Announcement

Collapse
No announcement yet.

Smartech AeroHawk tåler alt! :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Smartech AeroHawk tåler alt! :)

    Jeg bestilte en Smartech AeroHawk fra 500 - Internal server error. tirsdag 27 januar og jeg fikk den 30 januar. Det er ganske imponerende da den måtte reise helt fra Grimstad til Bardufoss for å komme til meg.

    Senderen var Mode 1 når den kom frem, men det fikset jeg fort ved å bytte om på to deler inni og bytte plass på kontaktene på mottageren. Jeg fant heller aldri overgangen fra laderen til batteriet men det dreit jeg i og lagde en ny selv.

    Dag en:
    Jeg har aldri fløyet et radiostyrt helikopter før og var spent, jeg har alltid drømt om å ha radiostyrt helikopter. På den første batteriladingen prøvde jeg kun å prøve å styre halen mens jeg bakkekjørte, plus at jeg trimmet kontrollene. Det var ikke med lite sommerfugler i magen at jeg spant opp rotoren til den nesten løftet

    På det andre batteriet hadd jeg også tenkt å holde meg på bakken men det var liksom ikke noe vits følte jeg så jeg begynte å gjøre korte hopp. Jeg hoppet opp til litt over 20cm høyde og satte ned igjen... så trimmet jeg rotoren. Sånn fortsatte hele andre batteriet.

    På tredje batteriet prøvde jeg å hovre. Det var ikke enkelt, og jeg klarte bare å holde meg nogenlunde i ro i noen få sekunder. Med en gang jeg begynte å miste kontroll så droppet jeg throttle helt i bunn, med det resultat at helikopteret datt 30-50cm rett i bakken. Helikopteret taklet det helt problemfritt. Dette gjorde jeg gjennom hele tredje batteriet. Det tåler virkelig mye juling!

    Dag to:
    Denne dagen besto kun av å trene på hovring, jeg hadde tre flyturer. Jeg dro til hangaren på jobb hvor det er mer plass. Nå klarte jeg å hovre flere sekunder av gangen, men hadde lite kontrol over hvor jeg hadde helikopteret i lufta. Det fløy dit det selv ville. Flere ganger slapp jeg det i bakken fra 50cm høyde. Det er stor forskjell på å fly i et åpent område og hjemme i stua. Det blir fort urolig luft hjemme.

    Dag tre:
    Søndagen gikk det mye bedre. Nå klarte jeg å holde helikopteret i stabilt hover lenge og trengte ikke å lande før batteriet begynte å dø. Jeg hadde fortsatt ikke full kontroll over hvor det driftet, men det begynte å gå bra. Jeg prøvde å fly bortover en tur, men da jeg skulle rygge tilbake begynte helikopteret å oscilere når jeg var ca 1,5m over bakken. Jeg måtte bare prøve å sette det rolig ned igjen, men det ble verre. Ca 0,5m over bakken smal det. Hovedrotoren hadde truffet halebommen, og det sprutet noen plastdeler fra lexankroppen mens helikopteret datt i bakken og lå på siden med rotorbladene i triste retninger. Jeg tenkte at nå var sikkert noe ødelagt men når jeg kom frem og rettet ut bladene så var helikopteret helt fint bortsett fra et hull i dekselet over halebommen. I ettertid har jeg lært å stramme bladskruene riktig.

    Jeg tok en flytur til den dagen, men på slutten av den flyturen så døde halemotoren plutselig. Helikopteret var bare 10cm over bakken da det skjedde så det kræsjet ikke. Det bare spant ned i landing. Halemotorene er visstnok ganske svake men jeg skylder også på at jeg lekte en del med å gjøre piruetter på bakken med maks turtall på halerotoren.


    Den søndagskvelden bestilte jeg to nye halemotorer og en ny hovedmotor fra 500 - Internal server error. og tenkte at nå får jeg sikkert ikke fly på en ukes tid. Utrolig nok så dukket motorene opp ette bare to dager! Jeg har aldri opplevd maken til rask levering før, og jeg bestiller mye datadeler fra butikker sørpå. Etter at jeg byttet motoren har jeg vært mye snillere med den.


    Nå er det litt over en uke siden jeg fikk AeroHawk'en, og jeg hovrer helt kontrollert og klarer å lande presist. Jeg tror dette må være et bra helikopter å lære på!


    Modifikasjoner jeg har gjort:
    -Byttet ut gummislangen over masta med en hjulstopper med messingrør inni for å frigjøre swashplata mer.
    -Balansert halerotoren. Dette hjalp mye!
    -Pusset ned sidene på delen inni hovedrotor-hodet. Delene i hovedrotor-hodet subbet mot hverandre.
    -Plassert to hjulstoppere ved styrebladene for å øke stabiliteten. Dette merket jeg ikke noe til.

    Planlagte modifikasjoner:
    Jeg vil kjøpe Et Kokam 2S 1500mAh batteri senere, og holder for øyeblikket på å lage en børsteløs CDROM-motor til helikopteret.

    Jeg har enda ikke byttet eller reparert noen deler, på tross av alle de superharde landingene.
    Attached Files

  • #2
    Har nettop bestilt et Cool 002 dær fra som eg kan lek meg litt med så kan eg jo gi den til ungen seinare
    Attached Files
    www.freesider.no

    Comment


    • #3
      Styres det på akkurat samme måte som ett vanlig modellhelikopter? (det følger bare med to servoer, trenger man ikke min. 3?)
      Har ikke peiling på helikopter, men det er nesten bare det jeg flyr på FMS for tiden og har lenge hatt lyst på ett ekte.
      Grunnet store innkjøp av fly og flydeler har jeg ikke råd (ukeløn på kr. 50,- i uken), men det var veldig billig, og pappa er innteresert i helikopter så kanskje jeg kan overtale ham til å kjøpe det

      PS. styres det med CCPM (eller hva det nå heter)?
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #4
        Ja, det styres som vanlige helikopter med unntak av at det ikke har collective pitch. I stedet brukes throttle for å stige/synke. Det støtter ikke CCPM.

        Man trenger bare to servoer (cyclic roll/pitch) fordi halen styres av en egen liten elektromotor med fartsregulator. Det er fire kanaler i alt, to servoer og to fartsregulatorer.

        Comment


        • #5
          Takk!

          Pappa har lyst på ett med CP så jeg får nok ikke ham til å kjøpe det

          Hva er forskjellen (flyegenskaper) på med CP og uten. Man kan nok ikke fly opp ned uten CP, men det er heller ikke poenget i starten.
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #6
            "Helikopteret" som tilbyes fra denne leverandøren er en renspika leksak, ingen hobbyartikkel. Bra nok det, men nevnte "helikopter" er omtalt tidligere på forumet og har ingenting med et modellheli å gjøre. Morro for ungene og far (mor). Men lære å fly heli? Neppe. Har to stk. selv kjøpt i Tyskland for 39,- Euro. Samme tilbud som dumpet ned i postkassen til enkelte før jul til 398,-.
            Flyene er små isopormodeller med styring med "to-kanalsfunksjon" dvs sideror på høyre stikke og høyde på venstre. Knapp for motor av/på. Hobby eller leksak, tja. Men er du vant til mod 2 fra før, så knekker du nesten fingrene eller stikkene første turene med disse. Uvant. Så naboen prøve et tilsvarende. Han svettet, i 5 minus! Sikkert moro uansett (mest for de som ser på?).

            Comment


            • #7
              olle. Du tar feil!

              De har tre helikoptre som er bare tull og er det samme som sto i postordrekatalogen, men det er ikke de jeg snakker om her. De har to andre modeller, AeroHawk og Dragonfly, som er skikkelige modeller med normal 4-kanals sender og mottager, normale servoer og flyr som vanlige modellhelikopter.

              Disse to helikopterene går under "mikro-helikopter" klassen.

              Comment


              • #8
                Tøfft tahustvedt, og takk for finfin artikkel Ser at du har litt peil på fullsize-heli også!
                Bare så urettferdig at du får til å fly allerede, jeg bygde mitt første heli i -81 men kan ikke fly ennå
                Microelektroflyduppeditter er kjempearti, nu har du nesten frista meg over evne.... igjen.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Flue
                  Takk!

                  Pappa har lyst på ett med CP så jeg får nok ikke ham til å kjøpe det

                  Hva er forskjellen (flyegenskaper) på med CP og uten. Man kan nok ikke fly opp ned uten CP, men det er heller ikke poenget i starten.
                  Tja... har ikke flydd helikopter med CP før men det burde være mindre treghet når man sal stige/synke med CP fremfor throttle da motoren må akselerere for å stige nå. Jeg syns ikke det er noe problem selv da jeg ikke har tenkt å fly særlig akro enda. Jeg er superfornøyd med dette helikopteret, spesielt at det tåler såpass mye juling.

                  Det eneste negative er at motorene slites relativt fort. Det gjelder forsåvidt de fleste mikrohelikoptre. De koster ikke så mye å bytte, 85kr for halerotormotoren og 100kr for hovedrotormotoren. Jeg kommer til å kjøre børsteløst senere.

                  Comment


                  • #10
                    Den kroppen i det første bildet jeg postet over er en Hughes 500 kropp som jeg kjøpte sammen med helikopteret. den kostet 200. Originalkroppen ser ut som et vanlig modellhelikopter. Her er et par bilder til.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      olle. Du tar feil!
                      Beklager. Var litt for kjapp der. Dette er mer i klasse med Hornet.
                      Det ser ut som denne typen helikopter kommer fra flere hold nå. Har sett en litt større variant, ferdigbygd også med 4 kanals radio og spionkamera m/sender og mottaker med TV-uttak til rett under 2000,-.

                      Comment


                      • #12
                        Det er en annen ting jeg har drømt om. Videokamera i modellflyet/helikopteret.

                        Comment


                        • #13
                          Her MFT´s blogg finner du videosystem til 1500.- ++
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Norsk side med tilsynelatende samme system til 1395 NOK:

                            http://smartprodukter.com/product_in...products_id=40

                            Comment


                            • #15
                              Den beviser stadig vekk hvor mye den tåler!

                              Jeg har alltig med helikopteret på jobb når jeg jobber overtid og flyr i pausene. I går prøvde jeg å lande oppå en rund søppelbøtte med lokk (brannfarlig avfall). Det gikk ikke så bra i begynelsen. En gang hektet skid'en seg under håndtaket på siden og helikopteret deiset i bakken og skled under et bord. Jeg bare løftet det opp, kikket etter skader, rettet ut bladene og tok av igjen. Ingen skader! I dag drev jeg og landet oppå et oljefat. En gang spratt den utfor kanten på fatet og traff bakken opp-ned, med andre ord så traff det bakken med rotorhodet først. Nok en gang bare sjekket for skader, rettet ut bladene og tok av igjen. Det nekter å ta skade av kræsj. Dette er de verste uhellene jeg har hatt hittil.

                              Comment

                              Working...
                              X