Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vislero 20C Lipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vislero 20C Lipo

    Jeg har fått to Vislero Lipo batteripakker fra Modellflybutikken.no til utprøving. Dette merket var ukjent for meg. Batterier fra samme fabrikant har visst nok blitt solgt under navnet "Apex". Spesifikasjonene ser lovende ut, spesielt med tanke på lavt spenningstap under belastning. Begge pakkene er 20C(30C), 3S og er på hhv. 1000 og 1800 mAh.

    Pakkene leveres med Deans kontakter påloddet og det følger med Deans kontakt av motsatt kjønn, samt overgang til den typen balansekontakter som brukes av bl.a. Thunder Power. Jeg bruker 4mm gullkontakter på alt, så jeg byttet ut Deans kontaktene. Videre bruker jeg "universalkontakter" med 2,54mm pinneavstand på alle balanserere. Overgangen kom uansett godt med da kontakten på selve batteriene har 2.0mm hullavstand.

    Pakkene veide hhv. 94g og 157g. Dette var litt over oppgitt vekt på 88g og 153g. Etter bytte av kontakter ble det 2g ekstra.
    Attached Files
    Fred Larssen

  • #2
    Matching

    Det første jeg gjorde var å måle spenningen på hver enkelt celle via balansekontakten. Dette er noe man alltid bør gjøre når man får nye pakker. Normalt skal spenningen være nokså lik for alle cellene. Dersom det er feil på en celle vil spenningen ofte avvike radikalt. Har kjøpt pakker hvor en celle har vært helt nede i 0,2V.

    Vislero 1000: 3,919V 3,908V 3,910V
    Vislero 1800: 3,895V 3,892V 3,894V
    M.a.o. ingen dramatikk her.

    Det neste jeg ønsket å finne ut var hvor bra cellene i hver pakke var matchet med tanke på kapasitet. En god matching er viktig da noen celler ellers blir ladet ut til en lavere spenning, evt. ladet opp til en høyere spenning, enn de andre og dermed taper kapasitet raskere, noe som igjen gjør problemet enda større. Altså en ond sirkel!

    Først ble pakkene ladet opp via balanserer. Deretter ladet jeg de ut på 2C ned til 3.0V på laveste celle. Her kunne jeg brukt en balanserer fra f.eks. Hyperion, som automatisk kutter utladingen når dette inntreffer, men jeg ønsket å sjekke balansen etter utlading og da er det dumt å balansere underveis! Det er dessverre ikke mulig å velge bort balanseringen, så da ble løsningen å terminere utladingen manuelt. Forskjellen mellom cellespenningene i siste del av utladingen er en god indikator på hvor bra cellene i pakken er matchet kapasitetsmessig.

    Her endte jeg opp med relativt store variasjoner, og en klar tendens når det gjaldt hvilke celler i hver pakke som var høy og lav. Årsaken viste seg å være balansereren som ga et sprik på 10mV etter endt balansering. 10mV på et fulladet batteri utgjorde rundt 200mV på et utladet batteri. Jeg valgte derfor å snu på steika og balanserte pakkene når disse var utladet, og målte spenningene etter opplading uten balanserer:

    Vislero 1000: 3,176V 3,170V 3,169V ----> 4,186V 4,184V 4,184V
    Vislero 1800: 3,149V 3,154V 3,159V ----> 4,192V 4,180V 4,196V

    Verdien av dette kan sikkert diskuteres da det vel ikke finnes så mye tall å sammenligne med. Det som er helt klart er at Vislero 1000 pakken neppe kunne vært bedre. Når det gjelder 1800 pakken skal det være usagt hvor bra eller dårlig resultatet er, men et sprik på 16mV er vel ikke mye. Som sagt var det et sprik på 10mV etter "balansering".
    Det kan være greit å ha disse resultatene som referanse fremover.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Innkjøring og kapasitet

      Begge pakkene fikk fem opp- og utladinger på 1C/2C som en "oppvarming". Målinger av kapasiteten gav følgende resultat ved en utlading på 2C til 3,0V på laveste celle:

      Vislero 1000: 903 mAh
      Vislero 1800: 1639 mAh

      2C er høyere enn strømtrekket som vanligvis brukes som referanse når kapasiteten oppgis. Jeg tror imidlertid ikke noen av pakkene vil komme opp i oppgitt antall mAh uansett.
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        6. utlading, 3520 m/APC 13x8E statisk

        Da var det på tide å belaste pakkene litt mer. Jeg har dessverre ikke en dummy last med konstant strømtrekk som tåler 10 - 30A på 3S. Jeg har derfor brukt min trofaste 3520 motor med forskjellige propeller for å oppnå ulike belastninger. Testene går egenlig bare ut på å kjøre motoren (statisk) på full pinne inntil cutoff på regulatoren slår inn (9,28V). Spenning, strøm og temperatur ble logget v.h.a. E-logger fra Eagle Tree. Siden evnen til å holde opp spenninga varierer, vil også strømtrekket bli ulikt på de to pakkene. Resultatene burde imidlertid gi et greit innblikk i hvor bra ytelsen er.

        Tallene er hentet når 1/3 av kapasiteten er brukt. .FDR filer er vedlagt for de som måtte ha E-logger.

        Vislero 1000:
        10,61V
        12,86A
        27 grader C
        Pakken leverte 877 mAh og hadde en temperatur på 37 grader ved cutoff.

        Vislero 1800:
        11,00V
        13,97A
        24 grader C
        Pakken leverte 1627 mAh og hadde en temperatur på 31 grader ved cutoff.
        Attached Files
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          7. utlading, 3520 m/APC 13x10E statisk

          Vislero 1000:
          10,23V
          15,92A
          27 grader C
          Pakken leverte 847 mAh og hadde en temperatur på 37 grader ved cutoff.

          Vislero 1800:
          10,80V
          17,31A
          24 grader C
          Pakken leverte 1619 mAh og hadde en temperatur på 29 grader ved cutoff.
          Attached Files
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            8. utlading, 3520 m/APC 16x8E statisk

            Vislero 1800:
            10,47V
            24,61A
            26 grader C
            Pakken leverte 1599 mAh og hadde en temperatur på 35 grader ved cutoff.
            Attached Files
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              Foreløpig konklusjon

              Det ser ut til at batteriene ikke helt leverer det de skal når det gjelder kapasitet.
              Det gjør de derimot når det gjelder guffe! Har ikke hatt så mye tid til å sammenligne med andre batterityper, men tror de vil komme høyt på scoringslista.
              Testingen fortsetter. Skal prøve å komme enda nærmere 20C grensa samt teste de i lufta.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                hexTronic 1000mAh

                Jeg hadde tenkt å sammenligne 1000mAh pakken med en tilsvarende fra hexTronic, men skrinla dette etter at jeg til min forbauselse oppdaget at det var en 12C pakke jeg hadde bestilt og mottatt! Dessuten hadde jeg selv satt den sammen av 1,5 2S pakker, så det kunne være at dårlig ytelse kom av dette.
                Her er uansett de data jeg logget under samme vilkår. Legg merke til temperaturen....
                Attached Files
                Fred Larssen

                Comment


                • #9
                  Farlig gode batterier?

                  Det har dessverre blitt lite testing i lufta av disse batteriene.
                  Tenkte å prøve en Graupner slowfly 9x5 propell på Unique'en (2510 motor). Jeg tok derfor en statisk test med Vislero 1000 mAh pakken. Pakken hadde i utgangspunktet behagelig kjellertemperatur. Strømtrekket havnet like under 20C. Når pakken fikk arbeidstemperatur klarte den å holde spenninga på ca. 10V. Etter noen minutter valgte jeg å kjøre med litt varierende pådrag. Dessverre fikk testen en brå slutt da motoren ikke orket mere og tok kvelden p.g.a. overoppheting! Magnetene var betydelig svekket. Ingen synlige skader på viklingene. Brukte ikke temperatursensor på pakken denne gangen, men den kjentes ikke spesielt varm ut etter testen.
                  Det er imponerende hvor bra disse tåler høyt strømtrekk, både med tanke på spenning og temperatur.
                  Attached Files
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Da motoren omsider har fått nye viklinger tok jeg en tur med 1000 pakka, denne gang i det blå. Vet ikke hvor mye thrust det er med en Graupner slowfly 9x5 ved 9500 RPM, men det var mer enn nok.... Desverre glitchet det så mye at jeg fant det tryggest å lande etter noen minutter. Spenningen sank så vidt under 10,5V ved de mest ekstreme pådragene.
                    Attached Files
                    Fred Larssen

                    Comment

                    Working...
                    X