gain for høyt. Dersom den ikke gjør det kan du justere gain f.eks 5% opp og se om den starter å slå. Gjør den ikke det kan du skru opp litt til osv. Når den begynner å "slå" med halen så justerer du gain litt ned igjen. Jeg har 50% gain men da har jeg ganske mye høyere turtall enn det som er anbefalt som "standard" throttelkurve i manualen. Slik sett kan du antagelig ha litt høyere gain enn det jeg har, men nå har du jo en annen servo på halen så da må du nesten bare prøve deg frem litt.

                  PS: Ikke stress med noe av det! Justeringer foregår med helikopteret på bakken. Det er nok mange av de som har truffet bakken lovlig hardt som har gjort det mens de har vært opptatt av hvilke verdi radioen viser på en eller anna innstilling....

                  (hvis jeg har glemt eller utelatt noe så skal jeg få det tilført, men nå er det mat, så søvn )
                  Last edited by esmel; 17-03-07, 19:45.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #24
                    Hei!

                    Dette har jeg lurt på lenge. Hva står EP for? Ser det står på mange
                    elektro-helier
                    Mathias
                    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                    Comment


                    • #25
                      Electric Power vil jeg anta
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #26
                        Takk for meget god og utfyllende forklaring!

                        Originally posted by esmel
                        Før du starter på noe av det under bør du sette opp gyroen i Normal-mode. Vet du hvordan du gjør det?
                        Alt så greit ut unntatt det å sette gyroen i normal mode, kikket i blekka som var med gyroen, men kan ikke se de er forklart der, eller er det oppsettet på radioen som skal settes i normal mode??
                        Mulig jeg er veldig treg å må ha ting med teskje...

                        Kjell Arne

                        Comment


                        • #27
                          Det er bedre å få det med teskje enn at det går galt første turen...

                          I menyen "Gyro sens" så setter du som sagt "Mode" øverst i høyre hjørne til "GY".
                          Deretter setter du "MIX" til "ACT" dersom den ikke et allerede.
                          Trykk så pil ned en gang til. Drei hjulet på radioen slik at det står >ACV 50%
                          Trykk så pil ned en gang til. Drei hjulet på radioen slik at det står >NOR 50% på linja under.
                          Husker ikke hvilken bryter senderen er satt opp med til denne funksjonen men jeg benytter i hvert fall bryter "F". Når bryter F er presset helt frem og ned så har jeg AVC-mode og NOR-mode når jeg tar den mot meg. Det er en liten pil til høyre for gainverdiene. Flytt bryteren så ser du at pila flytter seg. Den viser hvilke mode du har.

                          Når du står i AVC-mode og flytter stikka ørlitt mot venstre og stopper opp og holder den så fortsetter rotoren å vri seg til den når ytterpunktet sitt. Slipper du stikka vil den fortsatt så i den posisjonen, evnt. gå ørlitt tilbake før den stopper. Dersom den står NOR-mode og du flytter stikka ut til venstre og slipper vil rotoren gå tilbake til senter, det samme om du flytter den andre veien. Forståelig?

                          Har du forstått hvilke vei gyroen skal vri bladene dersom du beveger helikopteret?

                          Jeg har forøvrig reversert kanal 1, 2 og 3.
                          Sjekk at motoren går riktig vei før du setter den inntil hoveddrevet. Se i motor/esc manualen og skru av bremsen på motoren. Timing kan stå på soft-timing så bruker den litt mindre strøm.

                          Har du kjøpt med carbonblader til den?

                          Jeg tror det er carbontech fun-key blader protech sender med. De ligner i hvert fall veldig på de f.eks elefun selger... riktignok noen hakk mindre.

                          Har to sett med MS blader (325mm) på tur i posten, et carbon og et med glassfiber. Skal prøve de uka som kommer, håper vinden roer seg litt så jeg får flydd en del. Rapport kommer.
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #28
                            Etter at guttungen fant ut at heikopter var artig å klå på måtte jeg kjøpe meg ny canopy da den jeg hadde brått forandret litt form... Den nye kommer i et stykke, helt ferdig, eller dvs. en må pynte den selv da. Vurderer å kjøpe meg litt lakk og spraye på, så jeg har ikke satt på decalene enda. Dessuten var jeg misunnelig på Jon-Arnes strøkne canopy på baby-titanen så dette kom som bestilt (er det fortsatt sot i canopyen din Jon-Arne?). Som sjefen for depoet jeg brukte i forsvaret sa: "Ta de her og slit de ut, så får vi kjøpt nytt".

                            Har fått litt slark i et par av B205 servoene. Uten at jeg er noen veldig habil pilot så syntes jeg å merke at det er litt interaction på cyclic når jeg flipper å slik. Har en hs65 liggende så da blir det vel å kjøpe et par til etter hvert. Konklusjonen rundt B205 servoene er vel at de fungerer greit til et visst nivå.

                            Flyr nå med CSM 720 og Futaba 3154 på halen. Servoen har fått litt blandede omtaler rundt om kring men foreløpig fungerer den greit for min del.

                            Har vært plaget med noen høyfrekvente vibrasjoner og etter en del feilsøking fant jeg ut at enveislageret hadde fått seg en smell, trolig da helikopteret deiset i bakken og tok noen kast på bakken. Årsak: tvilsom krystall. Vibrasjonene har ført til at gyroen har driftet. Driftinga er nå borte og det gjenstår bare å tweake gaininnstillinger på gyroen. En lokal luring driver å frister meg med logictech gyroen...

                            Etter forrige crash har jeg flydd med MS glassfiberblader
                            http://www.technoflight.no/shop/prod...roducts_id=829
                            De er mer ustabile enn 350mm carbonbladene jeg har flydd med tidligere, men til gjengjeld er de mye kjappere på cyclic, noe jeg var ute etter. Skal prøve MS sine carbonblader i samme størrelse og se om det er noen forskjell.

                            Kjøpte også en elogger for en ørliten stund siden sammen med en optisk sensor for måling av turtall http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=210som jeg har prøvd noen ganger i zoom'n.
                            Legger ved et diagram av siste flytur (som forøvrig bare er hovring og climbouts for målinga sin del). Jeg hadde selvfølgelig glemt å kalibrerer turtelleren. Tror turtallet kan ganges med to slik ca. for å få riktig verdi. Benytter 16T drev på motoren. Det tilsvarer governormode på 95% eller der om kring. Skal ned til mellom 85-90% da batteriet ble lovelig varmt...

                            Nå ser det ut til at zoom450'n fungerer slik den skal igjen så da håper jeg det blir en video til om ikke så lenge.
                            Attached Files
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment

                            Working...
                            X