Unconfigured Ad

Collapse

Helikopter nybegynner!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

det er plugg til bensin motor som har tenningsanlegg. den vil ikke fungere på en glow motor.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Du vil stort sett ikke se at en aksel eller spindel er skjev om du titter på den men det merkes om du ruller den på noe som er helt flatt, glass/speil eller lignende. Har du bøyd dem så det syns godt så har du også kræsja så det syns godt.
      Nå vet ikke jeg sikkert om du har en OS eller TT motor, mistenker TT siden du skrev mutteren på forgasseren så dette må sjekkes. OS Hyper motoren som ofte brukes skal i alle fall ha en Enya 3 eller OS 8 plugg, den siste sitter i når motoren er ny.

Så høres det ut som du trenger Loctite. Den nevnte mutter bør nok få litt Loctite, hvis ikke så kommer den nok av igjen...

Comment

• Vegabond
        • Jun 2006
        • 1921

Det er en OS 50 motor.. du ser ikke at akselen er skjeiv... du hører bare på lyden at den er skjeiv.. er det da viktig og skifte? sikkert likest..vibrasjoner er jo ikke det likeste for helikopteret.. har en os 8 plugg i nå ja .. det var vel det samme den som var med også.. er det noe annen plugg som er mye bedre? og hvorfor er den det?
        ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Er den skjev må den byttes eller så ender du bare opp med problemer. Vibrasjoner vil man ha minst mulig av.
          Har ikke lang nok erfaring med min hyper til å si om en plugg er bedre enn en annen dessverre.

Comment

• Vegabond
            • Jun 2006
            • 1921

Noen som vet hva som er feilen med batteriet mitt? har et 1300 mah lipo batteri.. og lipo lader.. hvorfor får jeg ikke ladet batteriet helt opp lenger? klarer bare så vidt og ta av.. har et lite twister bell heli.. laderen jeg har kan man stille inn 2-3-4 cell.. og 1000-1500-2000 mah hva skal jeg stille inn?? batteriet er 2 cell... har krasjet noen ganger..
            ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• lipo
              • Aug 2006
              • 491

Originally posted by Vegabond
              Noen som vet hva som er feilen med batteriet mitt? har et 1300 mah lipo batteri.. og lipo lader.. hvorfor får jeg ikke ladet batteriet helt opp lenger? klarer bare så vidt og ta av.. har et lite twister bell heli.. laderen jeg har kan man stille inn 2-3-4 cell.. og 1000-1500-2000 mah hva skal jeg stille inn?? batteriet er 2 cell... har krasjet noen ganger..
              Hvis det er Twister Bell 47 du har så tror jeg 1300mAh-batteriet er for tungt. Mener dette helikopteret kommer med et batteri i størrelseorden 800mAh. For høy vekt på batteriet betyr at motorene må jobbe hardere, bruke mer strøm og både motorer og batteri blir varme. Varme svekker motorer og batterier...

LiPo-batterier svekkes også av å bli ladet for mye ut, av alder og selvsagt av bruk som andre batterier.

Fortsatt under forutsetning at vi snakker om Twister Bell 47 så bruker den 2-cellers batterier. Hvis batteriet har egen ladeplugg så skal den ha tre ledere for et 2-cellers batteri. Dersom du ikke har egen ladeplugg kan du måle spenningen på batteriet og regne deg fram til antall celler. Vær ytterst forsiktig så du ikke lager kortslutning når du måler spenningen. Spenningen per celle vil ligge mellom 3V (utladet) og 4,2V (ferdigladet).

Til et 1300mAh batteri ville jeg valgt innstillingen for 1000mAh av de tre alternativene du har. 1500mAh går formodentlig bra dersom du prioriterer rask lading foran lang batterilevetid.

Comment

• Vegabond
                • Jun 2006
                • 1921

Men det er kun i det siste at batteriet ikke vil lades opp.. det funket som bare d før.. så .. det var med tre ledere fra batteriet ja.. hva skal jeg gjøre med den siste?
                ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• lipo
                  • Aug 2006
                  • 491

Men det er kun i det siste at batteriet ikke vil lades opp.. det funket som bare d før.. så .. det var med tre ledere fra batteriet ja.. hva skal jeg gjøre med den siste?
                  Er du sikker på at det er batteriet som er problemet? Har du andre symptomer enn at helikopteret ikke vil lette? Andre mulige årsaker:
                  - Motorene er utslitt.Spesielt aktuelt om du har belastet dem for mye
                  - Mye vibrasjoner eller annet energitap etter krasj
                  Kan også være en kombinasjon av dårlig batteri og dårlige motorer. Spesielt aktuelt om du har kjørt med for tungt batteri lenge.

Det beste hadde vært om du hadde et annet batteri (evt. et du låner) å prøve. Går det bra da kan du regne med at problemet er batteriet.

Et dårlig batteri kan også skyldes at det har blitt for mye utladet og/eller for varmt. Med Twister Bell 47 får du ikke tydelige signaler om at batteriet er utladet og du bør lande. Det er litt for lett å fortsette å fly til helikopteret nesten ikke vil mer. Da skulle du ha avsluttet for lengst. Tegn på at du bør slutte raskt er:
                  - Du må gi mye haleror hele tiden for at helikopteret ikke skal rotere
                  - Det grønne lyset begynner å blinke rødt innimellom, spesielt når du gir gass

Den ladekontakten med tre ledere brukes når du lader via en balanserer. Anbefales. Du kan også bruke den til å sjekke om batteriet ditt er i balanse. Det krever et voltmeter og betydelig forsiktighet så du ikke lager kortslutning. Her er min metode: Jeg lagde en kort stiv ledning som jeg avisolerer 3-4 mm i hver ende. Den ene enden stikker jeg i f.eks. minushullet på hovedkontakten (den med to ledere, sannsynligvis rød). Den andre enden klemmer jeg en isolert aligatorklemme fra voltmeteret. Så kan jeg måle med en spiss probe på hver av ladekontaktens ledere uten å risikere kortslutning.

Riktige spenninger ved fulladet batteri skal være 0V, 4,2V og 8,4V på de tre lederne. Det kan være variasjoner på opptill 0,05V og den siste spenningen skal være det dobbelte av den midterste. Større variasjoner enn det er ikke bra.

Comment

• Vegabond
                    • Jun 2006
                    • 1921

oki.. takk for svar.. skal sjekke.. men har d travelt nå ...
                    ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
                    ~Min Cnc byggetråd #2~
                    ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• Vegabond
                      • Jun 2006
                      • 1921

skjønte ikke helt det du forklarte.. to ledere i ledningen som "Den ene enden stikker jeg i f.eks. minushullet på hovedkontakten (den med to ledere, sannsynligvis rød). "
                      ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
                      ~Min Cnc byggetråd #2~
                      ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• lipo
                        • Aug 2006
                        • 491

skjønte ikke helt det du forklarte.. to ledere i ledningen som "Den ene enden stikker jeg i f.eks. minushullet på hovedkontakten (den med to ledere, sannsynligvis rød). "
                        Du har nok to kabler ut fra batteriet. En sannsynligvis rød som er den du kobler til helikopteret når du bruker det. Denne har to ledere. I tillegg er det en kabel med (sannsynligvis) hvit kontakt og tre ledere. Den er beregnet til å brukes når du lader fra en balanserer. Hvis laderen din ikke har balansering lader du nok via den jeg tror er rød.

I prinsippet kan du måle alle spenninger på den hvite kontakten, men risikoen for å lage en kortslutning er da tilstede. Ettersom ledningene til den røde kontakten er koblet til samme sted inne i batteripakka som de ytterste lederne fra den hvite så kan man koble den ene proben til et av hullene på den røde kontakten og den andre proben til en av lederne på den hvite. Da holder man det som ikke skal kortsluttes litt fra hverandre.

Hullene på den rød kontakten er for lite til at du får puttet en probe inn der, så jeg stikker inn en kort leding som jeg har avisolert litt i hver ende. Da kan jeg koble den ene proben til den andre enden av denne korte ledningen. En probe med alligatorklemme er best til det formålet.

På den hvite kontakten er det mulig å komme til med en spiss probe.

Håper resten av det forrige innlegget blir klarere nå. Hvis ikke, spør!

Comment

• Vegabond
                          • Jun 2006
                          • 1921

vet ikke hvordan jeg legger inn bilde av batteriet på tråden.. men i allefall så er det + og - som skal kobles til heli.. så er det tre andre små ledninger der, med en hvit kontakt på .. en er rød... en er blå... og en er svart.. er det inni en av dem det er flere ledere?
                          Probe.. er det utstyret på voltmeteret? :P
                          ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
                          ~Min Cnc byggetråd #2~
                          ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Lag deg et galleri her på forumet og link dit...

Comment

• lipo
                              • Aug 2006
                              • 491

vet ikke hvordan jeg legger inn bilde av batteriet på tråden.. men i allefall så er det + og - som skal kobles til heli.. så er det tre andre små ledninger der, med en hvit kontakt på .. en er rød... en er blå... og en er svart.. er det inni en av dem det er flere ledere?
                              Probe.. er det utstyret på voltmeteret? :P
                              Probene er de målepinnene som er koblet til voltmeteret. Mange voltmetere kommer med to tynne pinnter som prober, mens andre har en pinne og en alligatorklemme. Hva som passer er litt situasjonsavhengig, så jeg har like godt kjøpt litt forskjellige. Hvis begge dine er pinner så kan du bruke en klesklype til å holde den ene pinnen i kontakt med en ledning slik at du har hendene frie til den andre proben og det du skal måle.

OK. Det du sier er + og - er det jeg har kalt for rød kontakt tidligere. Mulig kontakten ikke er rød hos deg, men fargen skjemmer ingen . Koble den ene proben (den sorte) til - med alligatorklemme, klesklype eller noe annet som gjør at du får kontakt.

De tre lederne (rød, blå, svart) koblet til den hvite kontakten er de lederne jeg sikter til. Hvis du kobler den andre proben fra voltmeteret ditt til hver av de tre lederne etter tur så skal du få 0V på den sorte, 4,2V på den blå og 8,4V på den røde hvis batteriet ditt er oppladet og i orden.

Comment

• Vegabond
                                • Jun 2006
                                • 1921

Batteriet er ikke fulladet.. fordi at laderen slår ut for tidlig... vet ikke hva som er årsaken.. men voltmeteret viser :

Rød = 5.20
                                Blå = 0.81
                                Sorte = 0.00
                                ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
                                ~Min Cnc byggetråd #2~
                                ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

Working...