Announcement

Collapse
No announcement yet.

Adrian Page Elektro 2m Super Cub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    glemte meg litt av. skal vel egentlig ikke stillie slike spørsmål heller
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #32
      Originally posted by william123
      på magsiteren merket jeg at den ville mye opp med et seilfly på slep. har du noe svar på hvorfor Joo?
      Nei, har faktisk ikke tenkt over det... Merket det selv på Magisteren når jeg tenker etter, mens det ikke er så uttalt på tyngre modeller med svær motor. Burde ikke være særlig merkbart om ikke seilflyet ligger svært mye over slepeflyet, men en bitteliten pitching kan det være. Spesielt siden alt er så lett og følsomt med Magisteren.

      Merker du det hele tiden eller spesielt når du svinger? I sving vil det være naturlig at slepeflyet draes "opp" mot vingene. Det kan oppfattes som at den vil opp siden man banker, og draget i lina kommer i en vinkel "høyere" enn rett bakfra. Dette er en av faktorene som gjør at man lett får lite fart i svingene, noe jeg vet dere merket i begynnelsen. Her må man gi litt nedror i verste fall og sørge for å holde fart og glemme stigeraten til man begynner på et rett legg igjen. Flatest mulig sving med lite bank og aktiv siderorbruk hjelper.
      Magisteren med de oppsettene vi bruker er mer marginale og vi merker feil og problemer lettere. Om du setter en mer enn stor nok motor i Cub`en og gjerne har dobbelt så stor effekt som i Magisteren vil disse tendensene bli mye mindre. Men glem aldri å aktivt jobbe for å beholde farten gjennom svingene

      En viktig faktor på de mer motorsterke oppsettene er at man har stort effektoverskudd og stiger kraftigere. Går farten ned setter man bare nesa litt ned og når farten blir stor omsettes kraften i mer stig igjen. Her er mer konstant høy climbrate. Ikke skala men effektivt når der er slepekø.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #33
        har det noe å si hvor på seilflyet slepekoblingen er festet? på quatroen har vi det på undersiden ca 3-4 cm fra nesetippen. tror du det er bedre å ha koblingen helt fremme i spissen? merket nemlig at quatroen heletiden ville opp den også! ble litt off tåpik dette her, men men
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #34
          Jo, litt OT. Ønskes det får vi evt slette innleggene.

          Ja, det har betydning. Men "i nærheten av" nesen fungerer godt nok. Helt naturlig så vil seilflyet stige mer og mer og ligge høyere over slepeflyet jo lenger bak man fester slepet under kroppen. Bare tenk deg "ytterste grense" som er høystart-kroken. Fester man her vil seileren ligge nesten rett over slepeflyet.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          Working...
          X