Jeg bestilte en Smartech AeroHawk fra 500 - Internal server error. tirsdag 27 januar og jeg fikk den 30 januar. Det er ganske imponerende da den måtte reise helt fra Grimstad til Bardufoss for å komme til meg.
Senderen var Mode 1 når den kom frem, men det fikset jeg fort ved å bytte om på to deler inni og bytte plass på kontaktene på mottageren. Jeg fant heller aldri overgangen fra laderen til batteriet men det dreit jeg i og lagde en ny selv.
Dag en:
Jeg har aldri fløyet et radiostyrt helikopter før og var spent, jeg har alltid drømt om å ha radiostyrt helikopter. På den første batteriladingen prøvde jeg kun å prøve å styre halen mens jeg bakkekjørte, plus at jeg trimmet kontrollene. Det var ikke med lite sommerfugler i magen at jeg spant opp rotoren til den nesten løftet
På det andre batteriet hadd jeg også tenkt å holde meg på bakken men det var liksom ikke noe vits følte jeg så jeg begynte å gjøre korte hopp. Jeg hoppet opp til litt over 20cm høyde og satte ned igjen... så trimmet jeg rotoren. Sånn fortsatte hele andre batteriet.
På tredje batteriet prøvde jeg å hovre. Det var ikke enkelt, og jeg klarte bare å holde meg nogenlunde i ro i noen få sekunder. Med en gang jeg begynte å miste kontroll så droppet jeg throttle helt i bunn, med det resultat at helikopteret datt 30-50cm rett i bakken. Helikopteret taklet det helt problemfritt. Dette gjorde jeg gjennom hele tredje batteriet. Det tåler virkelig mye juling!
Dag to:
Denne dagen besto kun av å trene på hovring, jeg hadde tre flyturer. Jeg dro til hangaren på jobb hvor det er mer plass. Nå klarte jeg å hovre flere sekunder av gangen, men hadde lite kontrol over hvor jeg hadde helikopteret i lufta. Det fløy dit det selv ville. Flere ganger slapp jeg det i bakken fra 50cm høyde. Det er stor forskjell på å fly i et åpent område og hjemme i stua. Det blir fort urolig luft hjemme.
Dag tre:
Søndagen gikk det mye bedre. Nå klarte jeg å holde helikopteret i stabilt hover lenge og trengte ikke å lande før batteriet begynte å dø. Jeg hadde fortsatt ikke full kontroll over hvor det driftet, men det begynte å gå bra. Jeg prøvde å fly bortover en tur, men da jeg skulle rygge tilbake begynte helikopteret å oscilere når jeg var ca 1,5m over bakken. Jeg måtte bare prøve å sette det rolig ned igjen, men det ble verre. Ca 0,5m over bakken smal det. Hovedrotoren hadde truffet halebommen, og det sprutet noen plastdeler fra lexankroppen mens helikopteret datt i bakken og lå på siden med rotorbladene i triste retninger. Jeg tenkte at nå var sikkert noe ødelagt men når jeg kom frem og rettet ut bladene så var helikopteret helt fint bortsett fra et hull i dekselet over halebommen. I ettertid har jeg lært å stramme bladskruene riktig.
Jeg tok en flytur til den dagen, men på slutten av den flyturen så døde halemotoren plutselig. Helikopteret var bare 10cm over bakken da det skjedde så det kræsjet ikke. Det bare spant ned i landing. Halemotorene er visstnok ganske svake men jeg skylder også på at jeg lekte en del med å gjøre piruetter på bakken med maks turtall på halerotoren.
Den søndagskvelden bestilte jeg to nye halemotorer og en ny hovedmotor fra 500 - Internal server error. og tenkte at nå får jeg sikkert ikke fly på en ukes tid. Utrolig nok så dukket motorene opp ette bare to dager! Jeg har aldri opplevd maken til rask levering før, og jeg bestiller mye datadeler fra butikker sørpå. Etter at jeg byttet motoren har jeg vært mye snillere med den.
Nå er det litt over en uke siden jeg fikk AeroHawk'en, og jeg hovrer helt kontrollert og klarer å lande presist. Jeg tror dette må være et bra helikopter å lære på!
Modifikasjoner jeg har gjort:
-Byttet ut gummislangen over masta med en hjulstopper med messingrør inni for å frigjøre swashplata mer.
-Balansert halerotoren. Dette hjalp mye!
-Pusset ned sidene på delen inni hovedrotor-hodet. Delene i hovedrotor-hodet subbet mot hverandre.
-Plassert to hjulstoppere ved styrebladene for å øke stabiliteten. Dette merket jeg ikke noe til.
Planlagte modifikasjoner:
Jeg vil kjøpe Et Kokam 2S 1500mAh batteri senere, og holder for øyeblikket på å lage en børsteløs CDROM-motor til helikopteret.
Jeg har enda ikke byttet eller reparert noen deler, på tross av alle de superharde landingene.
Senderen var Mode 1 når den kom frem, men det fikset jeg fort ved å bytte om på to deler inni og bytte plass på kontaktene på mottageren. Jeg fant heller aldri overgangen fra laderen til batteriet men det dreit jeg i og lagde en ny selv.
Dag en:
Jeg har aldri fløyet et radiostyrt helikopter før og var spent, jeg har alltid drømt om å ha radiostyrt helikopter. På den første batteriladingen prøvde jeg kun å prøve å styre halen mens jeg bakkekjørte, plus at jeg trimmet kontrollene. Det var ikke med lite sommerfugler i magen at jeg spant opp rotoren til den nesten løftet
På det andre batteriet hadd jeg også tenkt å holde meg på bakken men det var liksom ikke noe vits følte jeg så jeg begynte å gjøre korte hopp. Jeg hoppet opp til litt over 20cm høyde og satte ned igjen... så trimmet jeg rotoren. Sånn fortsatte hele andre batteriet.
På tredje batteriet prøvde jeg å hovre. Det var ikke enkelt, og jeg klarte bare å holde meg nogenlunde i ro i noen få sekunder. Med en gang jeg begynte å miste kontroll så droppet jeg throttle helt i bunn, med det resultat at helikopteret datt 30-50cm rett i bakken. Helikopteret taklet det helt problemfritt. Dette gjorde jeg gjennom hele tredje batteriet. Det tåler virkelig mye juling!
Dag to:
Denne dagen besto kun av å trene på hovring, jeg hadde tre flyturer. Jeg dro til hangaren på jobb hvor det er mer plass. Nå klarte jeg å hovre flere sekunder av gangen, men hadde lite kontrol over hvor jeg hadde helikopteret i lufta. Det fløy dit det selv ville. Flere ganger slapp jeg det i bakken fra 50cm høyde. Det er stor forskjell på å fly i et åpent område og hjemme i stua. Det blir fort urolig luft hjemme.
Dag tre:
Søndagen gikk det mye bedre. Nå klarte jeg å holde helikopteret i stabilt hover lenge og trengte ikke å lande før batteriet begynte å dø. Jeg hadde fortsatt ikke full kontroll over hvor det driftet, men det begynte å gå bra. Jeg prøvde å fly bortover en tur, men da jeg skulle rygge tilbake begynte helikopteret å oscilere når jeg var ca 1,5m over bakken. Jeg måtte bare prøve å sette det rolig ned igjen, men det ble verre. Ca 0,5m over bakken smal det. Hovedrotoren hadde truffet halebommen, og det sprutet noen plastdeler fra lexankroppen mens helikopteret datt i bakken og lå på siden med rotorbladene i triste retninger. Jeg tenkte at nå var sikkert noe ødelagt men når jeg kom frem og rettet ut bladene så var helikopteret helt fint bortsett fra et hull i dekselet over halebommen. I ettertid har jeg lært å stramme bladskruene riktig.
Jeg tok en flytur til den dagen, men på slutten av den flyturen så døde halemotoren plutselig. Helikopteret var bare 10cm over bakken da det skjedde så det kræsjet ikke. Det bare spant ned i landing. Halemotorene er visstnok ganske svake men jeg skylder også på at jeg lekte en del med å gjøre piruetter på bakken med maks turtall på halerotoren.
Den søndagskvelden bestilte jeg to nye halemotorer og en ny hovedmotor fra 500 - Internal server error. og tenkte at nå får jeg sikkert ikke fly på en ukes tid. Utrolig nok så dukket motorene opp ette bare to dager! Jeg har aldri opplevd maken til rask levering før, og jeg bestiller mye datadeler fra butikker sørpå. Etter at jeg byttet motoren har jeg vært mye snillere med den.
Nå er det litt over en uke siden jeg fikk AeroHawk'en, og jeg hovrer helt kontrollert og klarer å lande presist. Jeg tror dette må være et bra helikopter å lære på!
Modifikasjoner jeg har gjort:
-Byttet ut gummislangen over masta med en hjulstopper med messingrør inni for å frigjøre swashplata mer.
-Balansert halerotoren. Dette hjalp mye!
-Pusset ned sidene på delen inni hovedrotor-hodet. Delene i hovedrotor-hodet subbet mot hverandre.
-Plassert to hjulstoppere ved styrebladene for å øke stabiliteten. Dette merket jeg ikke noe til.
Planlagte modifikasjoner:
Jeg vil kjøpe Et Kokam 2S 1500mAh batteri senere, og holder for øyeblikket på å lage en børsteløs CDROM-motor til helikopteret.
Jeg har enda ikke byttet eller reparert noen deler, på tross av alle de superharde landingene.
Comment